Föräldrar upprörda för att jag gav en eventuell läxa
Jag är hem och konsumentkunskaps lärare. I början på september sa jag till en grupp elever i slutet på en lektion att dom här kommer ni jobba mer nästa vecka (eleverna går i årskurs 9), jag meddelade även vilka ingredienser vi kommer använda oss av till nästa tillfälle. Meningen är att dom ska experimentera med maten och se vad de kan göra av grönsaker och mer klimatsmarta alternativ.
Jag sa därför att om de vill kan dom ju prata ihop sig innan, vad är dom intresserade av att göra, hittar de något roligt recept på de ingredienserna som vi har. Jag sa även att de kunde prata ihop sig om hur de ville göra, hur ska de organisera sitt arbete för att få ut så mycket tid som möjligt på plats.
Efter det har föräldrar hört av sig och varit upprörda. Har jag gett en läxa eller inte gett en läxa. Det är ju ingen läxa utan en rekommendation. Låter man bli detta så får man bara mindre tid när man kommer till lektionen. Vi har en stor tidsbegränsning på lektionerna. Det är viktigt att de jobbar i grupp och just denna lektion var tanken att de ska få prova sig fram. Jag kan självklart lotsa på plats också, men de ska ju även få Möjlighet att experimentera när det handlade om att laga just vegansk mat. Vi ska lära barnen hållbarhet och om eleverna själva får bestämma vill de laga pizza, hamburgare och kladdkaka.
Varför är de så arga, föräldrarna alltså?