När min son gick i lågstadiet ville han själv öva på att skriva finare, sa han på ett utvecklingssamtal. Läraren bara skrattade rakt ut åt honom (och mig som hade stöttat sonen att ta upp detta förslag). Läraren sa då att det är totalt ute att skriva Och all ALLA barn lär sig det av sig själva.
Jaha så resultatet blev att sonen skriver i princip oläsligt, då han liksom har hittat på egna varianter av bokstäver när han ska skriva snabbt. Han fick läsa upp vad han skrivit för lärarna i högstadiet/gymnasiet när han hade skrivit för hand.
Nu läser han på universitetet och har själv fått anstränga sig för att lära sig att skriva mer läsligt. Men han lider ju fortfarande av att inte kunna skriva ok snabbt. De har ibland teori där de skriver för hand (matte, men det är ju text ändå).
Jag försökte hjälpa honom att öva hemma när han var i lågstadieåldern, men efter lärarens bemötande blev han extremt negativ till det. Läraren hade ju sagt att det var onödigt och töntigt.
Så, jag tycker det är viktigt att kunna skriva bra snabbt. Sen om det är skrivstil eller inte kanske inte är jätteviktigt utöver de nyare rönen om att det faktiskt kanske påverkar hjärnan också.