• Anonym (Tingeling)

Bra pappa, inte så bra partner

Jag sitter i valet och kvalet med hur jag ska göra med min partner och pappan till vår son 1,5 år. Han är en fantastiskt pappa till vår son men de senaste tiden har jag märkt att han inte alls är intresserad av mig, jag vet inte om det kanake alltid har varit så och jag nu märker det. Han frågar aldrig hur jag mår, när jag varit iväg frågar han inte hur det va, jag har eget företag och han frågar aldrig hur det går eller intresserar dig för något sådant. Inga komplimanger. Jag ville prata om hur jag känner förra veckan och bad honom sätta sig ner han sa att han inte vill, i en vecka nästan varje kväll har jag frågat och han säger att han inte vill och går och lägger sig i vårt sovrum där vår son sover och scollar mobilen tills jag går och lägger mig.. saken är den att han hjälper till mycket hemma och är en riktigt bra pappa men jag känner mig ensam i vårt förhållande. 

Är det någon som känner igen sig?? Son har gått igenom detta och gjort vad??

• Svar på tråden Bra pappa, inte så bra partner
  • Anonym (A)
    Anonym (Extremt dåligt råd) skrev 2025-10-30 16:41:44 följande:
    Ja "förr i tiden", men nu lever vi inte på 1800-talet. Det går alldeles utmärkt att vara båda. Ingen behöver idag stanna med någon eller i ett kärlekslöst äktenskap. 

Fruktansvärt syn och att ens resonera så. Lite som "var tyst och nöj dig"

För många kvinnor är det viktigare än män. Det här kanske förklarar varför samhället börjar se ut som det gör.

Däremot samtal/terapi först. Men vill man inte kommunicera med sin partner. Då har man gett upp i princip.
    Håller med.
  • Tukt

Ni har ett litet barn, på snudd en bebis. Det är en omtumlande tid ni gått igenom, och det kommer förmodligen fortsätta ett bra tag till. Det är en del i föräldraskapet, att saker inte riktigt är som förut.
    Med föräldraskapet bör det alltså komma ett visst tålamod och acceptans man inte behövde ha innan.
    Man har givetvis rätt att lämna när man vill. Men på de premisserna är det rimligare när någon är 15 och inte 1,5.
    Däremot måste man kunna prata om svåra saker med varandra, för annars är det kört i långa loppet ändå. Och gärna med terapeut så det går lättare. Det är också helt rimligt mellan nyblivna föräldrar att ta det ansvaret för hela familjen. Man kan säga att ovilja att prata om era problem, i längden gör honom till en sämre pappa.

• Anonym (E)

Låter som ett ganska manligt/kvinnligt förhållande. 

Ska inte säga att alla är så här varken åt ena eller andra hållet, men jag känner igen det så väl. 

Det är lätt att vara den som alltid frågar hur det varit osv utan att få tillbaka. 

Ni BEHÖVER sätta er ner. Skaffa barnvakt - lägg bort mobilerna - kanske till och med ta det under en fika på stan om det behövs en neutral plats för att bara prata. 

I hans ögon kanske han faktiskt frågar men du upplever det inte alls så. Du har rätt på en punkt - ni behöver prata. Sedan kanske inte han är typen som faktiskt frågar de frågor du vill ha bara för att du gör det mot honom. Jag har insett att jag lever med en sådan man, men med +20 år så har det blivit bättre. Det handlar inte om jag ska läxa upp honom och tala om för honom - han fattade bara inte att jag behövde den där bekräftelsen för min skull. 

Jag VET att han glömmer bort sådant, det är okej för mig för jag vet att han inte gör det medvetet så att säga. 

Så. Barnvakt och prata. 

• Anonym (Tingeling)
    Tukt skrev 2025-10-30 19:54:42 följande:

Ni har ett litet barn, på snudd en bebis. Det är en omtumlande tid ni gått igenom, och det kommer förmodligen fortsätta ett bra tag till. Det är en del i föräldraskapet, att saker inte riktigt är som förut.
    Med föräldraskapet bör det alltså komma ett visst tålamod och acceptans man inte behövde ha innan.
    Man har givetvis rätt att lämna när man vill. Men på de premisserna är det rimligare när någon är 15 och inte 1,5.
    Däremot måste man kunna prata om svåra saker med varandra, för annars är det kört i långa loppet ändå. Och gärna med terapeut så det går lättare. Det är också helt rimligt mellan nyblivna föräldrar att ta det ansvaret för hela familjen. Man kan säga att ovilja att prata om era problem, i längden gör honom till en sämre pappa.

Han har sagt absolut nej till terapi, jag frågade redan när vår son föddes för de erbjöd gratis vägledning via BVC och jag tänkte att vi är ju nya föräldrar så det är ju inte fel med vägledning men det var absolut nej.. jag vet inte om det är någon rädsla inom honom som uppstår eller om det är stolthet. Jag känner att jag haft tålamod och förståelse för att han är ny pappa, men kanake inte tillräckligt... jag vill bara inte känna mig ensam i min relation.
  • Anonym (Tingeling)
    Anonym (E) skrev 2025-10-30 20:30:33 följande:

Låter som ett ganska manligt/kvinnligt förhållande. 

Ska inte säga att alla är så här varken åt ena eller andra hållet, men jag känner igen det så väl. 

Det är lätt att vara den som alltid frågar hur det varit osv utan att få tillbaka. 

Ni BEHÖVER sätta er ner. Skaffa barnvakt - lägg bort mobilerna - kanske till och med ta det under en fika på stan om det behövs en neutral plats för att bara prata. 

I hans ögon kanske han faktiskt frågar men du upplever det inte alls så. Du har rätt på en punkt - ni behöver prata. Sedan kanske inte han är typen som faktiskt frågar de frågor du vill ha bara för att du gör det mot honom. Jag har insett att jag lever med en sådan man, men med +20 år så har det blivit bättre. Det handlar inte om jag ska läxa upp honom och tala om för honom - han fattade bara inte att jag behövde den där bekräftelsen för min skull. 

Jag VET att han glömmer bort sådant, det är okej för mig för jag vet att han inte gör det medvetet så att säga. 

Så. Barnvakt och prata. 

Ja jag vet att han inte tänker på det men jag vet inte om det gör det bättre? För mig då, jag vill att han ska vara intresserad av vad jag gör och hur jag mår. Hur lång tid tog det för dig att känna dig ok med det? Pratade du med honom om att du behövde det och förklarade vad det var du behövde? Ändrades det då?

Problemet är just att han inte vill prata, hade jag sagt att vi hade barnvakt och vi ska prata hade han nog åkt iväg..
  • Anonym (E)

Jag accepterade att vi var olika helt enkelt. 

Sedan är det kanske så att du inte ska berätta att ni ska prata. Det kanske behöver komma mer "naturligt". Typ fika på stan. 

Nu har vi tonårsbarn, men en taktik är också att prata när man lagt sig, i mörkret. Där ingen ser ansikte, känslor eller annat. Har gjort det mycket med mitt ena barn framförallt. Det andra har inte haft det behovet då (men skulle behöva det nu men nu vägras det). 

Men jag tror att du har en springande punkt - han vill inte prata. Han vill sopa saker under mattan. Han BEHÖVER prata. Kanske inte med en psykolog eller kurator utan med dig. 

Ställa lite ultimatum - han behöver prata med dig annars behöver ni kanske gå till familjerådgivningen. Han behöver ju kunna prata och ställa dessa frågor till sitt barn i framtiden också. 

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Tingeling) skrev 2025-10-29 19:29:58 följande:
    Bra pappa, inte så bra partner

Jag sitter i valet och kvalet med hur jag ska göra med min partner och pappan till vår son 1,5 år. Han är en fantastiskt pappa till vår son men de senaste tiden har jag märkt att han inte alls är intresserad av mig, jag vet inte om det kanake alltid har varit så och jag nu märker det. Han frågar aldrig hur jag mår, när jag varit iväg frågar han inte hur det va, jag har eget företag och han frågar aldrig hur det går eller intresserar dig för något sådant. Inga komplimanger. Jag ville prata om hur jag känner förra veckan och bad honom sätta sig ner han sa att han inte vill, i en vecka nästan varje kväll har jag frågat och han säger att han inte vill och går och lägger sig i vårt sovrum där vår son sover och scollar mobilen tills jag går och lägger mig.. saken är den att han hjälper till mycket hemma och är en riktigt bra pappa men jag känner mig ensam i vårt förhållande. 

Är det någon som känner igen sig?? Son har gått igenom detta och gjort vad??

Du är mamma nu. Fokus bör vara på din familj, inte på dig.

Nummer ett är att du synar dig själv? Frågar du mycket om din man? Hur mår du? Hur har du det på jobbet? Mm mm

Om du verkligen gör det och visar honom uppskattning då kan du ta det till nästa steg och försöka prata med honom. Regel nummer ett i en relation är dock att man måste göra något själv som man vill ha av sin partner.
  • Core
    fornminne skrev 2025-10-30 19:40:28 följande:

Det är jättebra att han är en bra pappa, men det borde egentligen vara självklart.

Det är sorgligt att det nästan framställs som något enastående, samt att TS borde vara nöjd och tacksam. Är förväntningarna på män verkligen så låga?

En partner kan inte orka allt eller uppfylla allt. Det gör säkert inte TS heller.

Men att förvänta sig att partnern åtminstone visar ett visst intresse för en, samt kunna prata om viktiga saker, är inte att ha för höga krav. Det är snarare a och o i en relation, som skrevs ovan.

Sen är det svårt att avgöra om TS man bara är i en svacka (trött, stor omställning med småbarn osv), vilket är förståeligt. Eller om han alltid har varit sådan.

Men snälla. Skapa en likadan tråd där en man skriver att partnern är en fantastisk mamma och avlastar på ett bra sätt i hemmet, men inte frågar hur han mår och bryr sig om honom, som har ett företag. Då är han en mansbebis.

• Anonym (Tingeling)
    Anonym (E) skrev 2025-10-30 22:16:27 följande:

Jag accepterade att vi var olika helt enkelt. 

Sedan är det kanske så att du inte ska berätta att ni ska prata. Det kanske behöver komma mer "naturligt". Typ fika på stan. 

Nu har vi tonårsbarn, men en taktik är också att prata när man lagt sig, i mörkret. Där ingen ser ansikte, känslor eller annat. Har gjort det mycket med mitt ena barn framförallt. Det andra har inte haft det behovet då (men skulle behöva det nu men nu vägras det). 

Men jag tror att du har en springande punkt - han vill inte prata. Han vill sopa saker under mattan. Han BEHÖVER prata. Kanske inte med en psykolog eller kurator utan med dig. 

Ställa lite ultimatum - han behöver prata med dig annars behöver ni kanske gå till familjerådgivningen. Han behöver ju kunna prata och ställa dessa frågor till sitt barn i framtiden också. 

Det äe precis det som är min oro, framtiden med vår son. Jag har själv gått i terapi och jobbat mycket med att bli känslomässigt öppen pch inte hålla inne mina känslor och det är viktigt för mig att vår son ska känna att hn kan prata med oss om allt, men om hans pappa inte ens pratar med mig hur ska han då tro att han kan göra det? Barn gör ju som dom ser och vi ska vara hans förebilder!
  • Anonym (Tingeling)
    Core skrev 2025-10-31 08:44:07 följande:

Men snälla. Skapa en likadan tråd där en man skriver att partnern är en fantastisk mamma och avlastar på ett bra sätt i hemmet, men inte frågar hur han mår och bryr sig om honom, som har ett företag. Då är han en mansbebis.

Jag tror faktiskt inte det, alla förtjänar att bli sedda och hörda även om de är föräldrar, speciellt om de är föräldrar! 
  • Anonym (Tingeling)
    Anonym (Pappa) skrev 2025-10-30 22:25:17 följande:
    Du är mamma nu. Fokus bör vara på din familj, inte på dig.

Nummer ett är att du synar dig själv? Frågar du mycket om din man? Hur mår du? Hur har du det på jobbet? Mm mm

Om du verkligen gör det och visar honom uppskattning då kan du ta det till nästa steg och försöka prata med honom. Regel nummer ett i en relation är dock att man måste göra något själv som man vill ha av sin partner.
    Jag frågar ofta om hans liv.

Här kommer exempel: förra veckan vad han på hockey och när han kom hem frågade jag hur han haft det, hur det gick i matchen, hur hans kompisar mår osv osv... frågade han hur vi haft det? Nej.

Veckan innan var jag iväg med vänner på middag. När jag kom hem frågade jag hur han och vår son haft det, har lillen ätit något, vad gjorde de när jag var borta, vad gjorde han när lillen somnat? Frågade han något alls om min kväll? Nej.

Är det för mycket begärt att ens partner är intresserad av ens liv?
  • Lynx123

Först en fråga: brukar du visa intresse för honom, hans jobb, dag etc? Ger du honom komplimanger?

Om ja så behöver ni definitivt ta tag i det här - vare sig han vill eller inte. Där kommer du också se om han vill rädda er relation eller inte.

Svar på tråden Bra pappa, inte så bra partner