• Anonym (alternativ)

Bra smalmatsalternativ till ris/pasta?

Nån som har några bra tips?

• Svar på tråden Bra smalmatsalternativ till ris/pasta?
  • Anonym (1)

Kokt potatis är ett livsmedel som ligger i absolut top när det gäller mättnad.

Sen att ett nybakt bröd med smör är gott är en annan femma.

• Anonym (alternativ)
    Anonym (Röda linser -yum!) skrev 2025-10-24 07:26:35 följande:

Röda linser med lite hackad lök, en god currykrydda och kokta med buljong. allt i en kastrull, klart på 8 minuter.

Även om man redan äter grönt är det gott med olika grönt på tallriken.

Absolut gott med linser och inte helt tokigt som alternativ till ris - men som smalmatsalternativ funkar det ju liksom inte riktigt ... det är ju likvärdigt med ris när det gäller just den aspekten (förvisso lite bättre makronutrientfördelning om man tänker på TEF, men ändå - ff alldeles för kaloririkt). Och ja, det är gott med olika grönsaker, men om det är ris man vill ha så är det ju ris man vill ha ... så tips på grönsaker som liknar ris tar jag jättegärna emot, men tips som går ut på att jag ska byta ut riset mot grönsaker i största allmänhet är inte riktigt vad jag bad om. Om jag hade bett om tips på lågkalori-choklad, hade du då sagt att det är gott med äpplen?
  • Anonym (alternativ)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-24 08:16:51 följande:

Ta bara en halv portion ris. Jag skippar inte ris, pasta och potatis. Men jag äter bara hälften. 

Äter du grönsakssoppa varje dag? Om du inte gör det så påverkar ju lite ris inte något. Till andra maträtter så kan du ersätta riset med grönsaker. 

se tidigare svar - det jag bad om var tips på smalmatsalternativ till ris/pasta, inget annat.
  • Anonym (alternativ)
    Månljus skrev 2025-10-24 20:57:37 följande:

Stek mediumgrovt strimlad vit eller rödkål. Om det passar kan man smaksätta med soja, sesamolja eller nåt annat kul. 

Tack! Den här typen av svar är det jag ber om - idéer till alternativ mat som efterliknar ris/pasta, men som har (betydligt) färre kalorier! Nu är tyvärr stekt kål nåt av det vidrigaste jag vet, men det kunde ju inte du veta - idén är ju helt rätt ändå 🙏
  • Anonym (alternativ)
    Anonym (minska!) skrev 2025-10-24 22:53:09 följande:

Jag bara ökar på grönsakerna och minskar på potatis/ris/pasta.

Halva tallriken bör vara grönsaker. 

Återigen: inte vad jag efterfrågade.
  • Anonym (Gröt)

Havregrynsgröt och mjölk eller musli.

• Månljus
    Anonym (alternativ) skrev 2025-10-25 03:36:50 följande:
    Tack! Den här typen av svar är det jag ber om - idéer till alternativ mat som efterliknar ris/pasta, men som har (betydligt) färre kalorier! Nu är tyvärr stekt kål nåt av det vidrigaste jag vet, men det kunde ju inte du veta - idén är ju helt rätt ändå 🙏

Om du fördrar broccoli -trots att det är en typ av kål Flört kan du blanda broccoliris (finns färdigt i frysdisken) med kokt ris eller äta det istället för ris. 

Själv brukar jag blanda eftersom jag annars skulle äta kålväxter i alla måltider och det pallar inte min IBS.

Ris blandat  med ärtor , majs, paprika brukar jag också äta. 

• Anonym (alternativ)
    Anonym (Gröt) skrev 2025-10-25 10:07:19 följande:

Havregrynsgröt och mjölk eller musli.

Supergott båda delarna, men hur är det smalmatsalternativ menar du? Dessutom: även om jag älskar både gröt o müsli vet jag inte om det funkar så bra som komplement till grönsaksgrytan 😆
  • Anonym (alternativ)
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-25 10:12:24 följande:

Quinoa, matvete, mathavre, fullkornsris, råris

Precis som med föregående post: supergott alltihop men hur är det smalmatsalternativ menar du?
  • Anonym (alternativ)
    Månljus skrev 2025-10-25 14:41:42 följande:

Om du fördrar broccoli -trots att det är en typ av kål Flört kan du blanda broccoliris (finns färdigt i frysdisken) med kokt ris eller äta det istället för ris. 

Själv brukar jag blanda eftersom jag annars skulle äta kålväxter i alla måltider och det pallar inte min IBS.

Tack! Ska kolla upp 😊 och ja ? att blanda ut riset med lite hackade grönsaker är typ den lösning jag haft hittills men så tänkte jag att det kanske finns andra alternativ. Och yes - det gör det ju! I den här tråden har jag fått tips om både blomkålsris och nu från dig broccoliris, om spaghettipumpa, två olika sorters nudlar ... superbra tips! 😊👍🙏
  • Anonym (alternativ)
    Månljus skrev 2025-10-25 14:41:42 följande:

Anonym (alternativ) skrev 2025-10-25 15:12:41 följande:
    Tack! Ska kolla upp 😊 och ja ? att blanda ut riset med lite hackade grönsaker är typ den lösning jag haft hittills men så tänkte jag att det kanske finns andra alternativ. Och yes - det gör det ju! I den här tråden har jag fått tips om både blomkålsris och nu från dig broccoliris, om spaghettipumpa, två olika sorters nudlar ... superbra tips! 😊👍🙏
    Förbannade jävla stenålders-FL som gör om alla tankstreck till frågetecken 🤬😡🤬😡🤬😡 Nu ser det ut som att jag ifrågasatte lr dissade ditt förslag med att blanda ut riset m grönsaker - det gjorde jag inte!
Svar på tråden Bra smalmatsalternativ till ris/pasta?