• Anonym (Tjejen)

Hungrig av promenader

Blir mycket hungrigare än kalorierna jag bränner av en promenad. Är det något som går över när jag har förbättrat konditionen? Känns ohållbart med den här hungern i längden. Vill gå ner i vikt

• Svar på tråden Hungrig av promenader
  • Anonym (Linda)

Ta med en vattenflaska på promenaden och drick när du börjar känna av hungern.  Då får du samtidigt i dig vätska som man annars glömmer bort vid motion och viktnedgång.  Känslan av hunger kan ibland vara att man helt enkelt är törstig.  

• Jemp
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-11-11 10:20:49 följande:
    Hur lång tid brukar det ta när man lagt till motion? Har inte ändrat nåt i kosten utöver att jag äter kalorierna jag fått ihop av promenaderna
    Gör det nåt då? Iom att du redan innan låg på underskott?
  • Anonym (Tjejen)
    Jemp skrev 2025-11-11 12:18:01 följande:
    Gör det nåt då? Iom att du redan innan låg på underskott?
    Rädd att hungern får mig att ge upp. Har erfarenhet av att för mycket hunger inte fungerar i längden. Men någon vecka till kan jag stå ut om det är övergående
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-11-11 10:20:49 följande:
    Hur lång tid brukar det ta när man lagt till motion? Har inte ändrat nåt i kosten utöver att jag äter kalorierna jag fått ihop av promenaderna
    Hur räknar du ut hur mkt extra du ska äta? Promenader bränner inte så mkt, så risken är att du äter för mkt.

Om du inte blir mätt på det du äter så äter du förmodligen fel mat.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Klara) skrev 2025-11-12 09:22:37 följande:
    Hur räknar du ut hur mkt extra du ska äta? Promenader bränner inte så mkt, så risken är att du äter för mkt.

Om du inte blir mätt på det du äter så äter du förmodligen fel mat.
    Maten fungerade bra innan jag la till promenaderna. Alltid blivit väldigt hungrig av träning men är förvånad över att det blev så stor skillnad av bara promenader
  • Anonym (Vanligt)

Mångs upplever hunger av motion och träning, det finns studier på det. Och det säger väl sig själv att kroppen borde signalera efter mer mat om den gjort av med energi?

Det handlar om att lära sig hantera hunger. Hitta rutiner som känns hälsosamma, mättande och hållbara. 

• Anonym (XYZ)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-11-11 10:00:48 följande:
    Hungrig av promenader

Blir mycket hungrigare än kalorierna jag bränner av en promenad. Är det något som går över när jag har förbättrat konditionen? Känns ohållbart med den här hungern i längden. Vill gå ner i vikt

Hur långa promenader går du?

När man försöker gå ner i vikt är det ibland så att man vid hög dos träning blir hungrigare än man kanske borde vara för att gå ner i vikt. 

Det är bara att dra ner på träningen lite under själva viktminskningsperioden och speciellt då intensiv träning. 
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (XYZ) skrev 2025-11-12 09:57:46 följande:

När man försöker gå ner i vikt är det ibland så att man vid hög dos träning blir hungrigare än man kanske borde vara för att gå ner i vikt. 

Det är bara att dra ner på träningen lite under själva viktminskningsperioden och speciellt då intensiv träning. 
    Promenader är knappast intensivt och det finns ingen anledning att dra ner på träningen när man bantar, tvärt om är det bra att träna för att få bibehålla så mycket muskler som möjligt. Orkar man inte träna under bantningen är det näringsintaget och motivationen som oftast behöver åtgärdas, inte mängden motion. 
  • cosinus

När vi körde stegtävling på jobbet gav jag mig f-n på att snitta minst 20 000 steg om dagen under en månad (yep jag gör inget halvt) och helvete vad hungrig jag var den månaden.

Jag är ändå en person som tränar mycket i övrigt 8-10 pass i veckan med löpning och gym men de extra promenaderna som krävdes för att komma upp i 20 000 steg fick mig markant hungrigare.

Jag var hungrig hela månaden. Sen var stegtävlingen slut och jag slutade vara hungrig.

Nu är jag inne i en period där jag gärna går mycket på kvällarna också helt utan stegtävling. Snittar inte 20 000 men inte jättelångt ifrån och jag är åter hungrigare. Funderar på om det är tiden man håller på som får kroppen att längta efter mer energi.

Springer jag 8 km så blir jag inte hungrig men börjar jag ha pass på typ 1:20 eller så då blir jag hungrig nåt dygn och när jag går mycket så är jag ju ute lång tid. Men det där var en killgissning.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (XYZ) skrev 2025-11-12 09:57:46 följande:

10 000 steg ungefär så trodde inte att det skulle påverka så mycket. Har dock övervikt så är tyngre att gå än vad det var förr
  • Anonym (Ce)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-11-11 10:14:42 följande:
    Har lätt att hamna i jojo-bantning vid för mycket hunger så jag undrar om det går över när konditionen förbättras. Har koll på kosten och äter alla extra kalorier jag förbränner.
    Ät mat som fyller och du håller dig mätt på länge på. 

T.ex. Ägg, bönor, linser, rotfrukter som har kallnat efter kokning (de kan värmas upp igen, men är då fortsatt långsamma kolhydrater), äkta surdegsbröd och/eller bröd med hela korn i, kyckling, ovanjordsgrönsaker som kokt gönkål och liknande,  nötter o.s.v.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Ce) skrev 2025-11-12 18:35:01 följande:
    Ät mat som fyller och du håller dig mätt på länge på. 

T.ex. Ägg, bönor, linser, rotfrukter som har kallnat efter kokning (de kan värmas upp igen, men är då fortsatt långsamma kolhydrater), äkta surdegsbröd och/eller bröd med hela korn i, kyckling, ovanjordsgrönsaker som kokt gönkål och liknande,  nötter o.s.v.
    Ätit lågkolhydratkost länge som brukar funka bra för aptiten
  • Anonym (Ce)

Ett tillägg:
    Tofu, haricot verts (gröna bönor) och ärtor kan också fungera. De har relativt mycket proteon.

• Anonym (Ce)

Vissa typer av lågkolhydratkost gillar inte läkarna, de spår hälsoproblem av de typerna längre fram. Kolla så att du äter rätt typ. 

Svar på tråden Hungrig av promenader