• Anonym (Trött)

Trakasserad av anonyma orosanmälningar?

Hur kan man anmäla anonyma orosanmälningar som inte stämmer? Vi är redan utredda och har både skola, Förskola och BVC bakom ryggen, samtliga instanser visar ingen oro för våra barn, men varje gång denna människa gör en anmälan, så måste vi likförbannat dit och hävda våran oskyldigthet, igen. 

Vi har nu kunnat lista ut att personen som gör anmälningarna kan tänkas ha något emot ena föräldern (mig), då jag är den som är "värst" varje gång anmälan kommer in, så även denna gång. 

Allt som står skrivet har självklart motbevisat och barnen har fått sina röster hörda, men faktum kvarstår att både dom stackars barnen och vi vuxna måste fortsätta springa på möten och höra lögner. 

• Svar på tråden Trakasserad av anonyma orosanmälningar?
  • Anonym (Trött)

Och man kan ju såklart inte anmäla den anonyma anmälaren. Det gör mig ännu mer frustrerad. Kommer vi behöva gå igenom detta nu var fjärde månad framöver eller när personen anser att det är dags att jävlas igen? Vad kan man göra?

• Grässtrå77
    Anonym (M) skrev 2025-10-23 22:56:03 följande:
    Självklart blir barnen indragna då det handlar om barnen. 
    Det är absolut inte självklart eftersom socisltjänsten nyligen har haft kontakt med barnen om exakt samma sak. 

När det kommer in en orosanmälan ska socialtjänsten bedömma om det behöver startas en utredning eller inte. I det här fallet skulle de kunna göra den bedömningen utan att höra barnen, tex genom ett telefonsamtal med föräldrarna. Sen kan de besluta om att inte starta en utredning. 

Det är många orosanmälningar som inte leder till utredning och så ska det vara.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-23 23:03:24 följande:
    Jag var nog lite otydlig. Var så irriterad förut. 

Vi har ingen pågående kontakt mer än att vi idag fick veta om denna orosanmälan. Dom utredde förra gången och kom fram till att ingen oro fanns och att anmälan var påhittad. Nu när det är samma innehåll i anmälan hade väl jag en stilla önskan om att bara kunna få tala med handläggaren om detta, för att gå igenom det hela igen, men istället bokas det möte där barnen blir inblandade, igen. Jag fick bara en maktlöshetskänsla. Hur många gånger till ska vi behöva gå igenom detta?
    Hur många gånger har ni blivit anmälda och hur länge sedan var det sist?
  • Anonym (utred)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-23 16:29:19 följande:

Eftersom att dom måste ta ställning till varje enskild anmälan så betyder det inte att dom inte utreder när dom precis har gjort det. Jag talade med mottagningsgruppen idag. Det spelar ingen roll om det står samma uppgifter som tidigare, dom har såklart ett ansvar att bestämma om huruvida utredning ska göras. 
    Nu är vi bara kallade på möte för förhandsbedömning, men barnen blir ju indragna, igen, pga detta. 
    Det här kan ju fortsätta i all evighet, eftersom det är anonymt, och det gör fan ont i hjärtat att veta att man inte kommer kunna slappna av. 

De måste ta ställning, men de måste inte starta en utredning med möten och allt. Barnen måste inte alls bli indragna i en sån förhandsbedömning.

Antingen är det ett ovanligt förfarande av socialtjänsten eller så finns det mer i anmälningarna som de känner att de måste gå vidare med. 
  • Anonym (Jjjfxzx)

Det kan ju vara så att anmälaren inte är så korkad som du tror?

Människor som gillar att orosanmäla för att jävlas lär sig troligtvis hur systemet fungerar och ägnar mycket tid till sin "hobby".  De vet hur de skall uttrycka sig, vart de skall vända sig, skaffar sig "bulvaner" som anmäler åt dem osv.  

• Emerson

Det är ett svartsjukt ex troligtvis en kvinna som vill ha tillbaka sin man. Det behöver polisanmälas som stalking och det ska krävas skadestånd.

Kan säkert vara en man med men de är mindre territoriska över sina ex. Då en man inte gillar en kvinna som inte älskar honom utan går vidare. Vad jag hört går inte kvinnor vidare på samma sätt om de ser just den mannen som sin egna guldklimp.

• Anonym (Snorkfröken)
    Emerson skrev 2025-10-24 12:28:03 följande:

Det är ett svartsjukt ex troligtvis en kvinna som vill ha tillbaka sin man. Det behöver polisanmälas som stalking och det ska krävas skadestånd.

Kan säkert vara en man med men de är mindre territoriska över sina ex. Då en man inte gillar en kvinna som inte älskar honom utan går vidare. Vad jag hört går inte kvinnor vidare på samma sätt om de ser just den mannen som sin egna guldklimp.

Men bara sluta....största risken för en kvinna överhuvudtaget är att lämna en man, och det kan innebära både våld och trakasserier, ibland i flera år.

Tror man att det är en kvinna som jävlas hade jag letat i släkten/familjen snarare.
  • Anonym (H)

Märkligt. Mitt ex har socanmält mig ett flertal gånger, både i eget namn och anonymt och det har inte blivit någon utredning en enda gång. 

Han har ingen insyn i vårt liv eftersom han varken har vårdnad eller umgänge och dessutom har haft kontaktförbud. Han är dömd för brott mot mig så jag har bara förklarat läget - att anmälningarna är hans sätt att hämnas - och soc har förstått och lagt ner ärendet direkt. Jag har inte ens behövt komma på möten. 

Jag har aldrig blivit anmäld av någon annan, tex skola, bvc etc. så det finns inget att gå på. 

Det verkar inte klokt att ni ska bli utredda varje gång. Har ni förklarat att det finns en person som vill hämnas på dig?

• EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-23 23:10:54 följande:

Och man kan ju såklart inte anmäla den anonyma anmälaren. Det gör mig ännu mer frustrerad. Kommer vi behöva gå igenom detta nu var fjärde månad framöver eller när personen anser att det är dags att jävlas igen? Vad kan man göra?

Har ni något hum om vem som gör dessa anmälningar (om det är samma person)? 

Får ni läsa orosanmälan? Är det skriftlig eller via mail? 

Om ni har en misstanke om eller ett hum om vem denna personen är så går det att anmäla. 

Finns inte så mycket att göra mer än att hoppas att Socialen endast bokar in ett förberedande möte med er föräldrar och sedan beslutar för att ingen utrednings behövs. 
  • Anonym (L.)

Det är tyvärr så att soc - och alla som anmäler till dem eller svarar på deras frågor (t.ex. BVC-sköterskor, barnmorskor, dagis- och skolpersonal, psykologer men även privatpersoner som känner familjen, t.ex. grannar och släktingar) står utanför lagen på ett konstigt sätt.

Det som hade räknats som "falsk tillvitelse"om de polisanmält i stället, och kunnat rendera åtal och straff - kommer de undan med, för att de gick med det till soc.. Likaså funkar det inte att polisanmäla "vittnena" för förtal, ärekränkning eller liknande - om de sagt det till soc.. Inför soc är allt OK, man får ljuga hur mycket som helst, nedsvärta en annan människa hur mycket som helst... Det är egentligen märkligt att det ska vara så.  

Men nu är det så, och då kan jag egentligen bara ge er rådet att flytta från kommunen. Helst så långt bort som möjligt, gärna utomlands. För annars får ni inte slut på det där. 

• Grässtrå77
    Anonym (L.) skrev 2025-10-25 15:54:59 följande:

Det är tyvärr så att soc - och alla som anmäler till dem eller svarar på deras frågor (t.ex. BVC-sköterskor, barnmorskor, dagis- och skolpersonal, psykologer men även privatpersoner som känner familjen, t.ex. grannar och släktingar) står utanför lagen på ett konstigt sätt.

Det som hade räknats som "falsk tillvitelse"om de polisanmält i stället, och kunnat rendera åtal och straff - kommer de undan med, för att de gick med det till soc.. Likaså funkar det inte att polisanmäla "vittnena" för förtal, ärekränkning eller liknande - om de sagt det till soc.. Inför soc är allt OK, man får ljuga hur mycket som helst, nedsvärta en annan människa hur mycket som helst... Det är egentligen märkligt att det ska vara så.  

Men nu är det så, och då kan jag egentligen bara ge er rådet att flytta från kommunen. Helst så långt bort som möjligt, gärna utomlands. För annars får ni inte slut på det där. 

Nu drar du ju lite för stora växlar för just TS fall. Finns inget som i dagsläget tyder på att de ska behöva flytta utomlands för att få en lugn och stabil vardag. 
  • Tow2Mater

Har ni något hum om vem som gör dessa anmälningar konfrontera personen/personerna och fråga dem om det. Så de får veta att ni vet.

• Anonym (M)
    Anonym (L.) skrev 2025-10-25 15:54:59 följande:

Man kan och ska polisanmäla falska orosanmälelser. Är det så att personen inte är anonym så kan denne faktiskt riskera att bli både åtalad och dömd för falsk tillgivelse eller förtal. Det framkommer i Brottsbalken, eftersom det är ett brott som man inte kommer undan med. Och nej, enligt Soc är det inte ok att ljuga eller skriva falska orosanmälelser. 
  • Anonym (L.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-26 19:07:44 följande:
    Man kan och ska polisanmäla falska orosanmälelser. Är det så att personen inte är anonym så kan denne faktiskt riskera att bli både åtalad och dömd för falsk tillgivelse eller förtal. Det framkommer i Brottsbalken, eftersom det är ett brott som man inte kommer undan med. Och nej, enligt Soc är det inte ok att ljuga eller skriva falska orosanmälelser. 
    Inte om det är blatanta lögner som går att motbevisa, nej. Men det finns ju något däremellan, en BVC-sköterska eller dagisfröken som vill jävlas med en mamma, kan ju t.ex. säga att hon "känner att något är fel men inte riktigt kan sätta fingret på det". Och det räcker för att soc ska inleda en utredning, om det kommer ifrån en proffspersonal.
  • molly50
    Anonym (L.) skrev 2025-10-27 11:52:32 följande:
    Inte om det är blatanta lögner som går att motbevisa, nej. Men det finns ju något däremellan, en BVC-sköterska eller dagisfröken som vill jävlas med en mamma, kan ju t.ex. säga att hon "känner att något är fel men inte riktigt kan sätta fingret på det". Och det räcker för att soc ska inleda en utredning, om det kommer ifrån en proffspersonal.
    Men nu skriver ju TS att hon har både skola,förskola och bvc bakom sig och att ingen av dem har någon oro för TS barn.
    Så att det skulle vara någon av dessa som har anmält har jag lite svårt att tro.
  • Anonym (M)
    Anonym (L.) skrev 2025-10-27 11:52:32 följande:
    Även det ska polisanmälas om det framkommer att det är en falsk anmälan. 
Svar på tråden Trakasserad av anonyma orosanmälningar?