• Anonym (Orolig)

Gravid eller inte???

Hej alla! 

har sökt igenom sååå många trådar nu utan att bli klokare! 

jag är gravid i v 9, har varit och gjort ett tidigt ultraljud där man såg ett hjärta ticka för 2 veckor sedan. Men sedan förra lördagen började jag få en rosa liten liten blödnkng som sedan försvann, sedan fick jag likadant på måndagen som avtog! Men i tisdags började det blöda ordentlig och hade jätte ont i magen, och  sedan dess bara börjat blöda mer och mer samt har verkligen kramper och ont i magen till o från med antigen rosa blödningar eller klarröda, inga klumpar utan bara ?blodstrimlor? ibland. Jag har fullständig panik över detta, har ringt gynakuten som inte tar emot mig för jag är så ?tidigt gravid? och fyller inte 3 bindor med blod per timme. Har bokat privat ultraljud på tisdag, men som jag sen såg skrev att dom tar inte emot patienter med pågående blödning eller smärta!!! 

vart ska jag vända mig???? Hur ska jag veta? Det är min första graviditet och aldrig haft missfall förut! Ska jag bara utgå nu från att det är ett missfall och ta ett test om några veckor? Ska jag leva som vanligt eller som gravid? 💔 går sönder av ovisshet. 

hoppas någon har ork att svara mig eller som kanske gått igenom samma sak 💔❤️?????

• Svar på tråden Gravid eller inte???
  • Anonym (.)

Låter tyvärr som missfall och det är inte någon prioritet i vården då kroppen många gånger sköter det själv. Men det är jättejobbigt mentalt att inte veta. Innan jag fick missfall första gången hade jag inte fattat att hur "vanligt" det är med missfall. Det är oftast inte något man pratar om speciellt mycket. Jag har fått två missfall och har blivit gravid direkt efter utan någon mens emellan. Ta hand om dig!

• Anonym (K)

Jag har haft två blödningar i denna graviditeten. Ingen av gångerna har jag ringt till gynakuten innan utan jag har åkt upp till akuten som sedan tagit mig till gynakuten. 
    Har inte blivit nekad någon av gångerna utan har fått komma in och göra kontroll. 
    Du kanske kan pröva att åka till akuten/gynakuten för att se om de tar emot dig ändå? 
     Tryck verkligen på hur ont du har!! 

Jag tycker det är helt galet att man ska behöva gå med detta utan att någon vill ta emot en för kontroll..

❤️

• Anonym (Orolig)
    Anonym (.) skrev 2025-10-19 08:32:35 följande:

Låter tyvärr som missfall och det är inte någon prioritet i vården då kroppen många gånger sköter det själv. Men det är jättejobbigt mentalt att inte veta. Innan jag fick missfall första gången hade jag inte fattat att hur "vanligt" det är med missfall. Det är oftast inte något man pratar om speciellt mycket. Jag har fått två missfall och har blivit gravid direkt efter utan någon mens emellan. Ta hand om dig!

ja det måste luta åt det 😢 hur har det varit med dina missfall? Hur har det startat? Och hur länge hade du blödning? Och fick du det bekräftat av vården? Om du vill svara på det såklart! Va skönt att du blev gravid fort igen, jag tänker med att det bara är att försöka igen! Vill bara veta så jag kan bli av med smärtan o blödningen snart! Tack snälla ❤️ 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (K) skrev 2025-10-19 08:51:55 följande:

Jag har haft två blödningar i denna graviditeten. Ingen av gångerna har jag ringt till gynakuten innan utan jag har åkt upp till akuten som sedan tagit mig till gynakuten. 
    Har inte blivit nekad någon av gångerna utan har fått komma in och göra kontroll. 
    Du kanske kan pröva att åka till akuten/gynakuten för att se om de tar emot dig ändå? 
     Tryck verkligen på hur ont du har!! 

Jag tycker det är helt galet att man ska behöva gå med detta utan att någon vill ta emot en för kontroll..

❤️

jasså? Ja jag har ju förstått att det är väldigt vanligt med blödning! hur har dina blödningar varit då om man får
    fråga? 

Ja jag får nog göra det om inte smärtan släpper snart, för det här känns inte som en normal mensvärk utan har riktigt ont så tänker det måste va missfall iallafall 💔 ja det är verkligen galet, hade verkligen inte förväntat mig att det skulle se ut såhär, för det enda som står är att man ska söka vård med kramper o blödningar, så tar dom inte ens emot en ❤️

• Anonym (.)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-10-19 09:15:21 följande:

ja det måste luta åt det 😢 hur har det varit med dina missfall? Hur har det startat? Och hur länge hade du blödning? Och fick du det bekräftat av vården? Om du vill svara på det såklart! Va skönt att du blev gravid fort igen, jag tänker med att det bara är att försöka igen! Vill bara veta så jag kan bli av med smärtan o blödningen snart! Tack snälla ❤️ 

Mina missfall har startat med små blödningar och smärta för att sedan blöda mer rikligt. Mest ont gjorde det när stora klumpar kom. Vid första missfallet var det en del klumpar men inte vid andra. När jag sedan blev gravid på nytt fick jag en liten blödning med en klump. Blev jätterädd men var inget farligt och sonen kom sedan ut i v.42. När jag var gravid med andra barnet så började jag stört blöda i v. 18 när vi var utomlands. Var inte så roligt att leta sjukvård där. Men även det löste sig. Och dottern kom ut i v.40. 

Det är jättejobbigt med missfall och jag hade tyckt att det borde vara lättare att få kolla upp sånt. Iallafall för att man mentalt ska kunna gå vidare. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-10-19 09:21:27 följande:

jasså? Ja jag har ju förstått att det är väldigt vanligt med blödning! hur har dina blödningar varit då om man får
    fråga? 

Ja jag får nog göra det om inte smärtan släpper snart, för det här känns inte som en normal mensvärk utan har riktigt ont så tänker det måste va missfall iallafall 💔 ja det är verkligen galet, hade verkligen inte förväntat mig att det skulle se ut såhär, för det enda som står är att man ska söka vård med kramper o blödningar, så tar dom inte ens emot en ❤️

Den första blödningen var brutal! Det rann längst med benen och jag hade så ont att jag trodde jag skulle kräkas. 
    Blödnignen där efter var mer sparsam, som en mens ungefär. Hade inte heller så ont som första gången. 

Nej jag tycker det är sjukt att dom inte tar emot dig ❤️ Visst det är vanligt med blödningar, men som du säger så står det ju att har man ont i samband med blödnig så ska man söka vård. 
    Och hur rimligt är det att man ska behöva utsättas för sånt här rent psykiskt? Att man bara ska acceptera att det kanske är ett missfall eller så kanske det inte är det.
    Ren tortyr! 

Jag har gått igenom 4 missfall innan denna graviditeten jag är i nu så jag känner så otroligt mycket med dig ❤️ 
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-10-19 05:39:18 följande:
    Gravid eller inte???

Hej alla! 

har sökt igenom sååå många trådar nu utan att bli klokare! 

jag är gravid i v 9, har varit och gjort ett tidigt ultraljud där man såg ett hjärta ticka för 2 veckor sedan. Men sedan förra lördagen började jag få en rosa liten liten blödnkng som sedan försvann, sedan fick jag likadant på måndagen som avtog! Men i tisdags började det blöda ordentlig och hade jätte ont i magen, och  sedan dess bara börjat blöda mer och mer samt har verkligen kramper och ont i magen till o från med antigen rosa blödningar eller klarröda, inga klumpar utan bara ?blodstrimlor? ibland. Jag har fullständig panik över detta, har ringt gynakuten som inte tar emot mig för jag är så ?tidigt gravid? och fyller inte 3 bindor med blod per timme. Har bokat privat ultraljud på tisdag, men som jag sen såg skrev att dom tar inte emot patienter med pågående blödning eller smärta!!! 

vart ska jag vända mig???? Hur ska jag veta? Det är min första graviditet och aldrig haft missfall förut! Ska jag bara utgå nu från att det är ett missfall och ta ett test om några veckor? Ska jag leva som vanligt eller som gravid? 💔 går sönder av ovisshet. 

hoppas någon har ork att svara mig eller som kanske gått igenom samma sak 💔❤️?????

Stor kram till dig, du befinner dig nog mitt i ett missfall, eller MA. Mitt MA började precis som du beskriver, med några små blödningar/rosa flytningar för att sedan komma igång ordentligt med smärta och mkt blod och sen klumpar och slem. Men jag fick komma in via akuten innan blödningarna tilltog, fick bekräftat att fostret dött nån vecka tidigare och sen fick jag en tid på gyn några dagar senare. Då hade blödningarna kommit igång rejält och då såg dom att fostret inte fanns kvar i livmodern utan det satt kvar rester i livmodertappen. Därför krampade det och gjorde så ont. Fick så medicin att ta för att hjälpa kroppen stöta ut allt och få kom allt ut efter några timmar bara, sen försvann all smärta och blödde mkt mindre. 

Så om du fortfarande blöder massa och har jätteont så har du mest troligt kvar delar av graviditeten och kanske behöver få hjälp med att få ut allt. Ring gyn imorgon.

Stor kram, beklagar 💕 Men du kommer förhoppningsvis bli gravid snart igen om det är missfall, så otroligt vanligt tyvärr. Du är inte ensam. Ta hand om dig. 

• Anonym (K)

Hur har det gått för dig TS? ❤️ 

Svar på tråden Gravid eller inte???