• Surkräm

Önskar ni att ni var av motsatt kön ibland?

Jag undrar om det är någon av er, män som kvinnor som tänker att ni önskar att ni hade kunnat få byta kön om ni ville?

Män och kvinnor har ju olika fördelar och nackdelar i livet. Jag önskar t.ex ibland att jag var kvinna så jag hade fått det lättare med relationer och träffa partner och så.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Önskar ni att ni var av motsatt kön ibland?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ja) skrev 2025-11-04 14:28:04 följande:
    Och du tar det för givet för det du har. 
    Vad tar jag för givet?
  • Anonym (H)

Jag är kvinna och önskar verkligen inte att jag var man. Finns så mycket toxisk maskulinitet, usch. 

• KimLinnefeldt

Nej, inte byta kön, men jag skulle önska att könsrollerna inte var så cementerade. Killar får inte ha röda kläder, bör inte sjunga i kör, bör inte dansa, får inte cykla på en cykel med låg ram (kallas "damcykel") med mera.

Idag får kvinnor göra nästan vad som helst, till och med bli chefer     Medan killar hindras av gamla roller att jobba i förskolan eller blir sjuksyrror.

• noppe2008
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-05 13:24:35 följande:

Nej, inte byta kön, men jag skulle önska att könsrollerna inte var så cementerade. Killar får inte ha röda kläder, bör inte sjunga i kör, bör inte dansa, får inte cykla på en cykel med låg ram (kallas "damcykel") med mera.

Idag får kvinnor göra nästan vad som helst, till och med bli chefer     Medan killar hindras av gamla roller att jobba i förskolan eller blir sjuksyrror.

Ja för manskörer och manliga sjuksköterskor finns ju inte? Körargumentet var på riktigt det konstigaste jag hört. Sjungit i kör sedan 90-talet och det har ALLTID varit män med. 

Och röda kläder är väl inte ens kvinnligt. Rosa däremot, men var och varannan man har ju rosa idag.

• KimLinnefeldt
    noppe2008 skrev 2025-11-05 13:34:35 följande:

Ja för manskörer och manliga sjuksköterskor finns ju inte? Körargumentet var på riktigt det konstigaste jag hört. Sjungit i kör sedan 90-talet och det har ALLTID varit män med. 

Och röda kläder är väl inte ens kvinnligt. Rosa däremot, men var och varannan man har ju rosa idag.

Jodå, de finns. Men svenskt arbetsliv är väldigt uppdelat i kvinnliga och manliga branscher. (AI säger: "Andelen manliga sjuksköterskor är drygt 12 % av alla sysselsatta sjuksköterskor i Sverige,") 

Och pojkar som vill sjunga i skolan blir inte alltid bra behandlade av andra pojkar. Alla vuxna blandade körer har svårast att hitta basar och tenorer. (Och då är det ändå landets största koppleriverksamhet...) 

Gå gärna ut på stan och räkna hur många röda och färggranna män du ser, jämfört med kvinnor. Eller kolla klädbutikernas utbud. 
  • Anonym (Klara)

Konstigt, finns ju t om speciella manskörer. Och självklart dansar män, kolla bara på dansbandsbanorna. Även det andra du tar upp gör män. Vem säger att män inte får göra dessa saker? Andra osäkra män?

Vem hindrar killar att arbeta i kvinnoyrken? 
  • ClumsySmurf

Idag får kvinnor göra nästan vad som helst, till och med bli chefer  smiley-wink.gif    Medan killar hindras av gamla roller att jobba i förskolan eller blir sjuksyrror.

jag tror vissa har en tendens att överdriva en hel del  och känner sej progressiv när de vill slå slår in öppna dörrar.
    kan det inte bli regressivt om tonåringar går på överdrifterna?
  • Anonym (?)

Vill inte byta men kan undra över hur vissa saker hade känts om man var kvinna. Kan fantisera om det ibland.

• Anonym (C)
    noppe2008 skrev 2025-11-05 13:34:35 följande:

Visst finns det många manskörer och ingen har sagt att män inte får sjunga i kör. Men jag kan tycka att en del av sex appealen försvinner om mannen sjunger i kör. Inte hela men det skulle krävas annat som kompenserar för den reducerade sex appealen.
  • noppe2008
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-05 16:17:25 följande:
    Jodå, de finns. Men svenskt arbetsliv är väldigt uppdelat i kvinnliga och manliga branscher. (AI säger: "Andelen manliga sjuksköterskor är drygt 12 % av alla sysselsatta sjuksköterskor i Sverige,") 

Och pojkar som vill sjunga i skolan blir inte alltid bra behandlade av andra pojkar. Alla vuxna blandade körer har svårast att hitta basar och tenorer. (Och då är det ändå landets största koppleriverksamhet...) 

Gå gärna ut på stan och räkna hur många röda och färggranna män du ser, jämfört med kvinnor. Eller kolla klädbutikernas utbud. 
    Ditt resonemang haltar. Du skriver att kvinnor får vara chefer, men bara 11 procent av VD:ar i Sverige är kvinnor. Men män får inte vara sjuksköterskor för att det bara är drygt tolv procent som är män. Det är 2025. Det är inget som stoppar en man från att ha rosa skjorta eller sjunga i kör. Det har det inte gjort på många år. Att du säger att det är svårt att hitta tenorer är inget bevis på att det sitter en massa män i vårt land som bara drömmer om att sjunga, men inte får. Snarare är de väl ointresserade.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Klara) skrev 2025-11-05 16:21:14 följande:
    Konstigt, finns ju t om speciella manskörer. Och självklart dansar män, kolla bara på dansbandsbanorna. Även det andra du tar upp gör män. Vem säger att män inte får göra dessa saker? Andra osäkra män?

Vem hindrar killar att arbeta i kvinnoyrken? 
    Javisst finns det manskörer. Där är alla män. Men det finns väldigt få manskörer, och ska man få ihop en blandad kör så är det lätt att hitta massor av sopraner och altar, men svårt att få ihop tillräckliga manstämmor. 

Visst finns det män som dansar, men det är ett stort mansunderskott på buggkurser och dansbanor. 

Inget förbjuder män att göra traditionellt kvinnliga saker. Det sitter i det sociala spelet. Visa mig en tonårskille som klär sig i färgglada kläder, inte spelar fotboll, har en cykel med låg ram, dansar balett och gillar poesi. Visst finns han, enstaka exemplar, men det dominerande mönstret ser inte ut så.

Det som definierar en man är att han inte är en kvinna. Han gör inte kvinnliga saker. 

Och eftersom män generellt har mer makt i samhället (MER makt, inte ALL makt), så innebär det en risk för statusförlust om han beter sig som en kvinna. För då är han inte en riktig man.
Svar på tråden Önskar ni att ni var av motsatt kön ibland?