Anonym (Zi) skrev 2025-11-09 20:07:29 följande:
Min bonusson slog ner min man
Min snart 19 åriga bonusson slog ner min man (hans pappa) med ett hårt knytnävsslag förra helgen. Han slog då hårt att min man låg rak lång på marken. En annan man försökte gå i mellan och fick då två hårda knytnävsslag I huvudet han med.
Jag stod precis bredvid och blev så rädd och chockad. Det sitter fortfarande i. Min bonusson är 2 meter och stor o stark. Han har problem med sina känslor och blir snabbt arg. Han har autism grad 1.
Anledningen till att han blev arg var för att min man inte reste sig direkt när sonen kom och skulle hämta oss. Han körde då iväg igen med vår bil fast vi bestämt att han skulle hämta oss. Min man sa till honom i telefonen att han skulle komma tillbaka och det gjorde honom väldigt triggade och arg, vilket ledde till att han srn gick direkt fram till sin pappa och skrek och slog. Hur hade ni tacklat denna situation? Han bor varannan vecka men jag har sagt att jah inte vill stt han är här på ett tag gör jag känner mig rädd
Jättesvårt! Är han normalbegåvad? Har han alltid varit sådan eller är sonen deprimerad just nu? Depression ökar risken för utagerande beteende.
Det som hände är grund för polisanmälan. Speciellt om sonen är normalbegåvad.
Kan mycket väl förstå att TS känner obehag för att sonen ska bo i deras hem.
Har man en autismdiagnos kan man ha rätt till en egen bostad genom kommunen, genom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Då kan det också komma visst boendestöd till personen några gånger i veckan för att hjälpa till att få in rutinerna i vardagen.
Har den med autism dessutom en intelektuell funktionsnedsättning finns det särskilda boenden med personal.
Det gäller att vara snabb att söka det, för det kan dröja länge innan kommunen fpmår fram en bostad.
Annars kan det vara bra att läsa på om lågaffektivt bemötande. Det handlar inte om att alltid ge med sig, utan om att själv inte hetsa upp sig i en situation.
Många med autism saknar filter och tar direkt till sig omgivningens känskor. Kan inte skilja andras känslor från sina egna. Kan uminte hantera situationen, det blir kaos i huvudet och de går upp i ett eget känslomax.