• Anonym (Less på mormor/svärmor)

Blir tokig på att min mamma mesar med vårt barn

Vi har haft min mamma hos oss i över en vecka och vi börjar störa oss mer och mer på hur hon daltar med vår 2,5-åring. Hon är egentligen världens snällaste mormor men jag får panik på vissa grejer hon gör och påpekar så att det framstår som att vi inte kan ta hand om vårt eget barn på rätt sätt (inte med flit då). T.ex. så ska hon oja sig att vi äter sent om han inte har fått mat innan prick 17.00, häromdagen påpekade hon att vi gjorde lite för kryddad mat för honom och att det var därför han inte ville äta (korvstroganoff där de enda kryddorna var salt och peppar). Hon tar gärna tag i att fixa kvällsfika, klä på pyjamas och borsta tänder utan att kolla med oss om det är dags att sova snart. Blir han ledsen så är hon snabbt där och tar upp honom i famnen fast han ropar efter mig (jag får ibland ta honom ur armarna på henne). Förstår att hon bara vill hjälpa till och underlätta för oss, men det blir som att hon inte låter oss ta hand om vårt barn i första hand.

Förutom det här är hon otroligt mesig med vår son och kan inte säga ifrån på skarpen. Om de t.ex. ska gå ut och han vägrar ta på sig skorna så ska hon dalta och leka sig till att han ska komma till henne i typ 10 min istället för att bestämt ta honom och säga att han måste ta på sig skorna om de ska ut. Lycka till med en trotsig 2,5-åring som skriker och säger nej till allt. Samma sak med allt egentligen, från tandborstning till att han inte vill sitta still vid matbordet. Ofta får vi ta över och säga åt honom istället för det funkar inte att hålla på så hela tiden när man måste iväg. Hon blir otroligt obekväm och stirrig i blicken (på ett oroligt sätt) när vi säger åt honom och det får oss att känna oss som att vi är för ?hårda och bestämda?, fast det är hon som inte vågar sätta gränser. Hon blir liksom den snälla inför honom och vi de elaka. Vad gör man? Det är så mycket lättsammare med hans farmor. Hon är också jättesnäll, men låter oss ta hand om sonen i första hand och lägger sig inte i hur vi gör saker, snarare att hon hjälper till genom att också säga till sonen istället för att göra tvärtom. 

• Svar på tråden Blir tokig på att min mamma mesar med vårt barn
  • Anonym (Kkj)

Handlar det om en vecka så stå ut bara. Det hela lät ganska milt tycker jag. Gamlingar varken kan eller vill ändra sig, de tar allt som ett personpåhopp och blir sura

men att äta kl17 är ju jättetidigt, hur kan hon tycka det är för sent? Hade man själv ätit sitt sista mål mat klockan fem är man ju vrålhungrig mitt i natten. 

• Anonym (stella)

Det är ju bara en vecka...jag tror ni överlever.

Tro mig när/om ni får ett ytterligare barn så kommer ni vara så tacksamma att ert barns mor- och farföräldrar har en bra relation med barnet oavsett om de är för "snälla" eller inte. Då har ni fullt upp med nr 2 och nr 1 behöver också ett knä att sitta i. 

Det är ju en klassiker att mormor/farmor är supersnäll mot barnbarnen och låter de få allt de önskar och pekar på. 

• Ascendere

Jag säger, är det bara en vecka så låt henne dalta och skämma bort ungen medans ni ler och spelar med. 

Det låter mer som att ni hamnat i mellanläget där ni dels inte har en förtrolig relation med högt i tak samtidigt som ni umgås väldigt intentivt under en kort period. 
    Skulle säga att det du känner är fullt normalt och att det bästa är att bara hålla god min tills mormor åkt hem igen.

Ert barn kommer förhoppningsvis mest få fina minnen av sin snälla mormor. 

• Anonym (T)
    Anonym (Kkj) skrev 2025-09-21 15:47:20 följande:

Handlar det om en vecka så stå ut bara. Det hela lät ganska milt tycker jag. Gamlingar varken kan eller vill ändra sig, de tar allt som ett personpåhopp och blir sura

men att äta kl17 är ju jättetidigt, hur kan hon tycka det är för sent? Hade man själv ätit sitt sista mål mat klockan fem är man ju vrålhungrig mitt i natten. 

Om du går och lägger dig vid 19-20 så är det rätt lagom.
    Går du och lägger dig vid 00 så är det väl inte tidigt att äta middag 22? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (stella) skrev 2025-09-22 11:15:23 följande:

Det är ju bara en vecka...jag tror ni överlever.

Tro mig när/om ni får ett ytterligare barn så kommer ni vara så tacksamma att ert barns mor- och farföräldrar har en bra relation med barnet oavsett om de är för "snälla" eller inte. Då har ni fullt upp med nr 2 och nr 1 behöver också ett knä att sitta i. 

Det är ju en klassiker att mormor/farmor är supersnäll mot barnbarnen och låter de få allt de önskar och pekar på. 

Ja, det är fullt normalt ! Inget att hetsa upp sig över.
  • Anonym (Kkj)
    Anonym (T) skrev 2025-09-22 11:42:26 följande:
    Om du går och lägger dig vid 19-20 så är det rätt lagom.
    Går du och lägger dig vid 00 så är det väl inte tidigt att äta middag 22? 

men man äter väl hela familjen tillsammans. Då blir det ju väldigt tidigt att äta kl 17:00 
    . eller sitter barnet ensamt och äter? 🥲

• Anonym (T)
    Anonym (Kkj) skrev 2025-09-22 14:18:20 följande:

men man äter väl hela familjen tillsammans. Då blir det ju väldigt tidigt att äta kl 17:00 
    . eller sitter barnet ensamt och äter? 🥲

Förhoppningsvis äter familjen tillsammans. Något man som förälder får anpassa sig till.
    Föräldrarna kan ju ta en kvällsmacka eller äta något annat senare också.

Jag är jättehungrig när jag kommer från jobbet vid 17-18.
  • Anonym (Kkj)
    Anonym (T) skrev 2025-09-22 14:59:03 följande:
    Förhoppningsvis äter familjen tillsammans. Något man som förälder får anpassa sig till.
    Föräldrarna kan ju ta en kvällsmacka eller äta något annat senare också.

Jag är jättehungrig när jag kommer från jobbet vid 17-18.

det är ju extremt lätt att anpassa tid för eventuella mellanmål för barnet också, eller som vuxen att kunna ta en frukt om man är så vrålhungrig. Barn är väldigt anpassningsbara.

allt handlar ju om huruvida man VILL äta ?middag? kl 17:00. 

• ResanTillMelonia
    Anonym (Less på mormor/svärmor) skrev 2025-09-20 09:56:28 följande:
    Blir tokig på att min mamma mesar med vårt barn

Vi har haft min mamma hos oss i över en vecka och vi börjar störa oss mer och mer på hur hon daltar med vår 2,5-åring. Hon är egentligen världens snällaste mormor men jag får panik på vissa grejer hon gör och påpekar så att det framstår som att vi inte kan ta hand om vårt eget barn på rätt sätt (inte med flit då). T.ex. så ska hon oja sig att vi äter sent om han inte har fått mat innan prick 17.00, häromdagen påpekade hon att vi gjorde lite för kryddad mat för honom och att det var därför han inte ville äta (korvstroganoff där de enda kryddorna var salt och peppar). Hon tar gärna tag i att fixa kvällsfika, klä på pyjamas och borsta tänder utan att kolla med oss om det är dags att sova snart. Blir han ledsen så är hon snabbt där och tar upp honom i famnen fast han ropar efter mig (jag får ibland ta honom ur armarna på henne). Förstår att hon bara vill hjälpa till och underlätta för oss, men det blir som att hon inte låter oss ta hand om vårt barn i första hand.

Förutom det här är hon otroligt mesig med vår son och kan inte säga ifrån på skarpen. Om de t.ex. ska gå ut och han vägrar ta på sig skorna så ska hon dalta och leka sig till att han ska komma till henne i typ 10 min istället för att bestämt ta honom och säga att han måste ta på sig skorna om de ska ut. Lycka till med en trotsig 2,5-åring som skriker och säger nej till allt. Samma sak med allt egentligen, från tandborstning till att han inte vill sitta still vid matbordet. Ofta får vi ta över och säga åt honom istället för det funkar inte att hålla på så hela tiden när man måste iväg. Hon blir otroligt obekväm och stirrig i blicken (på ett oroligt sätt) när vi säger åt honom och det får oss att känna oss som att vi är för ?hårda och bestämda?, fast det är hon som inte vågar sätta gränser. Hon blir liksom den snälla inför honom och vi de elaka. Vad gör man? Det är så mycket lättsammare med hans farmor. Hon är också jättesnäll, men låter oss ta hand om sonen i första hand och lägger sig inte i hur vi gör saker, snarare att hon hjälper till genom att också säga till sonen istället för att göra tvärtom. 

det hjälper inte att förklara att de inte ska dalta med barnbarnen. Likt förbannat dyker min pappa upp i på min dotters 8-årskalas, inför alla andra föräldrar, med skorna i handen och ska precis sätta på benen dem. nu blir jag arg när jag tänker på det, haha. Det är alltså skofri gräns från ingången till det där lilla kalasrummet. ändå tycker han att han ska få sätta på henne skorna där inne. hon kan ta på skorna själv, herre gud!

Och gissa vad?! om han hade låtit henne hitta sina egna skor istället för att plocka fram åt henne, hade han kanske sluppit åka hem till oss igår kväll med hennes jacka som blev kvar där på morgonen - t ex! det här är många år senare.

han är märkbart trött nu på att behöva jaga efter henne med hennes jacka. hon är 13 År och kan dyka upp på gröna lund i oktober utan jacka. när hon har varit hos dem alltså.

det här är sant alltså. men låt henne dalta med tvååringen nu, hon kommer behöva dalta med honom betydligt mer när han är 13 vet du.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Less på mormor/svärmor) skrev 2025-09-21 11:53:21 följande:
    Jo så är det nog. Jag blir lätt irriterad på henne när vi har umgåtts för mycket under en längre tid och blir väl ännu mer påtagligt när jag märker hur olika vi tänker kring uppfostran och att hon så tydligt tycker att hennes sätt är det rätta. 
    Du får markera lite, det här är vår familj, vi bestämmer och vi gör vi så här när det gäller uppfostran. Eller vad det nu gäller. Vi äter mat kl X i vår familj?

Vad säger din man?
Svar på tråden Blir tokig på att min mamma mesar med vårt barn