• misslyckadpersonoftheyear

14 år på kandidatprogrammet – rädd att det påverkar min framtid

Hej,
    Jag skriver detta med mycket blandade känslor ? mest oro, men också ett litet hopp om att någon kanske kan ge perspektiv eller råd.
    Jag började en 3-årig kandidat i ekonomi hösten 2014. På grund av hälsoproblem och andra personliga omständigheter har det dragit ut på tiden. Nu är planen att ta examen i juni 2028. Då är jag 36 år gammal och fyller 37 samma år.
    Det betyder att det har tagit nästan 14 år att slutföra utbildningen. Jag är rädd att det kommer synas direkt på examensbeviset ? att arbetsgivare kommer se hur lång tid det tog och döma mig för det. Att de kommer tänka att jag är "opålitlig" eller "inte klarar press".
    Som en del av utbildningen gjorde jag 8 veckors praktik hos SEB, vilket var en väldigt positiv erfarenhet. Jag fick insyn i bankens arbete, lärde mig mycket om kundkontakt, analys och intern kommunikation. Men jag vet inte om det räcker.
    Jag skulle vilja jobba inom redovisning, som styr- eller controller-ekonom, eller inom banksektorn som exempelvis kredithandläggare. Jag tycker om struktur, siffror, analys och att arbeta med ekonomisk uppföljning och beslutsstöd.
    Min största oro är att jag inte kommer få en chans. Att min ålder, min långa studietid och bristen på mer omfattande arbetslivserfarenhet kommer stänga dörrar.
    Så jag undrar:
    ? Finns det någon här som tagit examen sent och ändå lyckats komma in på arbetsmarknaden?
    ? Hur ser arbetsgivare egentligen på lång studietid?
    ? Kan praktik inom utbildningen väga upp? Hur lyfter man fram det på bästa sätt?
    ? Vad kan jag göra nu ? 2,5 år innan examen ? för att förbättra mina chanser?
    Tack för att du läste. Alla tankar, erfarenheter eller tips uppskattas verkligen.
  • Svar på tråden 14 år på kandidatprogrammet – rädd att det påverkar min framtid
  • Anonym (C)
    misslyckadpersonoftheyear skrev 2025-11-12 14:05:58 följande:
    14 år på kandidatprogrammet ? rädd att det påverkar min framtid
    Hej,
    Jag skriver detta med mycket blandade känslor ? mest oro, men också ett litet hopp om att någon kanske kan ge perspektiv eller råd.
    Jag började en 3-årig kandidat i ekonomi hösten 2014. På grund av hälsoproblem och andra personliga omständigheter har det dragit ut på tiden. Nu är planen att ta examen i juni 2028. Då är jag 36 år gammal och fyller 37 samma år.
    Det betyder att det har tagit nästan 14 år att slutföra utbildningen. Jag är rädd att det kommer synas direkt på examensbeviset ? att arbetsgivare kommer se hur lång tid det tog och döma mig för det. Att de kommer tänka att jag är "opålitlig" eller "inte klarar press".
    Som en del av utbildningen gjorde jag 8 veckors praktik hos SEB, vilket var en väldigt positiv erfarenhet. Jag fick insyn i bankens arbete, lärde mig mycket om kundkontakt, analys och intern kommunikation. Men jag vet inte om det räcker.
    Jag skulle vilja jobba inom redovisning, som styr- eller controller-ekonom, eller inom banksektorn som exempelvis kredithandläggare. Jag tycker om struktur, siffror, analys och att arbeta med ekonomisk uppföljning och beslutsstöd.
    Min största oro är att jag inte kommer få en chans. Att min ålder, min långa studietid och bristen på mer omfattande arbetslivserfarenhet kommer stänga dörrar.
    Så jag undrar:
    ? Finns det någon här som tagit examen sent och ändå lyckats komma in på arbetsmarknaden?
    ? Kan praktik inom utbildningen väga upp? Hur lyfter man fram det på bästa sätt?
    Tack för att du läste. Alla tankar, erfarenheter eller tips uppskattas verkligen.
    Vad har du gjort under alla dessa år, hur har du försörj dig? 14 år tomrum behöver förklaras.

Att komma ut sent är det flera som gör. Har man bra andra erfarenheter kan det vara positivt.

Försök få så mycket erfarenhet du kan inom möjliga arbetsplatser genom sommarjobb, extrajobb, 

• Anonym (X)

Ska du bli klar 28 började du väl nu så då syns Inte 2014 alls.
    Läser du deltid och jobbar står det med i CV:t.

• Anonym (Grabb)

Den största frågan är ju snarare vad har du gjort under tiden från 2014 fram till nu..?

Du skriver hälsoproblem och personliga omständigheter. Det kan ju vara precis vad som helst, och all respekt för personlig integritet, men den tiden kommer ju synas på ett eller annat sätt i ditt CV...

Har du jobbat något under denna tid? Ägnat dig åt något annat som har gett dig någon form av erfarenhet? kunskap?

Helst vill man undvika (för långa) luckor i sitt CV utifrån ett "söka-jobb-perspektiv".

Så istället för att undra kring din "långa studietid" så behöver du nog snarare förstå hur en arbetsgivare kan tänka kring ditt tidsspann efter att ha gått ut gymnasiet och vad hände sedan... 

• Anonym (Malin)

Som de andra skriver - det handlar om vad du har gjort under de åren!
    Om du har varit sjukskriven ett par månader efter en trafikolycka, fått tre barn och jobbat heltid med något annat för att få ekonomin att gå ihop så är det helt ok.
    Om du bara har pluggat och varit hemma känns det tveksamt.

• Grässtrå77

Saknar du arbetslivserfarenhet? Sök sommarjobb eller extrajobb under terminstid om du orkar.

Om du inte hittar jobb så kan volontärarbete vara ett sätt att närma sig arbetsmarknaden. 

Satsa på att må så bra som möjligt.

Kan du välja kurser inom utbildningen? Välj i så fall de som ger bäst chans att få jobb även om du tycker andra inriktningar är roligate, du lam alltid byta senare.

Sen slänger jag in en bubblare, har du övervägt att läsa på yrkeshögskola istället? De utbildar inom bristyrken och mer konkreta yrkeskunskaper. Kan helt klart vara en fördel när man kan anta att man inte kommer vara den mest aktraktiva kandidaten i rekryteringar. Som jag föestått det så är det inte helt lätt att få jobb efter en kandidat i ekonomi.

• Anonym (123)

Som andra skrivit. om du aktivt pluggat i 14 år för en treårig utbildning, ja då kan det ju vara svårt. Men om du började 2014, tagit paus i typ 10 år och sedan slutfört så är det inga som helst problem så länge du kan visa på en anledning. Jobb, cancerbehandling eller vad det nu kan vara som skjuter upp det (för mig tog det 8 år att genomföra en 4 år lång utbildning och jag fick väl vara lite kreativ att få saker som "jobba timmar som bartender, ströplugga meningslösa småkurser, allmänt luffa runt och inte tänka på framtiden" att verkligen fylla mina luckor och påvisa erfarenhet. 

Sedan tror jag det beror väldigt mycket på företaget du vill börja jobba på. 

Visst, det är många som söker unga hungriga som vill utvecklas. Men det finns nog väldigt många som gärna anställer en som de tänker kanske inte lessnar efter två år för att de ska nå toppen utan som de kan känna är en stabil person som kommer finnas där även på sikt. 

• Anonym (123)

Ett tillägg. Jag tror att framförallt på mindre företag att de gärna anställer folk som har en ålder där de troligen passerat åren där man krånglar med föräldraledighet som kräver vikarier. 

• Jemp

Jag tror inte det syns på examensbeviset när du påbörjade utbildningen. Dessutom verkar du ju knappt gått den då utan tar nytag nu? Det ger ju fördelen att det inte är mycket som blivit utdaterat sen 2014. 
    Dvs, större uppmärksamhet kanske i så fall ges till eventuella luckor. 

• Anonym (-)

Din ålder när du kommer ut är inte till någon nackdel, många arbetsgivare ser det som en fördel att man är lite "äldre". Jag var 38 när jag tog min senaste examen, på grund av att jag bytte karriär. De arbetsgivare jag har träffat ser det som meriterande med livserfarenhet och erfarenheter från andra branscher kan tillföra något i ditt nya jobb. Vad har du gjort under tiden? Det viktiga för att vara attraktiv är som många skrivit att du kan redogöra för och har ett "rimligt" skäl till glappet.

På ditt examensbevis syns det datum du tog examen och datum då det har registrerats godkänt resultat på dina kurser. Så slutförde du kurser 2014 kommer det att stå på ditt examensbevis. Kollade nyss på mitt.

• Anonym (456)
    Anonym (123) skrev 2025-11-12 18:21:24 följande:

Ett tillägg. Jag tror att framförallt på mindre företag att de gärna anställer folk som har en ålder där de troligen passerat åren där man krånglar med föräldraledighet som kräver vikarier. 

Nu är hon ju i 30-årsåldern inte 50-årsåldern och vi har ingen aning om ifall hon har barn, eller planerar barn.
  • Anonym (456)
    misslyckadpersonoftheyear skrev 2025-11-12 14:05:58 följande:
    14 år på kandidatprogrammet ? rädd att det påverkar min framtid
    Hej,
    Så jag undrar:
    Så du började 2014 och tog upp studierna nu 2025? Din ålder tror jag inte är något problem, så särskilt gammal är du ju inte. Det är mer intressant hur du tillbringat tiden under de år som gått. Skriv ner vad du gjort under åren, börja sök timjobb parallellt med studierna, ring din gamla praktikplats och fråga efter sommarjobb/timjobb?
  • Anonym (123)
    Anonym (456) skrev 2025-11-13 16:49:01 följande:
    Nu är hon ju i 30-årsåldern inte 50-årsåldern och vi har ingen aning om ifall hon har barn, eller planerar barn.
    Jag kallar nog 39-åringar för folk i 40-årsåldern och inte i 30-årsåldern och de flesta kvinnor jag känner i 40-årsåldern (bor i stockholm) har passerat den tid då man tar ut föräldraledighet i tid och otid utan att bry sig om hur det påverkar ens kollegor. 
  • Anonym (456)
    Anonym (123) skrev 2025-11-13 17:31:48 följande:
    Jag kallar nog 39-åringar för folk i 40-årsåldern och inte i 30-årsåldern och de flesta kvinnor jag känner i 40-årsåldern (bor i stockholm) har passerat den tid då man tar ut föräldraledighet i tid och otid utan att bry sig om hur det påverkar ens kollegor. 

Jaha, det kanske beror på vilka kretsar man rör sig i, bor också i Stockholm och jag har många kollegor och bekanta som passerat både 40 och 50 med barn under 12 och som tar längre föräldraledigheter både vid jul och under sommaren.

Hon skriver att hon kommer vara 36 fyller 37 vid examen och alltså är 33-34 idag och det finns väl en hel del som får barn i de åldrarna.

Men nu vet vi inte om barn är aktuellt alls för TS.

Svar på tråden 14 år på kandidatprogrammet – rädd att det påverkar min framtid