• Anonym (Katt)

Vad gör man på kvällarna???

Har en tvååring och en tremånaders hemma. Middag äter vi runt 17-17:30 vilket går undan pga tvååringenhar noll tålamod att sitta länge vid matbordet, sedan badar tvååringen. Vi lägger stora barnet ca 19:30 (tidigare går tyvärr inte för då vaknar hen för tidigt). Grejen är att dessa ca 1,5 tim är så SJUKT jobbiga!! Bebisen vill helst maratonamma, tvååringen blir mer och mer trött och gnällig men kräver samtidigt konstant stimulans och uppmärksamhet och vi föräldrar sååå trötta. Vill helst inte ha någon skärm på kvällen. Läser oftast 20 pekböcker, bygger lego, drar ut varenda grej ur leksakslådan osv men så är halva tiden kvar???

Hur löser andra småbarnsföräldrar tiden mellan middag och läggdags utan atr bli galna?

• Svar på tråden Vad gör man på kvällarna???
  • cosinus

Gå ut innan badet.

Man behöver inte göra så mycket men det dödar tid. Tar det 5 min att klä på sig, 5 min att gå dit man ska, 5 min hem och 5 min att klä av sig så har man dödat 20 min utan att tiden för det man gör ens är inräknat.

sen bada och sen är det så lite tid kvar att det mest är nedvarvning kvar.

bor ni nära en affär kan man göra en rutin av att man går dit och barnet får välja en frukt att äta efter badet. Behöver inte vara svårare än så. Eller gå bort med dagens återvinning och slänga i rätt container eller gå till lekparken, eller .... ja du fattar. 

Det är sjukt drygt att leka med barn och fördriva tid när alla är trötta. Mycket lättare göra något riktigt som inte behöver vara så roligt men konkret och som dödar lite tid. 

• Anonym (Matilda)

Dela på er och ta varsitt barn .

Även om barnet har badat så klä på och gå ut. Man kan ha pyjamas under ytterkläder.  En promenad.  Få frisk luft. Lite andrum. 

Eller se om det kan vara värt att faktiskt göra lite vuxna måste-saker som plocka disk, dammsuga etc som barnet får vara med och lalla omkring med. (Fortfarande att ni tar varsitt barn)

• Anonym (Mia)

Tråkigt att barnens pappa inte tar sitt ansvar. 

• Anonym (r)
    Anonym (Mia) skrev 2025-09-19 19:39:40 följande:

Tråkigt att barnens pappa inte tar sitt ansvar. 

Tråkigt när folk inte läser innan de gnäller.

Båda föräldrarna är trötta. Inget om någon latmask.
  • Anonym (Lilea)

Ni kan ju tex göra playdoo, rita, spela något spel tex memory. Eller hushållsuppgifter som någon nämnde. 

• Anonym (Schlap å)

Det var det man hade SVT Play till.

Nalles blåa hus till exempel. Perfekt för de små.

Man kan klart vägra använda rullstol också när man inte har några ben men de flesta tycker det är opraktiskt.

• Aliona

Jag håller med dig - det var den allra jobbigaste tiden på dygnet! Vi löste det genom att vi var ute med barnet efter förskolan och åt middag lite senare, vid 18.30-19.00. Då var det inte så mycket tid över sen fram till läggning. Efter maten var det dags att plocka undan och göra sig i ordning, bada osv.

• Grässtrå77

Håller med om att det bästa är att gå ut. Det bästa är kanske om en av er går ut med barnen och den andra fixar hushållssysslorna under tiden.

Sen tipsar jag om att prova att ta en barnvagnspromenad när det är dags för tvååringen att sova. Gör allt klart med tandborstning och pyjamas och gå sen ut på promenad. Om allt funkar så somnar barnet snabbt om du/ni får en välbehövlig promenad. Sen när ni kommer hem lyfter ni över barnet i sängen. Det här funkar inte för alla barn, jag har ett barn som det funkade med och det var toppen att få till en rejäl promenad ett par kvällar i veckan.

Svar på tråden Vad gör man på kvällarna???