• Anonym (Undrar)

6 andetag p minut sovande vuxen

Hej! 

Skaffade för ett år sen en träningsklocka som jag alltid bär (Garmin Instinct) och den trackar även min sömn inkl andningsfrekvens. Jag kan se att jag ofta droppar till 6 andetag per minut nattetid, ibland uppåt en halvtimme. Men det normala är 9 andetag nattetid. Jag undrar om detta är normalt. Får lite olika bud när jag söker runt. Är 53, vältränad kvinna, långt ifrån elit men i god form. Låg vilopuls på 48 (är som sagt inte elit så det är nog mer genetiskt), normalviktig, lågt blodtryck 90/60, inga läkemedel, frisk etc. Snarkar inte, ingen apné, sover helt knäpptyst sådär så att andra tror att jag är död (särskilt med den låga frekvensen på andningen). Tycker själv att det känns lite läskigt att veta att jag ibland nattetid andas var 10:de sekund! Någon kunnig?

Undrar B

• Svar på tråden 6 andetag p minut sovande vuxen
  • Anonym (N)

Nu killgissar jag fast jag är kvinna, men din klocka reggar kanske syremättnd också och om du inte sjunker i syrmättnad och mår bra är väl andningsfrekvensen bara ett bifynd som du inte hade mått dåligt av om du inte hade hade läst av klockan. Om du däremot vaknar med huvudvärk och somnar när du sitter stilla dagtid (exempel på sömnapnésymptom) skulle jag kolla upp mig.

• Anonym (Camilla)

Normal andningsfrekvens ligger på mellan 12-20 andetag/min. Under 12 bedömer man det som bradypne. Blodtrycket på 90/60 klassas som lågt. Om du inte har symtom så är det ingen fara. Normal puls på 60-80 och puls under 50 bradykardi. Om du inte har symtom så är det normalstatus för dig. Känns ändå som att du ligger i det lägre spannet med alla de parametrarna. Gjorde inget om du tog upp det vid nästa kontakt med vården. Mest bara för att du ska få vara trygg och inte fundera. 

• Anonym (Nyfiken)

Blev nyfiken, testade hur många andetag jag tog på en minut när jag vilade i soffan. Det blev sju st. Kändes normalt för mig. Har aldrig reflekterat över hur mycket jag andas, är frisk (otränad kvinna 50+). Det borde kunna växla mellan människor. Jag är själv tveksam till att mäta för mycket, de som jag känner som gör det blir bara oroliga I onödan.

• cosinus

Kollade igenom min garmin.

jag ligger ofta på 9 andetag per natt. Hittat några på 8 och 7 också.

Lyckad dock inte hitta någon graf över hela natten utan går på vad den säger som lägsta frekvens.

Kvinna. snart 50, vältränad, vilopuls som brukar ligga mellan 39-43. Lågt blodtryck. Både puls och blodtryck ligger lågt i släkten och så sjunker det ju ytterligare när jag tränar så mycket som jag gör. 

Aldrig funderat över andningen men det var ju lite intressant. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-11-30 19:54:43 följande:

Normal andningsfrekvens ligger på mellan 12-20 andetag/min. Under 12 bedömer man det som bradypne. Blodtrycket på 90/60 klassas som lågt. Om du inte har symtom så är det ingen fara. Normal puls på 60-80 och puls under 50 bradykardi. Om du inte har symtom så är det normalstatus för dig. Känns ändå som att du ligger i det lägre spannet med alla de parametrarna. Gjorde inget om du tog upp det vid nästa kontakt med vården. Mest bara för att du ska få vara trygg och inte fundera. 

Jo det kanske är bra att ta upp det nästa gång. Säkert är det väl normalt för mig, men väcker lite tankar, exempelvis kring mitt stora sömnbehov på helst 9 timmar för att må bra. Men ja, alla är vi olika och det är ju inget som förändrats hos mig (vad jag vet, andningen visste jag ju inget om förrän nu)?
Svar på tråden 6 andetag p minut sovande vuxen