• Anonym (Skriva snyggt)

Skrivstil eller inte?

Hej alla!

Hamnade i ett samtal idag om hur elever lär sig att skriva (med penna och inte på dator) i skolan numera.

Någon sa att det räcker att eleverna kan skriva läsligt med vanliga textade bokstäver. När jag gick i skolan lärde vi oss att skriva snyggt och även med den vackra skrivstilen.

Lärs inte skrivstil ut längre i skolan? Ni med skolbarn vet ju så hur är det?

Mina söner (26-42) har lärt sig och kan, men använder det inte längre. Själv skriver jag ofta skrivstil för att behålla den snygg.

Skriver ni skrivstil?

• Svar på tråden Skrivstil eller inte?
  • Anonym (Elin79)

Min äldsta son är ung vuxen men redan när han började skriva bokstäver på avigt sätt så påtalade vi det för läraren. Att om han till exempel fortsätter göra bokstaven O så här så kommer han aldrig kunna binda den när han ska skriva skrivstil.
    Nej men DET är inga problem sa hans lärare, vi har appar för sånt "RIDÅ"

Så vi tog saken i egna händer, köpte stavningsbok och tog oss igenom hela alfabetet när vi hade stunder över hemma. Han har riktigt fin stil idag, skriver läsligt textat men kan även skriva skrivstil.

Yngsta sonen går i lågstadiet och nu verkar det ha vänt igen för nu pratas inte alls om några appar (de använder inte digitala läromedel i hans skola annat än när de går iväg och gör legilexi). Utan nu har alla skrivbok med tre rader så att man kan öva ordentligt och vi övar även hemma. 

Det funkar inte att inte kunna skriva eller stava, det vore synd om människan tappade den motoriken. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (Skriva snyggt) skrev 2025-11-11 19:17:59 följande:
    Jag menade kanske mest att de ska lära sig att skriva så man iaf kan läsa det.
    Det finns kanske inte alltid en platta eller mobil tillgänglig.
    Fast det var ju inte det du skrev i TS: "Någon sa att det räcker att eleverna kan skriva läsligt med vanliga textade bokstäver. När jag gick i skolan lärde vi oss att skriva snyggt och även med den vackra skrivstilen"
  • Anonym (ABC)
    Tecum skrev 2025-11-11 19:30:46 följande:
    Håller med. Det kan inte vara varken en kostsam uppgift för skolan eller en orimlig prestation att kräva av eleverna. Dessutom kan den dagen vi inte längre har ström komma fortare än vi anar.
    Håller med.
  • Anonym (Umi)

När mina barn höll på att lära sig skriva i skolan så debatterades det om de skulle lära sig skrivstil här. Till fördelarna hörde att det skulle medföra kognitiva och motoriska vinster, jämfört med att bara lära sig skriva med textade bokstäver eller på tangentbord. Att det aktiverade andra och större delar av hjärnan, samt att det att kunna skriva snabbare, som skrivstil ger möjlighet till med lite träning, hjälpte till med att optimera inlärning, förståelse och minne. 

Till nackdelarna hörde att det tog undervisningstid i anspråk. Tid som kunde läggas på annat, kanske mer relevant material.

(Detta var för fyra år sedan och jag kommer med all säkerhet inte ihåg allt korrekt, så ta det för vad det är värt.)

• Anonym (Skriva snyggt)
    Anonym (Nope) skrev 2025-11-11 21:47:36 följande:
    Fast det var ju inte det du skrev i TS: "Någon sa att det räcker att eleverna kan skriva läsligt med vanliga textade bokstäver. När jag gick i skolan lärde vi oss att skriva snyggt och även med den vackra skrivstilen"
    Man kan också bolla tankar med andra som deltar i tråden... synd att du inte förstod det.
    Självklart tycker jag det jag sa från början, men det innebär inte att jag inte kan tänka mig in i hur andra resonerar eller hur andra tycker.

Hade jag saknat den förmågan så hade jag inte startat tråden.
  • Anonym (Skriva snyggt)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-11-11 19:47:53 följande:

Min äldsta son är ung vuxen men redan när han började skriva bokstäver på avigt sätt så påtalade vi det för läraren. Att om han till exempel fortsätter göra bokstaven O så här så kommer han aldrig kunna binda den när han ska skriva skrivstil.
    Nej men DET är inga problem sa hans lärare, vi har appar för sånt "RIDÅ"

Så vi tog saken i egna händer, köpte stavningsbok och tog oss igenom hela alfabetet när vi hade stunder över hemma. Han har riktigt fin stil idag, skriver läsligt textat men kan även skriva skrivstil.

Yngsta sonen går i lågstadiet och nu verkar det ha vänt igen för nu pratas inte alls om några appar (de använder inte digitala läromedel i hans skola annat än när de går iväg och gör legilexi). Utan nu har alla skrivbok med tre rader så att man kan öva ordentligt och vi övar även hemma. 

Det funkar inte att inte kunna skriva eller stava, det vore synd om människan tappade den motoriken. 

Jättebra med skrivbok!
    Kul att läsa.

Vet inte vad legilexi är dock, men svaret finns en sökning bort. Ska kolla på det sen, nu är det snabbbesök här. Glad
  • Anonym (Skriva)

När min son gick i lågstadiet ville han själv öva på att skriva finare, sa han på ett utvecklingssamtal. Läraren bara skrattade rakt ut åt honom (och mig som hade stöttat sonen att ta upp detta förslag). Läraren sa då att det är totalt ute att skriva Och all ALLA barn lär sig det av sig själva. 

Jaha så resultatet blev att sonen skriver i  princip oläsligt, då han liksom har hittat på egna varianter av bokstäver när han ska skriva snabbt. Han fick läsa upp vad han skrivit för lärarna i högstadiet/gymnasiet när han hade skrivit för hand. 

Nu läser han på universitetet och har själv fått anstränga sig för att lära sig att skriva mer läsligt. Men han lider ju fortfarande av att inte kunna skriva ok snabbt. De har ibland teori där de skriver för hand (matte, men det är ju text ändå). 

Jag försökte hjälpa honom att öva hemma när han var i lågstadieåldern, men efter lärarens bemötande blev han extremt negativ till det. Läraren hade ju sagt att det var onödigt och töntigt.

Så, jag tycker det är viktigt att kunna skriva bra snabbt. Sen om det är skrivstil eller inte kanske inte är jätteviktigt utöver de nyare rönen om att det faktiskt kanske  påverkar hjärnan också. 

• Anonym (Klippet)
    Anonym (Skriva snyggt) skrev 2025-11-11 19:17:59 följande:
    Jag menade kanske mest att de ska lära sig att skriva så man iaf kan läsa det.
    Det finns kanske inte alltid en platta eller mobil tillgänglig.

Det får de. Men det läggs inte lika stor vikt vid det eftersom man främst använder dator numera. Om en person skriver oläsligt skulle jag säga att det är den personens eget fel, inte skolans. 

Min man skriver skitfult, men så tar han sig heller aldrig tiden att försöka skriva snyggare. När han vill så kan han skriva tydligt, men han struntar i det för att han tycker att det tar för lång tid. 

Jag måste säga att jag tycker att det är värre att de inte får lära sig skriva på tangentbord med korrekt fingersättning. Det gör att många skriver, i mitt tycke, onödigt långsamt. Jag kan se hur mina i övrigt jätteduktiga kollegor blir långsammare bara för att de inte kan skriva ordentligt. 

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Skriva) skrev 2025-11-12 06:50:56 följande:

Jag försökte hjälpa honom att öva hemma när han var i lågstadieåldern, men efter lärarens bemötande blev han extremt negativ till det. Läraren hade ju sagt att det var onödigt och töntigt.

Extra svårt när man inte får något stöd eller någon pepp från skolan. Man vill gärna ha dem i ryggen när man försöker stötta sitt barn med något hemma, att det är viktigt.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Skriva snyggt) skrev 2025-11-12 05:30:46 följande:
    Jättebra med skrivbok!
    Kul att läsa.

Vet inte vad legilexi är dock, men svaret finns en sökning bort. Ska kolla på det sen, nu är det snabbbesök här. Glad
    Ja det är roligt!
    I lagom doser.

I söndags förmiddag hade vi en stund över och då fick han välja en bokstav och så övade han den i boken. Sen har jag samlat på mig sidor ur hans storebrors gamla svenskabok med lite roligare övningar som brorsan aldrig kladdat på så får han välja ett par. Det var ett korsord, bingo och lite sånt. 

Vi övade läsning väldigt mycket över sommaren (han går i åk2 nu) men har helt ärligt inte övat lika mycket på att skriva så det har vi börjat med nu.

Legilexi är ett program som läser ögonrörelser när barnet läser så det är ett slags  test eller verktyg som lärare kan använda för att mäta utvecklingen. Det är det enda de gör på iPads i skolan. 
  • Anonym (Höstmys)

Tror verkligen att dator/ platta är den största anledningen till att många skriver så fult/oläsligt idag.

Man behöver inte öva på sin skrivstil idag när de digitala programmen gör jobbet åt en. Kan bara gå till mig själv. Jag skriver i princip inget för hand längre och min skrivstil var ju mycket finare förr. 

• Mrs Moneybags

Jag tror inte alla barn idag får lära sig skrivstil, men det finns mängder med studier som pekar på fördelar med just skrivstil. 

Förutom att man generellt sett skriver snabbare med skrivstil när man väl kan det, så har det även fördelar för kreativiteten, finmotoriken, det aktiverar vissa områden i hjärnan som inte aktiveras även om man skriver för hand utan skrivstil. Skrivstil påverkar både läsning och stavning positivt och att inte vända bokstäver bak- och fram t ex. 

I Kalifornien har man nyligen återinfört skrivstil för samtliga elever baserat på forskningen och det tycker jag man borde göra i Sverige också. Även Kanada tog bort skrivstilen, men har återinfört den av samma skäl. I Europa har de flesta länder hållit fast vid skrivstilen hela tiden, utom Skandinavien. 

Lyckligtvis går min son i en skola där alla lär sig skriva skrivstil från dag 1. Så bra! 

www.psychologytoday.com/us/blog/the-athletes-way/202010/why-cursive-handwriting-is-good-your-brain 

www.researchgate.net/publication/279506206_The_Effects_of_Manuscript_Cursive_or_ManuscriptCursive_Styles_on_Writing_Development_in_Grade_2

www.psychologytoday.com/us/blog/the-athletes-way/202010/why-cursive-handwriting-is-good-your-brain

ucalgary.ca/news/why-cursive-handwriting-needs-make-school-comeback

www.vilarare.se/grundskollararen/debatt/debatt-hapnadsvackande-resultat-nar-sonen-med-dyslexi-fick-skriva-for-hand/ 

• Anonym (S. Stolpe)

Skrivstil eller inte, vore trevligt om bokstäverna åtminstone är lite sammanhängande istället för spretiga kråkfötter. Min son som är 29 skriver som en kratta. Inget jag vill köra ner i halsen på honom men hade no önskat att han hade lagt sig till med någon form av stil. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Klippet) skrev 2025-11-12 07:06:06 följande:

Det får de. Men det läggs inte lika stor vikt vid det eftersom man främst använder dator numera. Om en person skriver oläsligt skulle jag säga att det är den personens eget fel, inte skolans. 

Min man skriver skitfult, men så tar han sig heller aldrig tiden att försöka skriva snyggare. När han vill så kan han skriva tydligt, men han struntar i det för att han tycker att det tar för lång tid. 

Jag måste säga att jag tycker att det är värre att de inte får lära sig skriva på tangentbord med korrekt fingersättning. Det gör att många skriver, i mitt tycke, onödigt långsamt. Jag kan se hur mina i övrigt jätteduktiga kollegor blir långsammare bara för att de inte kan skriva ordentligt. 

Ja, det här tycker jag också är jättekonstigt, med tanke på att i princip alla yrken har moment där man måste skriva på tangentbord. Jag tillhör kanske sista kullen som fick öva på maskinskrivning i grundskolan och därför kan jag skriva lika snabbt som jag tänker eller lika snabbt som någon talar. Det underlättar ju enormt. 

Vi fick öva med ett papper över händerna så att vi inte behövde titta på händerna när vi skrev. Detta har jag nytta av dagligen. 
  • Bestemor

Skrivstilen har ändrats genom åren. 
    Om man tittar i gamla kyrkoböcker, skrevs de på ett sätt och väldigt vackert.

Min mors generation (född 1929) skrev på ett vis. Min dotter (född 1984) kunde inte helt säkert läsa vad hon skrev.

Sen min generattion skrev på ett nytt vis. Både barn och och barnbarn kan läsa skriften.

Sen kom ett nytt sätt när min lillasyster (född 1969) lärde sig skriva. Det var inte "riktig" skrivstil, snarare skrev de ihop bokstäverna, de skrev alltså inte orden utan att lyfta pennan, vilket tidigare generationer gjort.

Jag tycker saker utvecklas både till det bättre och sämre.
    Det jag tycker är sorgligt när skrivstilen försvinner är att förmågan att läsa t ex gamla brev och text i gamla kyrkoböcker.
    Annars tror jag inte det spelar någon större roll.

• Anonym (Elin79)
    Mrs Moneybags skrev 2025-11-12 09:52:26 följande:
    Ja, det här tycker jag också är jättekonstigt, med tanke på att i princip alla yrken har moment där man måste skriva på tangentbord. Jag tillhör kanske sista kullen som fick öva på maskinskrivning i grundskolan och därför kan jag skriva lika snabbt som jag tänker eller lika snabbt som någon talar. Det underlättar ju enormt. 

Vi fick öva med ett papper över händerna så att vi inte behövde titta på händerna när vi skrev. Detta har jag nytta av dagligen. 
    Vi lärde oss touch-metoden i gymnasiet. Det var nåt program där man skrev men inte såg vad man skrev och sedan mättes hastighet, korrekta nedslag mm. 
    Jättekul! Och otroligt användbart, jag får klåda av folk som sitter med pekfingrarna och duttar
  • Aniiee
    Bestemor skrev 2025-11-12 09:57:38 följande:

Skrivstilen har ändrats genom åren. 
    Om man tittar i gamla kyrkoböcker, skrevs de på ett sätt och väldigt vackert.

Min mors generation (född 1929) skrev på ett vis. Min dotter (född 1984) kunde inte helt säkert läsa vad hon skrev.

Sen min generattion skrev på ett nytt vis. Både barn och och barnbarn kan läsa skriften.

Sen kom ett nytt sätt när min lillasyster (född 1969) lärde sig skriva. Det var inte "riktig" skrivstil, snarare skrev de ihop bokstäverna, de skrev alltså inte orden utan att lyfta pennan, vilket tidigare generationer gjort.

Jag tycker saker utvecklas både till det bättre och sämre.
    Det jag tycker är sorgligt när skrivstilen försvinner är att förmågan att läsa t ex gamla brev och text i gamla kyrkoböcker.
    Annars tror jag inte det spelar någon större roll.

Och tittar man i mååååååånga gamla kyrkböcker så vet man att även prästerskapet hade sin krattor när det kom till att skriva, och att ju längre bak man kommer desto mer oläsligt blir skiten =P.

Själv fick jag också lära mig skriva skrivstil i svenska skolan, och föredrar att skriva särksillt prosa för hand. ÄR det läsligt för det? Nä, inte direkt, för andra än invigda. Min ena bror påstår att orsaken är att jag helt enkelt skriver för mycket, så jag har utvecklat moderna, extremt lokala hieroglyfer.

Den ungre generationen i familjen har fått lära sig skrivstill i skolan om de bett om det. 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Aniiee
    Anonym (Elin79) skrev 2025-11-12 10:24:48 följande:
    Vi lärde oss touch-metoden i gymnasiet. Det var nåt program där man skrev men inte såg vad man skrev och sedan mättes hastighet, korrekta nedslag mm. 
    Jättekul! Och otroligt användbart, jag får klåda av folk som sitter med pekfingrarna och duttar
    Jag blir så stressad av det.  Särskilt om de skriver av något, och så måste de läsa, gärna högt, bara tre ord i taget, och så titta ner i tangentbordet och bokstavera pekfingervalsen de kör med, och så titta på skärmen då och då. Ibland vill jag bara ryta åt dem att "flytta på dig om du inte kan läsa och skriva samtidigt, så jag får det gjort hundra gånger snabbare än du, även om jag måste rätta fem ord i efterhand."
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Mentat

Skriver allt i skrivstil, fast det är inte alls lika snyggt som när jag gick i småskolan! Numera är det mer kråkfötter som andra har problem med att läsa och ibland t.o.m jag själv! Glad

Svar på tråden Skrivstil eller inte?