• Anonym (Vad ska jag göra)

Vet inte vad jag ska göra

Har ett dilemma jag inte vet hur jag ska göra med.

Jag och min sambo har haft det tufft det senaste halvåret. Varit en del bråk mest pga av sömnlösa nätter då vi har två små barn som är 1,5 och 3 år, men även svartsjuka från hans sida då han oroar sig när jag är ute. Jag ska ärligt berätta att för 2 år sen så kom han på mig med att skriva med en annan kille vilket han förlät mig för. Då borde han ju inte va orolig när jag är ute kan jag tycka I och med att han förlät mig.
    Sen vi fick barn så tycker jag att han har blivit sämre på att visa mig kärlek. Visst han säger att han älskar mig dagligen och ger mig pussar och så och vi har sex regelbundet, men det känns ändå inte på samma nivå. Detta har gjort att jag har börjat tvivla på mina känslor för honom.
    Till saken hör att jag för några veckor sen träffade en kille när jag var ute som jag föll för direkt kan man säga. Inget hände dock då mer än att vi pratade.
    Jag tog då upp med min sambo att jag började tvivla på mina känslor och han föreslog att vi skulle gå i familjerådgivning vilket vi gjort två gånger nu. Jag tycker dock inte att det hjälper nånting.
    Kund inte släppa tanken på den här killen jag träffade och för en vecka sen hörde han av sig till mig på Facebook. Jag svarade och vi skriver dagligen. Jag har även träffat honom. Min sambo vet inte om detta och jag har fruktansvärt dåligt samvete, men vad ska jag göra? Jag kan ju inte hjälpa att jag känner som jag gör för den här killen.
    Hur ska jag göra? Ska jag lämna min familj? Vi ska gifta oss om ett halvår, men jag vet inte vad jag ska göra.
    Ursäkta för rörigt inlägg. 
  • Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra
  • Anonym (Skärpning för i helvete)

1. Din kille har rätt att vara svartsjuk då du uppenbart inte lärt dig något av första gången och nu ÄR du dessutom otrogen 

2. Vill du ta reda på vad du verkligen vill så måste du vara ärlig. Mot dig själv och motparten don sambo. Allt på bordet .

3. Klart att rådgivning inte hjälper när du inte är ärlig och förmodligen sitter och ljuger 

4. Självklart ska du inte gifta dig . Varför träffar du då en ny kille om du lovat gifta dig? 

5. Är du beredd på att ta konsekvenserna av dina handlingar?  För dom kommer att bli mycket tuffa och svåra i många år framåt. 

6. Vem försöker du lura och varför?  

7. Varför är dina känslor viktigare än sambons? 

• Anonym (Trist)

TS - du är troligen en bekräftelsepundare. Du kommer aldrig att vara nöjd med den bekräftelse du faktiskt ändå verkar få. Du behöver mer.

Jobba med detta till att börja med - speciellt eftersom ni har barn.

• Tecum

Självklart ska ni inte gifta er då du inte kan låta bli andra män! En gång är ingen gång, två gånger är en vana. Du måste skärpa dig och bli ärlig både mot honom och dig själv. Vill du ha din kille och leva med honom, klarar du att vara trogen mot honom?

• Anonym (M)
    Anonym (Skärpning för i helvete) skrev 2025-10-04 10:03:16 följande:

1. Din kille har rätt att vara svartsjuk då du uppenbart inte lärt dig något av första gången och nu ÄR du dessutom otrogen 

2. Vill du ta reda på vad du verkligen vill så måste du vara ärlig. Mot dig själv och motparten don sambo. Allt på bordet .

3. Klart att rådgivning inte hjälper när du inte är ärlig och förmodligen sitter och ljuger 

4. Självklart ska du inte gifta dig . Varför träffar du då en ny kille om du lovat gifta dig? 

5. Är du beredd på att ta konsekvenserna av dina handlingar?  För dom kommer att bli mycket tuffa och svåra i många år framåt. 

6. Vem försöker du lura och varför?  

7. Varför är dina känslor viktigare än sambons? 

Så otrohet är att man träffar en av ett annat kön?
    Man får då inte ha vänner av mottsatt kön, för då man otrogen.  

Intressant resonemang. 
  • EpicF

Ni måste sätta er ner och diskutera hur ni ska ha det. Du måste vara ärligt med att du har kontakt med en annan som du tydligen  har känslor för. 

Bröllopet ska ni självklart ställa in. Det är det förara ni ska göra. 

Om jag hade varit så hade jag faktiskt gjort slut med sambon, flyttat och levt själv (med barnen) en lång period. Tänkt efter vad jag verkligen vill. Och absolut inte hoppa in i en ny relation med en ny kille. 

• Tecum
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 12:43:38 följande:
    Så otrohet är att man träffar en av ett annat kön?
    Man får då inte ha vänner av mottsatt kön, för då man otrogen.  

Intressant resonemang. 
    Enligt TS fick hon direkt känslor för killen, Det är alltså inte vanlig vänskap.
  • Anonym (M)
    Tecum skrev 2025-10-04 13:33:00 följande:
    Enligt TS fick hon direkt känslor för killen, Det är alltså inte vanlig vänskap.
    Vilket inte heller behöver betyda att ts har varit otrogen. 
  • Anonym (Skärpning för i helvete)
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 13:51:02 följande:
    Vilket inte heller behöver betyda att ts har varit otrogen. 
    Jag tror inte hennes sambo skulle hålla med..... tror du? 
  • Anonym (Vad ska jag göra)
    Tecum skrev 2025-10-04 13:33:00 följande:
    Jag har inte gjort nånting fysiskt med den här killen utöver att gett honom en kram när vi sets. Vi har skrivit en del med varandra och jag har även träffat honom hemma hos honom, men inget fysiskt har hänt. 
  • Fiona M

Skärp dig.

Terapi och rådgivning fungerar bara om man är ärlig. Är du det, med terapeuten, din sambo, dig själv?
    Kanske behövs enskild terapi för dig också.

Backa från den andra killen helt medan du tar itu med här och nu, och pausa bröllopsplanerna.

• Anonym (Get over yourself)

Du låter flummig och flaxig och inte mogen för en längre relation. Varför skaffar man två barn då? 

Jag tycker synd om din man och era barn. Separation med små barn är något som riskerar att sätta avtryck i hela deras personlighet och liv.

Nu är tiden när föräldrar vanligtvis fokuserar på att bygga en trygg familj, uppfyller barnens behov före sina egna och inte ränner ute på stan som förväxta tonåringar som måste visa upp sig.

Vad du ska göra kan bara du svara på men det är knappast en väg till bättre mående och relation att hålla på och snacka med andra bakom sin partners rygg.

• Anonym (M)
    Anonym (Skärpning för i helvete) skrev 2025-10-04 14:27:51 följande:
    Jag tror inte hennes sambo hade sett det som otrohet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Skärpning för i helvete) skrev 2025-10-04 14:27:51 följande:
    Jag tror inte hennes sambo hade sett det som otrohet. 
  • Nordinni

Du låter omogen. Din sambo har all rätt att bli svartsjuk efter vad du har gjort. Istället för att ta reda på vad du vill med din sambo och eran relation så skriver du till en annan kille. Och nej, ni ska inte gifta er. 
    Skärp dig och ta tag i era problem tillsammans. Går inte att rädda ett förhållande med rådgivning om den ena håller fortfarande kontakt med någon annan. Då har man inte tillräckligt intresserad 

• KimLinnefeldt

Försök att inte bry dig om alla här i tråden som kritiserar dig och uttrycker förakt och är nedlåtande. Du har uppenbarligen ett stort livsproblem som förtjänar att behandlas varsamt. 

Min erfarenhet är att familjerådgivning är mycket "huvud" och inte så mycket "hjärta". Det är svårt att bli passionerat förälskad genom att gå i parterapi. Det som behövs är att ni båda inser bristerna och börjar uppvakta varandra, se varandra, höra varandra, gå varandra till mötes på livets alla områden. 

Den där passionerade känslan från förälskelsen kanske inte finns kvar, eller så dyker den bara upp lite då och då, "som en ros på ett evigt klänge", som Povel Ramel skaldade.

Den där rosen måste vattnas.

Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra