• Anonym (Lea89)

Flytta ihop eller vänta

Jag skulle behöva hjälp att resonera kring en situation med min blivande sambo. Både han och jag har barn sedan tidigare och vi bor långt ifrån våra familjer. Vi har varit tillsammans i fyra år, men vi har inte slagit ihop våra liv ännu eftersom jag inte riktigt känt mig trygg med att bo tillsammans med honom. En stor anledning är min oro för hur hans religion (han är muslim) skulle påverka mig i vardagen om vi bor ihop, samt att han konstant pendlar mellan kyla och värme. Nu har vi börjat titta på hus, och plötsligt pratar han mycket om hur ofta hans familj skulle kunna komma och bo hos oss när vi väl flyttar ihop. Eftersom hans familj bor långt bort brukar de stanna 5?6 dagar åt gången när de kommer. Under de senaste sju månaderna har han varit hos sin familj tre gånger, minst fyra dagar varje gång, och hans familj har hälsat på oss fem gånger. Just nu bor vi inte tillsammans, så det påverkar inte min vardag direkt. Men jag oroar mig för hur det skulle bli om vi köper ett hus tillsammans och hela tiden har gäster som sover över, kanske varannan månad och han dessutom fortsätter resa bort så ofta. Vi har våra barn varannan vecka och hittills har jag och mina barn inte behövt anpassa oss till någon annan. Han vill gärna att jag anpassar mig, bland annat genom att täcka mig mer när hans familj är här. Jag är inte emot hans familj, men jag vill inte ständigt behöva anpassa mig, ta emot gäster och servera folk i mitt eget hem.
    Samtidigt känns det svårt att tänka mig att leva med någon som lägger press på mig att bete mig på ett visst sätt för att han inte ska skämmas.
  • Svar på tråden Flytta ihop eller vänta
  • Anonym (Hm)

Det är så det ser ut i många muslimska länder. Familjerna är ständigt på besök hos varandra och hemmen är öppna för alla. Jag vet, min far är från Turkiet och min mamma svensk. Det har många gånger varit väldigt jobbigt för henne och just en sån här sak kan lätt skapa mycket friktion i en relation eller äktenskap. Kulturen ÄR sådan och när man mixar kulturer, religioner och traditioner behöver man ta hänsyn till båda sidor. Jag skulle avråda dig från att flytta ihop med honom. Inte för att han är muslim, utan för hur era kulturer skiljer sig så mycket åt. 

• Anonym (Hm)

Jag vill ursäkta att jag fokuserade på kultur och traditioner. jag hade inte läst mer än trådstarten. Men jag ser att du fått många kloka svar som du bör lyssna till. 

• Grässtrå77

Har du någon vän eller familj som du kan ta hjälp av och som du kan öppna upp dig för? Gör det även om det känns tufft. Eller ta kontakt med kvinnojour/socialtjänst. Du kommer att få hjälp och de kommer att ta dig på allvar.

Tänk på dina barn, flytta inte ihop med denna man. Vill det sig riktigt illa och det blir en osund hemmiljö kan barnens pappa kräva att barnen bara ska vi hos honom och du förlorar kontakten med dem. INGEN man är viktigare än dina barn 

• Anonym (Gr)
    Anonym (Lea89) skrev 2025-09-23 09:10:02 följande:

Jag vill tacka er alla för era svar. Det finns mycket mer som inte fungerar än det jag har skrivit, problemet är att jag så nedbruten att jag har svårt att resonera rätt och fel just nu och har ingen att vända mig till. Tacksam för era svar. 

Just att du känner dig nedbruten är något som du får se upp med! Om förhållandet med honom dränerar dig på kraft! Då är det ganska farligt till och med. Din vilja bryts ned.

Man kan ringa till Kvinnofridslinjen om man känner sig hotad. Eller rådgöra med en kvinnohus om hur man bäst går till väga när man gör slut. Ett råd  är väl att inte vara ensam med honom i lägenheten när du gör det, om du misstänker att det blir våldsamt eller väldigt aggressivt.
  • Anonym (Trolle)

Nä, där skall du nog vara både försiktig och glad att han bor en bit bort.
    Du kommer att bli hans ?husa? och bara få servera, diska å städa när dom bor hos er. Det är inte lätt att göra slut men det kommer att rädda.

• Xenia
    Anonym (Lea89) skrev 2025-09-22 14:23:00 följande:
    Flytta ihop eller vänta
    Jag skulle behöva hjälp att resonera kring en situation med min blivande sambo. Både han och jag har barn sedan tidigare och vi bor långt ifrån våra familjer. Vi har varit tillsammans i fyra år, men vi har inte slagit ihop våra liv ännu eftersom jag inte riktigt känt mig trygg med att bo tillsammans med honom. En stor anledning är min oro för hur hans religion (han är muslim) skulle påverka mig i vardagen om vi bor ihop, samt att han konstant pendlar mellan kyla och värme. Nu har vi börjat titta på hus, och plötsligt pratar han mycket om hur ofta hans familj skulle kunna komma och bo hos oss när vi väl flyttar ihop. Eftersom hans familj bor långt bort brukar de stanna 5?6 dagar åt gången när de kommer. Under de senaste sju månaderna har han varit hos sin familj tre gånger, minst fyra dagar varje gång, och hans familj har hälsat på oss fem gånger. Just nu bor vi inte tillsammans, så det påverkar inte min vardag direkt. Men jag oroar mig för hur det skulle bli om vi köper ett hus tillsammans och hela tiden har gäster som sover över, kanske varannan månad och han dessutom fortsätter resa bort så ofta. Vi har våra barn varannan vecka och hittills har jag och mina barn inte behövt anpassa oss till någon annan. Han vill gärna att jag anpassar mig, bland annat genom att täcka mig mer när hans familj är här. Jag är inte emot hans familj, men jag vill inte ständigt behöva anpassa mig, ta emot gäster och servera folk i mitt eget hem.
    Samtidigt känns det svårt att tänka mig att leva med någon som lägger press på mig att bete mig på ett visst sätt för att han inte ska skämmas.
    Jag tycker rubriken borde vara "Göra slut eller inte". Sammanboende borde inte ens vara ett alternativ. Låter som fördelarna bara blir på hans sida (hans familj kan hälsa på oftare, de får mera plats).

Redan här ringer varningsklockorna.

Du ska absolut inte flytta ihop med en man du inte känner dig trygg med och som pendlar mellan kyla och värme.

Det är snarare ett tecken på att du inte ens borde vara ihop med honom.

Än mindre flytta ihop med honom och tvingas leva som en traditionell muslimska kvinna. Passa upp på hans stora familj, klä dig "anständigt" enligt muslimsk sed m m.

Det bästa vore om du kunde flytta ifrån honom i morgon dag. Klarar du inte det, han kanske har tryckt ned dig så du tappat självkänslan, så ta kontakt med någon som kan ge dig stöd (dina egna släktingar och vänner, kvinnojour, kurator, terapeut etc).

Du kan börja med att säga att du tycker att ni behöver gå i parterapi (mtp hans cold/warm treatment av dig). Vägrar han så säger du att du inte tror att ni passar ihop.
  • Anonym (Läs på om våld i nära relationer)

Hej, du skriver att du är så nedbruten att du inte vet varken ut eller in.
    Jättebra att du tog hjälp här!
    Samla all kraft du har och ring kvinnojouren. Kolla med svenska kyrkan om samtal med diakon, dom har utbildning och tystnadsplikt. 
    Sök gärna på nätet om våld i nära relationer och så att du förstår processen hur det kan se ut. 
    Tips för dig att bygga upp din självkänsla. Säg tre saker som du gjort bra varje dag. Säg också Jag är värdefull, jag förtjänar kärlek och respekt. Ingen ska kliva över mina gränser. 
    Jag klarar att vara själv med mina barn. Jag klarar att göra slut!
    Gör en liten lista och sen bocka av på saker du behöver ta i tu med för att kunna lämna så snart du kan.
    Du har blivit hjärntvättad, antar att han isolerat dig från vettiga människor.
    Har du någon kollega på jobbet som du kan anförtro dig åt?
    Eller någon vän eller släkting.
    Du ska inte vara någons hushållerska och serva hans familj flera dagar i sträck.
    Jag har fått lära mig att förövaren pendlar mellan värme och kyla. Det är manipulativt
    Han är den som trampar ned dig genom olika slags våld (fysisk, psykiskt, sexuellt, ekonomiskt och/eller försummelse) och sen är han den som ger dig ömhet och bekräftelse. Och då är du så utsvulten att du blir beroende av honom. Och kan inte lämna. Du behöver inte klara det själv men DU behöver fatta beslutet att Ta hjälp, så att du klarar av att bryta med honom, och då menar jag bryta kontakten helt och hållet. Det finns inte något annat alternativ, han har fått för mycket makt över dig och han förtjänar inte att ha dig i sitt liv över huvud taget.
    Tänk på dina barn och deras barndom också! Bygg upp dig själv nu så att du kan må bra och satsa på att ha ett bra liv med dina barn. Och gå inte in i någon ny relation innan du har bearbetat det som du varit med om och mår bra och är trygg i dig själv. Stor kram och ta hand om dig!! <3

• Anonym (Gr)

Håller tummarna för att du ska orka ta nästa stegvut ur en utmattande tillvaro! 🌿

• Anonym (sköldmö)

TÄNK PÅ DINA BARN!

Förhoppningsvis kan det hjälpa dig att finna styrka. De ska inte behöva få denne man som styvpappa. Som någon skrev, om ni flyttar ihop och det inte blir bra för dina barn, kan de vilja bo hos sin pappa på heltid. Då riskerar du att förlora dem.

Tänk på barnen och sök hjälp utifrån! Du behöver stöd för att ta dig ur denna relation samt den galna iden att flytta ihop. Ni är för olika och han behandlar dig inte bra.

• Anonym (Lea89)
    Anonym (Läs på om våld i nära relationer) skrev 2025-09-26 00:12:58 följande:

Hej, du skriver att du är så nedbruten att du inte vet varken ut eller in.
    Jättebra att du tog hjälp här!
    Samla all kraft du har och ring kvinnojouren. Kolla med svenska kyrkan om samtal med diakon, dom har utbildning och tystnadsplikt. 
    Sök gärna på nätet om våld i nära relationer och så att du förstår processen hur det kan se ut. 
    Tips för dig att bygga upp din självkänsla. Säg tre saker som du gjort bra varje dag. Säg också Jag är värdefull, jag förtjänar kärlek och respekt. Ingen ska kliva över mina gränser. 
    Jag klarar att vara själv med mina barn. Jag klarar att göra slut!
    Gör en liten lista och sen bocka av på saker du behöver ta i tu med för att kunna lämna så snart du kan.
    Du har blivit hjärntvättad, antar att han isolerat dig från vettiga människor.
    Har du någon kollega på jobbet som du kan anförtro dig åt?
    Eller någon vän eller släkting.
    Du ska inte vara någons hushållerska och serva hans familj flera dagar i sträck.
    Jag har fått lära mig att förövaren pendlar mellan värme och kyla. Det är manipulativt
    Han är den som trampar ned dig genom olika slags våld (fysisk, psykiskt, sexuellt, ekonomiskt och/eller försummelse) och sen är han den som ger dig ömhet och bekräftelse. Och då är du så utsvulten att du blir beroende av honom. Och kan inte lämna. Du behöver inte klara det själv men DU behöver fatta beslutet att Ta hjälp, så att du klarar av att bryta med honom, och då menar jag bryta kontakten helt och hållet. Det finns inte något annat alternativ, han har fått för mycket makt över dig och han förtjänar inte att ha dig i sitt liv över huvud taget.
    Tänk på dina barn och deras barndom också! Bygg upp dig själv nu så att du kan må bra och satsa på att ha ett bra liv med dina barn. Och gå inte in i någon ny relation innan du har bearbetat det som du varit med om och mår bra och är trygg i dig själv. Stor kram och ta hand om dig!! <3

Stort tack för ditt svar 🙁, skulle aldrig tro att det finns någon som tar sig tid att läsa vad jag skrev och skriva så här. Jag känner inte dig men tack så mycket från hela mitt hjärta. Allt du skriver har du rätt i, just nu ser jag inget värde i mig själv och därför låter jag allt det dåliga hända. Känner mig isolerad på alla möjliga sätt och du har helt rätt i det du skrev om beroende. Stor kram och tack för ditt svar ❤️
  • Anonym
    Anonym (Lea89) skrev 2025-09-29 09:58:09 följande:
    Stort tack för ditt svar 🙁, skulle aldrig tro att det finns någon som tar sig tid att läsa vad jag skrev och skriva så här. Jag känner inte dig men tack så mycket från hela mitt hjärta. Allt du skriver har du rätt i, just nu ser jag inget värde i mig själv och därför låter jag allt det dåliga hända. Känner mig isolerad på alla möjliga sätt och du har helt rätt i det du skrev om beroende. Stor kram och tack för ditt svar ❤️
    Du är otroligt klok eftersom
    - du ser problemen innan ni flyttar ihop. En del vill inte ens erkänna att dessa problem finns, med resultatet att de flyttar ihop och mår dåligt av det. 
    - du frågar andra om hjälp. Att skriva här är en jättebra början. Vi fortsätter skriva till dig så länge du vill. 

Du har en bostad till dig och dina barn. Just nu behöver du bara behålla den och avstå från att skaffa en annan bostad med din kille. Är allt för överväldigande så behöver du inte fatta fler beslut just nu.
  • Anonym (Läs på om våld i nära relationer)

En stor kram tillbaka till dig!!! Det behöver du verkligen, du är värdefull och unik och förtjänar att bli behandlad med kärlek och respekt!! Kom ihåg det!! Lycka till nu med att komma ut på andra sidan!! 
    Gud välsigne dig!! 

Svar på tråden Flytta ihop eller vänta