• Anonym (tillbaka)

5 saker från din barndom jag/vi måste prova

Jag är en före detta sk utlandssvensk. Mina föräldrar är missionärer, mamma helsvenska, pappa halv. Så jag antar att jag är trekvartssvensk, haha.

Jag kom faktiskt just hem till Sverige för ett par timmar sedan, 26 år gammal, tillsammans med min utländska man och våra 2 barn, 4 och 2 år gamla, för första gången sedan jag var sex år, och vi bodde inte stadigvarande i Sverige innan det heller. Jag har varit bosatt på alla möjliga och omöjliga ställen i Afrika och Asien, men inte Sverige.

Så nu vill jag be er ala att räkna upp 5 saker från er barndom som du tycker att jag/vi måste prova, uppleva, smaka, titta på, vad som helst. Eller fler, för all del. Det enda svenska jag hade när jag växte upp var några böcker, Pippi, Madicken, Pettson och Findus och en samlingsbok med sagor som jag minns men har tappart bort. Det var en jättefin bild på omslaget med troll och en flicka med långt, vitt hår.

Alla tips är välkomna.

• Svar på tråden 5 saker från din barndom jag/vi måste prova
  • Anonym (Embla)

Omslaget låter som John Bauer "Flicka vid sjön" (googla!)

Hrm 26 år gammal, då var jag jämngammal när du föddes...  

Men skulle säga svenska saker som ät kanelbullar, lussekatter, sill osv. 

Besök Astrid Lindgrens värld (de har höstöppet, men sommaren är nog ännu bättre!). Det är i Vimmerby. 

Åk till västkusten och fiska krabbor till sommaren. 

För barnen - Alfons Åberg. Totte böckerna och visst nu gäller det kanske mina barn men alla Vem-böckerna. Läs Astrid Lindgrens böcker efter ålder och titta på filmerna. Bamse. 

• Jemp

Åh vilken rolig men oväntat svår fråga.

Plocka blåbär, grilla korv vid en sjö, åk skidor, åk pulka, skridskor, hoppa i en lövhög, bada, fjällvandra. 

Blir höst och vinter nytt för er/barnen nu?

Och glöm inte att resa inom Sverige! Fantastiskt varierande. 

• Anonym (Perta)

Utgår från vad jag gjorde med mina barn när de var små (ca 10 år sedan). 

Ut i naturen och grilla! 

Om ett par år: åk skridskor i ishall eller på sjö med någon som kan säkerheten kring det. 

Gör girlanger av lönnlöv nu på hösten. Maskroskransar på sommaren.

Göm ägg till påsk. 

Hoppa på frusna vattenpölar så att det krasar härligt. Rita i frosten på bilrutorna.  

Delta i eller titta på luciatåg. Baka pepparkakor och lussekatter. 

Fira midsommar. 

Åk till Astrid Lindgrens värld. 

Upptäck det svenska föreningslivet för sport, kultur mm. Om några år: upptäck den kommunala kulturskolan. 

Kolla bibliotekets barnverksamhet. 

Gå i simskola. 

• Anonym (Perta)

Och öppen förskola! :)

• Kosmos

Ni ska inte göra saker bara för andra tycker ni ska göra dem. Ni ska göra saker ni själva tycker är roliga/intressanta. Har en kollega på jobbet som är född i USA men bott i Sverige senaste 15 år. När vi ibland pratar om nostalgiska saker från 80- och 90-talet på fikarasterna kan hon inte hänga med men hon är glad ändå. Även fast jag tyckte de var lite märklig när vi kom in på några barnprogram som i original är amerikanska t.ex. Bumbibjörnarna, Luftens hjältar etc. 

För dina barn kan du visa dem några klassiska svenska barnfilmer, Astrid Lindgren filmer från 60- och 70-talet. Andra filmer från 90-talet och 00-talet. Spela upp klassiska barnlåtar t.ex. Mora Träsk. Detta varvat med de senaste trendigast för barn i din ålder. 

• Just Precis

Vad kul! I tillägg till de många fina tips du redan fått kommer här några ganska tidlösa:

Sommar: Ät svenska jordgubbar från självplock med grädde och lite socker. Grädda våfflor med sylt och grädde. Sov i tält.  Ha picknick på stranden med många dopp. Låt barnen fånga insekter och småfisk med håv. Plocka prästkragar, gullvivor, röllika, smörblomma, daggkåpor och annat fint. Ät mjukglass med strössel vid en mack. Spela minigolf.

Höst: Besök Skansen. Meta. Leta svamp i skogen. Fiska kräftor. Grilla korv ute. Bada i bastu med snabba dopp i kall sjö/hav. Högläs ur sagosamlingar av Elsa Beskow. Samla vackra löv, kastanjer och ekollon med barnen, odla små plantor av kastanjerna och ekollonen. Plocka äpplen och plommon. Gå på bio.

Vinter/ jul: Fixa julkalender med små klappar till barnen. Ät risgrynsgröt med gömd mandel. Koka kola eller knäck. Varm choklad i termos på utflykten, ta med till pulkabacken. Bygg snölyktor och sätt värmeljus i. Baka pepparkakor och lussebullar med barnen, gör pepparkakshus. Titta på Kalle Ankas julafton, Karl Bertil Jonssons jul. Åk skridskor. Promenera på en frusen sjö (om andra gör det och det är säkert).

Vår: Plocka vitsippor, gullvivor och liljekonvalj. Sätt syrénkvistar i vas, trots att de dör ganska
    fort. Åk på cykelutflykter. Göm ägg från påskharen, pynta påskris med fjädrar. Måla på trottoaren med trottoarkritor. Sparka boll och hoppa hopprep. Fira Valborg vid en majbrasa. Besök en gård med djur som är öppen för allmänheten, klappa killingar och köp ägg.

• Anonym (Sing)

4H gårdar i städernas utkant brukar ha många tevliga djur, som hästar, höns och får.

• Anonym (Embla)

Kom på en sak till...

Luciatåg! Åk och titta på något på kvällen den 13:e december. Låt dem lussa för er hemma!

• IceKitten

Hur länge ska ni stanna i Sverige? Det påverkar ju svaret lite. Men oavsett vad svaret är...

Köp och ät piggelin :)

• Jemp

Några till:

Varm choklad och kanelbulle efter/under en utedag vintertid (eller varm choklad).

Midsommar i Dalarna.

Åk ut till en skärgårdsö sommartid (finns kollektivtrafik-båtar). 

• Anonym (H)

Utforska naturen olika årstider.

• Anonym (tillbaka)

Tack så jättemycket för alla bra, fina svar!

Ja, det är första gången barnen kommer uppleva vinter, och första gången för mig och maken på många, många år också. 

• Anonym (tillbaka)
    Anonym (Embla) skrev 2025-10-11 00:03:05 följande:

Omslaget låter som John Bauer "Flicka vid sjön" (googla!)

Hrm 26 år gammal, då var jag jämngammal när du föddes...  

Men skulle säga svenska saker som ät kanelbullar, lussekatter, sill osv. 

Besök Astrid Lindgrens värld (de har höstöppet, men sommaren är nog ännu bättre!). Det är i Vimmerby. 

Åk till västkusten och fiska krabbor till sommaren. 

För barnen - Alfons Åberg. Totte böckerna och visst nu gäller det kanske mina barn men alla Vem-böckerna. Läs Astrid Lindgrens böcker efter ålder och titta på filmerna. Bamse. 

Jag googlade! Jag tror att bilden heter Troll och Tuvstarr, om betäckningen är rätt. 
  • Anonym (tillbaka)
    IceKitten skrev 2025-10-11 12:16:09 följande:

Hur länge ska ni stanna i Sverige? Det påverkar ju svaret lite. Men oavsett vad svaret är...

Köp och ät piggelin :)

Permanent är tanken.
  • Anonym (tillbaka)

Vi ska åka och handla mat nu. Jag vet inte varför jag är så spänd. Jag minns några saker från när jag var liten, jag ska se om jag hittar dem. 

• Anonym (Embla)
    Anonym (tillbaka) skrev 2025-10-11 17:16:23 följande:

Vi ska åka och handla mat nu. Jag vet inte varför jag är så spänd. Jag minns några saker från när jag var liten, jag ska se om jag hittar dem. 

Annars får du fråga här, kan ju varit saker som bytt namn bara. 

Typ när jag var liten hette godiset Raider, numera heter det Twix. 
  • Anonym (Kul!)
    Anonym (tillbaka) skrev 2025-10-11 17:16:23 följande:

Vad roligt! Det är så kul att besöka stora livsmedelsbutiker utomlands så förstår att du ser fram emot det. Det blir ju så för dig fast med lite nostalgi inblandat också.

Berätta gärna något vad ni köpte, vad ni la märke till, vad du kände igen eller vad ni och barnen tyckte om det ni provat: )
Svar på tråden 5 saker från din barndom jag/vi måste prova