• Anonym (TS)

Kan man förlova sig?

Jag är tillsammans med en man sedan ca 1,5 år. Då vi båda har barn är vi lite lugna med att flytta ihop. Men vi bor ihop våra barnfria veckor och umgås allihopa när vi har barnen. Men det är helt enkelt ett stort projekt att flytta ihop. Jag vet dock att han är mannen jag vill vara med, förhoppningsvis för evigt ❤️

Nu har vi pratat lite om förlovning. Skulle säga ja utan att blinka. Men jag funderar på om det är konstigt att vara förlovade utan att bo ihop? Vet inte varför jag bryr mig om det. Eller jag skulle såklart inte låta det styra, men jag är nyfiken på hur folk ser på det?

• Svar på tråden Kan man förlova sig?
  • Mentat

Varför inte? En förlovning är ju ett löfte om att ni skall gifta er så småningom. Det har inget att göra med om ni bor ihop nu eller inte. Kör på, och grattis!

• Jemp

Alla gör ju som de vill men eftersom du frågar så hade jag inte gjort det, eftersom jag inte hade gift mig med någon utan att först prova att bo ihop. Innan dess vet man i mina ögon inte fullt ut om det kommer hålla eller inte.

• Anonym (TS)
    Jemp skrev 2025-11-04 17:16:38 följande:

Alla gör ju som de vill men eftersom du frågar så hade jag inte gjort det, eftersom jag inte hade gift mig med någon utan att först prova att bo ihop. Innan dess vet man i mina ögon inte fullt ut om det kommer hålla eller inte.

Förstår din tanke. Men vi bor ihop ca 9 av 14 dagar. Det är klart inte fullt ut och det kan säkert framkomma saker när vi verkligen bor ihop med alla barnen. 
  • Anonym (TS)
    Mentat skrev 2025-11-04 17:02:27 följande:

Varför inte? En förlovning är ju ett löfte om att ni skall gifta er så småningom. Det har inget att göra med om ni bor ihop nu eller inte. Kör på, och grattis!

Tack! :)
  • Anonym (Kimchi)

Klart ni ska förlova er även om ni är särbos. Det visar ju också barnen att ni är seriösa och kanske skapar ytterligare trygghet. Låt det med att flytt ihop ta din tid. Även om ni skulle gifta er så finns inget krav att leva under samma tak. Gör det som känns bäst!

• Anonym (Klara)

Klart att ni kan det! :) 
    Men se till att ni är ense om vad förlovning innebär. För en del betyder det att tanken är att man ska gifta sig inom nåt år eller två, för andra att man vill ha en symbol för att man hör ihop men att det inte har något med äktenskap att göra. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-11-04 18:25:35 följande:

Klart ni ska förlova er även om ni är särbos. Det visar ju också barnen att ni är seriösa och kanske skapar ytterligare trygghet. Låt det med att flytt ihop ta din tid. Även om ni skulle gifta er så finns inget krav att leva under samma tak. Gör det som känns bäst!

Ja för barnens skull stressar vi inte, men om jag bara hade sett till mig själv hade vi redan bott ihop :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Klara) skrev 2025-11-04 18:49:55 följande:

Klart att ni kan det! :) 
    Men se till att ni är ense om vad förlovning innebär. För en del betyder det att tanken är att man ska gifta sig inom nåt år eller två, för andra att man vill ha en symbol för att man hör ihop men att det inte har något med äktenskap att göra. 

Vi är helt överens om att det betyder att vi ska gifta oss, och gärna om inte alltför många år :)
Svar på tråden Kan man förlova sig?