• Anonym (Ätakakan)

Uttalade ateister bör inte få ta del av kristen välgörenhet.

Jag tycker det är ett j*vla ofog att uttalade ateister som kanske tillochmed föraktar kristendomen och kristna människor ändå ska få ta del av kristen välgörenhet, som hjälp till de som har det dåligt ställt ekonomiskt (t.ex. hjälp med mat eller pengar från kyrkan eller kristna organisationer) eller samtal med präster eller andra verksamma inom kyrkan/ kristenheten.

Har man tydligt tagit avstånd från Gud och religioner så har man gjort ett aktivt val och ska inte få vara en del av någon kristen gemenskap eller få hjälp av dessa.

För mig handlar det om att vara konsekvent. Att du kan inte äta kakan och ändå ha den kvar.

Det bästa vore därför att det startades upp frivilliga hjälporganisationer för ateister och icke-troende som lever i fattigdom, misär eller utanförskap.

• Svar på tråden Uttalade ateister bör inte få ta del av kristen välgörenhet.
  • Trent
    Anonym (Vill) skrev 2025-09-29 19:02:27 följande:
    Du måste nog precisera dig för att andra ska förstå vaddu syftar på.
    Okej.
  • Tyra myra
    Tom Araya skrev 2025-09-29 18:23:58 följande:

Generellt sett har jag inget problem med resonemanget att man får stå sitt kast om man väljer att stå utanför, i generella sammanhang.

Jag har gått ur kyrkan och förväntar mig inte allmosor därifrån.

Men jag tror inte detta resonemang riktigt går ihop med det kristna budskapet.

Håller med dig här.

Det fritt för var och en av oss att var med i gemenskapen i Svenska Kyrkan. Vi kan också på sätt och vis sälla oss utanför samhället, om vi så önskar. Men det är få som väljer detta. 

Oavsett om vi gått ur kyrkan eller inte så finns den ändå där för oss. Det är ingen som som står vi kyrkporten och kontrollerar medlemskapet. Svenska kyrkan är och förblir en gemenskap för alla som vill ta del av den. 
  • Anonym (Ätakakan)
    Tyra myra skrev 2025-09-29 22:27:34 följande:
    Håller med dig här.

Det fritt för var och en av oss att var med i gemenskapen i Svenska Kyrkan. Vi kan också på sätt och vis sälla oss utanför samhället, om vi så önskar. Men det är få som väljer detta. 

Oavsett om vi gått ur kyrkan eller inte så finns den ändå där för oss. Det är ingen som som står vi kyrkporten och kontrollerar medlemskapet. Svenska kyrkan är och förblir en gemenskap för alla som vill ta del av den. 
    Helt fel dock att uttalade ateister och gudsförnekare ska få mötas av en varm famn av kyrkan. I så fall ska de ha en avsikt att omvända sig och bli en troende kristen, eller åtmisntone börja erkänna att det finns en skaparkraft. Hade jag vetat om att samma person som sökte sig till min kyrka är en av de som kastat en massa skit på mig för att jag är troende kristen på nätet, hade han inte varit välkommen, och om de andra hade velat välkomna honom så hade jag hittat på andra anledningar till att stöta bort honom.

Rätt ska vara rätt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-09-29 17:41:22 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-09-29 14:55:13 följande:
    brukar de svära och hota med jesus?
    Har du hört till exempel Greg Locke predika någong gång? 

Jodå, de både svär och hotar, med både jesus och gud och djävulen och helvetet, både hemma, i skolan och i kyrkan.
    Mänsklig dumhet är oändlig men jag tvivlar ändå på att de som flitigt missbrukar herrens ord är troende på riktigt, det är ju en genväg till helvetet.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-30 01:24:28 följande:
    Helt fel dock att uttalade ateister och gudsförnekare ska få mötas av en varm famn av kyrkan. I så fall ska de ha en avsikt att omvända sig och bli en troende kristen, eller åtmisntone börja erkänna att det finns en skaparkraft. Hade jag vetat om att samma person som sökte sig till min kyrka är en av de som kastat en massa skit på mig för att jag är troende kristen på nätet, hade han inte varit välkommen, och om de andra hade velat välkomna honom så hade jag hittat på andra anledningar till att stöta bort honom.

Rätt ska vara rätt.
    Varje församling får väl bestämma själva hur de vill göra? Om de hjälper icke-troende eller ej. Påverka din egen församling i den riktning som du vill och låt resten av församlimgarna sköta sitt. 

Det känns som att.den här tråden inte ger något särskilt. 
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-29 18:27:41 följande:
    Det stämmer. Och det är därför ateister ska lära sig respektera sånger som denna. Och förstå att Gud är liv och kärlek och omvända sig, och framförallt inte hindra sina barn från att komma till tro.

Nu frågade ju jag om Jesus inställning till att hjälpa barn till ateister, tex med en matkasse, inte med frälsning. 

Eftersom jag själv inte är troende eller kan bibeln särskilt bra, frågade jag AI om detta. Universal care for all people låter som om han visst skulle ha gett mat till ateister. 

The New Testament doesn't directly record Jesus interacting with self-proclaimed atheists, as atheism was rare in his time; however, 

his teachings of love, compassion, and universal care for all people, including those who rejected him, suggest he would have approached them with understanding and a desire for their salvation. He consistently showed love and forgiveness to those considered societal outcasts and sinners, indicating a consistent ethical approach rooted in his command to love one's neighbor, which implies non-believers would be included in that love. 

• Anonym (Trolltråd?)
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-09-29 17:41:22 följande:
    Har du hört till exempel Greg Locke predika någong gång? 

Jodå, de både svär och hotar, med både jesus och gud och djävulen och helvetet, både hemma, i skolan och i kyrkan.
    För min del säger jag inte Jesus och Gud eftersom jag tror att Jesus är Gud. Den Gud jag tror på är en treenig entitet. Sedan tror jag i o fs på att det faktiskt finns två möjliga vägar efter döden och att det är just därför Jesus varnar för det. Vad skulle han annars göra ifall han verkligen bryr sig om oss? Jag tror det finns destruktiva makter också.

Men jag är ändå för ett lugnt o resonerande sätt att förkunna, och gillar de predikanter som gör så, och jag är aktiv i olika samfund, mest Sv3nska Kyrkan men även andra, tex katolska ( då jag tycker att katolske kyrkoherden i vår stad är en bra predikant.)

Och jag tror fortfarande TS trollar i tråden.
  • Anonym (Trolltråd?)
    Tom Araya skrev 2025-09-29 18:23:58 följande:

Generellt sett har jag inget problem med resonemanget att man får stå sitt kast om man väljer att stå utanför, i generella sammanhang.

Jag har gått ur kyrkan och förväntar mig inte allmosor därifrån.

Men jag tror inte detta resonemang riktigt går ihop med det kristna budskapet.

Jag håller som troende helt med dig. Går i kyrkan nästan varje vecka
  • Anonym (Ätakakan)
    Anonym (Jane) skrev 2025-09-30 09:42:38 följande:

Nu frågade ju jag om Jesus inställning till att hjälpa barn till ateister, tex med en matkasse, inte med frälsning. 

Eftersom jag själv inte är troende eller kan bibeln särskilt bra, frågade jag AI om detta. Universal care for all people låter som om han visst skulle ha gett mat till ateister. 

The New Testament doesn't directly record Jesus interacting with self-proclaimed atheists, as atheism was rare in his time; however, 

his teachings of love, compassion, and universal care for all people, including those who rejected him, suggest he would have approached them with understanding and a desire for their salvation. He consistently showed love and forgiveness to those considered societal outcasts and sinners, indicating a consistent ethical approach rooted in his command to love one's neighbor, which implies non-believers would be included in that love. 

Flera här på forumet säger dock att AI inte alltid är någon tillförlitlig källa.

Som sagt, svenska kristna och framförallt präster är ofta konflikträdda och fega, därför anpassar de budskapet efter vad människor vill höra, och det är enligt Bibeln inte tillåtet. Det är väl klart att ateister gärna vill kunna glida på en räkmacka genom livet och bete sig hur de vill, och ändå bli räddade på yttersta domen, om det nu visar sig att Gud och Jesus, mot deras förmodan, finns.

Men se inom den amerikanska kristenheten förstår man att det inte funkar så. USA är också det land som legat i framkant i utvecklingen i västerlandet, och det beror mycket på att de haft den rätta Gudstron och inte sopat det hemska, som människor inte velat höra, under mattan och låtsas som att det inte finns.

Med Guds hjälp har de också därför lyckats besegra olika skurkstater som varit ett hot mot världsfreden.
  • Anonym (Trolltråd?)
    Trent skrev 2025-09-29 17:30:45 följande:
    Ja det är tröttsamt. Jag har inte sagt något om slaveri.

Vad kyrkan, läs människor, tyckt och tänkt är totalt irrelevant för vad gud tycker.

Gud säger att det är ok att äga andra människor som egendom.

Antingen hade gud fel eller så är han extremt omoralisk.

Att ha en ärlig diskussion med någon som är oärlig är omöjligt.

Tycker du det är okej att äga andra människor som egendom?
    Angående slaveri står det i något av församlingsbreven att en kristen som är slav, om han/ hon har möjlighet till att bli fri, så ska han/ hon ta den chansen ( kan ev också tolkas som att fly om chans finns). Förvisso står det på ett annat ställe( minns inte om det är i samma brev) om att som kristen slav vara hörsam mot sina herrar, men om man tänker lite på det på ett rent rent psykologiskt plan borde ju chansen till frigivning öka om slavägaren får en positiv syn på slaven, och kanske till och med omvänds till den kristna tro slaven redan har- och börjar se slaven som sin syster/broder.

Att använda våld är dock inte den kristna vägen, och detta är också skrivet i en missionssituation, när det handlade om att omvända också slavägarna.

Faktum är att det var i samband med kristendomens ankomst till Norden som slavsystemet föll här, och faktum är också att i USA på 1800-talet drevs åtskilliga anti-slaveri-aktivister av sin kristna tro.
  • Anonym (Trolltråd?)
    Anonym (Jane) skrev 2025-09-30 09:42:38 följande:

AI ger förvisso ibland fel svar, men jag som troende håller med dig och jag tror att Jesus önskar att också ateister får matkassar. Dessutom är kanske en del av dessa ateister blivande troende. En av den kristna rörelsens viktigaste förkunnare, Paulus, började själv som en av de värsta förföljarna av den unga Jesus-troende församlingen, men omvändes under relativt dramatiska former. Han sade själv att han hade förföljt Guds församling
  • Trent
    Anonym (Trolltråd?) skrev 2025-09-30 10:48:02 följande:
    Angående slaveri står det i något av församlingsbreven att en kristen som är slav, om han/ hon har möjlighet till att bli fri, så ska han/ hon ta den chansen ( kan ev också tolkas som att fly om chans finns). Förvisso står det på ett annat ställe( minns inte om det är i samma brev) om att som kristen slav vara hörsam mot sina herrar, men om man tänker lite på det på ett rent rent psykologiskt plan borde ju chansen till frigivning öka om slavägaren får en positiv syn på slaven, och kanske till och med omvänds till den kristna tro slaven redan har- och börjar se slaven som sin syster/broder.

Att använda våld är dock inte den kristna vägen, och detta är också skrivet i en missionssituation, när det handlade om att omvända också slavägarna.

Faktum är att det var i samband med kristendomens ankomst till Norden som slavsystemet föll här, och faktum är också att i USA på 1800-talet drevs åtskilliga anti-slaveri-aktivister av sin kristna tro.
    Jag diskuterar inte med oärliga människor som jag tidigare nämnde. Jag brukar inte upprepa mig heller men ingen är perfekt.
  • Anonym (Ätakakan)
    Anonym (Trolltråd?) skrev 2025-09-30 10:53:32 följande:
    AI ger förvisso ibland fel svar, men jag som troende håller med dig och jag tror att Jesus önskar att också ateister får matkassar. Dessutom är kanske en del av dessa ateister blivande troende. En av den kristna rörelsens viktigaste förkunnare, Paulus, började själv som en av de värsta förföljarna av den unga Jesus-troende församlingen, men omvändes under relativt dramatiska former. Han sade själv att han hade förföljt Guds församling
    Han lär ha varit en förföljare av oförstånd, som såg ljuset till sist. Många av dagens ateister är desto mer upplysta (åtminstone enligt dem själva) och förstår bättre. Många ateister förstår initiutivt, om än kanske inte på ett direkt medvetet plan, att människan är något mer än bara fysik och kemi, och de gör ibland "allt" för att försöka verka så kroppsliga som möjligt (dvs försöker känna sig som att de är enbart sina kroppar och inget mer), för att det inte ska verka som att de "hycklar").

Allt för att förneka och förtränga att de är guds skapelser.
  • Trent
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-30 10:37:56 följande:
    Flera här på forumet säger dock att AI inte alltid är någon tillförlitlig källa.

Som sagt, svenska kristna och framförallt präster är ofta konflikträdda och fega, därför anpassar de budskapet efter vad människor vill höra, och det är enligt Bibeln inte tillåtet. Det är väl klart att ateister gärna vill kunna glida på en räkmacka genom livet och bete sig hur de vill, och ändå bli räddade på yttersta domen, om det nu visar sig att Gud och Jesus, mot deras förmodan, finns.

Men se inom den amerikanska kristenheten förstår man att det inte funkar så. USA är också det land som legat i framkant i utvecklingen i västerlandet, och det beror mycket på att de haft den rätta Gudstron och inte sopat det hemska, som människor inte velat höra, under mattan och låtsas som att det inte finns.

Med Guds hjälp har de också därför lyckats besegra olika skurkstater som varit ett hot mot världsfreden.
    AI är inte en källa.
  • Anonym (Trolltråd?)
    Trent skrev 2025-09-30 10:56:30 följande:
    Jag diskuterar inte med oärliga människor som jag tidigare nämnde. Jag brukar inte upprepa mig heller men ingen är perfekt.
    För min del skriver jag ärligt vad jag faktiskt tror och tycker. Jag svarade i o f s på din replik till en annan Just här, men då jag nyss läst hela nt nämnde jag vad jag såg där. Sen apropå det gamla replikskiftet använder jag inte olika system för att värdera men däremot olika källor. Och tex min egen erfarenhet innehåller saker som övertygat mig mera än det du nämnde vad gäller att Gud vill att jag donerar min egendom till dig
  • Anonym (Trolltråd?)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-30 10:59:09 följande:
    Han lär ha varit en förföljare av oförstånd, som såg ljuset till sist. Många av dagens ateister är desto mer upplysta (åtminstone enligt dem själva) och förstår bättre. Många ateister förstår initiutivt, om än kanske inte på ett direkt medvetet plan, att människan är något mer än bara fysik och kemi, och de gör ibland "allt" för att försöka verka så kroppsliga som möjligt (dvs försöker känna sig som att de är enbart sina kroppar och inget mer), för att det inte ska verka som att de "hycklar").

Du har rätt i att en del förtränger saker pga att de är mot kristen tro. Men sen vill jag säga att det är skillnad på DIAKONI och annan hjälp. Diakoni riktas till alla, även icke troende . DÄREMOT skall särskild hjälp ges till kristna, tex den förföljda kyrkan i världen.

Vi hade tex en kollekt till Open Doors som stöttar de förföljda. Men man kan vara en rakryggad modig(icke feg) präst/pastor som står upp för klassisk kristen tro samtidigt som man är för socialhjälp till icke troende ( som ibland senare blir just troende). 

Det finns fortfarande modig förkunnelse i SVK, tex Klara o Zmatteus i Stockholm, Laurent i Lund och Pauli i Göteborg.

• Anonym (Jane)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-30 10:37:56 följande:

Nej AI är naturligtvis ingen källa eller sitter på någon sanning, det är en dators logiska sammanfattningar och slutsatser av det material den har. Men det kan vara en viktig aspekt. 

Du tror alltså att Jesus inte skulle vilja hjälpa ateister, och det har du förstås rätt till att tro, religionsfrihet och tolkningsfrihet råder. Som tur är, är många kristna av en annan uppfattning men ingen av er har förstås rätt, detta är ingenting som kan verifieras. 

• Anonym (Vill)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-30 10:59:09 följande:

Det finns många former av andlighet.
  • Tom Araya
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-30 01:24:28 följande:

Rätt ska vara rätt.
    Jag uppfattar öppenheten dels som att kristet troende tror/tycker det är en rätt sak som kristen och dels en form av missionerande. 
Svar på tråden Uttalade ateister bör inte få ta del av kristen välgörenhet.