• Anonym (Julklappen)

Vad vill män ha i present?

Män, vad önskar ni er i present/julklapp av er flickvän/fästmö/fru? 
    Då jag har frågat min make vad han önskar så har han alltid svarat "ingen skillnad" eller "ingen aning". Nu ställde ja honom mot väggen inför kommande jul å sa att han måste ju ha något han vill ha som han annars kanske inte skulle få, svaret var ja int beredd på.. "ett bj på morgon, god mat och avsluta dagen med sex". Är det här normalt?

• Svar på tråden Vad vill män ha i present?
  • Anonym (facts of life)

För en medelmåttig man är det helt säkert normalt, men inte för de mer utvecklade modellerna.

• Anonym (H)
    Anonym (Julklappen) skrev 2025-10-10 08:03:36 följande:

Då jag har frågat min make vad han önskar så har han alltid svarat "ingen skillnad" eller "ingen aning". Nu ställde ja honom mot väggen inför kommande jul å sa att han måste ju ha något han vill ha som han annars kanske inte skulle få, svaret var ja int beredd på.. "ett bj på morgon, god mat och avsluta dagen med sex". Är det här normalt?

Det är inte onormalt att vilja ha det. Att önska det sig i julklapp är ofint.

Sluta köp julklappar till honom om han inte önskar sig något vettigt
  • Anonym (Kvinna)

Normalt att vilja ha men lite egoistiskt att önska sig det på ett seriöst sätt. Min man hade kunnat säga det med glimten i ögat. Han brukar bli gladare när jag köper underkläder till mig själv än presenter till honom. Så nya sexiga underkläder till födelsedag och jul är tradition här.

• Anonym (Ida)

Julklappar för mig, till en annan vuxen människa handlar inte om att fråga vad denne önskar sig utan att tänka till själv. Något symboliskt eller något man noterat att personen behöver. 
    Önskelistor skrivs av barn. 

Tänk till lite själv istället.

• Mentat
    Anonym (Julklappen) skrev 2025-10-10 08:03:36 följande:

Det jag skulle önska mest vore att hon ser vad jag tycker om och bekräftar det genom att skaffa något sådant. Exakt vad det är beror på vem det gäller.
  • Anonym (Julklappen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-10 09:26:24 följande:

Normalt att vilja ha men lite egoistiskt att önska sig det på ett seriöst sätt. Min man hade kunnat säga det med glimten i ögat. Han brukar bli gladare när jag köper underkläder till mig själv än presenter till honom. Så nya sexiga underkläder till födelsedag och jul är tradition här.

Sexiga underkläder vore säkert en fin julklapp, tack för tipset 😊.

Men då tänker ja lite, gör vi kvinnor det för komplicerat? Tänk om de e just det som han vill ha, vi har inte sex jätteofta då jag inte har så stor sexdrift, å då vi har så är det nog inte mer än en gång per dag. Och han gillar t.ex. att äta på restaurang (gör jag med, så win-win 🙂), det han räkna upp får han inte i normala fall.
  • Anonym (Julklappen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-10-10 09:37:57 följande:

Julklappar för mig, till en annan vuxen människa handlar inte om att fråga vad denne önskar sig utan att tänka till själv. Något symboliskt eller något man noterat att personen behöver. 
    Önskelistor skrivs av barn. 

Tänk till lite själv istället.

Tack för din åsikt i frågan och din fina ton.

Jag brukar köpa något åt honom som jag vet han behöver men inte tar sig tid att köpa själv. Men vad han vill ha verkar ju onekligen vara något mycket mer enkelt än så.
  • Anonym (Julklappen)

Det vore kul om fler män kunde svara på tråden, att kvinnor svarar här med deras egna åsikt kan ju kanske vara missvisande 🙂

• Tecum

Rent generellt bryr sig män inte så mycket om presenter, varken att ge eller få,  och kanske skulle han uppskatta att ni lade ner att ge varann julklappar och annat så slipper ni fundera?

Men för min del uppskattar jag sådant som går att äta eller dricka, antingen direkt eller i form av restaurangbesök. Det är ett säkert kort som brukar uppskattas av de flesta, men kanske lite tråkigt. Nästa alternativ är kläder då jag avskyr att handla det själv. Men då är risken att man inte trivs i just det man får

• Anonym (H)
    Anonym (Julklappen) skrev 2025-10-10 13:14:24 följande:

Det vore kul om fler män kunde svara på tråden, att kvinnor svarar här med deras egna åsikt kan ju kanske vara missvisande 🙂

Jag vill ha böcker och exklusiva skjortor i julklapp.
  • Anonym (Q)

Min man skriver önskelista och han gör det av omtanke så att vi som älskar honom kan ge honom något som vi vet att han vill ha. Det är böcker, mössor, nagelsaxar, hörlurar, kaffe, spel och dyl. Småsaker som blir fina presenter.

Han ber mig skriva önskelista med, men om jag gör det behandlar han den som en inköpslista och ger mig allt jag lyckas pränta ner.

Vi har helt gemensam ekonomi, så det här handlar ju om symboliska gåvor. Vi har sex, kanske inte varje dag, men flera gånger i veckan, och han skulle aldrig be om sexuella tjänster som en gåva. Vi har varit gifta i lite drygt 20 år.

• Postman

Jag blir glad för vad som. Kan vara whisky, parfym, kläder, verktyg, teknik, resa, teater, god mat, nåt idrottsevenemang osv osv 

• Anonym (Moi)

Min man blir glad över presentkort på favorit klädesaffären, då unnar han sig ett par dyra, snygga plagg. Eller någon elektronikpryl som är lite extra eller tex någon resepryl som är praktisk och snygg. Bror 1 gillar att få fina prylar till jakt, fiske eller matlagning. Bror 2 vill helst ha bra böcker eller någon oväntad, konstig sak. 

Finns inga generella svar. 

• Studentpappa

Ja det vill man ha, men man önskar att det skedde utan att behöva önska sig det i julklapp..

Men inte ens det funkar ju 

Ride it like you stole it
Svar på tråden Vad vill män ha i present?