• Anonym (TS)

Föräldrar upprörda för att jag gav en eventuell läxa

Jag är hem och konsumentkunskaps lärare. I början på september sa jag till en grupp elever i slutet på en lektion att dom här kommer ni jobba mer nästa vecka (eleverna går i årskurs 9), jag meddelade även vilka ingredienser vi kommer använda oss av till nästa tillfälle. Meningen är att dom ska experimentera med maten och se vad de kan göra av grönsaker och mer klimatsmarta alternativ.

Jag sa därför att om de vill kan dom ju prata ihop sig innan, vad är dom intresserade av att göra, hittar de något roligt recept på de ingredienserna som vi har. Jag sa även att de kunde prata ihop sig om hur de ville göra, hur ska de organisera sitt arbete för att få ut så mycket tid som möjligt på plats.

Efter det har föräldrar hört av sig och varit upprörda. Har jag gett en läxa eller inte gett en läxa. Det är ju ingen läxa utan en rekommendation. Låter man bli detta så får man bara mindre tid när man kommer till lektionen. Vi har en stor tidsbegränsning på lektionerna. Det är viktigt att de jobbar i grupp och just denna lektion var tanken att de ska få prova sig fram. Jag kan självklart lotsa på plats också, men de ska ju även få Möjlighet att experimentera när det handlade om att laga just vegansk mat. Vi ska lära barnen hållbarhet och om eleverna själva får bestämma vill de laga pizza, hamburgare och kladdkaka. 

Varför är de så arga, föräldrarna alltså? 

• Svar på tråden Föräldrar upprörda för att jag gav en eventuell läxa
  • Ezmeraldah
    Teresse7 skrev 2025-10-02 16:21:39 följande:
    Nu har dom ju fler ämnen än hemkunskap. Ska alla läsare skicka hem samma läxa så blir det ju galet eller ? Har inte läst hela tråden men har förstått att TS är ute o svävar väldig mkt. 
    De hade väl inte i läxa att läsa 600 sidor på en vecka? Det var väl under ett år? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-02 16:20:02 följande:
    Nej en 15 åring med dyslexi (som mitt barn) läser definitivt inte ut 300 sidor på en helg. Han ser ett berg han inte kan bestiga. 

Min andra son har lätt i skolan men jag hade reagerat om han ska läsa 600 sidor litteratur i hemkunskap ändå. Det är ganska mkt och får som dessa läxor i alla ämnen så blir det tufft!! Inte okej. Sen ifrågasätter jag om det ens ingår i läroplanen först och främst. Ställer mig ytterst tveksam till det. Om det kan motbevisa så kan vi börja diskutera saken. 
    Vid dyslexi har man rätt till anpassning. Ljudböcker till exempel. 

Den andra tråden handlar knappast om hemkunskap. Varför skulle man läsa populärvetenskap i hemkunskapen? 
  • Ezmeraldah
    Teresse7 skrev 2025-10-02 16:21:39 följande:
    Nu har dom ju fler ämnen än hemkunskap. Ska alla läsare skicka hem samma läxa så blir det ju galet eller ? Har inte läst hela tråden men har förstått att TS är ute o svävar väldig mkt. 
    Det är ju knappast hemkunskap det gäller i den tråden.
  • Anonym (Daniel)

Lycka till TS, dagens föräldrar är oerhört lättkränkta och har svårt att ta till sig kritik. Den moderna uppfostran som gör dig påmind.

Därför dom tummar ned inlägg, som i många fall är sanning. Men man behöver väl inte ta ansvar för någonting som förälder längre, ensligt dessa. Lider med folk som arbetar på förskolor och lärare. Klimatet har blivit mer farligt och hårt för dessa. Föräldrar kan inte ha pli på sina ungar.

• Ezmeraldah

Okej. Läste igenom TS inlägg i den andra tråden och det är en komplett galning.

TS jag var på din sida fram tills nu men du är galen så sök hjälp. 

• EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-10-02 18:04:00 följande:
    Vid dyslexi har man rätt till anpassning. Ljudböcker till exempel. 

Den andra tråden handlar knappast om hemkunskap. Varför skulle man läsa populärvetenskap i hemkunskapen? 
    Jo, andra tråden är också ämnet hemkunskap (hkk-lärare som ts är). Är samma ts, det framkommer i inlägg 77.

Enligt ts så skulle eleverna får lite bakgrundshistoria genom att läsa bäcker åt populärvetenskap hållet. 

Så här skriver ts: Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2025-10-02 18:23:54 följande:
    Jo, andra tråden är också ämnet hemkunskap (hkk-lärare som ts är). Är samma ts, det framkommer i inlägg 77.

Enligt ts så skulle eleverna får lite bakgrundshistoria genom att läsa bäcker åt populärvetenskap hållet. 

Så här skriver ts: Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 
    Ezmeraldah skrev 2025-10-02 18:13:26 följande:

Sedan kan man diskutera hur mycket historisk kontext det behövs i hemkunskap... (hem- och konsumentkunskap). 
  • Aniiee
    Ezmeraldah skrev 2025-10-02 17:56:43 följande:
    Två böcker på ett läsår i varje ämne är väl inget konstigt? 
    På ett läsår? Nej, På en helg, jo.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • EpicF
    Aniiee skrev 2025-10-02 18:38:01 följande:
    På ett läsår? Nej, På en helg, jo.
    För ts var det däremot prata om på ett läsår. 
  • Anonym (fritidspedagog)

Men Ts hur många föräldrar hörde av sig?
    Föräldrar till en elev eller flera föräldrar?

på vilket sätt var dom arga?
    Ringde dom verkligen och var arga direkt eller blev dom arga under samtalets gång?

Eleven förstod inte uppgiften och föräldrarna ringde dig.
    Alltså var eleven inte ointresserad för då skulle han eller hon bara struntat
    i vad du sagt och inte brytt sig alls.
    Så detta var alltså en elev som då berättade för sina föräldrar att hon eller hon inte förstod och vände sig då till föräldrarna.
    Så eleven brydde sig men uppfattade inte om det var en läxa eller ej.

Varför då inte bara förklara för igen vad du menat och allt hade varit överstökat.
    Hur kom det sig att föräldrarna blev arga egentligen när dom ringde för att säga att deras barn inte förstått?

varför inte bara säga, jaha förstod inte "namn" vad jag menade och då berätta igen?
    Varför inte bara tänka att antingen så förstod inte eleven vad jag menade av någon anledning eller så var jag otydlig?

Istället för att bara ta in att eleven inte förstått blåses det upp till att elever ska minsann kunna förstå och kunna jobba trots att det inte var läxa och det ska man kunna göra annars klarar man inte universitet mm.

Hur kan det bli så stort, jösses eleven uppfattade inte vad du menade och nu förminskas hon eller han man ska  minsann  kunna förstå för annars klarar man inte  högskola om man inte förstår dig.

Vad är ödmjukheten? 
    Om en elev inte förstår dig uppförstorar du det till allt möjligt utan att inte alls kunna ta in att kanske var du inte tydlig eller så uppfattade inte eleven dig.
    Ja en elev förstod inte, det är som att du inte ens kan tänka att någon inte förstår dig, ungefär som att det kan inte hända om det inte beror på att eleven är trög.

Kan du berätta vad föräldrarna egentligen sa och hur eran kommunikation gick till?
    Har svårt att se att föräldrarna bara skulle ringa och vara arga direkt när dom hör av sig för att säga att deras barn inte förstått vad du menat.
    Men om dom ringde och var arga från första meningen var det fel men just om dom ringer för att säga att deras barn inte förstår en uppgift låter det osannolikt.

Men igen då var det föräldrar till en elev eller flera föräldrar? 

• Teresse7
    Ezmeraldah skrev 2025-10-02 18:13:26 följande:

Exakt ts sätter själv sig i skiten. Finns inte en chans att detta ingår i läroplanen ens. Jag är förälder och tycker lärarna får köra sitt race men Ts är ute på villovägar. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Daniel) skrev 2025-10-02 18:08:48 följande:

Lycka till TS, dagens föräldrar är oerhört lättkränkta och har svårt att ta till sig kritik. Den moderna uppfostran som gör dig påmind.

Därför dom tummar ned inlägg, som i många fall är sanning. Men man behöver väl inte ta ansvar för någonting som förälder längre, ensligt dessa. Lider med folk som arbetar på förskolor och lärare. Klimatet har blivit mer farligt och hårt för dessa. Föräldrar kan inte ha pli på sina ungar.

Vad har pli på sina ungar med saken att göra?? 

Får barnen gem en läxa som är långt ifrån läroplanen så har man alltid rätt att ifrågasätta syftet ? Sen kan du läsa dig till hur ts har benött föräldrar och elever om du löser på i trådarna ts startat. 
  • EpicF
    Teresse7 skrev 2025-10-02 19:51:18 följande:
    Exakt ts sätter själv sig i skiten. Finns inte en chans att detta ingår i läroplanen ens. Jag är förälder och tycker lärarna får köra sitt race men Ts är ute på villovägar. 
    Hittar inte något som kan tolkas att man ska läsa mot populärvetenskap hållet i hkks läroplan. 
  • Teresse7
    EpicF skrev 2025-10-02 20:08:07 följande:
    Hittar inte något som kan tolkas att man ska läsa mot populärvetenskap hållet i hkks läroplan. 
    Nej exakt.

Ts sätter lite egna grejer på kartan i läroplanen. Visst kör racet men bli inte förvånad om det ifrågasätts. Finns faktiskt gränser. Hemkunskap är ett av många ämnen. Skicka gärna med läxor men det ska vara rimligt och det ska va med i läroplanen... annars får man nog vässa sin egen penna...

Många elever är bekväma idag men det betyder inte att det inte finns elever som sköter sig och kämpar för att klara skolan. För dessa blir dessa hittepå läxor utanför läroplanen en ren frustration. Då är det bara att ha föräldar som bryr sig och ifrågasätter. Jag hade blivit galen 
  • EpicF
    Teresse7 skrev 2025-10-02 21:01:30 följande:
    Nej exakt.

Ts sätter lite egna grejer på kartan i läroplanen. Visst kör racet men bli inte förvånad om det ifrågasätts. Finns faktiskt gränser. Hemkunskap är ett av många ämnen. Skicka gärna med läxor men det ska vara rimligt och det ska va med i läroplanen... annars får man nog vässa sin egen penna...

Många elever är bekväma idag men det betyder inte att det inte finns elever som sköter sig och kämpar för att klara skolan. För dessa blir dessa hittepå läxor utanför läroplanen en ren frustration. Då är det bara att ha föräldar som bryr sig och ifrågasätter. Jag hade blivit galen 
    Hade mina barn haft ts som lärare i hkk, eller vilket ämne som helst så hade det blivit många klagosamtal till rektorn. 
  • Anonym (f)

Måste ni?

Så meningslöst. TS är även (Mamma) som skriver liknande historier.

• Anonym (Sölve)
    Anonym (f) skrev 2025-10-02 21:22:57 följande:

Måste ni?

?

Som vad?
  • Teresse7
    Anonym (f) skrev 2025-10-02 21:22:57 följande:

Måste ni?

Ts hittar på lite olika trolltrådar ? 

Ja är väl få lärare som skapar en tråd på fl och ifrågasätter sitt eget handlande 

Bättre att läsa 600 sidor litteratur på friden kanske iof 
  • Jemp

Jag är lite fundersam över att såpass många ändå verkar tycka att eleverna behöver lära sig hantera otydliga instruktioner och allt det innebär, för att förbereda sig för universitet och vuxenliv. 

På mitt jobb har varenda en gått långa universitetsutbildningar. Våra främsta målgrupper likaså. En av de saker vi lägger absolut mest tid är att fundera kring hur vi uttrycker oss så tydligt som möjligt. De diskussionerna fanns även i specifika kurser under utbildningen. Nu är jag naturvetare, inte lärare, men antar att det bör vara liknande där.

Otydliga förväntningar är en av de vanligaste orsakerna till arbetsrelaterad stress. Men när elever i sin arbetsmiljö får orimlig arbetsbelastning, en arbetsplats som frångår sina egna riktlinjer och de får otydliga besked handlar det om att de ska lära sig hantera det?

Givetvis ska de lära sig att ta ansvar för skolarbetet, men det är en helt annan sak. 

Svar på tråden Föräldrar upprörda för att jag gav en eventuell läxa