Stanna eller lämna (jobb)
Jag jobbar mer än jag vill. Det är mycket extra tid som jag aldrig hinner ta ut och därför efterskänker. Trots att jag arbetar mycket så kräver egentligen arbetet ännu mer, 10-12h per dag är egentligen inte nog. Detta gör att jag ligger efter jämt och kommer dåligt förberedd till saker, jag är irriterad och trött. Jag har två barn och en gård vi håller på bygga upp, men jag är inte där mentalt. Barnens aktiviteter och skol engagemang blir stressigt och bökigt. Min man jobbar också heltid.
Min chef har sagt att jag är så viktig för arbetsplatsen och att jag kommer ta över hans jobb sen när han går i pension, vilket är några år bort. Han säger att han satt mig som sin efterträdare i någon lista. Jag har varit chef innan och har inte bestämt mig än om jag vill vara det igen. Jag trodde han frågade för att han uppskattade mig men det är också en strategi.
Jag märkte nyligen när våra teams prestationer skulle presenteras av vår chef att mina projekt inte var med trots att de är 3ggr större än de flesta andra. Mitt namn angavs inte eller några av mina initiativ. När jag frågade varför fick jag flera konstiga förklaringar som jag är tveksam till. Jag har också märkt att saker jag framför ibland tvättas, dvs ersätts med chefens namn.
Sammantaget så drog jag slutsatsen att chefen ville få mig att sluta genom att förminska min prestation, köra över mig och lova saker som jag aldrig vet om de kommer hända. Så ett av projekten jag är engagerad i undrade om jag ville jobba där 100 procent. De erbjöd att ersätta vår funktion för min tid så de kan ta in en annan. Min chef sa nej till detta .. han sa att han behövde mig för a-z. Själv hade jag sett det som en befrielse eftersom jag då kanske bara jobbat 100 procent.
Hur ska jag göra? Ska jag lämna fastän företaget är bra och kollegorna i förlängningen?
Tack för att ni läst.