Anonym (Göran) skrev 2025-12-23 21:21:15 följande:
Ni bor tydligen inte tillsammans. Då påverkas inte han. frågan är om du orkar städa och fixa om du inte mår bra.
Men jag förstår dig till 100%. Är man ett par som bor tillsammans kan det vara en bra lösning att en jobbar lite färre timmar och istället sköter hem och det övriga som måste ska göras.
Då har man tid att göra roliga saker tillsammans.
Man kan ju t.o.m. göra städ och fix under veckan och ha en fri fredag.
Jodå, kanske "en bra lösning" att jobba lite mindre, men inte så bra alls när man sen blir fattigpensionär och inte kan unna sig någonting, inte en skaplig våning, inte ens den kortaste resa och tandläkarräkningen ska vi inte tala om! Ett implantat, en tand, kostar 20.000. Tro heller inte att det är billigt med Hemtjänst och mediciner, jag måste upplysa er alla som till äventyrs tror det. Det man kan göra, och ska göra, om man vill ha tid tillsammans med sina barn och ändå arbeta 100% eller kanske lite mer, är att köpa tjänster, städning givetvis där tvätt ingår, köpa matkasse, senaste och bästa diskmaskinen etc Sen var det ju ett knasigt förslag att den senaste dejten skulle kompensera, ett skämt förstås. Att det finns så många kvinnor som har det dåligt ställt efter att mannen "dragit" hade jag ingen aning om förrän jag började bekanta mig med FL. Någon skrev för ett tag sen att efter att räkningarna var betalda hade hon 4.000 kvar som skulle räcka hela månaden, 2 barn. Män kan i början av relationen säga något i stil med att "vi kämpar tillsammans, allt vi tjänar är vårt". Det kan snart ändra sig, i varje fall till 50%.. Trist då att mannen inte kompenserat för deltid och särskilt trist att kvinnan inte haft vett nog att begära det. Utan kompensation ingen deltid!