• Anonym (ok)

En mans OK är inte alltid ett OK...

Har nyligen inlett en relation med en tjej 40+. Hon har synpunkter på hur jag kommunicerar i SMS. Specifikt användning av ok. Tex häromdagen messade hon att hon tränade. Vi skulle ses hos mej senare och hon frågade om hon kunde duscha hos mej. Ja svarade med enbart ok. Hon svarade att hon kunde duscha innan. Men vadå tänkte jag.. jag svarade ju att den var ok att hon duschar hos mej ! Senare fick jag förklarat att det hade varit mer välkomnande med ett lägre mess tex: javisst du får jättegärna duscha hos mej!!

Behöver vi styra upp vår kommunikation om detta ska hålla långsiktigt?? Ska jag skriva längre mess ?? eller är det hon som borde sluta övertolka kortfattade svar??
  • Svar på tråden En mans OK är inte alltid ett OK...
  • Anonym (Väldigt gärna)

Man ska ju inte fejka känslor man inte har, så problemet är väl egentligen att ts inte känner mer än "ok".
    Om man inte känner eller orkar visa ens ett uns entusiasm så kanske det inte blir speciellt långsiktigt nej. 

• Anonym (Så kan det gå)
    Anonym (ok) skrev 2025-10-26 10:07:28 följande:

Har nyligen inlett en relation med en tjej 40+. Hon har synpunkter på hur jag kommunicerar i SMS. Specifikt användning av ok. Tex häromdagen messade hon att hon tränade. Vi skulle ses hos mej senare och hon frågade om hon kunde duscha hos mej. Ja svarade med enbart ok. Hon svarade att hon kunde duscha innan. Men vadå tänkte jag.. jag svarade ju att den var ok att hon duschar hos mej ! Senare fick jag förklarat att det hade varit mer välkomnande med ett lägre mess tex: javisst du får jättegärna duscha hos mej!!

Behöver vi styra upp vår kommunikation om detta ska hålla långsiktigt?? Ska jag skriva längre mess ?? eller är det hon som borde sluta övertolka kortfattade svar??
    Ja
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Väldigt gärna) skrev 2025-11-02 01:11:01 följande:

Man ska ju inte fejka känslor man inte har, så problemet är väl egentligen att ts inte känner mer än "ok".
    Om man inte känner eller orkar visa ens ett uns entusiasm så kanske det inte blir speciellt långsiktigt nej. 

Jag tror tvärtom. Om man är sig själv i en relation och sin partner är likadan, så kan det hålla jättelänge. Om man däremot går in i en himlastormande relation där man uttrycker och behöver ständiga kärleksbekräftelser, så kommer det troligen ebba ut efter ett tag

Om det ska fungera i längden beror det alltså både på den som uttrycker sig bra, men även på mottagaren.
  • Anonym (SA)

Hon försökte sig på en försiktig invit som många män enbart drömmer om och du bara "ok". Stackars tjej! 🤣

• Anonym (Utmaningar)

om Man inte har koderna för social interaktion i dagens läge blir det tufft att skapa långsiktiga relationer 
    ser man bra ut får man lätt napp men om samtalet i text och irl skaver så blir det svårt att behålla och bygga en relation 
    och om man inte ser sin del i den bristande dialogen då blir det ingen förändring 

jag har träffat sådana personer och de uppfattas lätt som arroganta och totalt ointresserade av andra för de inte har koll på hur man ska bete sig
    säga hej
    Ställa lite frågor när man minglar
    vara delaktig i småpratet vid middag 
    Typ klappa hunden grejer
    visa nån form av engagemang i sammanhanget 
    osv osv

sånt som vi andra bara gör

och de upplevs som kufar

• Anonym (Osäkert)
    Anonym (ok) skrev 2025-10-26 10:07:28 följande:

Jag hade blivit osäker vad betyder ok?

Jag tränar : ok
    Vad svarar du ok på? 
    Får jag duscha hos dig ok?? ..etg ja hade varit mer tydligt.  Detta ok hade jag varit osäker på vad du sa ok till. .
  • Anonym (m)

Hon vill känna sig välkommen om hon ska duscha hos dig.

Du skrev inget som var välkomnande.

Då väljer hon hellre att duscha någon annanstans.

Så låt henne göra det då vad är problemet? Om du är missnöjd med hennes beslut om var hon väljer att duscha och ditt önskemål är att hon istället skulle ha läst in saker du inte har skrivit så ligger problemet hos dig skulle jag säga.

• Anonym (ok)
    UPPDATERING: Tjejen i trådstarten dumpade mej. Via SMS givetvis. Där fick jag veta vilken fantastisk person jag är och att jag förtjänar någon mycket bättre än vad hon någonsin kommer att kunna vara. Killar som fått det budskapet vet att det finns nån djupare orsak men det kaninhålet vill man inte ner i så det är bara att gå vidare. Jag svarade på sms:et med..  ja ni fattar:
    ok
    Det bra med relationen var att det var skoj hela tiden. Ingen såndär tråkig fas när det blir tjafs eller oengagerat. Jag hade kul ända in i kaklet och det var inget med henne som tydde på att hon inte hade kul de sista gångerna vi sågs. Ingen kontakt därefter och hon har inte blockat mej på sociala media så det verkar inte vara några hard feelings.
    Nu är jag i en ny relation med en tjej som jag synkar mycket bättre med. Fler intressen som är gemensamma, eller närliggande och kompletterande. Av praktiska skäl kan vi inte ses så ofta. Därför kommunicerar vi mycket på en chatt-app. Jag skriver mer varierat nu. Både kort och lite längre. Kan bero på:
    1: att våra personligheter synkar bättre
    2: att vi inte kan ses ofta, vilket naturligt gör messandet viktigare.
    3: att jag faktiskt tagit till mej en del av det som skrivits i den här tråden.
    Antagligen någon kombination av alla tre. 
    Hursomhelst är vi fantastiskt glada för att vi har funnit varandra. Kan knappt vara i samma rum utan att slita kläderna av varandra och vi har massa kul aktiviteter vi vill göra tillsammans, när vi bara finner tid till det. Livet är härligt. Tack alla som bidragit till tråden !
  • Anonym (leo)
    Anonym (ok) skrev 2025-11-24 11:55:34 följande:
    UPPDATERING: Tjejen i trådstarten dumpade mej. Via SMS givetvis. Där fick jag veta vilken fantastisk person jag är och att jag förtjänar någon mycket bättre än vad hon någonsin kommer att kunna vara. Killar som fått det budskapet vet att det finns nån djupare orsak men det kaninhålet vill man inte ner i så det är bara att gå vidare. Jag svarade på sms:et med..  ja ni fattar:
    ok
    Det bra med relationen var att det var skoj hela tiden. Ingen såndär tråkig fas när det blir tjafs eller oengagerat. Jag hade kul ända in i kaklet och det var inget med henne som tydde på att hon inte hade kul de sista gångerna vi sågs. Ingen kontakt därefter och hon har inte blockat mej på sociala media så det verkar inte vara några hard feelings.
    Nu är jag i en ny relation med en tjej som jag synkar mycket bättre med. Fler intressen som är gemensamma, eller närliggande och kompletterande. Av praktiska skäl kan vi inte ses så ofta. Därför kommunicerar vi mycket på en chatt-app. Jag skriver mer varierat nu. Både kort och lite längre. Kan bero på:
    1: att våra personligheter synkar bättre
    2: att vi inte kan ses ofta, vilket naturligt gör messandet viktigare.
    3: att jag faktiskt tagit till mej en del av det som skrivits i den här tråden.
    Antagligen någon kombination av alla tre. 
    Hursomhelst är vi fantastiskt glada för att vi har funnit varandra. Kan knappt vara i samma rum utan att slita kläderna av varandra och vi har massa kul aktiviteter vi vill göra tillsammans, när vi bara finner tid till det. Livet är härligt. Tack alla som bidragit till tråden !
    Grattis! Så roligt med et lyckligt slut.
  • Anonym (ok)
    Anonym (leo) skrev 2025-11-24 12:25:35 följande:
    Grattis! Så roligt med et lyckligt slut.

tack!

Bonusinfo: När jag och nya relationen skulle ses för första gången i icke-publik miljö blev det en bortamatch för mej. Satte mej oduschad i bilen med planen att svänga in på ett gym längs vägen. Men så fastnar jag i bilkö och blir osäker på om jag kommer att hinna träna och duscha. Svänger av och drar iväg ett mess:

- Olycka på XX, stillastående. Kanske inte hinner in på gymmet som tänkt och jag har inte duschat. Kan jag duscha hos dej?

Tänker att om hon svarar ok så kommer jag att lägga mej dubbelvikt av garv i förarsätet. Hennes svar: Absolut!

Kollar en trafik-app och ser att köerna håller på att släppa så det hade inte varit några problem att hinna duscha på gymmet men givetvis väljer jag den andra optionen. =D

• Anonym (Utmaningar)

Önskar dig lycka till men läser in några orosmoln. Med förra tjejen var allt toppen och ni hade jättekul och så vips gjorde hon slut via SMS?

kanske ska du tänka till lite runt det, läsa av situationen 

och nu med nya tjejen, alldeles nytt och du har redan planer för allt ni ska göra framöver 

du vet väl att inte lita blint på de du träffar tidigt (gissar nätdejting)

är det attraktiva kvinnor har de nog en svärm runt sig men är bra på att få alla att tro de är den ende

de utvärderar systematiskt och väljer sen den som har allt

övriga får ett sms (i bästa fall)

• Anonym (SA)
    Anonym (ok) skrev 2025-11-24 20:56:49 följande:

tack!

Bonusinfo: När jag och nya relationen skulle ses för första gången i icke-publik miljö blev det en bortamatch för mej. Satte mej oduschad i bilen med planen att svänga in på ett gym längs vägen. Men så fastnar jag i bilkö och blir osäker på om jag kommer att hinna träna och duscha. Svänger av och drar iväg ett mess:

- Olycka på XX, stillastående. Kanske inte hinner in på gymmet som tänkt och jag har inte duschat. Kan jag duscha hos dej?

Tänker att om hon svarar ok så kommer jag att lägga mej dubbelvikt av garv i förarsätet. Hennes svar: Absolut!

Kollar en trafik-app och ser att köerna håller på att släppa så det hade inte varit några problem att hinna duscha på gymmet men givetvis väljer jag den andra optionen. =D

Erkänn att det kändes lite trevligare än "ok".... 😄
Svar på tråden En mans OK är inte alltid ett OK...