• Gullvivor

4 barn och får konstant blickar av folk

Sedan jag fick mitt fjärde barn så har jag märkt att jag OFTA får blickar när jag är ute med alla fyra, blickar som jag uppfattar som ilskna/blickar med avsmak. Eftersom jag inte upplevt det innan och nu helt plötsligt upplever det väldigt ofta så tolkar jag det som att det har med antal barn att göra.

Tänker därför att det hade varit intressant att veta vad ni (som kanske också ger sådana blickar) tänker när ni ser en förälder med 4 barn? Kan ju liksom inte enbart vara miljöångest som ligger bakom dessa blickar.

Och ja, jag vet att det knappast är ovanligt att ha 4 barn, men det förändrar inte min undran.

• Svar på tråden 4 barn och får konstant blickar av folk
  • Anonym (får också blickar)
    Goneril skrev 2025-10-04 15:47:23 följande:

Jag undrar hur i allsin dar man klarar 4 barn, därför  skulle jag nog kasta några blickar i mammans riktning. Två som springer omkring, en liten som inte bestämt  huruvida den ska springa eller ej och slutligen en i bärsele. Hur bär man hem de varor man handlat? Vilka mängder av mat måtte det inte gå åt och tänk på mängden blöjor! När man är ute och går med så många barn, hur tar man sig fram utan att det blir trafikfarligt? Om  mamman skulle bära burka och därmed har försämrad sikt, hur tar hon sig då fram med en barnaskara? Hinner mamman läsa med de större barnen och finns det utsikt att de alla får egna rum?                                                                                                                                                                                                            För mig som övertygat barnfri framstår en fyrabarnsmors liv som obegripligt, det måste jag erkänna, och föga eftersträvansvärt. Att yrkesarbeta går ju inte så länge barnen är små, hur stor bostad behövs och delar mannen hushållsarbetet rättvist? Jättedyrt måste det bli och tänk så trött mamman måste vara. Hinner hon någonsin läsa en bok eller se på TV?                                                                                                                Om alla vore som jag skulle världen upphöra att existera, det tar 60 år. Detta inser jag, men barnafödandet har jag överlåtit åt andra, jag är tacksam för att dessa kvinnor kompenserar för oss barnfria.Jag tar fram mina böcker och lyssnar på min klassiska musik och känner mig mycket nöjd med mina livsval. Ordning och reda, gott om plats och vackra dukningar.                                   

Och jag har fem barn med tre års mellanrum. Dvs först fick vi två, sen ville vi ha en till, men det var visst tre. Mitt svar på dina frågor är, man löser det. Särskilt i dagens uppkopplade tjänstevärld. Men visst är det en del logisitk som ska till, och man får har pli på ungarna.

Jag bär iofs inte burka då jag är svensk ateist.
  • Anonym (Hej)

Jag undrar hur i allsin dar man klarar 4 barn, därför  skulle jag nog kasta några blickar i mammans riktning. Två som springer omkring, en liten som inte bestämt  huruvida den ska springa eller ej och slutligen en i bärsele. Hur bär man hem de varor man handlat? Vilka mängder av mat måtte det inte gå åt och tänk på mängden blöjor! När man är ute och går med så många barn, hur tar man sig fram utan att det blir trafikfarligt? Om  mamman skulle bära burka och därmed har försämrad sikt, hur tar hon sig då fram med en barnaskara? Hinner mamman läsa med de större barnen och finns det utsikt att de alla får egna rum?                                                                                                                                                                                                            För mig som övertygat barnfri framstår en fyrabarnsmors liv som obegripligt, det måste jag erkänna, och föga eftersträvansvärt. Att yrkesarbeta går ju inte så länge barnen är små, hur stor bostad behövs och delar mannen hushållsarbetet rättvist? Jättedyrt måste det bli och tänk så trött mamman måste vara. Hinner hon någonsin läsa en bok eller se på TV?                                                                                                                Om alla vore som jag skulle världen upphöra att existera, det tar 60 år. Detta inser jag, men barnafödandet har jag överlåtit åt andra, jag är tacksam för att dessa kvinnor kompenserar för oss barnfria.Jag tar fram mina böcker och lyssnar på min klassiska musik och känner mig mycket nöjd med mina livsval. Ordning och reda, gott om plats och vackra dukningar.                                   

Min äldsta har iförsej nyligen blivit vuxen så jag har bara tre barn som är barn fortfarande.. Men jag kan säga att man är ganska sönderstressad. Var och handlade skor och lite annat till barnen och lite annat idag med de tre yngsta barnen och funderade nästan på att boka tid för att sterilisera mig efter det haha. Skämt åsido (halvt) men ja det är stressigt som sagt. Allt man ska göra , bara att gå och handla till exempel blir liksom ett jätteprojekt när man måste ha med småbarnen. Och ja man måste ha stenkoll för att det inte ska bli farligt i trafiken. 

När de blir lite äldre är det skillnad. Att göra saker med de två äldsta som är 9 och 18 blir ju mest mysigt och roligt. Förra sommaren reste jag till exempel utomlands några dagar med bara 9-åringen (när jag var tidigt gravid med yngsta och näst yngsta var kvar med pappa). Det var ju mest kul som sagt och inte så jobbigt. 

Allt beror väl också på hur mycket hjälp man får av sin partner och så. Varför det blev så många barn för mig var väl mest för att min sambo inte hade några barn sedan innan när vi blev tillsammans medan jag hade två barn. Hade han haft barn sen innan också hade det nog räckt med ett gemensamt. Men jag är såklart glad och tacksam för alla barnen. 

Kan ju tillägga iförsej att jag är svensk och kristen och har ingen burka. Skulle nog garanterat inte kunna hålla koll på barnen eller springa efter 3-åringen om jag hade det. Fick till och med sluta ha ett par skor som jag köpte i somras för att jag märkte att jag inte kunde springa tillräckligt fort med dom om 3-åringen sticker iväg. 

• Tow2Mater
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-04 21:26:02 följande:

Min äldsta har iförsej nyligen blivit vuxen så jag har bara tre barn som är barn fortfarande.. Men jag kan säga att man är ganska sönderstressad. Var och handlade skor och lite annat till barnen och lite annat idag med de tre yngsta barnen och funderade nästan på att boka tid för att sterilisera mig efter det haha. Skämt åsido (halvt) men ja det är stressigt som sagt. Allt man ska göra , bara att gå och handla till exempel blir liksom ett jätteprojekt när man måste ha med småbarnen. Och ja man måste ha stenkoll för att det inte ska bli farligt i trafiken. 

När de blir lite äldre är det skillnad. Att göra saker med de två äldsta som är 9 och 18 blir ju mest mysigt och roligt. Förra sommaren reste jag till exempel utomlands några dagar med bara 9-åringen (när jag var tidigt gravid med yngsta och näst yngsta var kvar med pappa). Det var ju mest kul som sagt och inte så jobbigt. 

Allt beror väl också på hur mycket hjälp man får av sin partner och så. Varför det blev så många barn för mig var väl mest för att min sambo inte hade några barn sedan innan när vi blev tillsammans medan jag hade två barn. Hade han haft barn sen innan också hade det nog räckt med ett gemensamt. Men jag är såklart glad och tacksam för alla barnen. 

Kan ju tillägga iförsej att jag är svensk och kristen och har ingen burka. Skulle nog garanterat inte kunna hålla koll på barnen eller springa efter 3-åringen om jag hade det. Fick till och med sluta ha ett par skor som jag köpte i somras för att jag märkte att jag inte kunde springa tillräckligt fort med dom om 3-åringen sticker iväg. 

Och TS med en 4 åring som går och en 1 åring som också vill gå - allt medan hon har en bebis i sele - inte konstigt hon får onda ögat.
  • Gullvivor
    Tow2Mater skrev 2025-10-04 22:40:59 följande:
    Och TS med en 4 åring som går och en 1 åring som också vill gå - allt medan hon har en bebis i sele - inte konstigt hon får onda ögat.
    Jag vet inte hur era barn är, men min 4 åring (som dessutom inte ens hunnit fylla fyra än) kan gå normalt, intill mig, utan att det blir problem. Det är 1-åringen som springer ifrån, vilket man kan förvänta sig då han bara är 1 år.

Men visst, alla barn är olika men generellt sett är det inte normalt för en 4 åring att springa ifrån sin förälder i den åldern. 
  • Gullvivor

En 9 åring och en 4 åring springer inte ifrån, de är ju stora nog att förstå att man inte gör det.
    1 åringen springer alltid ifrån, därför får han oftast sitta i vagn förutom ibland, men då kan jag ha koll eftersom jag har mina händer fria när spädbarnet är i bärsele.

Men annars så är det väldigt tufft ja, och många gånger vill man slita av sig håret nu när de är så små. Men det blir ju bättre med tiden (hoppas jag!!) och man lär sig ju att klara av det.

Förstår dock inte hur burkan kommer in i bilden, det är jätteovanligt i Sverige så inte särskilt relevant heller.
  • Xenia

Jag kan tänka mig att ogillande blickar beror på kombinationen muslimsk klädsel t ex hijab och fyra barn. Folk tror att det är en familj där mamman inte arbetar utan lever på barnbidrag och bostadsbidrag. Är mamman ung också så kommer hon att föda flera barn och allt det får "vi skattebetalare" betala. Hon kommer inte att klara av att uppfostra alla barnen, sönerna kommer att springa ute och bli medlemmar av kriminella gäng. Ja, så kan folk tänka.

Min egen kusin har fem barn men de lever i eget hus på landet. Livet i lägenhet i staden är inte gjort för stora familjer.

• Anonym (Typiskt)
    Xenia skrev 2025-10-05 12:37:19 följande:

Jag kan tänka mig att ogillande blickar beror på kombinationen muslimsk klädsel t ex hijab och fyra barn. Folk tror att det är en familj där mamman inte arbetar utan lever på barnbidrag och bostadsbidrag. Är mamman ung också så kommer hon att föda flera barn och allt det får "vi skattebetalare" betala. Hon kommer inte att klara av att uppfostra alla barnen, sönerna kommer att springa ute och bli medlemmar av kriminella gäng. Ja, så kan folk tänka.

Min egen kusin har fem barn men de lever i eget hus på landet. Livet i lägenhet i staden är inte gjort för stora familjer.

Jag tror också på detta. Det låter som typiska fördomar folk har.
  • cosinus

Jag tror det blir en kombination av antalet barn, allmän framtoning och sammanhang som gör att folks fördomsbarometer slår i taket i vissa lägen.

Jag har fyra barn på drygt sex år och när de var små kände jag av precis samma sak som du. 

Jag som aldrig dragit mig för att gå utanför hemmet i mjukisbyxor har alltid kunnat åka och handla i mjukisar och typ snowjoggings på vintern. Med två barn ingen som bryr sig. Men fyra ja på vissa ställen. 

Tydligast var det på affären i det mindre priviligerade området där soc faktiskt har rätt många lägenheter. Att handla där med fyra ungar och mjukisbyxor. Folk var inte imponerade.

samma klädsel, samma affär, två barn - ok.
    Kläder när jag kom från jobbet, samma affär, fyra barn. Inga problem. Folk kunde t o m säga nåt snällt åt småttingarna.

Mjukisar, fyra ungar och den affären som är lite dyrare och alla tar bilen till. Inga problem där heller. 

• Anonym (Sila)

Hej TS!

Nu har jag tyvärr inte orkat plöja igenom andra svar som jag brukar försöka göra men vill ändå svara dig.

Jag tittar på stora familjer. Och det är för att jag älskar barn och stora familjer. Jag har alltid velat ha en stor familj och jag har alltid varit litet avundsjuk på dem som uppnår det. Nu väntar jag mitt fjärde barn (fast mina stora är tonåringar, så ingen kommer kanske stirra på mig, däremot kände jag mig ibland ifrågasatt som ung mamma för många år sedan) och jag kommer kanske vara en i gänget för jag antar att jag då sällar mig till er. Jag tittar på gravida när jag själv velat bli gravid och på föräldrar med små barn när jag själv längtat efter en till liten. Tittade på en familj med bedårande barn i affären igår, och på en söt mamma och son som både var väldigt lika och bar matchande kläder. Jag ler inte om inte blickarna möts för min ambition är att det inte ska märkas att jag kollar, men jag kan inte säga att det inte märks.

Sedan idealiserar jag inte stora familjer som sådana, jag tror verkligen inte det är bra att ha fler barn än man orkar med att ösa kärlek över. Men hur bra föräldrarna är vet jag ju inget om när jag ser folk ute, inte ens om man ser dem i en dålig stund för alla har mindre smickrande stunder. Jag tänker nu mer på de som skaffar barn för att bli en mediasensation och kanske tjäna pengar och så kommer det fram att barnen inte mått bra, men då är det oftast betydligt fler än fyra. Men dem har jag som sagt aldrig sett i verkliga livet.

Om jag kollar är det i 90% av kärlek, avund, beundran eller någon annan anledning som innebär att jag vill ha en liten bit av det de har. Nu eller i framtiden. Om så bara att det är vackert och jag är glad att stora familjer fortfarande finns.

• Anonym (Hej)
    cosinus skrev 2025-10-05 14:07:54 följande:

Jag tror det blir en kombination av antalet barn, allmän framtoning och sammanhang som gör att folks fördomsbarometer slår i taket i vissa lägen.

Jag har fyra barn på drygt sex år och när de var små kände jag av precis samma sak som du. 

Jag som aldrig dragit mig för att gå utanför hemmet i mjukisbyxor har alltid kunnat åka och handla i mjukisar och typ snowjoggings på vintern. Med två barn ingen som bryr sig. Men fyra ja på vissa ställen. 

Tydligast var det på affären i det mindre priviligerade området där soc faktiskt har rätt många lägenheter. Att handla där med fyra ungar och mjukisbyxor. Folk var inte imponerade.

samma klädsel, samma affär, två barn - ok.
    Kläder när jag kom från jobbet, samma affär, fyra barn. Inga problem. Folk kunde t o m säga nåt snällt åt småttingarna.

Mjukisar, fyra ungar och den affären som är lite dyrare och alla tar bilen till. Inga problem där heller. 

Vad gjorde folk? Tittade de bara eller sa de något? 

Men ja det var ju ungefär det jag sa , det handlar inte bara om antalet barn utan annat också. Om det bara handlade om antalet barn skulle ju alla som har fyra barn få sura blickar oavsett i vilket sammanhang de befinner sig. Och så är det ju inte, det vet jag ju av egen erfarenhet.

Hur man klär sig och hur välvårdad man ser ut spelar såklart roll.. Jag kan själv tänka om jag går i mjukis och ser ut som Farstaglitter typ med alla eller några av barnen att nu tänker folk säkert saker. Och när man är mer välklädd ser folk en nog på ett lite annat sätt. Men jag har nog ändå inte märkt av så mycket att folk verkar sura så länge barnen beter sig någorlunda ok. 
  • cosinus
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-05 22:36:23 följande:
    Vad gjorde folk? Tittade de bara eller sa de något? 

Men ja det var ju ungefär det jag sa , det handlar inte bara om antalet barn utan annat också. Om det bara handlade om antalet barn skulle ju alla som har fyra barn få sura blickar oavsett i vilket sammanhang de befinner sig. Och så är det ju inte, det vet jag ju av egen erfarenhet.

Hur man klär sig och hur välvårdad man ser ut spelar såklart roll.. Jag kan själv tänka om jag går i mjukis och ser ut som Farstaglitter typ med alla eller några av barnen att nu tänker folk säkert saker. Och när man är mer välklädd ser folk en nog på ett lite annat sätt. Men jag har nog ändå inte märkt av så mycket att folk verkar sura så länge barnen beter sig någorlunda ok. 
    Nu är yngsta 15 så det var ju rätt länge sen. Minns inte exakta situationer men minns känslan.

Tanter som blängde, folk som kanske valde en annan kö. Små saker men som det slog mig då det hände att det här händer inte på andra ställen, med andra kläder, med annat antal barn med sig.

Min nummer tre var duktig tjurig stundtals och det hände rätt ofta att han straffade ut sig och blev satt i kundvagnen för att han helt enkelt inte kunde låta bli att springa runt annars. Det som då kunde ge leenden och lite överseende blickar när man tvingade ner honom i kundvagnen under protester i många sammanhang gav väldigt dömande blickar då i andra. Man insåg att det hade att göra med vad folk hade bestämt sig för att tro på förhand mer än en sur 3-åring.
  • Anonym (Hehe)
    Anonym (Typiskt) skrev 2025-10-05 13:48:37 följande:
    Jag tror också på detta. Det låter som typiska fördomar folk har.
    Fast det är ju inte bara fördomar utan i många fall är det sanningen. 
Svar på tråden 4 barn och får konstant blickar av folk