• Anonym (hjälp)

Babylåda i julklapp

Jag vill fylla en låda till min syster som ska ha barn i början av februari. Vi är relativt unga och saknar en äldre generation att fråga så jag frågar er här:

Vad ska jag stoppa i lådan?

• Svar på tråden Babylåda i julklapp
  • Anonym (Vilken fin ide)

Vad har du för budget?  

Jag skulle tipsa om att blanda saker för både bebis och mamman , en mamma blir glad för bröstvårtsinlägg, våtservetter intim, bindor , kanske lite choklad , 3-pack sköna trosor .. typ...

Många butiker som Kappahl och Lindex etc har oftast små start-kit med bodys/mössa/byxa , köp några olika såna i olika storlekar,  kombinerat med tex en gosig filt, ett paket blöjor , en napp  och kanske en badolja... 

Ungefär så..  

• Anonym (Kalla)

Kläder, blöjor, tvättlappar, mjukisdjur, filt är några exempel. Finns listor på vad man behöver när första barnet kommer, så googla på det. Något till mamma också. t ex hennes favoritgodis. 

• BeeHappy

Vilken fin julklapp! Jag skulle tipsa om användbara saker så som kläder - bodys i vit bomull från t ex lindex/kappahl (vita kläder har färre kemikalier), små strumpor som går upp en bit (korta strumpor åker bara av). Generellt kläder som kan användas till vardags, jag fick massa söta kläder med onödiga knappar, rosetter som var i vägen, hängselbyxor som aldrig användes osv. Gulligt på kort men sen åkte de kläder på som bara var lättast att ta av och på. Alla gulliga gosedjur osv ligger bara i en låda, barn är inte intresserade av det. Inte för små kläder eller mycket kläder i samma storlek, de växer så snabbt i början och har kläderna max i några veckor. Ett blöjpaket med blöjor i storlek 1 (de första man har) är så otroligt gulligt för de är så små och något jag slulle lägga med i paketet. Jag har också älskat att fylla i "första boken om mig" som finns i olika versioner på typ Akademibokhandeln, och är en fin gåva. 

Stort lycka till! 

• Anonym (M)
    BeeHappy skrev 2025-11-17 21:35:16 följande:

Vilken fin julklapp! Jag skulle tipsa om användbara saker så som kläder - bodys i vit bomull från t ex lindex/kappahl (vita kläder har färre kemikalier), små strumpor som går upp en bit (korta strumpor åker bara av). Generellt kläder som kan användas till vardags, jag fick massa söta kläder med onödiga knappar, rosetter som var i vägen, hängselbyxor som aldrig användes osv. Gulligt på kort men sen åkte de kläder på som bara var lättast att ta av och på. Alla gulliga gosedjur osv ligger bara i en låda, barn är inte intresserade av det. Inte för små kläder eller mycket kläder i samma storlek, de växer så snabbt i början och har kläderna max i några veckor. Ett blöjpaket med blöjor i storlek 1 (de första man har) är så otroligt gulligt för de är så små och något jag slulle lägga med i paketet. Jag har också älskat att fylla i "första boken om mig" som finns i olika versioner på typ Akademibokhandeln, och är en fin gåva. 

Stort lycka till! 

Att ditt barn inte var intresserad av "gulliga" gosedjur innebär inte att barn generellt inte är det. 
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (M) skrev 2025-11-18 00:38:42 följande:
    Att ditt barn inte var intresserad av "gulliga" gosedjur innebär inte att barn generellt inte är det. 
    Hon menade kanske att bebisen inte är intresserad av gosedjur... gissar jag.
    Men barnet blir ju äldre och då är sannolikheten för gillande av gosedjur stor.

Jag tror inte att jag känner till en enda unge som inte haft minst ett gosedjur som är "livsviktigt" för barnet!
  • Anonym (Jenny)

Tycker du har fått många fina förslag! Men en tanke - det är ju egentligen inte en julklapp till din syster bara (om hon inte är ensamstående), det är ju faktiskt till barnens båda föräldrar. Så glöm inte pappan också i det hela och ge dem paketet ihop. 

Jag vet inte om jag hade blivit glad att själv få en sådan julklapp medans mannen får "egna" saker" om du förstår vad jag menar. Tanken är jättebra, men inkludera båda föräldrarna i det hela. Det är ju inte bara mammans barn. 

Tänk lite på att många barn växer fort! Så även kläder som passar lite längre fram i vår. 

Presentkort på att du fixar matlådor till dem kan också vara en tanke. 

Mina ungar har älskat sådana där badböcker i ett plastat material. De funkar både i badkaret och som leksak att bita och tugga i framförallt när tänderna är på gång. Även sådana saker som kylringar för tandsprickning är grymt bra! 

Våtservetter och torra tvättlappar (tänk som hushållspapper/toapapper i konsistensen) går åt i mängder. 

Sedan - en sista tanke. Det är en jättefin tanke - och man ska glädjas och se framåt! Men en del vill inte ha sådan låda förren bebisen är ute och det är klart. Jag vet att många idag har babyshowers osv, men jag vet också de som absolut knappt önskat ha mer än ett startpaket hemma förren de vet att allt gått bra. MEN! Du känner din syster och hennes man bäst så det är den känslan du ska gå på inte en anonym skribent på nätet som kallar sig "Jenny".

• Anonym (M)
    Anonym (Daisy) skrev 2025-11-18 05:29:18 följande:
    Hon menade kanske att bebisen inte är intresserad av gosedjur... gissar jag.
    Men barnet blir ju äldre och då är sannolikheten för gillande av gosedjur stor.

Jag tror inte att jag känner till en enda unge som inte haft minst ett gosedjur som är "livsviktigt" för barnet!
    Det hon skrev och påstod var att barn inte var intresserade av sådant. 

Det som är verkligheten är att just HNNES barn inte var intresserad. 

Samma här, alla barn jag har känt har haft favorit gosedjur de fått vid födelsen. 
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-11-18 09:31:35 följande:

Tycker du har fått många fina förslag! Men en tanke - det är ju egentligen inte en julklapp till din syster bara (om hon inte är ensamstående), det är ju faktiskt till barnens båda föräldrar. Så glöm inte pappan också i det hela och ge dem paketet ihop. 

Jag vet inte om jag hade blivit glad att själv få en sådan julklapp medans mannen får "egna" saker" om du förstår vad jag menar. Tanken är jättebra, men inkludera båda föräldrarna i det hela. Det är ju inte bara mammans barn. 

Tänk lite på att många barn växer fort! Så även kläder som passar lite längre fram i vår. 

Presentkort på att du fixar matlådor till dem kan också vara en tanke. 

Mina ungar har älskat sådana där badböcker i ett plastat material. De funkar både i badkaret och som leksak att bita och tugga i framförallt när tänderna är på gång. Även sådana saker som kylringar för tandsprickning är grymt bra! 

Våtservetter och torra tvättlappar (tänk som hushållspapper/toapapper i konsistensen) går åt i mängder. 

Sedan - en sista tanke. Det är en jättefin tanke - och man ska glädjas och se framåt! Men en del vill inte ha sådan låda förren bebisen är ute och det är klart. Jag vet att många idag har babyshowers osv, men jag vet också de som absolut knappt önskat ha mer än ett startpaket hemma förren de vet att allt gått bra. MEN! Du känner din syster och hennes man bäst så det är den känslan du ska gå på inte en anonym skribent på nätet som kallar sig "Jenny".

Vad menar du med att allt har gått bra? Det är väldigt ovanligt att barnet dör vid förlossningen i Sverige. 
  • Anonym (Hmm..,.)
    Anonym (Kalla) skrev 2025-11-18 11:28:53 följande:
    Vad menar du med att allt har gått bra? Det är väldigt ovanligt att barnet dör vid förlossningen i Sverige. 
    När jag var med på min kompis förlossning träffade jag ett annat par som också var på BB för att föda. Jag känner mannen i det förhållandet. De var jätteglada och förväntansfulla. Min väninna tyckte bara allt var hemskt eftersom hon bara skulle föda och sedan adoptera bort barnet omgående utan att ens hålla i det. Hon födde en frisk pojke, det andra parets bebis dog. Så även om det är ovanligt så händer det och därför förstår jag att vissa inte skaffar någonting innan barnet är fött och mår bra.
  • Anonym (Jenny)
    Ovanligt ja, men det händer saker med både mammor och barn. En graviditet går oftast bra men har man haft någon i närheten där det inte gått bra så kanske man tänker till en extra gång. 
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-11-18 11:38:15 följande:
    När jag var med på min kompis förlossning träffade jag ett annat par som också var på BB för att föda. Jag känner mannen i det förhållandet. De var jätteglada och förväntansfulla. Min väninna tyckte bara allt var hemskt eftersom hon bara skulle föda och sedan adoptera bort barnet omgående utan att ens hålla i det. Hon födde en frisk pojke, det andra parets bebis dog. Så även om det är ovanligt så händer det och därför förstår jag att vissa inte skaffar någonting innan barnet är fött och mår bra.
    Jag tycker det är konstigt att resonera så. Om det skulle hända så är ju det minsta problemet att man har saker hemma. 
    Det är ju mer vanligt att något annat händer, dvs DS eller andra funktionsnedsättningar, för tidig födsel osv. Då är det ju kanon att ha saker hemma, eftersom man inte vill springa på stan och handla det första man gör när man kommer hem. 
  • Anonym (hjälp)

Tack för svaren, jag ska läsa dem när jag orkar hålla ögonen öppna mer än tio sekunder i taget. Det är en jäkla förkylning jag har åkt på.

• Spucks

Det låter som en fin idé, men frågan är om den uppskattas av din syster? När jag var gravid, tyckte jag väldigt mycket om att få välja grejer till min bebis, jag hade inte blivit så glad om någon hade köpt en stor del av det jag kommer att behöva/vill ha och därmed tagit ifrån mig nöjen att förbereda. Och jag vet att många känner likadana.
    Så var säker att din syster uppskattar detta. Eller så ger du presenter som inte tillhör "bobygget" men som hon gillar. Tex. om hon vill gå till babysim med barnet kan du ge henne en presentkort till det.

Sedan hade jag personligen uppskattat det mycket mer om jag fick presenter som är till MIG. Är man gravid reduceras man oftast till just den funktionen och man är ingen egen människa längra i mångas ögon. Allt handlar bara om barnet. Och medan man själv nog har det mesta av sin fokus riktat mot barnet, är det ändå fint när andra människor ser en som individ. PGA detta skulle jag snarare ge presenter som är till din syster, fast de kan ju ändå på något sätt vara kopplade till barnet. Tex. presentkort på städning (företag eller att du städer), på matleverans osv. För just när bebisen är ny har man bättre att göra än att egna sin tid åt sådana vardagssysslor.

• Anonym (x)
    Anonym (hjälp) skrev 2025-11-18 16:26:54 följande:

Tack för svaren, jag ska läsa dem när jag orkar hålla ögonen öppna mer än tio sekunder i taget. Det är en jäkla förkylning jag har åkt på.

Krya på dig.
  • Anonym (M)
    Och ändå förekommer det några gånger per år. Det förekommer också att barn föds extremt prematur och inge överlever. Eller att barn dör i magen. 

Just pga att det kan hända, även om det är ovanligt, bör man av hänsyn och respekt vänta tills man vet att allt har gått bra. 

Det är inte speciellt roligt att ha fått en massa baby-saker, kläder, blöjor, start-kit i present när man inte för ta med sig ett levande barn hem. 

Jag vet tyvärr vad jag talar om och hade aldrig blivit glad för att få star-kit etc före förlossning och före jag vet att allt gått bra. Pga det så har jag sluppit alls baby-showers, eftersom folk har visat respekt och hänsyn för vad jag tidigare har gått igenom. 

Intentionen är fin, men det kan bli helt fel. Mycket bättre att vänta tills efter förlossningen. 
  • Anonym (M)
    Ca 200 barn dör varje år i Sverige under första månaden. 
  • Anonym (M)
    Och ca 400-450 barn är dödfödda i Sverige per år. Men absolut, det är ovanligt men det händer. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kalla) skrev 2025-11-18 15:56:34 följande:
    Jag tycker det är konstigt att resonera så. Om det skulle hända så är ju det minsta problemet att man har saker hemma. 
    Det är ju mer vanligt att något annat händer, dvs DS eller andra funktionsnedsättningar, för tidig födsel osv. Då är det ju kanon att ha saker hemma, eftersom man inte vill springa på stan och handla det första man gör när man kommer hem. 
    Det är jobbigt och tufft att komma hem från förlossning utan ett barn och de alla saker man fått. Lämna tillbaka barnvagn, bilstol etc. 

Om man nu föder förtidigt så finns det förmodligen både vänner och familj som kan ordna med de ba y-saker man kan tänkas behöva. Det är ett icke-problem. 
  • Anonym (Kalla)

Jag tar för givet att TS känner sin syster och vet om det är lämpligt eller inte att ge bort en babylåda i julklapp. 

• Anonym (M)
    Anonym (Kalla) skrev 2025-11-20 11:19:09 följande:

Jag tar för givet att TS känner sin syster och vet om det är lämpligt eller inte att ge bort en babylåda i julklapp. 

Det är inte säkert hon vet, även om hon känner sin syster. 
Svar på tråden Babylåda i julklapp