• Anonym (Mamma)

Barnkalas

Hej! Sonen fyller 7 år i december och han vill verkligen ha ett kalas för sina klasskompisar. vi har alltid bott trångt och han har aldrig efterfrågat kalas tidigare. Vi bor tyvärr fortfarande för trångt för att ha 18 st 7-åringar hemma hos oss och undrar om ni har några förlag på ställen att vara på?
    Har funderat på Leos Lekland då de har olika paket med mat/dryck/efterrätt men är lite rädd att det ska bli för opersonligt. 

Hur har ni andra som bor trångt gjort? Sonen själv har inga förslag på vad han vill förutom att han vill att alla ska komma, godispåse typ. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Barnkalas
  • Anonym (-)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-24 12:00:51 följande:
    Barnkalas

Hej! Sonen fyller 7 år i december och han vill verkligen ha ett kalas för sina klasskompisar. vi har alltid bott trångt och han har aldrig efterfrågat kalas tidigare. Vi bor tyvärr fortfarande för trångt för att ha 18 st 7-åringar hemma hos oss och undrar om ni har några förlag på ställen att vara på?
    Har funderat på Leos Lekland då de har olika paket med mat/dryck/efterrätt men är lite rädd att det ska bli för opersonligt. 

Hur har ni andra som bor trångt gjort? Sonen själv har inga förslag på vad han vill förutom att han vill att alla ska komma, godispåse typ. Hur hade ni gjort?

Min dotter fyller år i januari och i har också bott trångt. Nu bjöd hon inte 18 personer till sitt kalas men tänker att det borde gå att lösa ändå.

Vi har för det mesta haft utekalas. Gjort en bana med utmaningar i skogen där de fått tävla i lag. Typ lösa kluriga men lättorganiserade uppgifter som att hela laget ska stå på att antal tidningar och sen ska de flyttas till en annan ruta utan att någon kliver utanför, vilket lag får sammanlagt bäst tid nedför pulkabacken osv.

Sen har vi grillat korv och druckit varm choklad.
  • Anonym (E)

Bowling eller laserdome har vi kört på i den åldern, biokalas har också varit populärt bland kompisarna men då brukar det vara max 5 barn för billigt är det ju inte

• Anonym (a)

Har sett att flera hyrt en gympasal billigt och byggt upp hinderbana+lekar. 

• Kammen320

Hyr gympasal. Bygg hinderbana/ha olika stationer/kör 5-kamp eller vad ni vill. Barnen roar sig ofta själva rätt lätt i en gympasal. Det är inte för dyrt, vädret spelar ingen roll och det finns toaletter lättillgängliga. 

• Kvittning

Om du vill ha så lite jobb som möjligt, ordna på lekland
    Om du vill ha det så bra som möjligt ur ekonomisk synvinkel, hyr en idrottshall

Vi har både haft och gått på alla typer av kalas, lekland, badkalas, lasergame, hemma, 4H-gård, idrottshall. 

Alla har varit lika bra både som gäst och som födelsedagsbarn, men det är ju typ 20 gånger mer jobb att ordna sakerna själv än att hyra in sig hos en kalasfixande anläggning. 

För oss har det i första hand varit barnet som fått bestämma och om det inte haft något särskilt önskemål så har vår egen vardagsstressnivå fått styra. Har vi känt att vi har energi och tycker det skulle vara kul att baka, komma på lekar mm eller har vi känt att livet är rätt stressigt och det är skönt att få kalaset ordnat av någon annan?

• Jemp

Vi brukar hyra skolans (/kommunens) gympasal när barnen vill bjuda fler än vad som ryms hemma. 

• Anonym (kolla)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-24 12:00:51 följande:
    Barnkalas

Skulle också rekommendera att ni hyr en gympasal eller liknande. Dels för att det blir svindyrt att bjuda 18 barn på Leos, men också för att det blir väldigt opersonligt, alla kommer att spridas ut och inte vara en sammanhållen grupp.

I en gympasal kan ni göra en bana, olika lekar, ett hörn  med fika, nån annan aktivitet. Gruppen kan spridas på en bra yta, men ändå sammanhållen tillsammans. 

Viktigt i den åldern är att styra upp kalaset, inte bara fri lek. Utan sätt tider för allt, tex lekar, fika, paketöppning, lekar igen, fiskdamm, gå hem. 
  • Anonym (kolla)
    Kvittning skrev 2025-11-25 09:13:21 följande:

Om du vill ha så lite jobb som möjligt, ordna på lekland
    Om du vill ha det så bra som möjligt ur ekonomisk synvinkel, hyr en idrottshall

Vi har både haft och gått på alla typer av kalas, lekland, badkalas, lasergame, hemma, 4H-gård, idrottshall. 

Alla har varit lika bra både som gäst och som födelsedagsbarn, men det är ju typ 20 gånger mer jobb att ordna sakerna själv än att hyra in sig hos en kalasfixande anläggning. 

För oss har det i första hand varit barnet som fått bestämma och om det inte haft något särskilt önskemål så har vår egen vardagsstressnivå fått styra. Har vi känt att vi har energi och tycker det skulle vara kul att baka, komma på lekar mm eller har vi känt att livet är rätt stressigt och det är skönt att få kalaset ordnat av någon annan?

Man måste ju inte heller baka själv bara för att man har kalaset hemma eller i egen lokal. Köpt fika eller glass och pizza fungerar lika bra.

Oftast är barnen inte så intresserade av fikat ändå (bara de som inte får fika hemma), så man behöver inte vara så ambitiös med den biten. Köpt tårta eller glass med tillbehör, lite kex, chokladbollar eller liknande så är man i hamn. 

Lekar behöver man inte heller komma på, mer än att välja lekar man redan vet eller kan kolla på nån sida med förslag.
  • Kvittning
    Anonym (kolla) skrev 2025-11-25 10:46:47 följande:
    Man måste ju inte heller baka själv bara för att man har kalaset hemma eller i egen lokal. Köpt fika eller glass och pizza fungerar lika bra.

Oftast är barnen inte så intresserade av fikat ändå (bara de som inte får fika hemma), så man behöver inte vara så ambitiös med den biten. Köpt tårta eller glass med tillbehör, lite kex, chokladbollar eller liknande så är man i hamn. 

Lekar behöver man inte heller komma på, mer än att välja lekar man redan vet eller kan kolla på nån sida med förslag.
    Nej visst, man behöver inte baka själv men eftersom att jag gillar att baka och är bra på det så är det för mig en naturlig del i ett hemmakalas.

Men även om man köper fika så är det väldigt stor skillnad på att ordna ett kalas själv med planera, städa mm jämfört med att bara behöva dyka upp på utsatt tid och någon annan som fixar allt.

Uppfattade som att ts fråga inte utgick utifrån budget utan var relaterad till om själva kalasen i sig kändes bra, men alla svar är fokuserade på kostnadsaspekten. Och att det kan vara bra att faktiskt svara på frågan hur de kalasen upplevs, och mina barn har både som gäster och kalasvärdar gillat hemmakalas, idrottshallskalas och leklandskalas precis lika mycket. 
  • Jemp

Nu är ju sjuåringar relativt stora, men de kalas jag varit med på på Leos osv har också blivit kämpigt ur perspeki att hålla koll på barnen på ett fåtal vuxna och hypade barn. 

• Anonym (H)

Att hyra gympasal låter som en utmärkt idè.

Utekalas i december uppskattas nog inte av alla. 
    Kommer bara barnen låter inte heller säkert med 18 barn i skogen med få vuxna när det blir mörkt.

• Anonym (kolla)
    Kvittning skrev 2025-11-25 12:34:09 följande:
    Nej visst, man behöver inte baka själv men eftersom att jag gillar att baka och är bra på det så är det för mig en naturlig del i ett hemmakalas.

Men även om man köper fika så är det väldigt stor skillnad på att ordna ett kalas själv med planera, städa mm jämfört med att bara behöva dyka upp på utsatt tid och någon annan som fixar allt.

Uppfattade som att ts fråga inte utgick utifrån budget utan var relaterad till om själva kalasen i sig kändes bra, men alla svar är fokuserade på kostnadsaspekten. Och att det kan vara bra att faktiskt svara på frågan hur de kalasen upplevs, och mina barn har både som gäster och kalasvärdar gillat hemmakalas, idrottshallskalas och leklandskalas precis lika mycket. 
    Ok, men det det är ju inget generellt, så det är inget svar till någon som planerar kalas. Och jo, jag skulle vilja säga att det är en enorm skillnad i arbetsinsats mellan att baka själv eller köpa. Så ett hemmakalas där man också bakar är mycket mer jobb än ett hemmakalas där fikat är köpt. 

Mitt svar var också med hänvisning till TS eftersom det lät på ditt inlägg som att hemmakalas alltid skulle innefatta att man också bakar, vilket det ju inte gör. 
  • Anonym (-)
    Anonym (H) skrev 2025-11-25 13:38:45 följande:

Att hyra gympasal låter som en utmärkt idè.

Utekalas i december uppskattas nog inte av alla. 
    Kommer bara barnen låter inte heller säkert med 18 barn i skogen med få vuxna när det blir mörkt.

Gympasal är ett utmärkt alternativ men jag tycker det är tråkigt att du ser såna problem med ett utekalas. 

Nu har vi inte varit 18 st, men runt 12-13 på oftast tre vuxna och det har gått utmärkt. Vi har ju inte direkt gått mitt ut i urskogen och släppt dem fria mitt i natten. En vuxen har gått med varje lag för att förklara reglerna på varje station och barnen har tyckt det har varit spännande att följa ljuslyktor. Mitt på dagen är det ju inte kolsvart heller.

Alla gör som de tycker såklart, men jag tycker att du skapar ett problem som inte finns.

Min erfarenhet är att den gången vi hyrde gympasal var det fler som gjorde illa sig eftersom barn är mycket kreativa med den typen av möjligheter. Det klättrades, sprangs och lektes hårdare där än ute, så det var mer vaktande där. Men roligt hade de :)
  • Anonym (H)
    Anonym (-) skrev 2025-11-25 15:27:58 följande:
    Gympasal är ett utmärkt alternativ men jag tycker det är tråkigt att du ser såna problem med ett utekalas. 

Nu har vi inte varit 18 st, men runt 12-13 på oftast tre vuxna och det har gått utmärkt. Vi har ju inte direkt gått mitt ut i urskogen och släppt dem fria mitt i natten. En vuxen har gått med varje lag för att förklara reglerna på varje station och barnen har tyckt det har varit spännande att följa ljuslyktor. Mitt på dagen är det ju inte kolsvart heller.

Alla gör som de tycker såklart, men jag tycker att du skapar ett problem som inte finns.

Min erfarenhet är att den gången vi hyrde gympasal var det fler som gjorde illa sig eftersom barn är mycket kreativa med den typen av möjligheter. Det klättrades, sprangs och lektes hårdare där än ute, så det var mer vaktande där. Men roligt hade de :)
    Själv tycker jag att det är tråkigt att du anser att andras åsikter är tråkiga om de inte heller med dig eller man " skapar problem som inte finns " om man har andra erfarenheter gällande utekalas.

TS undrade vad vi tycker , då är det rimligt att inte endast dina erfarenheter får postas ute allas utan alla andras.
  • Anonym (-)
    Anonym (H) skrev 2025-11-25 15:41:17 följande:
    Själv tycker jag att det är tråkigt att du anser att andras åsikter är tråkiga om de inte heller med dig eller man " skapar problem som inte finns " om man har andra erfarenheter gällande utekalas.

TS undrade vad vi tycker , då är det rimligt att inte endast dina erfarenheter får postas ute allas utan alla andras.
    Absolut får man tycka olika, alla gillar inte att vara ute. Det jag vänder mig emot är att du säger att det inte är säkert, vilket inte stämmer. Det tycker jag är att skapa ett problem som inte finns. Däremot håller jag med om att utekalas såklart inte är för alla, precis som Leos inte är det, eller hyra en gympasal.
  • Core

Har provat de mesta varianter. Bästa vi gjorde, december det med, var när vi tog med korv och fika till ett vindskydd i ett friluftsområde i närheten. Där fanns lite hinderbana och likande, vi körde lite lekar. Billigt, och slänger allt i en sopkorg och åker hem efteråt. Lätt för andra föräldrar också

• Anonym (JJ)

Bor ni i hyresrätt? 
    Vi bodde i lägenhet (hyresrätt) förut , för trångt för att ha kalas med många barn. Vi hade mindre kalas hemma men när vi hade större brukade vi hyra lokal. Hyresgästföreningen hade en lokal som man fick hyra billigt. Men jag tror det brukat finnas i bostadsrättsföreningar ibland också? 

Det funkade iallafall jättebra att ha kalas där :) Leos lekland och liknande har jag aldrig testat att ha själv men har varit med barnen på kalas på Leos (som hette Andys då), Katach eller vad det heter och Jumpyard, barnen har haft kul iallafall. 

Vill man ha lite mindre kalas kan man ju ha det hemma, det hade vi i somras fast vi fortfarande inte bor så stort (litet radhus med tre rum). Men 15-20 barn hemma är nog oftast ingen bra idé 😅

Svar på tråden Barnkalas