• Siriit

Amma och pumpa

Hej!
    Jag har en svår start med amningen från början då dottern somnade vid bröstet och gick ner i vikt. Jag började därför pumpa och har givit mjölk på flaska. Jag har även försökt hålla igång med amningen och det har gradvis börjat bli bättre. Hon är nu sju veckor och under de senaste två dagarna har jag nästan lyckats amma uteslutande. Problemet är dock att jag nu har en ganska stor mjölkproduktion som hon inte kan tillgodose sig. Brösten hinner bli hårda och ömma mellan amningarna och jag pumpade nu ut 100 ml från ena bröstet för det började göra ont och hon var inte hungrig än. Jag är orolig för att jag gör en ond spiral av att pumpa och amma men jag vill inte heller få mastit om jag låter brösten bli spända och smärtsamma. Jag pumpar kanske 4 ggr per dygn nu och låter henne amma resten. Har någon några råd? 

• Svar på tråden Amma och pumpa
  • Anonym (Mindre)

Vet känslan av hårda och ov onda bröst, inte kul alls! pumpa mindre mängd successiv, 80 ml imorgon alla 4 tilllföllen om det behövs eller mindre om d e känns ok. Sen får du vidare till 70 ml eller mindre dagen efter. Jag hade gjort så Iallafall:) Det kommer gå bra! Lycka till, och ring Amningshjälpen för tips,  dom har hjälpt mig mycket.  

• Siriit
    Anonym (Mindre) skrev 2025-11-13 23:03:51 följande:

Vet känslan av hårda och ov onda bröst, inte kul alls! pumpa mindre mängd successiv, 80 ml imorgon alla 4 tilllföllen om det behövs eller mindre om d e känns ok. Sen får du vidare till 70 ml eller mindre dagen efter. Jag hade gjort så Iallafall:) Det kommer gå bra! Lycka till, och ring Amningshjälpen för tips,  dom har hjälpt mig mycket.  

Tack för råd! Jag pumpade inatt 60 ml och 50 ml på morgonen, på vardera bröst. det var lite på gränsen (svårt att de hur mycket det blir medans jag pumpar) men det funkade tills hennes aptit kom igång nu på förmiddagen. Jag har kontaktat amningshjälpen som lovat att ringa imorgon!
  • cosinus

Mitt ena barn ammade fortfarande mycket när jag började jobba när han var 8 månader. 

Han vägrade mat när jag var hemma så fre em till måndag morgon ammade han bara och lagom till eftermiddagsfikat på måndag på jobbet höll jag på att sprängas. 

Men jag handmjölkade ur det nödvändigaste i handfatet på jobbet och liksom släckte lite på trycket men måndag och tisdag var ju brösten sjukt knöliga. Sen var vi väl hyffsat i fas ons-tors och sen började det om med maratonsugande helgen efter. 

Men ja mitt tips är att pumpa så lite som möjligt men ändå släppa ut när det blir outhärdligt.

Mjölkstockning har jag bara haft en gång och det var med äldsta barnet. Då fick jag pumpa på BB och sen var hon inte nära att få i sig så mycket när vi kom hem så då gick det som det gick. Men då var hon så liten, ett större barn klarar ju ändå av lite större mängder och man kan amma på det bröstet som är värst för tillfället.

• Anonym (E)

Det är väl så att ju mer man pumpar ut (eller ju mer dom ammas) desto mer mjölk produceras. Min sömnige bebis ammade, somnade snabbt, vaknade efter ett litet tag och gallskrek för han var hungrig. Han åt för lite och fick ingen sammanhängande sömn. Vi började med ersättning, två flaskor på kvällen som komplement till allt ammande, fungerade bra och jag hade lagom mjölkproduktion. Efter en tid räckte det med en flaska på kvällen. Hade aldrig tänkt använda ersättning men det funkade bäst så.

Svar på tråden Amma och pumpa