• Tindra85

Barn saknar anlag i överkäke

Hej! 

vi har precis fått veta att vår 8-åring saknar anlag för sina två tvåor i överkäken. hon har tappat en av tänderna redan och där har kommit en tapptand (tror jag den kallades? Den ser ut som en tandpetare fast det är en tand) och den andra har hon inte tappat än. 

Vi fick till oss idag att mest troligt för man fram treorna men vi kan också välja att sätta krona på tapptanden (så länge antar jag?). Jag har en gammal vän som också saknade sina tvåor uppe men hon fick implantat på båda efter att först ha haft en lös tandställning med två fejktänder på tills hon vuxit färdigt - görs inte detta längre? 

Ät det någon som möjligtvis gått igenom detta själv eller har någon runt sig som hade kunnat visa några bilder hur det kan bli ?

mvh
    orolig mamma

• Svar på tråden Barn saknar anlag i överkäke
  • Anonym (Fru)

Min man har inga tvåor! Han har haft tandställning så det är inga gluggar. Ser helt normalt ut

• cosinus

Min dotter saknar tvåor. Men hon saknar också 3 stycken femmor vilket försvårar det hela en aning. 

Men om vi tar tvåorna: De har dragit fram treorna mot ettorna och det ser helt ok ut. Hon har haft tandställning för att hålla upp gluggar där treorna varit och nu (hon är nu 21) har de satt in stift för att kunna sätta stifttänder där.

De ville sätta stifttänderna så långt bak som möjligt för de sa att över tid tenderar stifttänderna att kanske inte ändras i färg på riktigt samma sätt som de ordinarie så för det visuella är det bättre att dra fram treorna, vid behov slipa till dem men att ersätta tänder längre bak.

Hon har aldrig haft en gom med en lös tand utan haft tandställning och gluggar.

En annan dotter har slagit ut en framtand. Hon har gom med tand på tills vidare. Hon är 15 nu och de vill inte sätta stifttänder förrän hon är äldre. Käkbenet måste ha vuxit helt klart innan dess. För henne ser det verkligen rätt hemskt ut med gluggen. Hon använder alltid gommen och jag förstår henne. Skulle förmodligen inte få ut henne till skolan om gommen behövde lagas en vecka.

Den äldre utan tvåorna såg aldrig ut så, där var gluggarna längre bak och mycket mindre iögonfallande. Hon fick bara gluggar, inga såna där tapptänder (visste inte ens att det fanns)

Svar på tråden Barn saknar anlag i överkäke