• Soligakatten

Kortare män

Hej, måste bara säga att jag går emot strömmen (?) vad det gäller mäns längd. Jag har märkt att det är mkt trevligare att se någon i ögonen när man pratar om man står bredvid varann, man får ju mer närhet. Få mkt mer tillgång till uttryck mm.
    Jag är 1,65 så från min längd och upp till 1,79 cm t ex. Vill gärna förmedla detta till alla män som är korta och som har komplex! Det finns tjejer som gillar detta! 😊 

• Svar på tråden Kortare män
  • Anonym (sköldmö)

Jag har aldrig haft en lång man. Min längsta kille var ca 1.80, den kortaste 1.73. Min man är 1.77. Själv är jag 1.68.

Det handlar inte om att jag föredrar kortare män, utan att annat är viktigare än längden. Så upplever jag att det är för den absoluta majoriteten kvinnor.

• Anonym (Tokigt)
    Anonym (Deflesta) skrev 2025-09-22 10:39:06 följande:
    Inte heller ovanligt att korta män slår sina kvinnor, för att de känner sig fysiskt underlägsna och har mindervärdeskomplex. En vän till mig var tillsammans med en kort och aggressiv man och hon sa: "Aldrig mer korta män".
    Och jag var tillsammans med en polsk man som var aggressiv och en svenskfödd man med föräldrar från Turkiet.
    Aldrig mer polska män eller svenska män med turkiska föräldrar!

Tycker du att det låter vettigt att dra alla över en kam sådär?
  • Anonym (Juni)
    Inte heller ovanligt att korta män slår sina kvinnor, för att de känner sig fysiskt underlägsna och har mindervärdeskomplex. En vän till mig var tillsammans med en kort och aggressiv man och hon sa: "Aldrig mer korta män".
    Håller med ovanstående... Nyckelordet är "aggressiv". Längd har ingenting att göra med om man är aggressiv och våldsbenägen eller ej.
  • Anonym (Tokigt)

Jag är 172 och de flesta jag varit tillsammans med har varit jämnlånga plus eller minus några cm. Det är det bästa precis som ts skriver. Ingen får ont i nacken om man står och pratar, umgås, hånglar. Ögonkontakt är enkelt i vardagen.
    Den längsta var 182 men han var å andra sidan en spinkig tonåring då, så per kubik var han mindre än flera av 170-männen.

• Anonym (Ananas)

Samma här. Är 1,65 lång och gillar killar som är lika långa och upp till ca 1,75. Gillar inte när killen är kortare än mig. 

• Anonym (H)
    Jösses, det har inget med längden att göra.
  • Anonym (Deflesta)
    Anonym (Juni) skrev 2025-09-22 13:31:35 följande:
    Håller med ovanstående... Nyckelordet är "aggressiv". Längd har ingenting att göra med om man är aggressiv och våldsbenägen eller ej.
    Finns t.o.m. vissa undersökningar som visat att korta män ofta är mer aggressiva och självhävdande för att de måste "kompensera" för sin korthet genom att hävda sig på olika sätt. Många gör det genom att vara kaxiga och aggressiva, och det finns många kvinnor som varit ihop med sådana män och kan bekräfta det.

Långa män har sin längd och har oftast inte behov av att hävda sig på samma sätt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Deflesta) skrev 2025-09-22 14:53:46 följande:
    Finns t.o.m. vissa undersökningar som visat att korta män ofta är mer aggressiva och självhävdande för att de måste "kompensera" för sin korthet genom att hävda sig på olika sätt. Många gör det genom att vara kaxiga och aggressiva, och det finns många kvinnor som varit ihop med sådana män och kan bekräfta det.

Långa män har sin längd och har oftast inte behov av att hävda sig på samma sätt.
    Det tror jag inte på, det finns inget bevis på det. Om det finns, länk tack.
  • Anonym (Juni)

Okej, visa källa på det då.

Det finns ju annars massor av kända kvinnomisshandlare och våldtäktsmän som inte är speciellt korta. En känd svensk kvinnomördare var ju en enorm bodybuilder som poliserna knappt vågade hantera för att han var så stor och så fruktansvärt aggressiv och labil.

Mindervärdeskomplex kan även storvuxna människor ha.
  • Anonym (Tokigt)

Eh, nej! Däremot brukar man säga om korta män som också råkar vara aggressiva att den jäveln har väl mindrevärdeskomplex. Precis som man säger om män med stora bilar, överdrivet dyra bilar osv. 
    Men seriösa undersökningar som pekar på fakta? Nej.
  • molly50

Och den man som misshandlade mig var längre än mig. Över 1,80. Ska jag då dra slutsatsen att alla längre män är aggressiva?
    Det vore lika absurt som att dra slutsatsen att alla kortare män är aggressiva.
  • MeAndBaby

Tror du förväxlar detta med hundar, t ex chihuahuor XD

Skämt å sido, jag tror att det är ytliga kvinnor som tänker sådär om mäns längd. Min man är lika lång som jag, 169 cm, och inte kan jag minnas att jag tänkte "Han är kort" när jag såg honom första gången. 
  • Anonym (Destiny)
    Anonym (Deflesta) skrev 2025-09-22 10:22:07 följande:

De flesta kvinnor tycker dock det är hemskt omanligt och oattraktivt med män som är kortare eller i samma längd som dem själva. Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig att gå på stan och sällskapa med en "Lilla Fridolf".

Jag tror mest det beror på längdskillnad, och inte kortare män. 

Jag har inget mot män under 180cm. Men det är för att jag själv är 161cm. Det viktigaste för mig är att han är ca 5 cm längre, det blir fortfarande inte en liten Fridolf då. Kortare än mig skulle jag inte vilja ha, absolut max jämnlängd.

Svar på tråden Kortare män