• Anonym (Kajsa)

Stanna eller lämna (jobb)

Jag jobbar mer än jag vill. Det är mycket extra tid som jag aldrig hinner ta ut och därför efterskänker. Trots att jag arbetar mycket så kräver egentligen arbetet ännu mer, 10-12h per dag är egentligen inte nog. Detta gör att jag ligger efter jämt och kommer dåligt förberedd till saker, jag är irriterad och trött. Jag har två barn och en gård vi håller på bygga upp, men jag är inte där mentalt. Barnens aktiviteter och skol engagemang blir stressigt och bökigt. Min man jobbar också heltid. 

Jag är så trött och ibland gråter jag och är arg utan att veta varför. Jag ser hur tiden bara går och jag lever inte.

Å andra sidan är jag stolt över mitt jobb och det företag jag jobbar på. Jag har egentligen roliga arbetsområden , frihet och förtroende att påverka och förändra. Jag tror att det jag gör har stor inverkan på företagets framtid och det är viktigt för mig. Mina kollegor är hyffsat bra även om min chef är konflikträdd och konstant vill framhäva sig själv mot management på våra bedrifter.. 
    Jag har återkommande tagit upp med min chef att arbetsbelastningen är för hög. Min chef säger att han förstår men ger inga förslag eller lösningar. Han har också bekräftat att belastningen i teamet är skevt men säger att han är maktlös i situationen hur han ska hantera det. 
    Jag har massa "extra" uppgifter som handlar om att ta fram rutiner, utbildningar och arbetssätt för hela teamet. Pga min arbetsbelastning hinner jag dock inte få den framdrift som krävs. Min chef säger att det måste göras.. jag påpekar min arbetsbelastning. Chefen säger att det ändå måste göras...

Min chef har sagt att jag är så viktig för arbetsplatsen och att jag kommer ta över hans jobb sen när han går i pension, vilket är några år bort. Han säger att han satt mig som sin efterträdare i någon lista. Jag har varit chef innan och har inte bestämt mig än om jag vill vara det igen. Jag trodde han frågade för att han uppskattade mig men det är också en strategi. 

Jag märkte nyligen när våra teams prestationer skulle presenteras av vår chef att mina projekt inte var med trots att de är 3ggr större än de flesta andra. Mitt namn angavs inte eller några av mina initiativ. När jag frågade varför fick jag flera konstiga förklaringar som jag är tveksam till. Jag har också märkt att saker jag framför ibland tvättas, dvs ersätts med chefens namn. 

Sammantaget så drog jag slutsatsen att chefen ville få mig att sluta genom att förminska min prestation, köra över mig och lova saker som jag aldrig vet om de kommer hända. Så ett av projekten jag är engagerad i undrade om jag ville jobba där 100 procent. De erbjöd att ersätta vår funktion för min tid så de kan ta in en annan. Min chef sa nej till detta .. han sa att han behövde mig för a-z. Själv hade jag sett det som en befrielse eftersom jag då kanske bara jobbat 100 procent. 

Hur ska jag göra? Ska jag lämna fastän företaget är bra och kollegorna i förlängningen? 

Tack för att ni läst.
  • Svar på tråden Stanna eller lämna (jobb)
  • FredrikLiksom

Du får fråga dig själv om du håller ihop över tid?

Jag älskar att jobba och gjorde precis som du, jobbade alldeles för mycket. Till slut fick jag stress-symtom och insåg att det inte var hållbart. 

Nu har det löst sig. Jag vet inte hur det gick till men jag har en bra chef samtidigt som jag slutade göra allt ?extra?.

Jag tänker att du kanske ska söka lite andra jobb. Kanske bara för att se vad som finns. Dyker det upp nåt bra så varför inte?

För jag tror inte du mår bra i längden av att jobba så mycket.

• Anonym (Hoppa)

Har du hittat väggen en gång är risken att du hamnar där igen. 

Hoppa av jobbet för din skull. Livet består av mer än jobbet. Dina barn. Er gård. Din man. Dina vänner. Din familj. Livet. 

Byt jobb. 

• Anonym (Jobblös)

Sök gärna andra jobb men säg inte upp dig om du behöver din inkomst.
    Jag blev arbetslös för snart tre år sedan och har varit på en, EN intervju på den tiden.
    Vet inte din ålder men jag är 58 och många jag pratar med menar att ålders-bilan faller redan innan 50 gott och väl.
    Har 35 års vana av mitt jobb och ett riktigt bra CV. Man får inte ens mail med :Tack för din ansökan.

Trivs du inte ska du ju självklart göra något åt det men skulle du ha oturen att bli långtidsarbetslös - det är stressande de-luxe, jag lovar!

• Anonym (Gumman)

När du sitter där på ålderns höst, vad kommer du att ångra mest? Att du inte fick det där chefsjobbet, tjänade si och så mycket mer pengar, fick en klapp på axeln från ledningen, eller att du inte fanns där för din familj? Inte var en glad och engagerad förälder? 

Byt jobb. Det låter ärligt talat som att det bara kan bli bättre. 

• fornminne

Det låter ju som att din chef är det största problemet. Han försöker inte lösa situationen, utan kör över dig och lägger för mycket på dig. 

Dåliga chefer kan ibland tyvärr göra att man måste lämna en arbetsplats för sin hälsas skull. Men om du nu är så oumbärlig för företaget som han påstår, kanske du kan använda det som påtryckningsmedel? Säg inte att du ska sluta, inte än. Men låt honom förstå att han inte ska ta dig för givet och att du kanske försvinner om han fortsätter överbelasta dig eller utnyttja dig genom att förhindra att du får en lättare tjänst inom företaget.

• Anonym (H)

Kan det vara så att chefen har god nytta av dig men vill inte att dina prestationer ska synas? Han kanske kän?ner sig hotad av dig?

Han verkar förminska dig och din insats avsiktligt.

Man blir aldrig riktigt bra under en dälig chef och man mår psykiskt dåligt. Så tyvärr verkar alternativet vara att byta arbete, så att du kommer ifrån honom.

Du vill ju inte heller bli utbränd! Då kan du glömma någon typ av framgång i jobbet.

Alla behöver inte bli chefer men alla behöver trivas på sitt arbete.

• Jemp

Jag hade nog sett mig om efter annat. 

Har du frågat vilka arbetsuppgifter som ska tas bort när du får en ny? Har du bemött extra uppgifter med ledighetsansökan och att diskutera övertid (och om relevant, lönediskussion)? Pratat med facket?

Är kraven reella eller din egen förväntan/vilja att göra ett extra bra jobb? Jag menar INTE att säga att du får skylla dig själv, utan frågar för att jag själv lätt hamnar där.

• Anonym (Ruter dam)

Livet har lärt mig att man aldrig ska jobba för en chef som inte har ens rygg och inte vill se en växa. Det är riktigt dåligt och räcker för att jag ska byta jobb.

Du kommer att må otroligt bra när du mentalt ger fingret åt den här personen.

• Anonym (H)

Vid närmare eftertanke kan din chef vara orolig för att hans allmänt dåliga ledarskap ska komma fram. Att du är farlig för hans rykte genom att ta upp frågor som sätter press på honom som ledare. Krav som han inte kan leva upp till.

Då är det enligt hans sätt att se inte bra om du framstår som kompetent och viktig för företaget inför andra inom firman. Han har all anledning att hålla tillbaka dig i företaget. För att skydda sig själv.

Hade han varit kapabel att ta upp problemen som du har påtalat så hade han gjort det. Han försöker tysta dig genom att muta dig med att han ska föreslå dig som chef. Inte säkert att han har det inflytandet den dagen som han går i pension. 

• Anonym (HR)

Vad händer om du går hem efter åtta timmars arbete?

• Anonym (Kajsa)
    Jemp skrev 2025-11-20 07:39:38 följande:

Jag hade nog sett mig om efter annat. 

Har du frågat vilka arbetsuppgifter som ska tas bort när du får en ny? Har du bemött extra uppgifter med ledighetsansökan och att diskutera övertid (och om relevant, lönediskussion)? Pratat med facket?

Är kraven reella eller din egen förväntan/vilja att göra ett extra bra jobb? Jag menar INTE att säga att du får skylla dig själv, utan frågar för att jag själv lätt hamnar där.

Hej! 
    Tack för ditt svar. Ja, även om det finns mycket jag gillar med företaget i sig så kanske det blir så. 

Vi har pratat många gånger om min arbetsbelastning och att det är skevt inom vårt team. Det kommer saker hela tiden som jag ska göra även om detta är generellt känt. Även övriga på arbetsplatsen kommenterar att jag alltid har för mycket. Senast idag hade jag inte hunnit med en sak på en lång lista av saker som skulle göras. Jag frågade då min chef vad jag skulle ta bort  och listade också den orimligt långa listan av alternativ att prioritera ner. Vi skulle haft ett möte imorgon om en annan av dessa saker på listan. Han bokade då av mötet och sa sådär, nu hinner du..
    Jag har definitivt fått sänka min standard för att möta en knapp good enough på det mesta.
    Jag kan få viss upp justering av lönen det har redan diskuterats, men lönen har egentligen inte varit problemet. Jag fick erbjudande att ta lite saker som utlägg också eftersom jag inte får ut all min övertid. Men det enda jag egentligen vill är att ha en rimlig belastning och arbetstid.
  • Tow2Mater

Vad är det för medarbetare du har om de inte anses kapabla att kunna avlasta dig? Praktikanter?

• Core

Du är typexempel på någon som bränner ut dig för ingenting. Varenda tjänst jag haft har man lastat mig med saker som inte hinns med, men jag åker ändå hem efter arbetsdagens slut. Företaget ser då att åtgärd behövs, och man löser problemet. Så länge det finns någon trasa att vrida dropparna ur kommer man att göra det.

För övrigt har jag aldrig haft problem vid lönesamtal eller missanpassning, tvärt om, jag kommer alltid bra överens med chefer även om jag drar tydliga gränser.

Det måste du börja göra, och frågan är om inte det bandet är svårt att backa där du är nu, det kanske är enklare att börja på ny kula på ny arbetsplats 

• Lönnsirap

Det låter misstänkt likt att chefen faktiskt är tämligen oärlig och låter sina prestationer presenteras under eget namn, samtidigt som hen försöker få dig att stanna resten av karriären. 

Du kan ju inte framstå som kompetent och viktig om chefen tar åt sig äran av det du presterar, och du är väldigt lättlurad om du inbillar dig att du är efterträdare. 

Självklart kommer företaget rekrytera in någon annan som leder och "fördelar arbetet", när chefen går i pension.

Jag tänker att du behöver söka stöd för att sätta rimliga gränser på jobbet. Att ständigt jobba och pressa sig hårdare är inte rimligt. Exakt vad du bör göra kan jag inte svara på. Det kan vara allt ifrån att faktiskt prata med en vän, att prata med facket eller gå till chefens chef beroende på situation.... Men först behöver du tydligt spara bevis på vad du gör och se om du faktiskt mesar dig och låter dig bli överkörd. 

Kanske har du lite för mycket duktig flicka i dig? Eller så är din chef lite för bekväm med att du har för mycket. 

• Anonym (H)
    Anonym (Kajsa) skrev 2025-11-20 21:17:07 följande:
    Hej! 
    Tack för ditt svar. Ja, även om det finns mycket jag gillar med företaget i sig så kanske det blir så. 

Vi har pratat många gånger om min arbetsbelastning och att det är skevt inom vårt team. Det kommer saker hela tiden som jag ska göra även om detta är generellt känt. Även övriga på arbetsplatsen kommenterar att jag alltid har för mycket. Senast idag hade jag inte hunnit med en sak på en lång lista av saker som skulle göras. Jag frågade då min chef vad jag skulle ta bort  och listade också den orimligt långa listan av alternativ att prioritera ner. Vi skulle haft ett möte imorgon om en annan av dessa saker på listan. Han bokade då av mötet och sa sådär, nu hinner du..
    Jag har definitivt fått sänka min standard för att möta en knapp good enough på det mesta.
    Jag kan få viss upp justering av lönen det har redan diskuterats, men lönen har egentligen inte varit problemet. Jag fick erbjudande att ta lite saker som utlägg också eftersom jag inte får ut all min övertid. Men det enda jag egentligen vill är att ha en rimlig belastning och arbetstid.
    Ja, de flesta vill väl leva ett normalt liv.
Svar på tråden Stanna eller lämna (jobb)