• Anonym (Dotter)

Att kommunicera med förälder

Hamna i konflikt med min mor. Diskussionen handla om systerson som går på gymnasiet. Han har vart tveksam till sitt gymnasieval (omvårdnad) men pratat mycket mer om att han ser möjligheter och motivation i att studera till sjuksköterska efter gymnasiet. Och då tänkte sig en framtid  som ambulanssk. Vilket är fantastiskt roligt att han börjar se glädjen och målen. Och jag tycker att man bara ska stötta och uppmuntra. Var på min kära mor säger istället "det är det minsta man kan begära, att man har en högskoleutbildning".  Och jag tycker det är helt fel att uttrycka sig så, vi har alla olika kapacitet och mål i livet och jag ser bara att man ska ge motivation och stöd. 

Då går hon i taket och säger att hade jag inte vart en sån slampa så hade jag kunnat presterat bättre. Först och främst vilken normal förälder säger så?
    Visst jag träffa min man 2 året på gymnasiet, vi har levt ihop i 20års tid nu. Jag gick inte på högskolan direkt efter gymnasiet utan fixk barn, köpte hus och tog en examen från yrkeshögskolan 2årig för redovisningsekonom. Efter 12 år i yrket skola jag om mig och tog en kandidatexamen i socialpedagogik. Jag har helt enkelt följt min väg, uppfostrat tre barn. Maken är ingenjör, vi bor i ett fin ny villa med 30%  belåning.  Så stabila, arbetande människor. Och trotts allt får man vara göra att man är värdelös, inget är bra nog för henne. Man skulle varken skaffat barn, man och utbildat sig till advokat/läkare. Men själv är hon bara en undersköterska och aldrig utbildat sig. Men det är vårt fel, för att hon fick barn (trotts att det är 7år mellan barn 1 och 2) och hon vart förlovad och ogift tre gånger. Och då sa jag bara, att det är ju konstigt att hon har så höga krav på alla andra när hon själv inte kunnat presterat något i livet. Och där la vi på.  Jag blir bara så frustrerad att man inte kan ha en normal vuxen kommunikation och relation. Att hon vräker ur sig och kallar oss fult och nedvärderar helatiden. Och sedan är det som inget har hänt. Jag tänker att jag aldrig någonsin skulle kunnat kalla min barn så fult, och helatiden trycka ner. Jag känner tvärt om att man vill stötta och uppmuntra pch få barnen att må bra. 

• Svar på tråden Att kommunicera med förälder
  • Anonym (Klarabella)

Har din mamma alltid varit så här? Annars går mina tankar till demessjukdom. 

Om det inte är något nytt tänker jag att din mamma är lite trasig på något sätt, antingen medfött (personlighetsstörning tex) eller att hennes beteende är resultatet av att själv ha blivit väldigt illa behandlad. Det kan ju vara en kombination också. Det är ju riktigt vidriga saker hon vräkte ur sig. Så blir det ju inte för att man bara har en dålig dag tex. 

Om din mamma gör er illa på det här viset ofta hade jag minskat rejält på kontakten. Har hon fungerande släkt- eller vänskapsrelationer med någon? 

• Anonym (O)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-10-17 11:08:55 följande:
    Var det så att du missade att läsa trådatarten? 

Hade du läst så hade du sett att mitt inlägg och andras inlägg om utbildningen var helt relevant för tråden.
    Kan du motivera lite tydligare? VAD har ditt inlägg att göra med ts originalinlägg, som inte nämner högskoleexamen överhuvudtaget?

Ts: Jag kan känna igen mig i min egen familj i ett väldigt starkt utbildningsfokus, men det du skriver är ju verkligen på en helt annan nivå. Jag tänker att det nog kommer att vara svårt att förändra henne. Jag gissar att det här inte var första gången och att er relation är rätt sårig?
  • Anonym (Klarabella)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-10-17 11:08:55 följande:
    Var det så att du missade att läsa trådatarten? 

Hade du läst så hade du sett att mitt inlägg och andras inlägg om utbildningen var helt relevant för tråden.
    Om ssk-utb är på högskolenivå mm är inte relevant. Tråden handlar om att TS mamma har en massa åsikter om andras yrkes- och livsval och uttrycker det på extremt opassande sätt. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (O) skrev 2025-10-18 08:09:58 följande:
    Kan du motivera lite tydligare? VAD har ditt inlägg att göra med ts originalinlägg, som inte nämner högskoleexamen överhuvudtaget?

Ts: Jag kan känna igen mig i min egen familj i ett väldigt starkt utbildningsfokus, men det du skriver är ju verkligen på en helt annan nivå. Jag tänker att det nog kommer att vara svårt att förändra henne. Jag gissar att det här inte var första gången och att er relation är rätt sårig?
    Redan i ts andra mening så nämns det. 

Läser folk inte trådatartarna längre?! 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Klarabella) skrev 2025-10-18 08:35:52 följande:
    Om ssk-utb är på högskolenivå mm är inte relevant. Tråden handlar om att TS mamma har en massa åsikter om andras yrkes- och livsval och uttrycker det på extremt opassande sätt. 
    En till som missat att läsa trådatarten. 
  • Anonym (Duga som man är)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-10-18 17:18:58 följande:
    En till som missat att läsa trådatarten. 
    Ja, du verkar ha gjort det eftersom tråden handlar om att TS mamma har åsikter om andras livsval. 

TS systerson "ska" minsann läsa vidare för att man "ska" ha en högskoleutbildning. 

TS egna son, som är lycklig med att bli kock, "ska" inte vara nöjd med det.

TS får skit för att hon skaffade barn ung, sedan "bara" gick en yh-utbildning och sedan långt senare gick på högskolan.

TS har till och med blivit kallad slampa för att hon skaffade barn tidigt trots att hon fortfarande lever och är gift med samma man.

Du hakar upp dig på sjuksköterskeutbildningens nivå trots att den är helt irrelevant när det kommer till huvudproblemet, att TS mamma är en sjukt dömande person gällande andras livsval. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-10-18 17:18:22 följande:
    Redan i ts andra mening så nämns det. 

Läser folk inte trådatartarna längre?! 
    Men nu skojar du va? Ts andra mening: "Diskussionen handla om systerson som går på gymnasiet."

Kan du klippa ut exakt vad i trådstarten det står om högskoleexamen? Det står om högskoleutbildning, och ssk är ju en högskoleutbildning, men jag tror att det är du som får bevisa att du har läst trådstarten här ...
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (O) skrev 2025-10-18 19:14:14 följande:
    Men nu skojar du va? Ts andra mening: "Diskussionen handla om systerson som går på gymnasiet."

Kan du klippa ut exakt vad i trådstarten det står om högskoleexamen? Det står om högskoleutbildning, och ssk är ju en högskoleutbildning, men jag tror att det är du som får bevisa att du har läst trådstarten här ...
    Ursäkta mig, det var visst ts tredje mening. 

"Han har vart tveksam till sitt gymnasieval (omvårdnad) men pratat mycket mer om att han ser möjligheter och motivation i att studera till sjuksköterska efter gymnasiet."

Sjukskögerska ÄR en universitets/högskoleexamen. 

Men oj, det stod visst även längre ner om just universitet/högskoleexamen.... 

"Efter 12 år i yrket skola jag om mig och tog en kandidatexamen i socialpedagogik."

Eller du kanske menar att en kandidatexamen inte är högskoleexamen? 
  • Anonym (O)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-10-18 19:19:57 följande:

"Han har vart tveksam till sitt gymnasieval (omvårdnad) men pratat mycket mer om att han ser möjligheter och motivation i att studera till sjuksköterska efter gymnasiet."

"Efter 12 år i yrket skola jag om mig och tog en kandidatexamen i socialpedagogik."

Jag fattar verkligen inte vad du menar. Det är faktiskt du som just nu uppvisar bristande läsförmåga. Ja, ssk är en högskoleutbildning, som man studerar till EFTER gymnasiet. Inget fel med det.

Och nej, det står inget där om högskoleexamen, det står att ts har en kandidatexamen i socialpedagogik. Vad i det gör det värt att börja tjafsa om att ssk är mer än en högskoleexamen? Och det är DU som har varit väldigt noga med att skilja på högskoleexamen och kandidatexamen, så vad menar du med det senaste du skrev?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (O) skrev 2025-10-18 19:25:00 följande:
    Jag fattar verkligen inte vad du menar. Det är faktiskt du som just nu uppvisar bristande läsförmåga. Ja, ssk är en högskoleutbildning, som man studerar till EFTER gymnasiet. Inget fel med det.

Och nej, det står inget där om högskoleexamen, det står att ts har en kandidatexamen i socialpedagogik. Vad i det gör det värt att börja tjafsa om att ssk är mer än en högskoleexamen? Och det är DU som har varit väldigt noga med att skilja på högskoleexamen och kandidatexamen, så vad menar du med det senaste du skrev?
    Ok, då enligt dig inte en kandidatexamen examen man läser på högskolan/universitet? Intressant. 

Kan du utveckla det? 

Tror du att man tar en kandidatexamen på komvux?
    Viket i realiteten också år en eftergymnasial studieform. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-10-18 20:14:50 följande:
    Ok, då enligt dig inte en kandidatexamen examen man läser på högskolan/universitet? Intressant. 

Kan du utveckla det? 

Tror du att man tar en kandidatexamen på komvux?
    Viket i realiteten också år en eftergymnasial studieform. 
    Vad pratar du om? Som sagt, jag bad dig att klargöra vad du menar. Självklart är kandidatexamen något man läser på högskola/universitet. När du skriver så konstiga saker får du gärna citera och motivera, för absolut inget jag skrivit handlar om det.

Det var som sagt du som var mycket noga att skilja på högskoleexamen och kandidatexamen. Efter det menar du att det på något sätt har med trådstarten att göra, men motiverar inte på något sätt varför. Kan du inte vara snäll och göra det? 
  • Minkoppte
    Anonym (S) skrev 2025-10-17 00:42:13 följande:
    Kan så vara. Slampa för mig är något helt annat än att träffa sin blivande man i "andra ring" och bilda familj.
    TS mamma känns lite slampig som trycker ner sin familj.
  • Anonym (Ssk)
    Minkoppte skrev 2025-10-18 21:49:39 följande:
    TS mamma känns lite slampig som trycker ner sin familj.
    Ja, det verkar hon vara. Eller så är hon missnöjd med sitt eget liv och tar ut det på sin dotters i mammans öga "perfekta" liv. 
  • Anonym (Duga som man är)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-10-18 19:19:57 följande:

Nej, poängen är inte sjuksköterska, poängen är att TS mamma anser att man inte är något värd om man inte läst på högskolan. TS mamma är på det viset en snobbig. 

Du däremot har hakat upp dig på ordet sjuksköterska och tappade sedan tråden i vad inlägget i sig, samt de få svar TS gjort (eftersom du och någon annan hamnade i en helt irrelevant diskussion om sjuksköterskors examensnivå istället för att inse att någon menade att man tagit examen från högskolan), dvs att TS mamma är extremt dömande. 
Svar på tråden Att kommunicera med förälder