Hur få 6-åriga sonen att ta adhd medicinen?
Men HUUUR ska vi lyckas?
BUP kommer inte med några direkta råd eller tips.
Den som gick att hälla ut på sylt, går den inte att hälla ut på något annat?
Då måste ni ju byta medicin.
Jo, ni utöver våld på ert barn. Ni har ett barn som är alldeles för liten för att själv bestämma om han ska ta medicin eller inte, eftersom han är oförmogen att förstå konsekvenserna. Ändå låter ni barnet bestämma, istället för att ta er ansvar som föräldrar. Detta resulterar i daglig lidande för ert barn och kan få långvariga konsekvenser. Detta är våld!
Han verkar inte tycka om hur han känner efter att ha tagit medicinen. går det på något sätt att förklara att det inte kommer att kännas likadant hela tiden? måste Vara jätte svårt att nå fram till en så liten med så starka känslor i kroppen. Absolut att det krävs fasta rutiner för ADHD men om man inte kommer igång med dem blir det ju svårt. Kan ni kanske sätta en rutin att medicinen tas en viss tid varje dag och fortsätter att eebjuda varje dag som tex ett larm ringer? Att han efter någon vecka vet vad som gäller och faktiskt till slut tar medicinen? Sen tycker jag inte att det är fel att faktiskt förklara för barnet att precis som vid öroninflammation tar man medicin för hans diagnos. Att likställa de även om diagnosen i sig inte är en sjukdom. Svårt. finns det någon äldre kille han ser upp till som skulle kunna hjälpa att prata? Som inte är familj?
Skrev jag sylt? Man kan hälla den på något mer flytande, det fastnar inte på skeden.
Jag har, precis som du, ett barn med grav ADHD som fick sin diagnos och medicinen vid slutet av hans första skoltermin. Jag vet exakt hur ett barn med dessa svårigheter lider och hur mycket medicinen hjälper. Därför fattar ni inte varför ni inte avsluta detta lidandet utan väljer att låta det fortsätter bara för att ert barn är envis och har bestämt att han inte vill ha medicinen.
Jo, ni utöver våld på ert barn. Ni har ett barn som är alldeles för liten för att själv bestämma om han ska ta medicin eller inte, eftersom han är oförmogen att förstå konsekvenserna. Ändå låter ni barnet bestämma, istället för att ta er ansvar som föräldrar. Detta resulterar i daglig lidande för ert barn och kan få långvariga konsekvenser. Detta är våld!
Jag förslår att du läsa på lite om forskning kring ADHD. Speciellt jämförelser mellan personer som tagit medicin och de som inte tagit medicin och vilka skillnader det finns gällande substansberoende och suicid.
Barnet behöver inte förstå det, det är NI som ska förstå att det är nödvändig och agera därefter. Eller säger du ni hade inte tvingat barnet ta penicillinet om han inte hade insett att det skulle hjälpa eller om han inte hade haft ont? Hade ni då tyckt att det är bättre att barnet riskerar allvarliga och långvariga, kanske tom livslånga, skador, för ni kan ju inte tvinga honom?
Det är inte direkt ett tecken på hög intelligens att kalla folk för saker och hitta på skit om dem ...
Ja, som förälder använda man oftast sin fysiska styrka för att få sin vilja igenom. Tex. när man lyfter upp barnet fast den inte vill. Men jag vet, i Sverige är allt detta våld, tom ett våldsbrott, enligt dig. För då ska man tamejfan diskutera med ett barn som sitter mitt på gatan och inte vill gå vidare, för det är ju våld att bära barnet därifrån när den inte vill det.
Och så måste man fråga sin bebis om lov innan man byta blöjan, och om bebisen inte vill få det bytt, då får man inte byta den, för det skulle ju vara våld och kanske tom ett sexuellt övergrepp. Om bebisen sedan får en röd och särig rumpa och har smärtor är det såklart trist, men der är ju ingenting som hade gått att undvika, för man kan ju inte begå våldsbrott med sina barn.
Och om mitt barn hade varit ett svenskt barn, hade det varit ett oundviklig öde att hon fått allvarliga problem, kanske tom hjärnhinneinflammation, när hon hade en stark öroninflammation med brusten trumhinna och vägrade penicillin. Men stackars barnet har istället mig som mor, som traumatiserade henne genom att begå våldsbrott och tvingade i henne medicinen.
Jag borde spärras in!
Jag har tvingat i min son antibiotika med våld några gånger efter att andra metoder inte fungerade. Det var viktigare att han blev frisk vilket uppvägde ett kort ögonblick av tårar och skrik. Om han hade behövt ADHD medicin hade jag tvingat i honom det också.
Han hade någon slags ätstörning som liten och var otroligt kräsen med mat och dryck så svårt att blanda medicinen med något. Ibland fungerade det med vispgrädde, någon gång med yoghurt.
Jag tycker det är värre misshandel om man inte ser till att barnet får nödvändig medicin.
Jag tror du har lite svårt att förstå statistik. Att barn/ungdomar med ADHD som inte medicineras har en betydlig högre risk för framtida substansberoende och allvarliga psykiska problem betyder såklart inte att ALLA får dessa problem. Men som vettig förälder räcker det med den högre risken, med tanke på att det inte finns några risker av att ta medicinen. Och ja, vissa får inte diagnosen förrän mycket senare - och? Din argumentation är lite märkligt. Skulle du argumentera likadant i andra fall? Tex. "Alltså jag kommer inte inleda en chemoterapi nu, för det finns andra som diagnosticerades i ett senare skede och överlevde." eller "Mina barn får inte några vaccinationer, för inte alla ovaccinerade får allvarliga problem eller dör av sjukdomen."?
Enligt det du skrev tycker BUP dock att det är akut. Vill du vänta tills han tappade alla sina kompisar? Tills han är helt ensam? Tills han inte klarar av att gå till skolan längre eftersom han bara misslyckas med allt hela tiden? När tycker du att det börjar bli akut?
Jag tror du har lite svårt att förstå statistik. Att barn/ungdomar med ADHD som inte medicineras har en betydlig högre risk för framtida substansberoende och allvarliga psykiska problem betyder såklart inte att ALLA får dessa problem. Men som vettig förälder räcker det med den högre risken, med tanke på att det inte finns några risker av att ta medicinen. Och ja, vissa får inte diagnosen förrän mycket senare - och? Din argumentation är lite märkligt. Skulle du argumentera likadant i andra fall? Tex. "Alltså jag kommer inte inleda en chemoterapi nu, för det finns andra som diagnosticerades i ett senare skede och överlevde." eller "Mina barn får inte några vaccinationer, för inte alla ovaccinerade får allvarliga problem eller dör av sjukdomen."?
Enligt det du skrev tycker BUP dock att det är akut. Vill du vänta tills han tappade alla sina kompisar? Tills han är helt ensam? Tills han inte klarar av att gå till skolan längre eftersom han bara misslyckas med allt hela tiden? När tycker du att det börjar bli akut?