Anonym (Jane) skrev 2025-09-30 09:42:38 följande:
Nu frågade ju jag om Jesus inställning till att hjälpa barn till ateister, tex med en matkasse, inte med frälsning.
Eftersom jag själv inte är troende eller kan bibeln särskilt bra, frågade jag AI om detta. Universal care for all people låter som om han visst skulle ha gett mat till ateister.
The New Testament doesn't directly record Jesus interacting with self-proclaimed atheists, as atheism was rare in his time; however,
his teachings of love, compassion, and universal care for all people, including those who rejected him, suggest he would have approached them with understanding and a desire for their salvation. He consistently showed love and forgiveness to those considered societal outcasts and sinners, indicating a consistent ethical approach rooted in his command to love one's neighbor, which implies non-believers would be included in that love.
Flera här på forumet säger dock att AI inte alltid är någon tillförlitlig källa.
Som sagt, svenska kristna och framförallt präster är ofta konflikträdda och fega, därför anpassar de budskapet efter vad människor vill höra, och det är enligt Bibeln inte tillåtet. Det är väl klart att ateister gärna vill kunna glida på en räkmacka genom livet och bete sig hur de vill, och ändå bli räddade på yttersta domen, om det nu visar sig att Gud och Jesus, mot deras förmodan, finns.
Men se inom den amerikanska kristenheten förstår man att det inte funkar så. USA är också det land som legat i framkant i utvecklingen i västerlandet, och det beror mycket på att de haft den rätta Gudstron och inte sopat det hemska, som människor inte velat höra, under mattan och låtsas som att det inte finns.
Med Guds hjälp har de också därför lyckats besegra olika skurkstater som varit ett hot mot världsfreden.