Bra smalmatsalternativ till ris/pasta?
Nån som har några bra tips?
Nån som har några bra tips?
Kokt potatis är ett livsmedel som ligger i absolut top när det gäller mättnad.
Sen att ett nybakt bröd med smör är gott är en annan femma.
Röda linser med lite hackad lök, en god currykrydda och kokta med buljong. allt i en kastrull, klart på 8 minuter.
Även om man redan äter grönt är det gott med olika grönt på tallriken.
Ta bara en halv portion ris. Jag skippar inte ris, pasta och potatis. Men jag äter bara hälften.
Äter du grönsakssoppa varje dag? Om du inte gör det så påverkar ju lite ris inte något. Till andra maträtter så kan du ersätta riset med grönsaker.
Stek mediumgrovt strimlad vit eller rödkål. Om det passar kan man smaksätta med soja, sesamolja eller nåt annat kul.
Jag bara ökar på grönsakerna och minskar på potatis/ris/pasta.
Halva tallriken bör vara grönsaker.
Havregrynsgröt och mjölk eller musli.
Quinoa, matvete, mathavre, fullkornsris, råris
Om du fördrar broccoli -trots att det är en typ av kål
kan du blanda broccoliris (finns färdigt i frysdisken) med kokt ris eller äta det istället för ris.
Själv brukar jag blanda eftersom jag annars skulle äta kålväxter i alla måltider och det pallar inte min IBS.
Ris blandat med ärtor , majs, paprika brukar jag också äta.
Havregrynsgröt och mjölk eller musli.
Quinoa, matvete, mathavre, fullkornsris, råris
kan du blanda broccoliris (finns färdigt i frysdisken) med kokt ris eller äta det istället för ris.
Själv brukar jag blanda eftersom jag annars skulle äta kålväxter i alla måltider och det pallar inte min IBS.