• Anonym (Jessi)

Kan inte hålla i pengar

Pengar har alltid runnit genom fingrarna på mig. Varit hos KF som ung men löst det. Haft blancolån men ärvde en summa pengar så jag är nu skuldfri. Satte undan resten av pengarna på ett låst konto(då jag känner mig själv väl)efter att ha unnat mig lite men nu behöver jag låsa upp det igen för att jag handlar grejer. Det är ändå bra saker. Behövde en ny möbel och barnen behövde höstkläder. Känner också jag har mycket att ta igen som vi behövt men haft för lite pengar till förut. Men ändå! Jag har alltså inga lån, mer över varje månad men ändå rör jag de sparade pengarna. Tanken var alltså att fortsätta spara på den summan jag fått in så jag har i kris eller till semestrar. Skulle också vilja köpa ett hus en dag. 

Har från vänner som jobbar inom vården fått höra jag har drag av NPF. Och då vet de inte ens om denna impulsiva sida med pengar.
    Hur lägger jag band på mig själv när det kommer till att handla? Haft flera vänner med samma problem och med skulder så verkar inte ovanligt. 

Obs! Är ensamstående och ingen jättehög lön så har inga fantasisummor över varje månad. 

• Svar på tråden Kan inte hålla i pengar
  • Jemp

Du behöver en budget. Du kan ta kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare. Det skulle också kunna vara en idé att fördela dina sparpengar på olika konton (tex en buffert, en som absolut inte ska röras, osv. Så inte alla blir upplåsta samtidigt).

• Anonym (Jessi)
    Jemp skrev 2025-10-11 19:23:30 följande:

Du behöver en budget. Du kan ta kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare. Det skulle också kunna vara en idé att fördela dina sparpengar på olika konton (tex en buffert, en som absolut inte ska röras, osv. Så inte alla blir upplåsta samtidigt).

Jag har en budget och alltid haft koll på mina utgifter. Är väl mest att jag blir impulsiv i stunden. Men ja, en idé att ha flera olika konton. Problemet har väl varit att jag aldrig hunnit komma upp i något sparande förut så jag har aldrig haft några marginaler direkt och har det blivit något över har det alltid funnits hål att fylla. 
  • Anonym (Detaljnivå)
    Anonym (Jessi) skrev 2025-10-11 18:28:28 följande:
    Kan inte hålla i pengar

Pengar har alltid runnit genom fingrarna på mig. Varit hos KF som ung men löst det. Haft blancolån men ärvde en summa pengar så jag är nu skuldfri. Satte undan resten av pengarna på ett låst konto(då jag känner mig själv väl)efter att ha unnat mig lite men nu behöver jag låsa upp det igen för att jag handlar grejer. Det är ändå bra saker. Behövde en ny möbel och barnen behövde höstkläder. Känner också jag har mycket att ta igen som vi behövt men haft för lite pengar till förut. Men ändå! Jag har alltså inga lån, mer över varje månad men ändå rör jag de sparade pengarna. Tanken var alltså att fortsätta spara på den summan jag fått in så jag har i kris eller till semestrar. Skulle också vilja köpa ett hus en dag. 

Har från vänner som jobbar inom vården fått höra jag har drag av NPF. Och då vet de inte ens om denna impulsiva sida med pengar.
    Hur lägger jag band på mig själv när det kommer till att handla? Haft flera vänner med samma problem och med skulder så verkar inte ovanligt. 

Obs! Är ensamstående och ingen jättehög lön så har inga fantasisummor över varje månad. 

Var inte alltför dömande mot dig själv. Ensamstående med barn och lägre lön. Det klart att det går pengar (även för den som är en rätt sparsam typ). Nu har du troligtvis också svårare med impulskontroll pga npf eller drag av en sådan diagnos.

Gamifiera dina inköp.
    Kolla först upp vad grejorna skulle kostat som du planerar att köpa.

Se sedan vad du kan hitta på några bra secondhadaffärer och på Sellpy/Vinted. På Sellpy så får man skicka tillbaka felköp. Dessutom, ifall varan inte stämmer med beskrivningen, så slipper man fraktkostnaden för återsåndningen. 

För nya grejor: kolla bästa pris på Pricerunner och Prisjakt.

Kolla på Råd och röns hemsida om de testat den typ av vara som du planerar att köpa. Kolla på biblioteket om de publicerat testet i Råd och röns tidning, strax efter det att testet gjordes. Ibland kan du då köpa de bästa (testvinnarna)  billigare än om du köper grejen från de andra etablerade märkena. Bra mycket billigare till och med. 

Gör en sport av att hitta billiga grejor i second hand! Se hur billigt och bra du kan komma undan. Prova in storlekar på kläder i några märken som du gillar och några som barnen kan ha. Då minskar du risken för att det är fel storlek.

Gå in i kundklubben för de affärer vars saker du gillar. 
    Ofta får man 20% på ett köp i början av säsongen. 

Skapa flera konton hos din bank, ett för semestern, ett för var och en större årliga avgifter som du vet komner (avgiften för bredbandet (går att förhandla ner om man väljer att årsabbonemang) , kollektivtrafiken/bilen, försäkringar osv. ) Överväg trådlöst bredband om du inte lyckas i förhandlingen om bredbandet.

Samt ett konto för att spara ihop till nyinköp av dator, mobiler, föhn, kaffekokkare, strykjärn, dammsugare och annan utrustning som har en begränsad livslängd. 

Lägg en buffert på två månadslöner i ett konto.

Då ser du direkt hur stora hålen blir av de extra uttagen som du gör i det "i övrigtkonto" där du har placerat resten av pengarna . Kanske bli lite avskräckt av det.
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Detaljnivå) skrev 2025-10-11 21:37:56 följande:
    Gå in i kundklubben för de affärer vars saker du gillar. 
    Ofta får man 20% på ett köp i början av säsongen.
    Du har gett många jättefina råd, så jag vill verkligen inte klanka ner på ditt inlägg, men jag känner ändå att jag vill varna lite för detta.

När man är med i en kundklubb brukar det titt som tätt plinga till i mobilen, när butiken har diverse kampanjer. Då gäller det att verkligen kunna hålla sig i skinnet och tänka efter om man faktiskt behöver något. Det är så lätt hänt att man lockas att handla onödigheter när det är sänkt pris.
  • Anonym (Abc)

Du måste nog inse att grejer inte gör en lycklig. Jag har alltid handlat upp hela lönen. Men de sista åren har jag köpt fonder på löningsdagen för 10% av lönen. Det börjar bli en bra slant.

Man kommer till en punkt där man inser att man har alldeles för mycket prylar.

Se filmen Minimalism på Netflix.

• Anonym (Jag med)

Jag har haft liknande problem och så här har jag löst det:

Jag har fyra konton:

1. Lönekonto (= alla pengar som kommer in). Härifrån betalar jag alla mina fasta utgifter, som telefon, bostad mm.

2. Sparkonto kortsiktigt= för sällanköp, semester och back upp för fasta utgifter.

3. Sparkonto långsiktigt

4. Konto kopplat till betalkort/bankomatkort.

Jag använder nästan uteslutande kort för betalning.
    Jag för bara över det jag behöver idag så det finns tillgängligt på betalkortet. Jag använder inte ens banken telefonapp och betalar aldrig med telefon om det inte är Swish till privatperson.

Målet är att alltid ha minst 50 k på sparkontona, helst det dubbla (mer än så är meningslöst, då ska man spara i fonder istället)

• Anonym (Planeten)

Om man är impulsiv kan man behöva sätta upp hinder för sig själv. Du kan tex stoppa ditt betalkort för internetköp eller sätta låg gräns för hur stora summor du kan köpa för. Gäller även swish. Ta inte med betalkortet när du ska gå hemifrån utan använd kontanter och ta inte med dig mer än det du planerat att använda. 

• Anonym (Planeten)
    Anonym (Julie) skrev 2025-10-11 22:38:11 följande:
    Du har gett många jättefina råd, så jag vill verkligen inte klanka ner på ditt inlägg, men jag känner ändå att jag vill varna lite för detta.

När man är med i en kundklubb brukar det titt som tätt plinga till i mobilen, när butiken har diverse kampanjer. Då gäller det att verkligen kunna hålla sig i skinnet och tänka efter om man faktiskt behöver något. Det är så lätt hänt att man lockas att handla onödigheter när det är sänkt pris.
    Håller med. Är TS med i kundklubbar är det en bra idé att stänga av alla meddelanden därifrån. 
  • Anonym (vet min gräns)

Vi har fickpengskonto med eget kort till, som får auto-överföring från gemensamt konto. Man får bara impulshandla "skit" för de pengarna per månad, det stora kontot ska bara vara nödvändiga saker till hushållet.

Visst, det är en kostnad att ha ett extra kort men jag tycker ändå att jag sparar på det.

• EpicF
    Anonym (Jessi) skrev 2025-10-11 20:33:43 följande:
    Jag har en budget och alltid haft koll på mina utgifter. Är väl mest att jag blir impulsiv i stunden. Men ja, en idé att ha flera olika konton. Problemet har väl varit att jag aldrig hunnit komma upp i något sparande förut så jag har aldrig haft några marginaler direkt och har det blivit något över har det alltid funnits hål att fylla. 
    Flera olika konton är bra. 

Jag har ett räkningskonto som jag delar med sambon, dit för jag och sambon  över en fast summa varje månad som täcker räkningar (plus lite extra). Därifrån dras alla räkningar, även våra privata kostnader som mobil.

Sedan har jag ett ett annat konto där jag sätter över månadens "nöjespengar", också en fast summa (där ingår kläder, smink etc till mig, uteluncher/fika/kaffe, snus och annat jag vill ha under månaden). Har sedan ert vanligt konto bankkort, dit jag varje vecka för över en summa från nöjeslengarna som ska räcka under veckan. 

Sedan har vi ett gemensamt matkonto, dit vi för över varsin fast summa och har varsitt bankkort till. Vi tar även bensin på det kontot. 

Sedan har jag barnkontot till mina barn, båda spar pch klädeskontot. Vi har också ett gemensm spar- och klädeskonto till vårat gemensamma barn. Och han har till sina. 

Sedan vi gemensamt sparkonto dit vi sparar till semestrar etc. 

Vi har även privata sparkonton separat. 

Det bästa är att ha olika konton, då kan man ha ett låst sparkonto där man sparar det man klarar. Även om det enbart är en hundralapp per månad.
  • EpicF

Sedan brukar jag förövrigt alla pengar som är över från mitt nöjeskonto och vanliga konto på sparkontot i slutet av månaden. 

Vi gör samma på räkningskontot, för över det som är över på vårat gemensamma sparkonto. På så sätt sparar vi även små summor och startar kontot på noll kr när lönen kommer. 

• EpicF

Kolla upp om din bank har någon typ av microspar/extraspar, en funktion där man kan spara pengar vid varje köp man för. Antigen genom att avrunda till ex närmsta 5kr (det har jag), eller procent. Överföringen kan du ha till ditt låsta sparkonto. Det är små summor vid varje handling, men i slutändan så blir det endel som man inte tänker på att man sparar. 

• EpicF

Kolla upp om din bank har någon typ av microspar/extraspar, en funktion där man kan spara pengar vid varje köp man för. Antigen genom att avrunda till ex närmsta 5kr (det har jag), eller procent. Överföringen kan du ha till ditt låsta sparkonto. Det är små summor vid varje handling, men i slutändan så blir det endel som man inte tänker på att man sparar.

• Anonym (Slösa)

Nu har jag varit en betydligt större slösa än du, men just därför har jag några bra tips, som är ganska allmänna men ändå viktiga.

Leta alltid efter billigaste alternativet till bäst kvalitet, vad det än gäller.

När du känner att du verkligen vill köpa något, tänk först på om du verkligen behöver det och om du eventuellt kommer ångra dig efteråt.Tänk på om du behöver köpa/ betala något annat först som är viktigare.

Försök stå emot sådant du känner att du "måste unna dig", och vänta med det tills du säkert har råd med det. Det är tyvärr vanligt att folk "unnar" sig mer än de har råd med, och det kan bli slentrian om man inte börjar begränsa sig själv.

Tänk på att vi fortfarande lever i ett av världens mest utpräglade välfärdsländer, trots höjda priser på mycket, Öva på att vara tacksam för det du har.

• Anonym (Hmm)

Är du impulsiv eller är du i behov av dopaminkickar? 

Är du ensam, uttråkad, eller missnöjd med din livssituation? För sånt gör att man börjar öppna plånboken och spendera. 

Varje gång jag flyttat till ett nytt ställe pga jobb eller studier har jag börjat spendera pengar för jag känt mig ensam och haft ångest. Efter ett tag hittade jag vänner och fick vardagen att fungera och då lade sig shoppingberoendet. Det blossar upp ibland när jag är i en tuff period. 

Svar på tråden Kan inte hålla i pengar