• Anonym (ok)

En mans OK är inte alltid ett OK...

Har nyligen inlett en relation med en tjej 40+. Hon har synpunkter på hur jag kommunicerar i SMS. Specifikt användning av ok. Tex häromdagen messade hon att hon tränade. Vi skulle ses hos mej senare och hon frågade om hon kunde duscha hos mej. Ja svarade med enbart ok. Hon svarade att hon kunde duscha innan. Men vadå tänkte jag.. jag svarade ju att den var ok att hon duschar hos mej ! Senare fick jag förklarat att det hade varit mer välkomnande med ett lägre mess tex: javisst du får jättegärna duscha hos mej!!

Behöver vi styra upp vår kommunikation om detta ska hålla långsiktigt?? Ska jag skriva längre mess ?? eller är det hon som borde sluta övertolka kortfattade svar??
  • Svar på tråden En mans OK är inte alltid ett OK...
  • Anonym (ok)
    Anonym (Löjligt) skrev 2025-10-31 17:36:07 följande:
    Är ni kollegor eller är ni kärlekspartners? Varför jämför du ert förhållande med en helt annan situation?
    För att jag tyckte att jämförelsen var relevant i respons till det Xenia skrev.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2025-10-31 15:59:49 följande:

När man pratar så finns ju tonfall och ansiktsuttryck. I sms är det bara ord och då väljer vissa att övertolka. Tydligen mest kvinnor, alltså måste man krydda med smiles eller också brodera ut det.

TS förhållande med denna kvinna är tydligen nytt och då tycks missförstånd uppstå. Alltså behöver han:
    1. uttrycka sig mer "kvinnligt"
    2. förklara för henne att han ibland har ont om tid och då uttrycker sig kortfattat>

men vilket av de kvinnliga sätten att uttrycka sej?
    "Läs mej mellan raderna" eller "krydda" som män kan göra när de vill knulla?
  • Anonym (Ha ha ha)
    Anonym (ok) skrev 2025-10-31 17:14:55 följande:
    Fast när jag slår på TV:n ser man ju hela tiden att programledarna i Rapport, Agenda, Nyhetsmorgon och liknande program säger ok/okej (som alltså blir samma sak i talspråk) med helt neutralt tonfall, ansiktsuttryck och kroppsspråk utan att gästen i studion tar det negativt. Detta oavsett kön på programledare och gäst.
    De situationerna är inte alls jämförbara.

Jag tror nu att du har svårt att hänga med i social samvaro med andra mänskliga varelser, och kanske inte ska lita för mycket på din egen tolkning i sådana här situationer.

Fortfarande efter tre år, varje kväll utom den kväll i veckan vi båda gör annat, önskar min särbo mig godnatt med en puss-smiley. Varför tror du att han gör det, om det inte fyller en funktion? Folk så gamla som 70+ har koll på det där, och du ställer dig som ett frågetecken. 

Att kommunicera kärlek/intresse/omtanke har aldrig varit enklare och därför märks det mer när man låter bli.
  • Xenia
    Anonym (ok) skrev 2025-10-31 17:14:55 följande:
    Fast när jag slår på TV:n ser man ju hela tiden att programledarna i Rapport, Agenda, Nyhetsmorgon och liknande program säger ok/okej (som alltså blir samma sak i talspråk) med helt neutralt tonfall, ansiktsuttryck och kroppsspråk utan att gästen i studion tar det negativt. Detta oavsett kön på programledare och gäst.
    Gästerna är inte kära i programledarna och behöver ingen bekräftelse från dem. De är ju där för att prata om ett ämne.
  • Anonym (leo)
    Anonym (Ha ha ha) skrev 2025-10-31 18:16:14 följande:
    De situationerna är inte alls jämförbara.

Jag tror nu att du har svårt att hänga med i social samvaro med andra mänskliga varelser, och kanske inte ska lita för mycket på din egen tolkning i sådana här situationer.

Fortfarande efter tre år, varje kväll utom den kväll i veckan vi båda gör annat, önskar min särbo mig godnatt med en puss-smiley. Varför tror du att han gör det, om det inte fyller en funktion? Folk så gamla som 70+ har koll på det där, och du ställer dig som ett frågetecken. 

Att kommunicera kärlek/intresse/omtanke har aldrig varit enklare och därför märks det mer när man låter bli.
    Ja, TS verkar inte ens förstå att han inte förstår. Det går int´att förklara för en som inte förstår, som Stenmark sa.
  • Anonym (Utmaningar)

Låter som problemet är att förstå socialt samspel. min bild är att det är vanligt bland odiagnostiserade inom autismspektrat (light). svårt att skapa långsiktiga vänskapsrelationer utan folk försvinner efter kort tid, bjuder inte in, man tappas bort.

Ibland finns någon med lite längre, för att den är bra på att möta denna personlighet men vanligt att vänner och sociala kontakter är väldigt få, kanske jobbar själv också för svårt att vara anställd med kollegor och övar då sällan på socialt samspel. Ofta är personen inte alls medveten om att beteendet är avvikande mot de normala koderna. Således kommer inget ändras.

om partnern redan reagerar öppet finns nog många fler funderingar under ytan?

• Anonym (M.)
    Anonym (ok) skrev 2025-10-31 14:20:19 följande:
    Verkar som att du förutsätter att ok ska tolkas som; helst inte, typ.
    Men det är ju det som jag och Clumsysmurf och några andra i tråden anser vara feltolkning och symtom på övertänk hos den som väljer att tolka så. 

IRL och i mainstream-media hör man ju folk säga ok hela tiden (vilket i talspråk ofta uttalas okej eftersom det är så bokstäverna O och K utläses på engelska) utan att mottagaren uppfattar det negativt.

Finns det andra begrepp som används jätteofta i dagligt tal utan negativa konnotationer men så på något outgrundligt sätt uppfattas som tyket, av vissa, om de används i sms ??
    För att man vill ha NÅGOT MER från DEN MAN ÄLSKAR. Annars verkar det oengarerat, ointresserat och svalt. Men det är ingen idé att försöka förklara för någon som inte förstår...
  • Anonym (M.)
    Xenia skrev 2025-10-31 16:04:16 följande:

Lika gärna kan man väl ifrågasätta den som misstolkar "ok" till "ja, om du absolut måste så". Och säga lika snorkigt till den kvinnan "du kanske borde leva med en annan kvinna?"

Vad säger att TS inte ville att kvinnan skulle duscha hos honom? 

Ett enkelt "OK" hade räckt om det var någon uppgörelse mellan två manliga vänner eller arbetskamrater, att den ena skulle få duscha hos den andre medan hans badrum renoverades eller liknande. Då VET ju den som ber att få duscha där redan att det förmodligen är ett besvär, att hans vän eller arbetskamrat bara ställer upp, att det inte handlar om att de ska falla varandra om halsen när han kommer innanför dörren... Arrangemanget är ett nödvändigt ont, och det finns ingen anledning att hyckla om det.

Men som andra redan har skrivit, det verkar handla om autism... 
  • ClumsySmurf
    Anonym (M.) skrev 2025-11-01 10:43:23 följande:
    Ett enkelt "OK" hade räckt om det var någon uppgörelse mellan två manliga vänner eller arbetskamrater, att den ena skulle få duscha hos den andre medan hans badrum renoverades eller liknande. Då VET ju den som ber att få duscha där redan att det förmodligen är ett besvär, att hans vän eller arbetskamrat bara ställer upp, att det inte handlar om att de ska falla varandra om halsen när han kommer innanför dörren... Arrangemanget är ett nödvändigt ont, och det finns ingen anledning att hyckla om det.

Men som andra redan har skrivit, det verkar handla om autism... 
    "Men som andra redan har skrivit, det verkar handla om autism... "

Visst kan det påminna om autism när någon inte är kapabel att förstå den sociala situationen, om du läser TS en gång till...
    Anonym (ok) skrev 2025-10-26 10:07:28 följande:

Har nyligen inlett en relation med en tjej 40+. Hon har synpunkter på hur jag kommunicerar i SMS. Specifikt användning av ok. Tex häromdagen messade hon att hon tränade. Vi skulle ses hos mej senare och hon frågade om hon kunde duscha hos mej. Ja svarade med enbart ok. Hon svarade att hon kunde duscha innan. Men vadå tänkte jag.. jag svarade ju att den var ok att hon duschar hos mej ! Senare fick jag förklarat att det hade varit mer välkomnande med ett lägre mess tex: javisst du får jättegärna duscha hos mej!!

Behöver vi styra upp vår kommunikation om detta ska hålla långsiktigt?? Ska jag skriva längre mess ?? eller är det hon som borde sluta övertolka kortfattade svar??
    Anonym (M.) skrev 2025-10-31 13:26:46 följande:
    Fast om du inte ens vill att din flickvän ska duscha hos dig - vad ska du då med henne till, höll jag på att säga. Är man kär i någon så blir man ju glad över alla chanser att få träffa honom/henne, även om han/hon bara tittar förbi som hastigast för att låna duschen. 

Du kanske ska leva ensam?

• Anonym (Väldigt gärna)

Man ska ju inte fejka känslor man inte har, så problemet är väl egentligen att ts inte känner mer än "ok".
    Om man inte känner eller orkar visa ens ett uns entusiasm så kanske det inte blir speciellt långsiktigt nej. 

• Anonym (Så kan det gå)
    Anonym (ok) skrev 2025-10-26 10:07:28 följande:
    En mans OK är inte alltid ett OK...

Ja
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Väldigt gärna) skrev 2025-11-02 01:11:01 följande:

Man ska ju inte fejka känslor man inte har, så problemet är väl egentligen att ts inte känner mer än "ok".
    Om man inte känner eller orkar visa ens ett uns entusiasm så kanske det inte blir speciellt långsiktigt nej. 

Jag tror tvärtom. Om man är sig själv i en relation och sin partner är likadan, så kan det hålla jättelänge. Om man däremot går in i en himlastormande relation där man uttrycker och behöver ständiga kärleksbekräftelser, så kommer det troligen ebba ut efter ett tag

Om det ska fungera i längden beror det alltså både på den som uttrycker sig bra, men även på mottagaren.
Svar på tråden En mans OK är inte alltid ett OK...