Jag separerade från mitt barns pappa när barnet var 3. Jag ville köra 2-2-3 men pappan vägrade, så det blev varannan vecka. Nu är barnet 13. Vi har bytt på förskolan/skolan, alltså att den ena lämnar på måndagen när vi ska byta och den andra hämtar. Vi lämnade först hemma hos den andra på söndagar men barnet blev jätteledset så det slutade vi med.
Mitt råd är att prova sig fram, och att barnen får vara med och bestämma inom rimliga gränser. Testa med 2-2-3 om det känns bäst för dem, men de är ju så pass stora att varannan vecka inte borde vara några problem. Låt dem vara med och fixa sina rum etc.
Anonym (Separerad) skrev 2025-09-23 14:35:12 följande:
Mina är lite äldre men var 10 när vi separerade och de är varannan helg med sin andre förälder (som valde att flytta så pass att det inte fungerade med varannan vecka).
Barnen pratar i telefon och med videosamtal med sin andre förälder. Tyvärr jobbigt mycket (minst 2ggr/dag) men den andre föräldern önskar det och barnen vill göra hen till viljes än så länge.
Så länge möjligheten att prata med den andre föräldern om man så önskar (och det inte påverkar barnet negativt) så vänjer de sig oftast fort.
Låter ju helt stört att den andra föräldern ska bestämma det? 2 gånger per dag, det är extremt mycket när man är så pass stor också.
När mitt barn var litet så blev det någon gång i veckan med videosamtal, men tyvärr resulterade det oftast i ledset barn, så det slutade vi sedan med efter ett tag. Nu är hen så stor att hen ringer själv (13) om hen vill.