• Anonym (Mamman)

Min 13 åring vågrar gå till skolan

Han blir 14 strax och går således i 8an nu. Hela hans liva har det i perioder varit tufft att få iväg honom till skolan. Jag och pappan är skilda och sonen har bott mer och mer hos mig. Senaste halvåret har han mer och mer kört över mig på morgnarna. Han har kompisar men har det lite tufft i vissa ämnen. Jag har stöttat honom väldigt mkt inför prov och läxor så han klarar sig med huvudet över ytan. 

Vissa dagar går han till skolan utan problem och vissa dagar vägrar han totalt. Har en känsla att han spelar på mina moders känslor lite och vet att han kan nå sitt mål med att vara hemma bara han står på sig. Imorse fick jag ringa hans pappa. Han drog iväg hemifrån (sonen alltså). Nu har vi ett möte nästa vecka med skolkurator för att få hjälp och skolan ska stötta upp honom i ämnena han inte har så lätt i. Jag vet med mig att jag varit för snäll men är samtidigt klyven. 

Nu till det jobbiga... Jag orkar inte bråka en morgon till. Jag gråter varje dag nu och ber en bön till övre makter att jag ska få iväg honom. I geting blir ju lättare för honom om han är hemma. Men jag orkar inte mera. Nu får hans pappa hjälpa till. Han gör aldrig såhär när han är hos sin  pappa. Jag känner mig världens sämsta mamma som nu börjar stå på mig om att han behöver vara hos sin pappa lite på hans veckor. Idag har det bara blivit en total krasch för mig. Jag orkar inte en morgon till. Är så vilsen i detta men ju mer jag är snäll ju värre blir detta. Snälla hjälp. Gör jag fel? 

• Svar på tråden Min 13 åring vågrar gå till skolan
  • Goneril
    fornminne skrev 2025-09-25 20:31:45 följande:
    Hur gjorde du själv med dina barn? 
    Jag har inga barn men kan livligt referera till mig själv under 14 -15 årsåldern, den gamla realskolan, privat. Jag försökte skolka och sitta på ett fik och tjuvröka. Det gick inte, alla vuxna i det samhället hjälptes åt. I mitt fall blev man "ledd" till skolan. Sägas bör att den här skolan krävde höga antagningspoäng så någon med diagnos hade inte tagit sig dit. Detta var forntiden, 60-talet.                                                                                                              Det var svårt för många som inte hade "läshuvud" som man sa då. Med rätt stöd hade många kunnat studera vidare och hade inte behövt ta vilket jobb som helst och som kanske inte passade dem i grunden. En lastbilschaufför som tillbringade all fritid med böcker hade kanske kunnat bli bibliotekarie. Det var inte bättre förr, det var bara "förr".
  • Anonym (123)

Det där beror ju väldigt mycket på orsaken till att barnet inte vill gå i skolan. 

Och ja, det stämmer att det inledningsvis oftast är mer problem när den ena föräldern har hand om morgonen än den andra, men det beror inte på att man är "för snäll" (om det är ångest och dålig skolmiljö som är orsaken) utan att man vågar visa sin svaghet först för de man känner sig tryggast med. 

Vårt barn började krångla med mig, så då började jag åka till jobbet tidigt för att inte vara där men efter ett tag så fick pappan samma problem. Och vi bar barnet till skolan flera gånger i tron "bara han förstår att det inte funkar att krångla så kommer han ge med sig", vilket såklart inte hände för det handlade aldrig om att inte vilja gå till skolan, han kunde inte, hela kroppen frös och skakade och han till och med kräktes flera gånger och till sist så svimmade han av all press vi satte på honom. Och först då så insåg vi att det vi gjorde med allt tvång var så fel och kunde backa ett steg och faktiskt hjälpa honom. 

Allt tvång ökade ju bara hans ångest och har gjort vägen tillbaka så mycket längre. Hur många skulle få för sig att bära en vuxen som gått in i väggen till arbetsplatsen som orsakat problemen? 

• Anonym (Mamman)
    Goneril skrev 2025-09-26 09:06:31 följande:
    Jag har inga barn men kan livligt referera till mig själv under 14 -15 årsåldern, den gamla realskolan, privat. Jag försökte skolka och sitta på ett fik och tjuvröka. Det gick inte, alla vuxna i det samhället hjälptes åt. I mitt fall blev man "ledd" till skolan. Sägas bör att den här skolan krävde höga antagningspoäng så någon med diagnos hade inte tagit sig dit. Detta var forntiden, 60-talet.                                                                                                              Det var svårt för många som inte hade "läshuvud" som man sa då. Med rätt stöd hade många kunnat studera vidare och hade inte behövt ta vilket jobb som helst och som kanske inte passade dem i grunden. En lastbilschaufför som tillbringade all fritid med böcker hade kanske kunnat bli bibliotekarie. Det var inte bättre förr, det var bara "förr".
    Du kan inte använda dig själv som en allmän mall för hur man ska bemöta barn med skolångest. Är mer komplext än så. 
  • Grässtrå77

Om en man skulle skriva här att han är rädd för att han för kärleksfull mot sin fru som mår dåligt, vad skulle familjeliv svara då?

Slå inte på dig själv, du gör ditt bästa. Men ni behöver hjälp och stöd. Föräldraskapet till barn med utmanande skolgång är svår, det går inte bara att fortsätta som vanligt och som andra föräldrar gör. Men det finns mycket kunskap och andras erfarenheter att ta del av.

• fornminne
    Goneril skrev 2025-09-26 09:06:31 följande:
    Du har inga egna barn men tror ändå att du vet bättre än en förälder hur situationen ska hanteras? Hur barn ska uppfostras?

Mycket har förändrats sen din tid.

Självklart ska man ställa krav på barn, men dagens skola med ständiga nedskärningar, stora klasser och stökiga barn i samma klass som lugna, kan ge nästan vem som helst ångest.
  • Jimmy75
    Anonym (123) skrev 2025-09-26 09:34:57 följande:

Det där beror ju väldigt mycket på orsaken till att barnet inte vill gå i skolan. 

Och ja, det stämmer att det inledningsvis oftast är mer problem när den ena föräldern har hand om morgonen än den andra, men det beror inte på att man är "för snäll" (om det är ångest och dålig skolmiljö som är orsaken) utan att man vågar visa sin svaghet först för de man känner sig tryggast med. 

Vårt barn började krångla med mig, så då började jag åka till jobbet tidigt för att inte vara där men efter ett tag så fick pappan samma problem. Och vi bar barnet till skolan flera gånger i tron "bara han förstår att det inte funkar att krångla så kommer han ge med sig", vilket såklart inte hände för det handlade aldrig om att inte vilja gå till skolan, han kunde inte, hela kroppen frös och skakade och han till och med kräktes flera gånger och till sist så svimmade han av all press vi satte på honom. Och först då så insåg vi att det vi gjorde med allt tvång var så fel och kunde backa ett steg och faktiskt hjälpa honom. 

Allt tvång ökade ju bara hans ångest och har gjort vägen tillbaka så mycket längre. Hur många skulle få för sig att bära en vuxen som gått in i väggen till arbetsplatsen som orsakat problemen? 

Tack för att du delar med dig av din historia och upplevelse så att alla kravjönsar som tror det handlar om snälla och slappa föräldrar kanske kan fatta och ta såna svårigheter på allvar. Träffar dagligen föräldrar i liknande situation och jag lider med dem. Föräldrar där vissa av dem också burit sina barn till skolan efter de fått höra från alla att de måste vara tuffare mot sina barn, men slutat med det när barnet gjort ett suicidförsök.
  • Anonym (Nj)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-09-25 18:01:21 följande:
    Tack för ditt fina svar!

Det är en väldigt tung sitation för mig och sonen. Han har dyslexi och är väldigt känslig. Han bråkar inte utan blir snarare ledsen. Vissa dagar har han fått torka tårarna i bilen påväg till skolan. Detta är inget han vidar sin pappa, utan bara mig. Han står på sig om att alla är snälla på skolan men att det är jobbigt att hänga med i ämnena. Mötet med kuratorn känns väldigt bra och att skolan nu stöttar upp känns väldigt bra. Han väljer aldrig att dra ifrån skolan och inte höra av sig till mig. Utan han ringer alltid om han går hem. Är en liten tröst på nått vis att han involverar mig såpass och inte bara sticker utan att säga nått. 

Jag ich barnens pappa är allt annat än bästa vänner. Men när det kommer till att barnen inte mår bra så är han väldigt bra att ha. Han är faktiskt en klippa när det väl gäller. 

Min son har inte haft det så lätt, jag är väldigt omhändertagande och "vurmar" väldigt för honom. Jag är medveten om att det blir fel. 
    Stöttning av föräldrar är aldrig fel, så lasta dig inte! Även om du vid något tillfälle kanske känner att du skulle ha gjort något fel! Det gör alla. Gråter pojken i bilen på väg till skolan så har han det jobbigt så klart..

Däremot är det svårt att reparera kärlekslöshet, men det behöver du inte oroa dig för i alla fall!

Kanske att skolpsykolocen skulle göra en begåvningsutredning och specialpedagogen/läraren en pedagogisk utredning? 
  • Jimmy75
    Anonym (Nj) skrev 2025-09-26 21:06:06 följande:
    Stöttning av föräldrar är aldrig fel, så lasta dig inte! Även om du vid något tillfälle kanske känner att du skulle ha gjort något fel! Det gör alla. Gråter pojken i bilen på väg till skolan så har han det jobbigt så klart..

Däremot är det svårt att reparera kärlekslöshet, men det behöver du inte oroa dig för i alla fall!

Kanske att skolpsykolocen skulle göra en begåvningsutredning och specialpedagogen/läraren en pedagogisk utredning? 
    Skolpsykolog utreder dock bara vid befogad misstanke om IF och även om alla barn är olika så bör man inte kunna komma så långt upp i grundskolan utan att det är gjort om man har så stora svårigheter så att en sådan misstanke är rimlig.
    Håller däremot med om att skolans elevhälsoteam bör kopplas på här, fler än kurator alltså och definitivt göra en pedagogisk utredning.
  • Anonym (Nj)
    Jimmy75 skrev 2025-09-26 22:47:55 följande:
    Skolpsykolog utreder dock bara vid befogad misstanke om IF och även om alla barn är olika så bör man inte kunna komma så långt upp i grundskolan utan att det är gjort om man har så stora svårigheter så att en sådan misstanke är rimlig.
    Håller däremot med om att skolans elevhälsoteam bör kopplas på här, fler än kurator alltså och definitivt göra en pedagogisk utredning.
    Ibland utreder skolpsykologen när det är oklart vilka svårigheter som eleven har, men utredning gällande IF är vanligsst. 

Det ksn t.ex finnas stora ojämnheter i begåvningen och Ibland är det CVI. Ibland är det misstänkt språkstörning och när det upptäcks i psykologutredningen så remitteras eleven vidare till en logopedutredning. 

Det förekommer att elever har IF och att diagnosen ställs först i högstadiet, även om det vanliga är att man upptäcker det tidigare.

Då handlar det om ungdomar som legat i gränsområdet under uppväxten. Man får inte plötsligt problem av den sorten i högstadiet.
  • Jimmy75
    Anonym (Nj) skrev 2025-09-27 07:19:57 följande:
    Ibland utreder skolpsykologen när det är oklart vilka svårigheter som eleven har, men utredning gällande IF är vanligsst. 

Det ksn t.ex finnas stora ojämnheter i begåvningen och Ibland är det CVI. Ibland är det misstänkt språkstörning och när det upptäcks i psykologutredningen så remitteras eleven vidare till en logopedutredning. 

Det förekommer att elever har IF och att diagnosen ställs först i högstadiet, även om det vanliga är att man upptäcker det tidigare.

Då handlar det om ungdomar som legat i gränsområdet under uppväxten. Man får inte plötsligt problem av den sorten i högstadiet.

Ok jag korrigerar mig lite. Man SKA normalt endast begåvningstesta när det finns misstanke om IF, men ja det förekommer att det görs lite olika. Ojämnheter i begåvningen är hyfsat vanligt, iallafall så som de testas med WISC. 

Jag ser på ditt svar att du sitter på god kompetens och kännedom inom fältet och vi är överens om det du skriver. Jag är dock främst inne på att skolan först bör göra den pedagogiska utredningen. Det är deras skyldighet och i ett första skede finns det betydligt fler nycklar att hitta i den utredningen om den görs bra. Däremot tycker jag absolut det är en fördel om den sedan gås igenom tillsammans med en skolpsykolog i den mån de nu har tillgång till en sådan. Trots att lagen kräver det är variationen stor och en del skolor/kommuner anser sig inte ha råd och köper istället in tjänsten och då blir det oftast enbart utredningar de köper istället för det viktiga och värdefulla övriga arbetet.

Den pedagogiska utredningen är dessutom en förutsättning de allra flesta gånger för vidare utredningar, typ skolpsykologens, eller BUP. Tyvärr är det inte helt ovanligt att skolor duckar den bollen. Varierar hur inarbetad den är hur mycket nytta lärarna ser med den.

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (123) skrev 2025-09-26 09:34:57 följande:

Oj, ja det du beskriver är ju en extrem nivå av press och tvång. Att inte sluta när kroppen frös och skakade och han t o m kräktes? 

Men er erfarenhet motsäger ju inte att det finns föräldrar som sätter för lite gränser. 
  • Anonym (Gillis)

Jättebra att ni ska ha möte. Prio ett är som många skrivit redan, att ta reda på vad som skapar ångesten. Ibland är det jättesvårt. Mitt barn, också i åttan, vet inte själv. Skolan är bara skrämmande, jobbig och skapar ångest. Mitt barn har lätt att lära sig. Det är något i skolmiljön som hen far illa av. Med åren har vi kunnat hitta vissa grejer som är extra svåra, men jag tror att det är väldigt många saker som tillsammans blir för mycket. Mitt barn har adhd. 

Vi försökte med tvång i början men resultatet blev bara att vårt barn till sist kraschade helt och inte ens klarade att lämna hemmet en period. Efter det har vårt fokus legat på att barnet ska må så bra som möjligt och orka träffa kompisar och orka göra sånt hen tycker är roligt och mår bra av. Ingen lektion i världen är mer värd än att barnet känner sig älskat och omtyckt och har en frisk social utveckling. Skola kan man ta igen sen. Isolering under tonåren är mycket svårare att reparera, om det ens går. 

Se till att dra igång alla stödinsatser som finns och lita på att du känner ditt barn. Vi föräldrar får ofta skulden när barnen blir kvar hemma, men orsaken till att de inte går till skolan finns ofta (inte alltid!) i skolan. Det är där förändringar behöver göras. 

• Jimmy75
    Anonym (Gillis) skrev 2025-09-27 10:18:33 följande:

Jättebra att ni ska ha möte. Prio ett är som många skrivit redan, att ta reda på vad som skapar ångesten. Ibland är det jättesvårt. Mitt barn, också i åttan, vet inte själv. Skolan är bara skrämmande, jobbig och skapar ångest. Mitt barn har lätt att lära sig. Det är något i skolmiljön som hen far illa av. Med åren har vi kunnat hitta vissa grejer som är extra svåra, men jag tror att det är väldigt många saker som tillsammans blir för mycket. Mitt barn har adhd. 

Vi försökte med tvång i början men resultatet blev bara att vårt barn till sist kraschade helt och inte ens klarade att lämna hemmet en period. Efter det har vårt fokus legat på att barnet ska må så bra som möjligt och orka träffa kompisar och orka göra sånt hen tycker är roligt och mår bra av. Ingen lektion i världen är mer värd än att barnet känner sig älskat och omtyckt och har en frisk social utveckling. Skola kan man ta igen sen. Isolering under tonåren är mycket svårare att reparera, om det ens går. 

Se till att dra igång alla stödinsatser som finns och lita på att du känner ditt barn. Vi föräldrar får ofta skulden när barnen blir kvar hemma, men orsaken till att de inte går till skolan finns ofta (inte alltid!) i skolan. Det är där förändringar behöver göras. 

Att börja högstadiet är idag en enorm ökning av kravnivå för barnen. Bland annat därför många NP-svårigheter uppdagas då, i synnerhet de barn som annars är tysta, skötsamma eller presterar goda resultat.

Det är lätt att tänka att krav bara handlar om de uttalade "jag förväntar mig att du...." osv men högstadiet innebär enormt många dolda krav. Krav på färdigheter som många inte har på den nivån det innebär idag. Jätteviktigt att uppmärksamma alla såna och som flera här har varit inne på inte tvinga barnen att gå till en miljö de mår dåligt i utan istället ta reda på vad i miljön som gör att de mår dåligt.

Svar på tråden Min 13 åring vågrar gå till skolan