• Anonym (Sarah)

Män och komplimanger

Undrar om ni män ger komplimanger till kvinnor som inte vill ligga med? Bara för att vara snälla liksom?
    Något säger mig att det inte är så vanligt, men självklart finns det guldkorn. 

har en kollega som gett mig en komplimang och jag undrar om han är intresserad. 

(förlåt om långsökt)

• Svar på tråden Män och komplimanger
  • Anonym (Ey)

Beror på vad för typ av komplimanger. Är det om ens yttre så kan det handla om flirtande.

• Finländsk
    Anonym (Mannen) skrev 2025-10-09 20:40:21 följande:
    Tyvärr är många känsliga och män kan aldrig veta innan vilka som flyger i taket och springer till arbetsgivaren. Som man är man körd om en kvinna bara andas kränkande särbehandling eller sexuella trakasserier till sin chef. Man får foten oavsett man har gjort nått eller inte.  
    Tyvärr är många män så känsliga att när någon säger till att deras komplimang var gränslös, slutar de ge komplimanger helt och hållet och skyller på alla andra.
  • Anonym (.)
    Finländsk skrev 2025-10-10 07:21:17 följande:
    Tyvärr är många män så känsliga att när någon säger till att deras komplimang var gränslös, slutar de ge komplimanger helt och hållet och skyller på alla andra.
    Precis så! "Vaddå, jag sa ju bara att du hade en sexig röv! Det var ju en komplimang, det här med metoo har gått alldeles för långt. Nu får man inte ens säga vad man tycker längre"

Jag tycker det går alldeles utmärkt att ta emot komplimanger av såväl män som kvinnor om det handlar om icke sexualiserande komplimanger. Jag blir jätteglad om jag kanske har gjort något extra eller ändrat något och min manliga kollega uppmärksammar det med ett "Vad fin du är idag" eller "Vad snygg du blev i din nya frisyr/dina nya glasögon". 
  • Anonym (Man)

I den hobby jag utövar ger jag ofta komplimanger. Men det har då gällt just hobbyn och inget annat och har gett komplimanger till killar också på samma sätt. Själv har jag fått höra att jag är trevlig och peppande. Tycker det blir trevligare om man lyfter det dom andra är bra på i stället för att klaga som vissa gör.

• Anonym (Ja)

I jobbsammanhang bör man kanske inte ge andra komplimanger än man skulle gett andra kollegor av samma kön som sitt eget ( om man faktiskt inte är genuint intresserad ). Men på krogen tex kan det vara trevligt.

• Faile
    Anonym (Mannen) skrev 2025-10-09 20:26:50 följande:

Förr kunde man ge komplimanger till kvinnor men har slutat med det efter metoo. Mycket känns så känsligt efter det så jag undviker komplimanger till kvinnor.  

Du verkar vara någon som kanske inte skulle uppskatta vissa komplimanger från dem med samma kön som du? Om komplimangen du vill ge inte skulle uppskattas av dig själv från någon med samma kön, så kanske det är bäst du håller tyst. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (Ok)

Många kvinnor som lägger ner mycket tid på att se bra ut. Ändå är det förvånande många som inte vill ha en enkel komplimang gällande utseende.

• Queen81

Mer komplimanger till folket, säger jag! Och med lite social kompetens blir det sällan fel.
    Jag delar ut massa genuina komplimanger, till både män och kvinnor :)

• Anonym (Mannen)
    Faile skrev 2025-10-16 00:52:57 följande:
    Du verkar vara någon som kanske inte skulle uppskatta vissa komplimanger från dem med samma kön som du? Om komplimangen du vill ge inte skulle uppskattas av dig själv från någon med samma kön, så kanske det är bäst du håller tyst. 
    Du ska nog själv ta dig en funderare över varför du råder någon att hålla tyst. Vill jag inte ge komplimanger till andra så är det min ensak. 
  • Anonym (Förstå)
    Anonym (Oskarshamn) skrev 2025-10-09 23:05:42 följande:

Ger du aldrig komplimanger till dina kompisar?   Eller får av dom?  Ni ligger väl inte med varandra?  

Självklart kan man ge.komplimanger till en människa utan att det betyder något annat än exakt det jag menar.   

Det går utmärkt att tycka någon är fin, är omtänksam,  har vackert hår eller fina ögon utan att jag är det minsta intresserad. Jag kan till och med tycka att nån är skitsnygg ordagrant utan att ens vara attraherad eller ens intresserad.  

Man måste nog förstå att de män som tog åt sig hårdast av Metoo-rörelsen är just de som har sexuella baktankar med sina komplimanger. Det är samma sorts män som gnäller i tråden över att "man kan ju inte ens ge en komplimang till en kvinna längre utan att bli anmäld". Välmenande kommentarer från en man som inte vill ha en i säng är alltid uppskattade.
  • Anonym (Förstå)
    Anonym (.) skrev 2025-10-10 07:28:41 följande:
    Precis så! "Vaddå, jag sa ju bara att du hade en sexig röv! Det var ju en komplimang, det här med metoo har gått alldeles för långt. Nu får man inte ens säga vad man tycker längre"

Jag tycker det går alldeles utmärkt att ta emot komplimanger av såväl män som kvinnor om det handlar om icke sexualiserande komplimanger. Jag blir jätteglad om jag kanske har gjort något extra eller ändrat något och min manliga kollega uppmärksammar det med ett "Vad fin du är idag" eller "Vad snygg du blev i din nya frisyr/dina nya glasögon". 
    Det finns även män som blir kränkta av att man inte tar emot deras komplimang på ett tillfäckligt uppskattande sätt. Då kan de bli arga för det och känna att man "kränker deras manlighet" typ.
  • KimLinnefeldt

"Har du klippt dig? Du är fin i den där frisyren. Du har alltid så fina halsband." Sånt an jag säga till min svägerska, som jag inte bör ligga med.

• Pappa i sthlm

Jag ger komplimanger till mäniskor även när jag inte vill ligga. Bland dessa återfinns även kvinnor. Jag kanske oftare ger komplimanger till kvinnor när jag tänker efter. Varför vet jag inte. ibland för att vara snäll men oftast för att jag är uppriktig och vill att dom skall veta att jag gillar något dom gjort, sagt eller vad det nu är. Jag vill inte ligga med dom för det. Inte alla. 

• Anonym (orion)

Komplimanger är ju inte det samma som beröm. Man berömmer någons prestation eller förmåga, men man ger komplimanger till någon omkring dennes utseende, påklädning eller personlighet. 

Komplimanger från man till kvinna blir därför alltmer omöjliga på en arbetsplats eftersom det inte kan undgå att signalera någon form för attraktion till dennes utseende och personlighet.

Män kan berömma varandra men det vore lite konstigt om dom gav komplimanger till varandra.  

• KimLinnefeldt
    Anonym (orion) skrev 2025-10-16 09:56:01 följande:

Komplimanger är ju inte det samma som beröm. Man berömmer någons prestation eller förmåga, men man ger komplimanger till någon omkring dennes utseende, påklädning eller personlighet. 

Komplimanger från man till kvinna blir därför alltmer omöjliga på en arbetsplats eftersom det inte kan undgå att signalera någon form för attraktion till dennes utseende och personlighet.

Män kan berömma varandra men det vore lite konstigt om dom gav komplimanger till varandra.  

Män och kvinnor attraheras av varandra, det är naturligt. Men man måste inte agera på sin attraktion. Och visst kan man säga till en kollega att hon har en snygg klänning, utan att låta sliskig.

Komplimanger till män borde vara vanligare än det är. Troliga hindret är gammal bögskräck.
  • Tukt
    KimLinnefeldt skrev 2025-10-16 09:47:33 följande:

"Har du klippt dig? Du är fin i den där frisyren. Du har alltid så fina halsband." Sånt an jag säga till min svägerska, som jag inte bör ligga med.

Bör - nej!
    Vill - ja? Cool
Svar på tråden Män och komplimanger