Anonym (JJ) skrev 2025-10-31 00:28:06 följande:
Du skrev att du inte förstår vad som menas med uttrycken ?Få känslor för?, ?inleda en relation? och ?mer än vänner?. Jag är som sagt helt övertygad om att du förstår vad det betyder om du har svenska som modersmål och inte har någon funktionsnedsättning.
Jag förstår hur du resonerar: "Man ska tycka om förstå min världbild. Många andra delar stora delar av den och då är den korrekt. Om någon eller något avviker måste det bero på något annat." Jag skulle gärna vilja påpeka att det finns andra synsätt där ute, som inte bygger på språkliga barriärer eller funktionsnedsättningar. Att få känslor för använder jag i många uttryck. Att inleda en relation kan man göra med många olika varelser.
Att du inte håller med om dom är en annan sak.. Men du får nog acceptera att de flesta använder de uttrycken för att besktiva olika typer av relationer och känslor , sedan är det fritt fram för dig att inte använda dig av dem om du inte vill.
Det accepterar jag självklart. Jag menade bara att jag inte förstod resonemanget bakom.
Att ha romantiska känslor betyder att vara kär eller förälskad i en person. Du menar på fullt allvar att du inte vet vad det är? Även om du inte har varit kär själv (inget fel om det är så) borde du ju ha hört om det, sett andra vara det, sett det på film, läst om det. Om du inte förstår några av de vanligaste mänskliga känslorna och sätten att interagera med andra människor kanske du inte är rätt person att svara i tråden.. eller egentligen knappt i någon tråd alls.
Att läsa om det eller höra talas om det, innebär inte att man vet vad det betyder. Jag har hört och läst om många företeelser. Men om jag beskriver mina upplevelser för dig som jag gjort här i tråden, gällande detta ämnet, så förstår du dem inte. Du förstod orden, men inte innebörden. Och för mig är det samma sak, att förstå orden vad gäller romantiska känslor, är inte att förstå vad det är. Visst, du kan anse att jag är rätt eller fel person. De åsikterna förändrar inget.
Och ja en vänskap kan förstöras på grund av sex på många olika sätt .. men det tar nog för lång tid att förklara för någon som skriver som att du är från en annan planet och låtsas att du inte har någon aning om hur relationer fungerar eller ens vad vartannat ord man skriver betyder.
Jag förstår att du blev lite sur, att du gärna vill dela upp människor som inte delar din världsbild, att de låtsas, tjafsar eller inte förstår vart annat ord. Men det finns faktiskt andra ute i världen, som tänker och fungerar annorlunda än du och vad du är van vid hur människor ska vara. Det får du nog acceptera. Gör du inte det, kan du givetvis avfärda oss, men då kan ändå göra det med respekt.