Babylåda i julklapp
Jag vill fylla en låda till min syster som ska ha barn i början av februari. Vi är relativt unga och saknar en äldre generation att fråga så jag frågar er här:
Vad ska jag stoppa i lådan?
Jag vill fylla en låda till min syster som ska ha barn i början av februari. Vi är relativt unga och saknar en äldre generation att fråga så jag frågar er här:
Vad ska jag stoppa i lådan?
Vad har du för budget?
Jag skulle tipsa om att blanda saker för både bebis och mamman , en mamma blir glad för bröstvårtsinlägg, våtservetter intim, bindor , kanske lite choklad , 3-pack sköna trosor .. typ...
Många butiker som Kappahl och Lindex etc har oftast små start-kit med bodys/mössa/byxa , köp några olika såna i olika storlekar, kombinerat med tex en gosig filt, ett paket blöjor , en napp och kanske en badolja...
Ungefär så..
Kläder, blöjor, tvättlappar, mjukisdjur, filt är några exempel. Finns listor på vad man behöver när första barnet kommer, så googla på det. Något till mamma också. t ex hennes favoritgodis.
Vilken fin julklapp! Jag skulle tipsa om användbara saker så som kläder - bodys i vit bomull från t ex lindex/kappahl (vita kläder har färre kemikalier), små strumpor som går upp en bit (korta strumpor åker bara av). Generellt kläder som kan användas till vardags, jag fick massa söta kläder med onödiga knappar, rosetter som var i vägen, hängselbyxor som aldrig användes osv. Gulligt på kort men sen åkte de kläder på som bara var lättast att ta av och på. Alla gulliga gosedjur osv ligger bara i en låda, barn är inte intresserade av det. Inte för små kläder eller mycket kläder i samma storlek, de växer så snabbt i början och har kläderna max i några veckor. Ett blöjpaket med blöjor i storlek 1 (de första man har) är så otroligt gulligt för de är så små och något jag slulle lägga med i paketet. Jag har också älskat att fylla i "första boken om mig" som finns i olika versioner på typ Akademibokhandeln, och är en fin gåva.
Stort lycka till!
Vilken fin julklapp! Jag skulle tipsa om användbara saker så som kläder - bodys i vit bomull från t ex lindex/kappahl (vita kläder har färre kemikalier), små strumpor som går upp en bit (korta strumpor åker bara av). Generellt kläder som kan användas till vardags, jag fick massa söta kläder med onödiga knappar, rosetter som var i vägen, hängselbyxor som aldrig användes osv. Gulligt på kort men sen åkte de kläder på som bara var lättast att ta av och på. Alla gulliga gosedjur osv ligger bara i en låda, barn är inte intresserade av det. Inte för små kläder eller mycket kläder i samma storlek, de växer så snabbt i början och har kläderna max i några veckor. Ett blöjpaket med blöjor i storlek 1 (de första man har) är så otroligt gulligt för de är så små och något jag slulle lägga med i paketet. Jag har också älskat att fylla i "första boken om mig" som finns i olika versioner på typ Akademibokhandeln, och är en fin gåva.
Stort lycka till!
Tycker du har fått många fina förslag! Men en tanke - det är ju egentligen inte en julklapp till din syster bara (om hon inte är ensamstående), det är ju faktiskt till barnens båda föräldrar. Så glöm inte pappan också i det hela och ge dem paketet ihop.
Jag vet inte om jag hade blivit glad att själv få en sådan julklapp medans mannen får "egna" saker" om du förstår vad jag menar. Tanken är jättebra, men inkludera båda föräldrarna i det hela. Det är ju inte bara mammans barn.
Tänk lite på att många barn växer fort! Så även kläder som passar lite längre fram i vår.
Presentkort på att du fixar matlådor till dem kan också vara en tanke.
Mina ungar har älskat sådana där badböcker i ett plastat material. De funkar både i badkaret och som leksak att bita och tugga i framförallt när tänderna är på gång. Även sådana saker som kylringar för tandsprickning är grymt bra!
Våtservetter och torra tvättlappar (tänk som hushållspapper/toapapper i konsistensen) går åt i mängder.
Sedan - en sista tanke. Det är en jättefin tanke - och man ska glädjas och se framåt! Men en del vill inte ha sådan låda förren bebisen är ute och det är klart. Jag vet att många idag har babyshowers osv, men jag vet också de som absolut knappt önskat ha mer än ett startpaket hemma förren de vet att allt gått bra. MEN! Du känner din syster och hennes man bäst så det är den känslan du ska gå på inte en anonym skribent på nätet som kallar sig "Jenny".
Tycker du har fått många fina förslag! Men en tanke - det är ju egentligen inte en julklapp till din syster bara (om hon inte är ensamstående), det är ju faktiskt till barnens båda föräldrar. Så glöm inte pappan också i det hela och ge dem paketet ihop.
Jag vet inte om jag hade blivit glad att själv få en sådan julklapp medans mannen får "egna" saker" om du förstår vad jag menar. Tanken är jättebra, men inkludera båda föräldrarna i det hela. Det är ju inte bara mammans barn.
Tänk lite på att många barn växer fort! Så även kläder som passar lite längre fram i vår.
Presentkort på att du fixar matlådor till dem kan också vara en tanke.
Mina ungar har älskat sådana där badböcker i ett plastat material. De funkar både i badkaret och som leksak att bita och tugga i framförallt när tänderna är på gång. Även sådana saker som kylringar för tandsprickning är grymt bra!
Våtservetter och torra tvättlappar (tänk som hushållspapper/toapapper i konsistensen) går åt i mängder.
Sedan - en sista tanke. Det är en jättefin tanke - och man ska glädjas och se framåt! Men en del vill inte ha sådan låda förren bebisen är ute och det är klart. Jag vet att många idag har babyshowers osv, men jag vet också de som absolut knappt önskat ha mer än ett startpaket hemma förren de vet att allt gått bra. MEN! Du känner din syster och hennes man bäst så det är den känslan du ska gå på inte en anonym skribent på nätet som kallar sig "Jenny". ![]()
Tack för svaren, jag ska läsa dem när jag orkar hålla ögonen öppna mer än tio sekunder i taget. Det är en jäkla förkylning jag har åkt på.
Det låter som en fin idé, men frågan är om den uppskattas av din syster? När jag var gravid, tyckte jag väldigt mycket om att få välja grejer till min bebis, jag hade inte blivit så glad om någon hade köpt en stor del av det jag kommer att behöva/vill ha och därmed tagit ifrån mig nöjen att förbereda. Och jag vet att många känner likadana.
Så var säker att din syster uppskattar detta. Eller så ger du presenter som inte tillhör "bobygget" men som hon gillar. Tex. om hon vill gå till babysim med barnet kan du ge henne en presentkort till det.
Sedan hade jag personligen uppskattat det mycket mer om jag fick presenter som är till MIG. Är man gravid reduceras man oftast till just den funktionen och man är ingen egen människa längra i mångas ögon. Allt handlar bara om barnet. Och medan man själv nog har det mesta av sin fokus riktat mot barnet, är det ändå fint när andra människor ser en som individ. PGA detta skulle jag snarare ge presenter som är till din syster, fast de kan ju ändå på något sätt vara kopplade till barnet. Tex. presentkort på städning (företag eller att du städer), på matleverans osv. För just när bebisen är ny har man bättre att göra än att egna sin tid åt sådana vardagssysslor.
Tack för svaren, jag ska läsa dem när jag orkar hålla ögonen öppna mer än tio sekunder i taget. Det är en jäkla förkylning jag har åkt på.
Jag tar för givet att TS känner sin syster och vet om det är lämpligt eller inte att ge bort en babylåda i julklapp.
Jag tar för givet att TS känner sin syster och vet om det är lämpligt eller inte att ge bort en babylåda i julklapp.