• Anonym (Vad händer efter döden?)

Vad tror du händer efter döden?

Tycker det är spännande att fundera på vad som väntar oss efter att vi dör. 

Hade varit kul att få igång en diskussion om vad ni tror händer när vi lämnar livet här på jorden. Kommer vi till himlen, blir det svart (allt tar slut) eller något annat? Vad tror ni? 

• Svar på tråden Vad tror du händer efter döden?
  • Meddelande borttaget
  • Trent
    mosindago skrev 2026-03-13 10:20:11 följande:
    För jag är sådan inte asperger som du som måste ha allt korrekt 
    Har du varit död jag har varit död i några sekunder?
    Jag har varit död i flera timmar.
  • Trent
    mosindago skrev 2026-03-13 10:57:56 följande:
    Jo om du är god så blir ditt liv gott och harmoni om du istället lyssnar på dödsmetall och läser om mord och drar på dig demoner så blir ditt liv som det är vilket kommer göra du lider mer.  
    Om personen ifråga mår bra av att lyssna på dödsmetall då? Då är det en av sakerna som gör den personens liv gott och harmoniskt.
  • Meddelande borttaget
  • Lynx123
    mosindago skrev 2026-03-14 10:49:31 följande:
    Nej man kan må bra för stunden. Men i det långa loppet så mår ingen bra av att lyssna på dödsmetall och klä sig i pentagram. 
    Jag har iaf mått bra av det (musiken alltså) i 50+ år. ;)
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Trent
    mosindago skrev 2026-03-14 10:49:31 följande:
    Nej man kan må bra för stunden. Men i det långa loppet så mår ingen bra av att lyssna på dödsmetall och klä sig i pentagram. 
    Hur vet du det?
  • Meddelande borttaget
  • Trent
    mosindago skrev 2026-03-14 11:53:24 följande:
    För att negativitet påverkar livet som positivitet. 
    Det är bättre att du bara säger "jag vet inte" istället för att skriva irrelevant hittepå-skit.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (IKEA)
    Anonym (En till) skrev 2026-03-12 21:32:57 följande:
    Om du inte tror på jesus och gud har det ingen betydelse om du är god eller ej. Du behöver ha en relation med gud sägs det.
    Jag är troende men inte praktiserande. I Dantes inferno (vilket vad jag vet är enda ögonvittnesskildringen av efterlivet) så hamnar goda människor/hedningar som inte har någon relation med Gud i ett efterliv de med.
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (IKEA) skrev 2026-03-15 12:31:09 följande:
    Jag är troende men inte praktiserande. I Dantes inferno (vilket vad jag vet är enda ögonvittnesskildringen av efterlivet) så hamnar goda människor/hedningar som inte har någon relation med Gud i ett efterliv de med.
    Knappast någon ögonvittnesskildring. Vad har du fått det från? Dante förde bara fram den katolska kyrkans bild av helvetet.
  • Trent
    mosindago skrev 2026-03-14 20:22:25 följande:
    Nej därför det stämmer jag har sett det så många gånger att det inte är en slump!

Vad vill du egentligen? 
    Jag har sett väldigt många människor som inte mått bra som aldrig lyssnat på dödsmetall. Det finns alltså andra saker än dödsmetall som kan göra att människor inte mår bra. 

Hur vet du att det var dödsmetallen som orsakade att de människor du sett inte mådde bra? 

Och om du väljer att inte tro på mig så kom ihåg att exakt samma anledningar som du hänvisar till omvänt gäller på samma sätt för mig om dina skräppåståenden.

Jag vill "tro" på sanna saker. Vad vill du egentligen?
  • Meddelande borttaget
  • Trent
    mosindago skrev 2026-03-15 19:49:23 följande:
    Ja och det är negativitet, negativt som porr alkohol sexmissbruk knark finns många fall gropar.   
    Svara på min fråga eller svara inte alls.
  • Anonym (Naturvetare)
    Anonym (Vad händer efter döden?) skrev 2025-11-13 10:36:07 följande:
    Vad tror du händer efter döden?

Tycker det är spännande att fundera på vad som väntar oss efter att vi dör. 

Hade varit kul att få igång en diskussion om vad ni tror händer när vi lämnar livet här på jorden. Kommer vi till himlen, blir det svart (allt tar slut) eller något annat? Vad tror ni? 

Jag tror allt tar slut. Först finns ingenting, sen lever man och sen ingenting igen.

Ibland upplever jag att min döda syster försöker nå mig. Jag tror det här bara finns i min hjärna. Att jag ser tecken från henne för att jag så gärna vill att hon ska finnas bland oss. Minnena bär vi alltid med oss och när vi ser saker omkring oss associerar vi omedvetet. Det är vad jag tror. 
  • Anonym (M.)

Det troligaste är väl att det blir svart. Att själen inte finns, utan att vår personlighet bara sitter i hjärnan.

Det verkar troligast, eftersom det finns så många exempel på människor som blir personlighetsförändrade av t.ex. ett slag mot huvudet eller att en del av hjärnan måste opereras bort, av sjukdomar (t.ex. att dementa blir griniga och misstänksamma på ett sätt som de inte varit tidigare) och naturligtvis av droger. Om vi skulle vara odödliga själar, så skulle vi ju vara likadana jämt, själen skulle inte påverkas av förändringar i kroppen.

Men det är säkert lättare för troende, för de har ju den där förhoppningen eller rentav tron gränsande till visshet, att de kommer att få möta sina avlidna anhöriga och vänner igen. Det måste göra sorgen och saknaden lättare att stå ut med. 

Svar på tråden Vad tror du händer efter döden?