• Anonym (Okroppslig)

Skulle du vara fri fr kroppen om du kunde?

Om det gick att ladda upp sitt medvetande till en dator och inte längre ha en fysisk kropp, skulle du göra det? Eller mellanläget: om det gick att ladda upp medvetandet till en dator som satt i en konstgjord kropp?

• Svar på tråden Skulle du vara fri fr kroppen om du kunde?
  • Anonym (Okroppslig)
    Jimmy75 skrev 2025-11-01 21:10:08 följande:
    Anonym (Okroppslig) skrev 2025-11-01 20:08:36 följande:
    Skulle ni vilja utveckla?

För mig är medvetandet och hjärnan poänglös om jag inte har ett organ att förnimma världen med. Min kropp är min kanal in för alla intryck och även genom den output kommer så för mig är den central. 
    Det var verkligen bra beskrivet! Jag tror att jag förstår hur du menar, bara att det i mitt fall överröstas, eller vad man ska säga, av hatet till och känslan av alienering från min kropp.
    Jimmy75 skrev 2025-11-01 21:10:08 följande:
    Anonym (Okroppslig) skrev 2025-11-01 20:08:36 följande:
    Skulle ni vilja utveckla?

Plus att om jag kunde laddas upp till en dator så antyder det att jag skulle kunna leva för evigt och det är jag inte det minsta sugen på.
    Det håller jag fullständigt med om, men jag ser det mer som att det då är lätt att bara avsluta precis när man själv vill (ännu lättare än vad det är när man har en fysisk kropp). Bara för att man potentiellt kan leva för evigt innebär ju inte att det är nåt man måste göra liksom.
  • KimLinnefeldt
    Jag älskar hudkontakt, älskar att laga och äta god mat, älskar att bada i en varm liten sjö, en massa saker som kräver kropp. Så mitt svar är nej, absolut.
  • Anonym (Depp)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-02 07:29:25 följande:
    Jag älskar hudkontakt, älskar att laga och äta god mat, älskar att bada i en varm liten sjö, en massa saker som kräver kropp. Så mitt svar är nej, absolut.
    Så som jag tänker hade du kunnat uppleva exakts samma sak i den virtuella världen. Du hade inte kunnat känna någon skillnad till den riktiga världen. 

Det kan ju till och med vara så att den verkliga världen är ett hologram. I så fall blir det från en fejk värld till en annan. 
  • Anonym (Vet inte)

Ja och nej. Skulle sakna allt man kan göra med kroppen. Men eftersom jag har mycket kroppsliga och mentala problem skulle det vara skönt att slippa dem! ( djupa depressioner, magproblem, svår förlossningskada och ledgångsreumatism )

• Anonym (Britt)

Jösses vilka funderingar, vart är världen på väg. Vet inte om man ska skratta el gråta...då jag var ungdom/ung vuxen låg funderingarna på pizza el hamburgare eller om vi ska gå på disco A el B....tyyyp:)

• Anonym (Tror ej)
    Anonym (Okroppslig) skrev 2025-11-01 20:20:51 följande:
    Åh - är det en serie som handlar om just detta alltså? Måste jag kolla upp! Tack för tips!

Vill du utveckla varför?
    Ja, rekommenderar! Finns på Primevideo :)

Hmm vet faktiskt inte, känns som att livet tappar mening typ om allt inte är här och nu i den "fysiska" världen. I teori kanske det vore häftigt under en period typ, men sen? Hur länge ska man vara i den där datorn? Kanske blir långtråkigt efter ett tag
  • Anonym (Leona)

Nej, absolut inte. Det är med min kropp jag kan äta god mat, dansa, cykla i solskenet, fixa i trädgården, snickra, känna lukten av mina barn och hålla min man i handen och en massa andra saker. Vad tusan skulle man sysselsätta sig med om man saknade kropp? Hur skulle jag få information om min omvärld? Kommunicera med andra? Man kommunicerar ju inte bara med ord. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Okroppslig) skrev 2025-11-01 17:05:21 följande:
    Skulle du vara fri fr kroppen om du kunde?

Om det gick att ladda upp sitt medvetande till en dator och inte längre ha en fysisk kropp, skulle du göra det? Eller mellanläget: om det gick att ladda upp medvetandet till en dator som satt i en konstgjord kropp?

Nej, men jag kan tänka mig att jag skulle ha velat det om jag hade funktionshinder/handikapp/haft en dödligt sjukdom. 
  • Anonym (yeah)

Det kan jag täänka mig. Min kropp är ändå rätt obrukbar. Installera gärna min hjärna i en hub med tillgång till en android a al Detroit Become Human el dyl.

• Aniiee

Hmm... I have no mouth, and I must scream...

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Leona)
    Aniiee skrev 2025-11-02 13:43:01 följande:

Hmm... I have no mouth, and I must scream...

Lite så. Våra hjärnor har utvecklats för att finnas iben kropp. Vi mår bra och blir glada av rörelse och kroppskontakt tex. Jag tror inte att våra hjärnor klarar sig utan kroppar. 
  • Anonym (Leona)
    Anonym (Britt) skrev 2025-11-02 09:05:37 följande:

Jösses vilka funderingar, vart är världen på väg. Vet inte om man ska skratta el gråta...då jag var ungdom/ung vuxen låg funderingarna på pizza el hamburgare eller om vi ska gå på disco A el B....tyyyp:)

Det säger mer om dig och dina vänner än om tidsandan. 

• Anonym (Britt)
    Anonym (Leona) skrev 2025-11-02 13:54:41 följande:

Det säger mer om dig och dina vänner än om tidsandan. 

Jaa duu, tror folk var lyckligare förr faktiskt. Idag kan man ju vara hund el björn el va f.n man vill...får bara hoppas det inte godkänns nånsin andra signum än han o hon.
  • Anonym (A)
    Anonym (Britt) skrev 2025-11-02 09:05:37 följande:

Verkligen, håller med.
  • Anonym (Depp)
    Anonym (Britt) skrev 2025-11-02 14:28:35 följande:
    Jaa duu, tror folk var lyckligare förr faktiskt. Idag kan man ju vara hund el björn el va f.n man vill...får bara hoppas det inte godkänns nånsin andra signum än han o hon.
    Frågor rörande medvetande och det märkliga fenomenet över att vi är medvetna om vår existens har förekommit i alla tider. Så det är inget nytt

Däremot kan jag tänka mig att vi var lyckligare förr när vårt samhälle runt omkring oss inte var lika komplext och underhållning inte var lika lättåtkomligt.  
  • Anonym (Leona)
    Anonym (Depp) skrev 2025-11-02 14:38:24 följande:
    Frågor rörande medvetande och det märkliga fenomenet över att vi är medvetna om vår existens har förekommit i alla tider. Så det är inget nytt

Däremot kan jag tänka mig att vi var lyckligare förr när vårt samhälle runt omkring oss inte var lika komplext och underhållning inte var lika lättåtkomligt.  
    Precis. Platon och grabbarna tex, det var ju ändå ett tag sedan. Däremot tror jag inte att folk var lyckligare förr, när barnen dog som flugor i mässling och kikhosta, man jobbade i fabriken 12 timmar om dagen, det var arbetsgivarens skyldighet att uppfostra sina anställda med våld, alkoholmissbruket var mer regel än undantag, ogifta kvinnor hellre tog livet av sig än födde sk oäkta barn, homosexuella var brottslingar osv. Att vara bög 1940 skulle jag vilja påstå var jäkligt komplicerat. 
  • Anonym (Depp)
    Anonym (Leona) skrev 2025-11-02 15:10:16 följande:
    Precis. Platon och grabbarna tex, det var ju ändå ett tag sedan. Däremot tror jag inte att folk var lyckligare förr, när barnen dog som flugor i mässling och kikhosta, man jobbade i fabriken 12 timmar om dagen, det var arbetsgivarens skyldighet att uppfostra sina anställda med våld, alkoholmissbruket var mer regel än undantag, ogifta kvinnor hellre tog livet av sig än födde sk oäkta barn, homosexuella var brottslingar osv. Att vara bög 1940 skulle jag vilja påstå var jäkligt komplicerat. 
    Det har du rätt i, vi är nog nu lyckligare nu.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Depp) skrev 2025-11-02 08:40:10 följande:
    Så som jag tänker hade du kunnat uppleva exakts samma sak i den virtuella världen. Du hade inte kunnat känna någon skillnad till den riktiga världen. 

Det kan ju till och med vara så att den verkliga världen är ett hologram. I så fall blir det från en fejk värld till en annan. 
    Hur då? Hur ska man kunna känna samma sak? 
  • Anonym (Depp)
    Ezmeraldah skrev 2025-11-02 16:01:58 följande:
    Hur då? Hur ska man kunna känna samma sak? 
    Jag kom ihåg när jag läste filosofi att Emanuel Kant menade att det vi upplever med våra sinnen inte speglar verkligheten. Våra sinnesintryck är istället en subjektiv förvanskning av verkligheten. Så när vi känner vatten eller solen som strålar mot oss är det vi upplever bara elektriska impulser i våra neuroner som medför att vi får en sinnesupplevelse. Låt oss säga att varje neuron byts ut mot artificiell neuron till att bilda en artificiell hjärna så borde den likt vår hjärna kunna skapa elektriska impulser som ger samma upplevelse som dess ursprungliga kopia. 
Svar på tråden Skulle du vara fri fr kroppen om du kunde?