• Anonym (orosmoln)

Vad händer med våra jobb och yrken egentligen...

Är väldigt oroad över detta. Allt oftare läser man om hela yrken som är påväg att försvinna/kommer att göra det inom de närmaste 5 åren pga. AI. Revisor, översättare, audionom, läkarsekreterare, dataprogrammerare, assistenter inom tex. HR och administration, ljudtekniker, grafisk formgivare m.fl. Helt vanliga hederliga, genuina och klassiska yrken som sysselsätter ett stort antal helt vanliga svenskar.
    Sen kan absurt många jobb försvinna också inom vissa - stora - yrken, som journalist (60% läste jag!?), kommunikatör, servicetekniker, systemutvecklare, för att bara nämna några.
    Var är rimligheten I detta undrar jag??
    Väldigt väldigt magstarkt. Det är väl ändå vi medborgare som äger vårt eget samhälle, inte nån ogripbar sk. intelligent maskin som saknar både förnuft och perspektiv!!

• Svar på tråden Vad händer med våra jobb och yrken egentligen...
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (trixig) skrev 2025-09-30 21:56:03 följande:
    "AI-tränare" är ett nytt jobb, om man ska tro Facebookreklamen. Alltså att du som har en god språklig kompetens kan få betalt för att korrigera en language model på ditt språk så att den blir bättre.
    Lycka till med den karriären...
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 22:06:01 följande:
    Du kallar mina resonemang för skit och påhitt som jag ska sluta med, och svär. Hur värdigt och trevligt som helst. 

Det jag skriver om känner jag djupt för, dvs. engagemang.
    Du måste väl fatta att vad är som sant inte har något att göra med vad du känner djupt för.

Skilj på person och sak. Det du skriver är skit. Du är inte det.
  • Anonym (?)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 20:46:01 följande:
    Många menar att man inte kan, eller bör, jämföra AI-revolutionen med den industriella revolutionen, om vi ska ta den som exempel. De har helt olika karaktär. En skillnad är att den industriella revolutionen skapade oerhört MÅNGA nya jobb, pga. just det den innebar - massproduktion m.m. AI-"revolutionen" verkar tvärtom kunna REDUCERA antalet arbetstillfällen kraftigt.
    Vi har idag stora brister inom välfärden, skola, vård mm.

Om Ai kande avlasta vårdpersonal så att det kunde ge bättre behandling fortare, ta bort onödiga arbetsmomnet så det blir mer tid för omvårdnad av patienter vore det jättebra. Då kunde också mer tid läggas på forskning och nya kunskaper som sen lätt blir tillgängliga och applicerbara med AI.

Om samtidigt mycket annat arbetskraft blir tillgänglige kunde vi äntligen bemanna upp vård och skola till en nivåa som behövs.

• Anonym (trixig)
    Anonym (Same old song) skrev 2025-10-01 07:04:26 följande:
    Lycka till med den karriären...
    Jag har en utmärkt karriär, tackar som frågar.
    Men detta var ett uppenbart exempel som ger någon form av betalning, även om det kommer att pågå under ett begränsat antal år.

Vad bidrar du själv med i tråden förutom magsurt hackande?
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (trixig) skrev 2025-10-01 07:45:43 följande:
    Men detta var ett uppenbart exempel som ger någon form av betalning, även om det kommer att pågå under ett begränsat antal år.

Jag har inte ifrågasatt ditt bidrag i tråden. Vad får dig att ifrågasätta mitt?
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (trixig) skrev 2025-10-01 07:45:43 följande:

Jag vill också vara tydlig med att jag inte frågade dig något alls.
  • Anonym (Gg)

För personlig del tror jag att.det bästa man kan göra är att gå kurser i hur man använder AI, hur du kan göra inom ditt område eller andra områden för att dra nytta av AI.

AI kommer inte att skapa någon slags självgående samhälle som fungerar utan mänsklig inblick och inverkan, men arbetsuppgifterna kommer att bli annorlunda. En del arbetsuppgifter kommer att försvinna eller omformas helt.

Jag läste en annonsbilaga till en dagstidning, där olika semesterboenden presenterades i lite mer utförlig text , där jag tror att texten var AI genererad. Texterna var strömlinjeformade och rent ut sagt skittråkiga. Destinationerna lät kollossalt lika varandra. AI saknar den personliga touchen.

• Anonym (orosmoln)
    Anonym (Same old song) skrev 2025-10-01 07:06:08 följande:
    Du måste väl fatta att vad är som sant inte har något att göra med vad du känner djupt för.

Skilj på person och sak. Det du skriver är skit. Du är inte det.
    Vad menar du med sant?
    Är det falskt att det behövs en existentiell/filosofisk diskussion kring konsekvenserna av AI för människa/samhälle, i det vägskäl som jag UPPLEVER att vi/samhället är påväg mot? Ska vi inte ens en gång reflektera över och diskutera detta menar du? Nu pratar jag ju om de större och djupare frågorna, om helhetssyn, psykologi, hur vi vill ha vårt samhälle osv.
    Är mitt exempel gällande många översättares situation idag falskt? Nej naturligtvis inte, detta har jag läst om vid flera tillfällen.
    Är det falskt att Almega har publicerat en rapport gällande yrken som är högexponerade mot AI m.m? Det är varken sant eller falskt, det handlar om bl.a. prognoser, analyser osv. Det finns ett tydligt hot mot ett tydligt antal yrkens existens, varken mer eller mindre. Utöver det kommer många yrken att kompletteras kraftigt av AI, och det har man väl rätt att tycka vad man vill om! Det kan finnas en hel del positivt i detta också - frågan är komplex. Oron i det stora hela kvarstår dock för min del, och det är pga. de saker jag redan pratat om i tråden. 

Förstår öht inte vad du menar. Var snäll och sluta med sådana obehagliga anklagelser. Ett forum är till för fri diskussion, baserat på vad var och en deltagare tänker OCH känner.
  • Anonym (orosmoln)
    Anonym (?) skrev 2025-10-01 07:30:29 följande:
    Vi har idag stora brister inom välfärden, skola, vård mm.

Om Ai kande avlasta vårdpersonal så att det kunde ge bättre behandling fortare, ta bort onödiga arbetsmomnet så det blir mer tid för omvårdnad av patienter vore det jättebra. Då kunde också mer tid läggas på forskning och nya kunskaper som sen lätt blir tillgängliga och applicerbara med AI.

Om samtidigt mycket annat arbetskraft blir tillgänglige kunde vi äntligen bemanna upp vård och skola till en nivåa som behövs.

Ja frågan om vad AI kan göra på det här området är definitivt intressant och angeläget, inom ramen för social hållbarhet och ett humant samhälle då, enligt min mening.
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-10-01 09:24:36 följande:
    Vad menar du med sant?
    Är det falskt att det behövs en existentiell/filosofisk diskussion kring konsekvenserna av AI för människa/samhälle, i det vägskäl som jag UPPLEVER att vi/samhället är påväg mot? Ska vi inte ens en gång reflektera över och diskutera detta menar du? Nu pratar jag ju om de större och djupare frågorna, om helhetssyn, psykologi, hur vi vill ha vårt samhälle osv.
    Är mitt exempel gällande många översättares situation idag falskt? Nej naturligtvis inte, detta har jag läst om vid flera tillfällen.
    Är det falskt att Almega har publicerat en rapport gällande yrken som är högexponerade mot AI m.m? Det är varken sant eller falskt, det handlar om bl.a. prognoser, analyser osv. Det finns ett tydligt hot mot ett tydligt antal yrkens existens, varken mer eller mindre. Utöver det kommer många yrken att kompletteras kraftigt av AI, och det har man väl rätt att tycka vad man vill om! Det kan finnas en hel del positivt i detta också - frågan är komplex. Oron i det stora hela kvarstår dock för min del, och det är pga. de saker jag redan pratat om i tråden. 

Förstår öht inte vad du menar. Var snäll och sluta med sådana obehagliga anklagelser. Ett forum är till för fri diskussion, baserat på vad var och en deltagare tänker OCH känner.
    Jag håller med om din sista mening. Det konstiga är att du inte gör det själv. 

Allt ovanför är bara generisk skit som jag inte bryr  mig om. 

Du har inte svarat på något jag skrivit ovan. Jag har skrivit ganska många inlägg i tråden. Men du bara fortsätter mala på med dina klyschor. 

Hycklare
  • Anonym (Gg)

Det här är ett ämne som piskar upp starka känslor hos människor, med all rätt. 

Basen för all offentlig verksamhet i ett land är de skatter som kommer in från privatpersoner och företag.

Om färre personer har arbeten på grund av att AI har orsakat att antalet arbeten har minskat, så kommer skattebasen att minska. Vi kommer att kunna satsa mindre på t.ex. vård, skola och omsorg.

De företag som kan dra nytta av AI kommer att öka sina vinster.

Men eftersom skatten är lägre på den typen av inkomster, och det finns många möjligheter att genom olika åtgärder minska den synliga vinsten, så kommer de skatterna inte att kunna kompensera för bortfallet i skatter från arbetstagare. 

Dessutom får samhället fler arbetslösa att försörja.

Så visst är det ett problem. När t.ex. jordbruket effektiviserades, så byggdes samtidigt industrin upp i Sverige och kunde suga upp befolkningsöverskottet. Dessutom emigrerade ca 1,4 miljoner svenskar under ca 70-80 år under den perioden.

Så vi måste bestämma hur vi vill förhålla oss till att fler kan hamna utanför arbetskraften. Hur soldariska ska vi vara med andra som bor här? Har alla rätt till ett drägligt liv i ett land?

(Vi har redan idag en hög arbetslöshet, ändå vill regeringen importera arbetskraft från utanför EU/EES. )

• Anonym (orosmoln)
    Anonym (Same old song) skrev 2025-10-01 09:45:49 följande:

Du har inte svarat på något jag skrivit ovan. Jag har skrivit ganska många inlägg i tråden. Men du bara fortsätter mala på med dina klyschor. 

Hycklare
    Lite svårt att föra en fri diskussion på ett lugnt sätt i ett forum när det ska sväras hej vilt och kastas glåpord och anklagelser mot deltagare som bara vill uttrycka sina tankar, känslor eller idéer.
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-10-01 11:47:16 följande:
    Lite svårt att föra en fri diskussion på ett lugnt sätt i ett forum när det ska sväras hej vilt och kastas glåpord och anklagelser mot deltagare som bara vill uttrycka sina tankar, känslor eller idéer.
    Svordomar är inte magiska. 

Återigen, skilj på sak och person.
  • Anonym (Gg)
    Anonym (Same old song) skrev 2025-10-01 09:45:49 följande:

Hycklare
    Vi kanske är fler som läser i tråden och kan vara intresserade av vad TS tycker och känner. 
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (Gg) skrev 2025-10-01 13:36:04 följande:
    Vi kanske är fler som läser i tråden och kan vara intresserade av vad TS tycker och känner. 
    Ingenting jag skrivit motsäger det. 
  • Anonym (J)

Det är många yrken som omfattas av detta. Lagerarbete till exempel, vissa lager består nu nästan helt av robotar. Det finns robotar som kan laga mat, servera kaffe på beställning likt baristor, robotar som åker ut med maten istället för servitriser, robotar som utför kirurgiska ingrepp och komplicerade operationer, forskningsprojekt som visat att barn som haft ai-lärare lärt sig mer och snabbare än barn som haft vanlig lärare osv. 

Personligen tycker jag det är bra. Hoppas ai och robotar tar varenda jobb som finns och det så snart som möjligt, så människor äntligen kan vara fria från påtvingat arbete och man tvingas införa medborgarlön. Målet borde rimligtvis vara att människor inte ska behöva jobba, istället går många helt åt andra hållet och trycker på att människor ska arbeta mer och längre upp i ålder och att ai ska förbjudas så människor tvingas fortsätta arbeta för maten på bordet. Även om det realistiskt är långt bort är allt annat än att se som mål att ingen människa ska BEHÖVA arbeta för kunna leva ett bra liv otroligt märkligt och korkat. Skatt får man in via att beskatta robotar/ai istället för mänskliga arbetare.

• Anonym (orosmoln)
    Anonym (J) skrev 2025-10-01 13:48:05 följande:

Det är många yrken som omfattas av detta. Lagerarbete till exempel, vissa lager består nu nästan helt av robotar. Det finns robotar som kan laga mat, servera kaffe på beställning likt baristor, robotar som åker ut med maten istället för servitriser, robotar som utför kirurgiska ingrepp och komplicerade operationer, forskningsprojekt som visat att barn som haft ai-lärare lärt sig mer och snabbare än barn som haft vanlig lärare osv. 

Personligen tycker jag det är bra. Hoppas ai och robotar tar varenda jobb som finns och det så snart som möjligt, så människor äntligen kan vara fria från påtvingat arbete och man tvingas införa medborgarlön. Målet borde rimligtvis vara att människor inte ska behöva jobba, istället går många helt åt andra hållet och trycker på att människor ska arbeta mer och längre upp i ålder och att ai ska förbjudas så människor tvingas fortsätta arbeta för maten på bordet. Även om det realistiskt är långt bort är allt annat än att se som mål att ingen människa ska BEHÖVA arbeta för kunna leva ett bra liv otroligt märkligt och korkat. Skatt får man in via att beskatta robotar/ai istället för mänskliga arbetare.

En avhumanisering av samhället alltså? Kul samhälle.
    Varför inte försöka förändra det i humanistisk riktning istället, så att vi kan få behålla känslan av meningsfullhet och glädje i våra arbeten, om det finns en risk att detta går förlorat.
    Man kan ju också titta på sånt som förkortad arbetsdag, en extra semestervecka, hur arbetet kan bli mer omväxlande eller vad det nu kan vara för att ge en ökad kvalitet och tillfredsställelse i arbetslivet. De allra allra flesta VILL inte vara utan ett yrke och/eller arbete, men ibland är vi också trötta, utarbetade och kanske uttråkade i ett krävande samhälle.
    En så stor närvaro av robotar som du föreslår på alla tänkbara områden känns för drastiskt och kylslaget. Dock är det självklart att de ska kunna användas i många olika sammanhang.

Jag tror det skulle vara olyckligt att beröva oss människor möjligheten till en yrkesidentitet och ett arbetsliv. Det finns en så fundamental mening och livskvalitet i det, något de flesta av oss strävar efter att uppnå vid sidan om sådant som ett hem, familj osv.
    Därmed inte sagt att det inte existerar riktigt riktigt värdelösa jobb (och arbetsvillkor) som ingen skulle behöva ha.
Svar på tråden Vad händer med våra jobb och yrken egentligen...