• Anonym (Rik eller medel?)

Rik eller medel?

Jag och min man tjänar ca 360,000 tillsammans i månaden. Detta är innan skatt så blir såklart inte så mycket kvar iom hög skatt men iaf så är det ganska mycket pengar. Vår son på 13 kan säga saker som ger mig intryck av att han anser att vi har det ungefär som alla andra ekonomiskt. Är han ung och saknar de tentakler att man tar in sin omgivning? Är barn generellt bortskämda därför kan han inte uppfatta det? Vi ger sällan dyra grejor utan att det är födelsedag eller jul- mitt intryck är att många barn får det utanför dessa högtider. 

och sista frågan: tycker ni att vi lyckats om han faktiskt inte förstår att vi kanske har mer pengar än många andra? Vi diskuterar aldrig vad vi tjänar med våra barn och bortskämda barn känns ganska otrevligt men kanske gör vi fel som inte ger mer transparens? 

• Svar på tråden Rik eller medel?
  • TvillingmammaVästgöte
    Goneril skrev 2025-09-26 17:23:38 följande:
    Intressant. Statsministern uppbär 204.000.- per månad och ett statsråd 161.000.- Är du statsråd måhända? Du undrar om du är hög - eller medelinkomsttagare? Beroende på hur inkomsten fördelar sig mellan er kan någon av er ha lön som matchar en storbanks VD-lön. Bonus tillkommer förstås inom Finans, men oavsett det så är ni avgjort höginkomsttagare, det behöver du inte ens fundera på.                                                                                                                                            .                                Oerhört stor "spread" när det gäller löner och ekonomi i FL, här har klass-samhället manifesterat sig med all önskvärd tydlighet. Här beskriver ensamstående mammor sin livssituation och ibland gäller det att klara matinköpen en månad på sådär en femtusen. Vårdbiträden som gör en stor insats för oss alla har ibland svältlöner. När jag läser det funderar jag på att bli vänstervriden.
    Absolut. Klassklyftorna börjar bli väl stora. Vi lever i helt olika världar idag.
  • Anonym (Rik eller medel?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-27 09:06:54 följande:
    Absolut. Klassklyftorna börjar bli väl stora. Vi lever i helt olika världar idag.

Vet att vi är höginkomsttagare och i min värld har vi det väldigt förspänt. Men kanske tror jag att vi har det bättre än vi har det och det speglar sig kanske i sonens känsla att vi är medel, precis i alla andra. Jag kommer inte från pengar och tar det inte för givet och förväntar mig kanske mer än vad som är rimligt att barnen ska förstå att de är priviligierade utan att jag egentligen vill prata alltför mycket om det. 

Hårt arbete tycker jag ska löna sig, man ska kunna tjäna bra pengar. Vi skattar ju också därefter. Det betyder inte att jag tycker att anställda inom vården ska kämpa med försörjningen pga alltför låga löner. Vi jobbar privat om det gör någon skillnad. 

• Goneril
    PH76 skrev 2025-09-26 20:15:30 följande:
    En storbanks VD? Nä knappast, de tjänar över miljonen i månaden, utan bonusen. En högre chef inom bank och finans (utan att sitta i ledningen) ligger strax under 200,000 i månaden.
    Där var jag ute och cyklade, du har rätt. Deras löner låg melkan 7 och 13 millar per år, exklusive dividend, år 2012 när jag gick i pension. Dagens årslöner har jag inte kollat. Oavsett dessa astronomiska löner är ni själva höginkomsttagare i er familj. Ni bidrar i hög grad i samhället med era skattepengar, det lovordas.                                                                                                                     Tji fick jag med pension på 50 K per månad, lite utdelning tillkommer, men det som är intressant är  utgifterna. Med en billig lägenhet, stor och rymlig och centralt belägen i storstad, klarar jag mig förträffligt. Dessa lägenheter tillhör ett gammalt bestånd, sådär hundra års kötid, ingen släpper dem. Vi är mest åldringar som bor i dem och vi flyttar inte. Orättvist tycker barnfamiljer, men så är det, livet är inte rättvist.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Rik eller medel?) skrev 2025-09-27 12:05:47 följande:

Vet att vi är höginkomsttagare och i min värld har vi det väldigt förspänt. Men kanske tror jag att vi har det bättre än vi har det och det speglar sig kanske i sonens känsla att vi är medel, precis i alla andra. Jag kommer inte från pengar och tar det inte för givet och förväntar mig kanske mer än vad som är rimligt att barnen ska förstå att de är priviligierade utan att jag egentligen vill prata alltför mycket om det. 

Hårt arbete tycker jag ska löna sig, man ska kunna tjäna bra pengar. Vi skattar ju också därefter. Det betyder inte att jag tycker att anställda inom vården ska kämpa med försörjningen pga alltför låga löner. Vi jobbar privat om det gör någon skillnad. 

Jag förstår inte riktigt din frågeställning i denna tråd. Vad är problemet? Att han inte förstår att ni har extremt höga löner? Jag skulle gissa på att ni ligger bland de 5% högst betalda i Sverige? Ni kan ju ta fram lite statistik och visa honom och förklara att ni tjänar mer än 95% av svenskarna , så att han får lite perspektiv. 
  • Anonym (H)

Även om vi har kunnat ge våra 4 barn väldigt mycket, har vi varit noga med att inte skämma bort dem. När de tex tappat bort/förstört sina mobiler - har de fått önska sig ny till födelsedag och då aldrig någon jättedyr. De har fått spara själva. Däremot har de fått resa ganska mycket om de nu är att skämma bort. Rika personer tror jag inte har behov av att visa upp det

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (H) skrev 2025-09-27 16:39:49 följande:

Även om vi har kunnat ge våra 4 barn väldigt mycket, har vi varit noga med att inte skämma bort dem. När de tex tappat bort/förstört sina mobiler - har de fått önska sig ny till födelsedag och då aldrig någon jättedyr. De har fått spara själva. Däremot har de fått resa ganska mycket om de nu är att skämma bort. Rika personer tror jag inte har behov av att visa upp det

Att resa med barnen är inte att skämma bort, tycker jag. Om föräldrarna vill resa följer ju barnen med. Så är det ju bara. 

Vi reste på en massa dyra resor till fina hotell med helpension eller halvpension när våra barn var små. Jag tror inte att de hade roligare än min brors barn som fick följa med sina föräldrar på friluftsliv i stället. En massa tid i naturen med föräldrarna, sova i tält mm, tror jag är minst lika roligt för barn än att bo på dyra hotell. 

Däremot var vi föräldrar helt slut av våra krävande jobb och ville bara bo på hotell och få lagad mat. 

• Anonym (x)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-27 12:53:26 följande:
    Jag förstår inte riktigt din frågeställning i denna tråd. Vad är problemet? Att han inte förstår att ni har extremt höga löner? Jag skulle gissa på att ni ligger bland de 5% högst betalda i Sverige? Ni kan ju ta fram lite statistik och visa honom och förklara att ni tjänar mer än 95% av svenskarna , så att han får lite perspektiv. 
    Håller med
  • Anonym (O)
    Anonym (Rik eller medel?) skrev 2025-09-27 12:05:47 följande:

Jag tycker det är rätt problematiskt att säga "Hårt arbete tycker jag ska löna sig". Det är ett påstående som ingen säger emot, men det är knappast så att löner idag är helt proportionella mot mängden arbete som läggs ner.

Jag kan också tycka att det är lite märkligt att ta er trettonåriga sons känslor som intäkt för hur bra ni har det. Det är knappast så att man som trettonåring har full koll, och som barn är man ganska egocentrisk på det sättet att man utgår från att det man själv har är det "naturliga". Självklart jämför man sig även med andra, men om de andra runtom sig har det som en själv eller bättre uppfattar man såklart sig som medel.
  • Anonym (Kiaro)

Vad ni tjänar i månaden är inte så jättelångt ifrån vad jag hade dragit in på ett år, om jag hade jobbat heltid vill säga. Och det gör jag inte. Så det skiljer ju rätt mycket! Jag känner mig långt ifrån fattig utan tycker mig leva ett bra liv. Mina barn har en stor studsmatta och en rätt ny spelkonsol. 

Hur som helst har jag pratat en hel del om pengar med barnen. Pratat om varför jag och deras pappa valt att jobba deltid istället för att ha mer pengar tex. Vi har pratat om att hårt arbete inte alls är ett sätt att garanterat få mycket pengar utan att många av de tyngsta jobben faktiskt ger rätt låg lön. Vill man tjäna mycket pengar ska man istället välja ett yrkesområde med höga löner. Lönen har med hur samhället är uppbyggt att göra, inte med hur hårt jobbet är. 

Vi har pratat om att en del har mycket pengar och fina grejer utan att det kommer från eget arbete. De har ärvt sina hus och pengar. Mina barn är rätt väl medvetna om, tror jag, att pengar är lite av ett lotteri och att ödets lotter faller olika. Man kan påverka sin situation men en del har betydligt bättre utgångsläge än andra. Att vara frisk är ju en viktig grej till exempel. 

Mitt ena barn tittar på youtubers från usa med lyxvillor och massa bilar och vi har varit noga med att berätta om den andra sidan av usa. Den där ensamma föräldrar har tre jobb för att kunna betala mat och hyra. 

Så, var inte rädd att prata ekonomi med ditt barn. 

• Anonym (Gredelin)

Jag anser att medvetenhet om hur pengar blir till är något av det viktigare man kan lära ett barn. Jag började utbilda vår son från 7 års ålder via Lyxfällan och Tonårsbossen, och visade honom familjens budget och hur vi följer upp den när han var 10.

Eftersom han är begåvad insåg han då av sig själv att vi har det bra, även om vi inte har era löner. Vi har aldrig gett honom extra pengar utöver överenskommen månadspeng, och den är kopplad till att vissa saker görs. För så funkar det i livet.

Under tonåren har vi talat aktier och andra placeringar. Med en miljon i startkapital hemifrån sparar han nu 4-5000 kr/mån av sitt studiemedel, jobbar och investerar aktivt för att bygga nästa miljon innan utbildningen är slut.

Det är föräldrar som skapar sina barns omedvetenhet och bortskämdhet och lär dem att förvänta sig gratis lunch. Sluta dränka dem i extra swish så får ni se vad de är gjorda av.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Gredelin) skrev 2025-11-03 08:12:24 följande:

Jag anser att medvetenhet om hur pengar blir till är något av det viktigare man kan lära ett barn. Jag började utbilda vår son från 7 års ålder via Lyxfällan och Tonårsbossen, och visade honom familjens budget och hur vi följer upp den när han var 10.

Eftersom han är begåvad insåg han då av sig själv att vi har det bra, även om vi inte har era löner. Vi har aldrig gett honom extra pengar utöver överenskommen månadspeng, och den är kopplad till att vissa saker görs. För så funkar det i livet.

Under tonåren har vi talat aktier och andra placeringar. Med en miljon i startkapital hemifrån sparar han nu 4-5000 kr/mån av sitt studiemedel, jobbar och investerar aktivt för att bygga nästa miljon innan utbildningen är slut.

Det är föräldrar som skapar sina barns omedvetenhet och bortskämdhet och lär dem att förvänta sig gratis lunch. Sluta dränka dem i extra swish så får ni se vad de är gjorda av.

Jag fick hjälp av mina föräldrar som ofta var med mina barn när de gick i låg och mellanstadiet, de fick samla mynt och gå till dem med banken. Mamma och pappa som var uppvuxna med sparsamhet pratade mycket pengar med dem. Vi gav månadspeng från tretton år  , det är ju jätteviktigt tror jag med månadspeng. 

Detta ideliga swishande som många föräldrar ägnar sig åt idag är ju ett perfekt sätt att få fram  fler kandidater till Lyxfällan.

Även de som har god ekonomi bör lära sin barn om ekonomi och sparsamhet. När barnen kan det kan man gå vidare med nästa kurs, hur man investerar. Men budget och sparsamhet är grunden. 

• Anonym (Flikar in)

Hur gör man när bara den ena parten i relationen tjänar såna sjuka summor och en själv typ 1/5: e del av vad han tjänar? Jag känner mig rätt kass. Han säger alltid det är våra pengar, vi har gemensam ekonomi, tänk inte så men det känns ändå fel. Varje gång jag köper något jag inte hade haft råd med egentligen så känner jag så. Vi har varit ihop sju år, gifta fem, går det över längre fram?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Flikar in) skrev 2025-11-03 11:53:44 följande:

Hur gör man när bara den ena parten i relationen tjänar såna sjuka summor och en själv typ 1/5: e del av vad han tjänar? Jag känner mig rätt kass. Han säger alltid det är våra pengar, vi har gemensam ekonomi, tänk inte så men det känns ändå fel. Varje gång jag köper något jag inte hade haft råd med egentligen så känner jag så. Vi har varit ihop sju år, gifta fem, går det över längre fram?

Du kan ju ha andra positiva genskaper, även om du inte är lika bra på att tjäna pengar som din partner.
    Han skulle ju antagligen inte valt dig om han inte tyckte att du var en bra person. Pengar är ju absolut inte allt.
  • Miarau

Hade vi haft det ni får i län ens om året hade jag varit lycklig. Vi ligger på 20 000 kr efter skatt totalt med barnbidrag osv. Så jag skulle klassa er som rika...

Svar på tråden Rik eller medel?