• Anonym (Nödvändigfeminism)

Varför är många män så negativt inställda till feminism?

Man ser det här och på andra forum och social media. Män som föraktar feminism och feminister, menar att de iklär sig en offerroll m.m, men tycks inte förstå att anledningen till att feminism uppstod och att den finns och är viktigt fortfarande, är just att kvinnor historiskt har varit offer för män som bestämt över och hunsat kvinnor. För att kvinnors uppgifter förr ansågs vara att ta hand om barnen och hemmet, och att kvinnor helst inte skulle få förverkliga sina drömmar eller göra karriär i arbetslivet. Feminismens syfte har varit att BRYTA männens dominans och patriarkatet, så att kvinnor skulle få leva på lika villkor som männen, alltså jämställdhet och jämlikhet.

Än idag, 2025, ser man sorgligt och upprörande nog, hur många män ser feminismen som ett hot, och röster har börjat höjas bland vissa män att kvinnor bör straffas för att ensamma män inte får kvinnors kärlek eller sex, och att de bör fråntas en del rättigheter. På t.ex. Flashback finns en del män som nu tycker att man ska sluta bekräfta kvinnor på sociala medier, och lämna elaka och nedlåtande kommentarer istället för att gilla och komplimera dem. Det heter att kvinnor får en bekräftelse de inte förtjänar och att det är dags att sätta stopp för det.

Du man som delar dessa åsikter eller vissa av dem, förklara varför.

• Svar på tråden Varför är många män så negativt inställda till feminism?
  • KimLinnefeldt

Ett tips till den som vill veta hur det faktiskt ser ut med jämställdheten i Sverige idag, är att gå till SCB som gör en sammanställning. Den senaste är visserligen från 2023, men sedan dess har det troligen inte hänt så dramatiska saker.

Ett exempel: Bland ordförande i privata bolag är 302 män och 35 kvinnor.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning-och-levnadsforhallanden/jamstalldhet/jamstalldhetsstatistik/produktrelaterat/rapporter/lathund2024/

• Anonym (Theo)
    KimLinnefeldt skrev 2025-10-30 15:14:33 följande:

Ett tips till den som vill veta hur det faktiskt ser ut med jämställdheten i Sverige idag, är att gå till SCB som gör en sammanställning. Den senaste är visserligen från 2023, men sedan dess har det troligen inte hänt så dramatiska saker.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning-och-levnadsforhallanden/jamstalldhet/jamstalldhetsstatistik/produktrelaterat/rapporter/lathund2024/

Är egentligen bara ett indicium på att stat och kommun diskriminerar män vid anställningar av högre tjänster.
  • Anonym (H)
    Hornper skrev 2025-10-30 15:04:17 följande:
    Inte ett skvatt, du har rätt! Anekdotisk bevisföring utan egentlig betydelse. Ville bara beklaga min roll som ständigt offer för matriarkala strukturer.

Som jag förstått det bygger den feministiska ideologin på följande teser:
    1. Kvinnor är alltid, har alltid varit, och kommer alltid att vara, offer som måste kvoteras och kompenseras.
    2. Män är alltid förövare eller potentiella förövare som måste bestraffas resp. begränsas.
    3. Sexuella förbindelser mellan könen är kvinnans viktigaste maktmedel och skall därför ransoneras och portioneras ut i begränsad omfattning under särskilda omständigheter.

Man behöver inte vara mansgris (som jag) för att tveka innan man skriver under på ovanstående.
    Detta inlägg är en utmärkt teoretisk förståelse av det kvinnliga offerskapet.

Detta inlägg är ett utmärkt exempel på hur det kvinnliga offerskapet odlas i praktiken, i detta fall med hjälp av SCB. Informationen vinklas så att det framställs så att de stackars kvinnor bara innehar 35 av 337 ordförandeposter. Att sedan en stor majoritet av kvinnor är ointresserade av att bli ordföranden nämns inte för då kan ju inte offerskapet odlas. Tanken är att ingen skall tänka på detta. 
  • karolincxvb342

Om det är så är det väl troligt att det beror på att de inte håller med om ismens påståenden och ideal. Som med alla andra ismer helt enkelt.

• KimLinnefeldt
    Anonym (H) skrev 2025-10-30 15:36:59 följande:
    Detta inlägg är en utmärkt teoretisk förståelse av det kvinnliga offerskapet.

Detta inlägg är ett utmärkt exempel på hur det kvinnliga offerskapet odlas i praktiken, i detta fall med hjälp av SCB. Informationen vinklas så att det framställs så att de stackars kvinnor bara innehar 35 av 337 ordförandeposter. Att sedan en stor majoritet av kvinnor är ointresserade av att bli ordföranden nämns inte för då kan ju inte offerskapet odlas. Tanken är att ingen skall tänka på detta. 
    Man bör kanske ställa sig frågan varför kvinnor är ointresserade, om de nu är det. De kanske motarbetas, inte uppmuntras, känner av ett "glastak" som är tufft att komma igenom. 

Det här är en väldigt komplicerad fråga som inte går att lösa med några inlägg här.

Det där att kvinnor inte vill bli chefer, inte vill göra karriär, att de vill vara med barnen, det har jag hört i så många år. Så småningom har allt fler kvinnor ändå blivit chefer, gjort karriär och samsats med pappan om att dela på ansvaret hemma. Så det är nog inte så enkelt som att de inte "vill".
  • Anonym (Theo)
    KimLinnefeldt skrev 2025-10-30 15:43:00 följande:
    Man bör kanske ställa sig frågan varför kvinnor är ointresserade, om de nu är det. De kanske motarbetas, inte uppmuntras, känner av ett "glastak" som är tufft att komma igenom. 

Det här är en väldigt komplicerad fråga som inte går att lösa med några inlägg här.

Det där att kvinnor inte vill bli chefer, inte vill göra karriär, att de vill vara med barnen, det har jag hört i så många år. Så småningom har allt fler kvinnor ändå blivit chefer, gjort karriär och samsats med pappan om att dela på ansvaret hemma. Så det är nog inte så enkelt som att de inte "vill".
    Om du jämför kvinnorna som blir chefer så vill de allra flesta av dem kombinera familj och karriär.

Bland de som kommer långt i näringslivet går huvuddelen all in på karriär. Och där hittar du flest män. Det är en viss personlighetstyp.

Att 90 procent av alla på fängelser är män betyder inte att män är diskriminerade. Det är de inte. Men flest män har personligtatypen som hamnar där.

Samma sak inom näringslivet. Flest män har personlighetstypen som kommer långt i karriären.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (M) skrev 2025-10-30 06:55:38 följande:
    Hur ofta ser du detta? Var står de och gapar?
    1 maj är ett bra exempel för sverige. manifestationer på plattan eller söder. Gudrun Schyman som skämmer ut sig.
    I USA typ lite närsom.

När man säger "feminist" så är det nedanstående gemeneman ser framför sig.
  • Anonym (Patrik)
    Anonym (Theo) skrev 2025-10-30 15:50:25 följande:
    Om du jämför kvinnorna som blir chefer så vill de allra flesta av dem kombinera familj och karriär.

Bland de som kommer långt i näringslivet går huvuddelen all in på karriär. Och där hittar du flest män. Det är en viss personlighetstyp.

Att 90 procent av alla på fängelser är män betyder inte att män är diskriminerade. Det är de inte. Men flest män har personligtatypen som hamnar där.

Samma sak inom näringslivet. Flest män har personlighetstypen som kommer långt i karriären.
    Och du som man, ska/kan såklart uttala dig över vad kvinnor vill och deras vilja. Du vet bäst vad dessa kvinnors känner och tänker? 

Ändå är det denna grupp av kvinnor som du nämner. Som är överrepresenterade i utbrändhet och sjukskrivningar hos FSK. För att dom ska/vill kombinera både karriär och familjeliv och "dubbel arbeta"

Jävligt bekvämt att säga att alla kvinnor vill ha det så, kan jag tänka mig. Så slipper man ju själv vara med och ta ansvar haha.
  • Tow2Mater
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-30 16:19:48 följande:
    1 maj är ett bra exempel för sverige. manifestationer på plattan eller söder. Gudrun Schyman som skämmer ut sig.
    I USA typ lite närsom.

När man säger "feminist" så är det nedanstående gemeneman ser framför sig.
    Bilden av Rosie kommer till minnes, ha ha

• Anonym (Theo)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-10-30 16:51:28 följande:
    Och du som man, ska/kan såklart uttala dig över vad kvinnor vill och deras vilja. Du vet bäst vad dessa kvinnors känner och tänker? 

Ändå är det denna grupp av kvinnor som du nämner. Som är överrepresenterade i utbrändhet och sjukskrivningar hos FSK. För att dom ska/vill kombinera både karriär och familjeliv och "dubbel arbeta"

Jävligt bekvämt att säga att alla kvinnor vill ha det så, kan jag tänka mig. Så slipper man ju själv vara med och ta ansvar haha.
    Jag konstaterar bara hur de flesta kvinnor vill leva. Det är inte mitt val. Jag har inte ens några åsikter om det. 

Mitt liv är mitt ansvar. Vad andra människor gör med sina liv är deras ansvar oavsett om de är kvinnor eller män.
  • Anonym (Löst)

Utan offerrollen finns inte feminism. Det är dess grundval. 

• Tow2Mater

Feministerna är ibland sina egna fiender; måste hålla med J K Rowling, nu när Glamour utser män till årets kvinnor 2025.

I grew up in an era when mainstream women?s magazines told girls they needed to be thinner and prettier, she wrote on X, with a photo of The Dolls, a term of endearment among the trans community.

Now mainstream women?s magazines tell girls that men are better women than they are.

nypost.com/2025/10/30/world-news/jk-rowling-leads-outrage-after-glamour-uk-names-group-of-trans-dolls-as-women-of-the-year/
  • Xenia

Det pratas så mycket dumheter om feminister så man blir matt. T ex att "feminister" gillar muslimska män, ja t o m terrorister och våldtäktsmän men hatar vita män. Var får ni allt ifrån och varför blir vissa påståenden som fakta som alla antifeministiska män upprepar?

För min del känner jag för t ex förtryckta afghanska kvinnor. Hoppas de kan få lämna Afghanistan, även om det innebär att deras far eller man gör det också. I Afghanistan får de verkar bedriva högre studier eller arbeta.

• Tow2Mater
    Xenia skrev 2025-10-31 21:04:22 följande:

Det pratas så mycket dumheter om feminister så man blir matt. T ex att "feminister" gillar muslimska män, ja t o m terrorister och våldtäktsmän men hatar vita män. Var får ni allt ifrån och varför blir vissa påståenden som fakta som alla antifeministiska män upprepar?

För min del känner jag för t ex förtryckta afghanska kvinnor. Hoppas de kan få lämna Afghanistan, även om det innebär att deras far eller man gör det också. I Afghanistan får de verkar bedriva högre studier eller arbeta.

Feministerna borde protestera i Afghanistan.
  • Anonym (Löst)
    Tow2Mater skrev 2025-10-31 22:09:34 följande:
    Feministerna borde protestera i Afghanistan.
    Dom trivs bättre hemma med alla förnödenheter och med att godhetsknarka på sociala medier.
  • Faile
    Tow2Mater skrev 2025-10-31 19:03:14 följande:

Feministerna är ibland sina egna fiender; måste hålla med J K Rowling, nu när Glamour utser män till årets kvinnor 2025.

I grew up in an era when mainstream women?s magazines told girls they needed to be thinner and prettier, she wrote on X, with a photo of The Dolls, a term of endearment among the trans community.

Now mainstream women?s magazines tell girls that men are better women than they are.

nypost.com/2025/10/30/world-news/jk-rowling-leads-outrage-after-glamour-uk-names-group-of-trans-dolls-as-women-of-the-year/
    Du använder en kvinna som exempel som själv använde dels initialer för sin debut och sedan använde en manlig pseudonym, för att hon kände att det inte skulle räcka med hennes eget kvinnliga namn.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Faile skrev 2025-11-01 00:39:38 följande:
    Du använder en kvinna som exempel som själv använde dels initialer för sin debut och sedan använde en manlig pseudonym, för att hon kände att det inte skulle räcka med hennes eget kvinnliga namn.
    När inte ens feministerna tror på sig själva har de ju problem....
Svar på tråden Varför är många män så negativt inställda till feminism?