Hungrig av promenader
Blir mycket hungrigare än kalorierna jag bränner av en promenad. Är det något som går över när jag har förbättrat konditionen? Känns ohållbart med den här hungern i längden. Vill gå ner i vikt
Blir mycket hungrigare än kalorierna jag bränner av en promenad. Är det något som går över när jag har förbättrat konditionen? Känns ohållbart med den här hungern i längden. Vill gå ner i vikt
Ta med en vattenflaska på promenaden och drick när du börjar känna av hungern. Då får du samtidigt i dig vätska som man annars glömmer bort vid motion och viktnedgång. Känslan av hunger kan ibland vara att man helt enkelt är törstig.
Mångs upplever hunger av motion och träning, det finns studier på det. Och det säger väl sig själv att kroppen borde signalera efter mer mat om den gjort av med energi?
Det handlar om att lära sig hantera hunger. Hitta rutiner som känns hälsosamma, mättande och hållbara.
När vi körde stegtävling på jobbet gav jag mig f-n på att snitta minst 20 000 steg om dagen under en månad (yep jag gör inget halvt) och helvete vad hungrig jag var den månaden.
Jag är ändå en person som tränar mycket i övrigt 8-10 pass i veckan med löpning och gym men de extra promenaderna som krävdes för att komma upp i 20 000 steg fick mig markant hungrigare.
Jag var hungrig hela månaden. Sen var stegtävlingen slut och jag slutade vara hungrig.
Nu är jag inne i en period där jag gärna går mycket på kvällarna också helt utan stegtävling. Snittar inte 20 000 men inte jättelångt ifrån och jag är åter hungrigare. Funderar på om det är tiden man håller på som får kroppen att längta efter mer energi.
Springer jag 8 km så blir jag inte hungrig men börjar jag ha pass på typ 1:20 eller så då blir jag hungrig nåt dygn och när jag går mycket så är jag ju ute lång tid. Men det där var en killgissning.
Ett tillägg:
Tofu, haricot verts (gröna bönor) och ärtor kan också fungera. De har relativt mycket proteon.
Vissa typer av lågkolhydratkost gillar inte läkarna, de spår hälsoproblem av de typerna längre fram. Kolla så att du äter rätt typ.