• Anonym (M)

Kvinna som blivit av med magen, hur gjorde du?

Jag är medelålders, har hypotyreos och har levt under extrem stress under lång tid. Allt det påverkar ämnesomsättningen och jag har inte tagit hand om mig själv pga depression och min livssituation. 

Jag har nu kommit igång med styrketräning som jag höll på med tidigare. Jag tränat ungefär tre gånger i veckan, ett tufft pass med primärt mål att bli starkare i kroppen och må bättre psykiskt. 

Jag mår väldigt bra av träningen och märker redan resultat. Kläderna sitter lösare men framför allt är jag piggare och orkar mer. 

Jag är inte kraftigt överviktig men jag har en envis mage som är svår att bli av med. 

Jag undrar hur du kvinna med ungefär mina förutsättningar som lyckats bli av med magen gjorde.Vad var mest effektivt?

Jag undviker socker, vitt mjöl och onyttigt fett. Jag mår bra av proteinrik diet och kör inga svältkurer. Jag har kämpat med ätstörning så jag undviker alltför restriktiva  dieter och fokuserar på att äta så nyttigt som möjligt. 

Jag skulle alltså uppskatta svar från personer som är i min situation ungefär och har lyckats bli av med den envisa magen. 

• Svar på tråden Kvinna som blivit av med magen, hur gjorde du?
  • Anonym (M)

Tack för fler tips! 

Nja, smal är jag inte men inte kraftigt överviktig heller. Mullig med timglasfigur skulle man kunna säga om jag ska beskriva min kroppsform.Stark beror ju på vad man jämför med. Jag kör till exempel 100 kilo i benpress men är svagare i armarna. 

Jag har aldrig haft mage tidigare. Den var platt även efter graviditeten så jag skulle nog inte säga att jag är byggd så. 

Magen kom senare och är antagligen en kombination av depression, dålig mathållning, extrem stress, hypotereos och hormoner. Jag är säkert i klimakteriet även om jag inte upplever så många symtom av det. 

Jag märker att midjan, överkroppen och benen har blivit lite smalare men magen och armarna gör trögare, även om jag känner att jag är starkare i musklerna även där nu. 

Långa promenader har inte gjort någon skillnad för mig och då är ändå vandring ett av mina intressen. 

• Anonym (Sus)

Jag tänker väl inte direkt att man behöver gå långa promenader utan mer att få in mycket rörelse i vardagen.
    Jag var normalviktig enl BMI men åt det högre hållet och trivdes inte alls med det. När jag bättrade min kosthållning och började träna mer så var det bröst/bröstkorg och ben som blev mindre först. Även midjan har minskat. Magen är segast men har minskat den med. Fast där går det långsamt.

• Anonym (stella)

Jag är så fyrkantig att för mig funkar bara att äta mindre än jag gör av med och röra på mig regelbundet. Promenader och styrketräning är en bra kombo. 

Det går ju inte att punktförbränna, så hela kroppen blir mindre när magen blir mindre. 

• Anonym (stella)
    EnAnonumius skrev 2025-11-02 20:54:14 följande:
    Hur hjälper din kommentar TS som säkerligen är mer intresserad av övningar för magen, än en s.k "saklig" kommentar om kalori ut/in?
    "Övningar för magen" hjälper inte att få en platt mage.

Det är alltid kaloriunderskott och allsidig träning som gäller. 

Man kan inte punktförbränna.

Det är självklart bra med en stark mage, men muskler ÖKAR omfånget, så envisa situps kan i värsta fall ge en bredare mage. 
  • Anonym (Bra jobbat)
    Anonym (M) skrev 2025-11-04 13:45:50 följande:

Tack för fler tips! 

Nja, smal är jag inte men inte kraftigt överviktig heller. Mullig med timglasfigur skulle man kunna säga om jag ska beskriva min kroppsform.Stark beror ju på vad man jämför med. Jag kör till exempel 100 kilo i benpress men är svagare i armarna. 

Jag har aldrig haft mage tidigare. Den var platt även efter graviditeten så jag skulle nog inte säga att jag är byggd så. 

Magen kom senare och är antagligen en kombination av depression, dålig mathållning, extrem stress, hypotereos och hormoner. Jag är säkert i klimakteriet även om jag inte upplever så många symtom av det. 

Jag märker att midjan, överkroppen och benen har blivit lite smalare men magen och armarna gör trögare, även om jag känner att jag är starkare i musklerna även där nu. 

Långa promenader har inte gjort någon skillnad för mig och då är ändå vandring ett av mina intressen. 

Fast att säga att man är skapt sån är bara ett sätt att acceptera det. Vissa säger att dom inte kan rita, men om dom la ner tid på det så skulle dom bli bra mycket bättre. 

Dock kvarstår frågan vilken nivå du vill hålla, det är upp till dig, men att säga att man är skapt sån och att det inte går att påverka är skitsnack.

• Anonym (M)
    Anonym (Bra jobbat) skrev 2025-11-04 15:36:32 följande:

Fast att säga att man är skapt sån är bara ett sätt att acceptera det. Vissa säger att dom inte kan rita, men om dom la ner tid på det så skulle dom bli bra mycket bättre. 

Dock kvarstår frågan vilken nivå du vill hålla, det är upp till dig, men att säga att man är skapt sån och att det inte går att påverka är skitsnack.

Jag svarade på ett inlägg ovan om att man kan vara skapt så men jag tror inte riktigt heller på det och i mitt fall är det inte så. 

Jag har varit smal, på gränsen till underviktig (inget jag strävat efter), större delen av mitt liv. 

Jag är fast besluten att bli av med magen av hälsoskäl och för att, som jag skrev ovan, den påminner om perioder när jag har mått väldigt dåligt.  

• Grässtrå77

Tror att det kan vara bra att ha ett realistiskt mål. Att få ner bukfettet till en hälsosam nivå är ju inte samna sak som att magen måste vara platt. Vi är många vältränade, normalviktiga medelålders kvinnor som fått en liten klimakteriemage. Den är jäkligt störande, men endast ur ett estetiskt perspektiv. Jag har gett upp tanken om att få en platt mage, jag är bara noga med att den inte blir större.

• UngGubbeinorr

Planka och planka ofta, gärna ihop med att lyfta ett ben och eller arm. Det stärker den inre magmuskulaturen som håller inne innehållet och är bra för hållningen. Situps gör inte alls lika mycket. Men annars så stoppar väldigt mång i sig långt mer än vad de gör av med. Spelar mindre roll om det är "nyttigt" om det helt enkelt är för mycket. Idag råder en himla fokus på frukt å grönt, men faktum är, folk kunde bli gamla för tusentals år sedan norr om polcirkeln, där det i stora drag inte växer frukt å grönt.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (M) skrev 2025-11-02 19:54:27 följande:
    Kvinna som blivit av med magen, hur gjorde du?

Jag är medelålders, har hypotyreos och har levt under extrem stress under lång tid. Allt det påverkar ämnesomsättningen och jag har inte tagit hand om mig själv pga depression och min livssituation. 

Jag har nu kommit igång med styrketräning som jag höll på med tidigare. Jag tränat ungefär tre gånger i veckan, ett tufft pass med primärt mål att bli starkare i kroppen och må bättre psykiskt. 

Jag mår väldigt bra av träningen och märker redan resultat. Kläderna sitter lösare men framför allt är jag piggare och orkar mer. 

Jag är inte kraftigt överviktig men jag har en envis mage som är svår att bli av med. 

Jag undrar hur du kvinna med ungefär mina förutsättningar som lyckats bli av med magen gjorde.Vad var mest effektivt?

Jag undviker socker, vitt mjöl och onyttigt fett. Jag mår bra av proteinrik diet och kör inga svältkurer. Jag har kämpat med ätstörning så jag undviker alltför restriktiva  dieter och fokuserar på att äta så nyttigt som möjligt. 

Jag skulle alltså uppskatta svar från personer som är i min situation ungefär och har lyckats bli av med den envisa magen. 

Du kanske ska testa någon viktmedicin som gör att du går ned i vikt. 
    Boka tid till vårdcentralen och se vad någon läkare säger om din vikt och vad du ev ska göra för att gå ned i vikt.
  • Martins07

Det är helt enkelt att förlora magen. Styrketräning hjälper inte att förlora mage eller fett. 
    Det du kan göra är att sluta äta skit mat, dricka läsk, röd vin söker, godis etc...Du får äta nyttigt och en gång om dagen JA äta en gång om dagen, dricka mycket vatten. Du kommer inte att dö. Det finns folk hemlösa som äter knappt och lever. 

Du som gillar sport, jag rekommenderar dig att springa, jogga istället typ 3 gånger om veckan. Efter 4 månader du kommer se skillnad. Det är enkelt, naturligt och billigt sätt att minska magen och annat fett på kroppen. Det gäller för både män och kvinnor.  

• Anonym (Kanske)
    Martins07 skrev 2025-11-04 17:24:41 följande:

Det är helt enkelt att förlora magen. Styrketräning hjälper inte att förlora mage eller fett. 
    Det du kan göra är att sluta äta skit mat, dricka läsk, röd vin söker, godis etc...Du får äta nyttigt och en gång om dagen JA äta en gång om dagen, dricka mycket vatten. Du kommer inte att dö. Det finns folk hemlösa som äter knappt och lever. 

Du som gillar sport, jag rekommenderar dig att springa, jogga istället typ 3 gånger om veckan. Efter 4 månader du kommer se skillnad. Det är enkelt, naturligt och billigt sätt att minska magen och annat fett på kroppen. Det gäller för både män och kvinnor.  

Det stämmer inte att det skulle vara lätt att gå ned i vikt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-11-04 17:16:29 följande:
    Du kanske ska testa någon viktmedicin som gör att du går ned i vikt. 
    Boka tid till vårdcentralen och se vad någon läkare säger om din vikt och vad du ev ska göra för att gå ned i vikt.

Läkaren vet vad som gör det svårare för mig att gå ner i vikt och det är hypotereosen. Det är inte omöjligt att gå ner men det går långsammare för mig. 

Jag medicinerar redan med Levaxin men det är möjligt att dosen kan behöva höjas. 

Jag vill inte ta någon viktmedicin pga biverkningar etc. utan jag får helt enkelt kämpa lite hårdare. 

• Anonym (M)
    Martins07 skrev 2025-11-04 17:24:41 följande:

Men snälla nån, läs tråden, 

Jag äter definitivt ingen skitmat och jag dricker aldrig läsk (har aldrig gjort) och dricker ytterst sällan alkohol.

Jag har inte skrivit att jag inte kan gå ner i vikt utan frågade specifikt kvinnor om magen. Jag äter redan sunt, vilket jag också har skrivit. Jag är väl medveten om vikten av diet. 

Sedan får du nog läsa på om styrketräning för det ökar både ämnesomsättningen och kaloriförbränningen. Det rekommenderas särskilt för kvinnor i min ålder som vill gå ner i vikt och av hälsoskäl. 

Vilken typ av träning som är mest lämplig är individuellt och beror på bland annat ålder, kön och sjukdomar som hypotereos. Jag körde mycket cardio förut utan något nämnvärt resultat men nu märker jag verkligen skillnad. 

Återigen så går jag redan ned i vikt och min trådstart handlar inte om generell viktminskning. 

• Martins07
    Anonym (Kanske) skrev 2025-11-04 17:48:33 följande:
    Det stämmer inte att det skulle vara lätt att gå ned i vikt. 
    Ja det stämmer. Vill du gå ner i vikt? Sluta äta helt enkelt. 
  • Grässtrå77
    Martins07 skrev 2025-11-04 21:13:07 följande:
    Ja det stämmer. Vill du gå ner i vikt? Sluta äta helt enkelt. 
    Det är ju viss skillnad på att gå ner i vikt för att få en mer hälsosam vikt och att låta kroppen gå in i svält. 

Att svälta sig smal är ju knappast hälsosamt eller en hållbar strategi. Men visst, man går ju ner i vikt.
  • Anonym (Bra jobbat)
    Grässtrå77 skrev 2025-11-04 21:46:12 följande:
    Det är ju viss skillnad på att gå ner i vikt för att få en mer hälsosam vikt och att låta kroppen gå in i svält. 

Att svälta sig smal är ju knappast hälsosamt eller en hållbar strategi. Men visst, man går ju ner i vikt.
    Då får man äta mindre kalorier än man gör av med. Enkelt.

Att tillfälligt svälta sig, dvs fasta, är jättebra för hälsan btw.
  • Martins07
    Grässtrå77 skrev 2025-11-04 21:46:12 följande:

Att fasta är hälsosamt faktiskt, äta mindre, nyttigt och en gång per dagen kommer TS gå ner i vikt. 
    Gör hon inte det slöser hon bara sin tid och går ner inte i vikt. 
  • Anonym (stella)
    Martins07 skrev 2025-11-04 23:08:27 följande:
    Att fasta är hälsosamt faktiskt, äta mindre, nyttigt och en gång per dagen kommer TS gå ner i vikt. 
    Gör hon inte det slöser hon bara sin tid och går ner inte i vikt. 
    Att råda någon som har haft en ätstörning att äta en gång om dagen och svälta sig är direkt oansvarigt.
Svar på tråden Kvinna som blivit av med magen, hur gjorde du?