• Anonym (Mamma)

Barnkalas

Hej! Sonen fyller 7 år i december och han vill verkligen ha ett kalas för sina klasskompisar. vi har alltid bott trångt och han har aldrig efterfrågat kalas tidigare. Vi bor tyvärr fortfarande för trångt för att ha 18 st 7-åringar hemma hos oss och undrar om ni har några förlag på ställen att vara på?
    Har funderat på Leos Lekland då de har olika paket med mat/dryck/efterrätt men är lite rädd att det ska bli för opersonligt. 

Hur har ni andra som bor trångt gjort? Sonen själv har inga förslag på vad han vill förutom att han vill att alla ska komma, godispåse typ. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Barnkalas
  • Anonym (H)

Att hyra gympasal låter som en utmärkt idè.

Utekalas i december uppskattas nog inte av alla. 
    Kommer bara barnen låter inte heller säkert med 18 barn i skogen med få vuxna när det blir mörkt.

• Anonym (kolla)
    Kvittning skrev 2025-11-25 12:34:09 följande:
    Nej visst, man behöver inte baka själv men eftersom att jag gillar att baka och är bra på det så är det för mig en naturlig del i ett hemmakalas.

Men även om man köper fika så är det väldigt stor skillnad på att ordna ett kalas själv med planera, städa mm jämfört med att bara behöva dyka upp på utsatt tid och någon annan som fixar allt.

Uppfattade som att ts fråga inte utgick utifrån budget utan var relaterad till om själva kalasen i sig kändes bra, men alla svar är fokuserade på kostnadsaspekten. Och att det kan vara bra att faktiskt svara på frågan hur de kalasen upplevs, och mina barn har både som gäster och kalasvärdar gillat hemmakalas, idrottshallskalas och leklandskalas precis lika mycket. 
    Ok, men det det är ju inget generellt, så det är inget svar till någon som planerar kalas. Och jo, jag skulle vilja säga att det är en enorm skillnad i arbetsinsats mellan att baka själv eller köpa. Så ett hemmakalas där man också bakar är mycket mer jobb än ett hemmakalas där fikat är köpt. 

Mitt svar var också med hänvisning till TS eftersom det lät på ditt inlägg som att hemmakalas alltid skulle innefatta att man också bakar, vilket det ju inte gör. 
  • Anonym (-)
    Anonym (H) skrev 2025-11-25 13:38:45 följande:

Att hyra gympasal låter som en utmärkt idè.

Utekalas i december uppskattas nog inte av alla. 
    Kommer bara barnen låter inte heller säkert med 18 barn i skogen med få vuxna när det blir mörkt.

Gympasal är ett utmärkt alternativ men jag tycker det är tråkigt att du ser såna problem med ett utekalas. 

Nu har vi inte varit 18 st, men runt 12-13 på oftast tre vuxna och det har gått utmärkt. Vi har ju inte direkt gått mitt ut i urskogen och släppt dem fria mitt i natten. En vuxen har gått med varje lag för att förklara reglerna på varje station och barnen har tyckt det har varit spännande att följa ljuslyktor. Mitt på dagen är det ju inte kolsvart heller.

Alla gör som de tycker såklart, men jag tycker att du skapar ett problem som inte finns.

Min erfarenhet är att den gången vi hyrde gympasal var det fler som gjorde illa sig eftersom barn är mycket kreativa med den typen av möjligheter. Det klättrades, sprangs och lektes hårdare där än ute, så det var mer vaktande där. Men roligt hade de :)
  • Anonym (H)
    Anonym (-) skrev 2025-11-25 15:27:58 följande:
    Gympasal är ett utmärkt alternativ men jag tycker det är tråkigt att du ser såna problem med ett utekalas. 

Nu har vi inte varit 18 st, men runt 12-13 på oftast tre vuxna och det har gått utmärkt. Vi har ju inte direkt gått mitt ut i urskogen och släppt dem fria mitt i natten. En vuxen har gått med varje lag för att förklara reglerna på varje station och barnen har tyckt det har varit spännande att följa ljuslyktor. Mitt på dagen är det ju inte kolsvart heller.

Alla gör som de tycker såklart, men jag tycker att du skapar ett problem som inte finns.

Min erfarenhet är att den gången vi hyrde gympasal var det fler som gjorde illa sig eftersom barn är mycket kreativa med den typen av möjligheter. Det klättrades, sprangs och lektes hårdare där än ute, så det var mer vaktande där. Men roligt hade de :)
    Själv tycker jag att det är tråkigt att du anser att andras åsikter är tråkiga om de inte heller med dig eller man " skapar problem som inte finns " om man har andra erfarenheter gällande utekalas.

TS undrade vad vi tycker , då är det rimligt att inte endast dina erfarenheter får postas ute allas utan alla andras.
  • Anonym (-)
    Anonym (H) skrev 2025-11-25 15:41:17 följande:
    Själv tycker jag att det är tråkigt att du anser att andras åsikter är tråkiga om de inte heller med dig eller man " skapar problem som inte finns " om man har andra erfarenheter gällande utekalas.

TS undrade vad vi tycker , då är det rimligt att inte endast dina erfarenheter får postas ute allas utan alla andras.
    Absolut får man tycka olika, alla gillar inte att vara ute. Det jag vänder mig emot är att du säger att det inte är säkert, vilket inte stämmer. Det tycker jag är att skapa ett problem som inte finns. Däremot håller jag med om att utekalas såklart inte är för alla, precis som Leos inte är det, eller hyra en gympasal.
  • Core

Har provat de mesta varianter. Bästa vi gjorde, december det med, var när vi tog med korv och fika till ett vindskydd i ett friluftsområde i närheten. Där fanns lite hinderbana och likande, vi körde lite lekar. Billigt, och slänger allt i en sopkorg och åker hem efteråt. Lätt för andra föräldrar också

• Anonym (JJ)

Bor ni i hyresrätt? 
    Vi bodde i lägenhet (hyresrätt) förut , för trångt för att ha kalas med många barn. Vi hade mindre kalas hemma men när vi hade större brukade vi hyra lokal. Hyresgästföreningen hade en lokal som man fick hyra billigt. Men jag tror det brukat finnas i bostadsrättsföreningar ibland också? 

Det funkade iallafall jättebra att ha kalas där :) Leos lekland och liknande har jag aldrig testat att ha själv men har varit med barnen på kalas på Leos (som hette Andys då), Katach eller vad det heter och Jumpyard, barnen har haft kul iallafall. 

Vill man ha lite mindre kalas kan man ju ha det hemma, det hade vi i somras fast vi fortfarande inte bor så stort (litet radhus med tre rum). Men 15-20 barn hemma är nog oftast ingen bra idé 😅

• Kvittning
    Anonym (kolla) skrev 2025-11-25 14:07:56 följande:
    Ok, men det det är ju inget generellt, så det är inget svar till någon som planerar kalas. Och jo, jag skulle vilja säga att det är en enorm skillnad i arbetsinsats mellan att baka själv eller köpa. Så ett hemmakalas där man också bakar är mycket mer jobb än ett hemmakalas där fikat är köpt. 

Mitt svar var också med hänvisning till TS eftersom det lät på ditt inlägg som att hemmakalas alltid skulle innefatta att man också bakar, vilket det ju inte gör. 
    Mitt svar i grunden var att utifrån barnperspektivet som jag uppfattade att ts efterfrågade så är alla typer av kalas lika bra. 

Och sedan ett tillägg av mina personliga erfarenheter att kalas på ett ställe där du köper ett koncept är bra om man som förälder vill slippa allt arbete runt kalasen, så om barnet inte har någon tydlig uppfattning om vad den önskar så utgå utifrån hur mycket arbete du själv vill lägga in i det. 

Sedan så tror jag att alla förstår att man kan bestämma sin egen nivå hur mycket man vill baka och pynta, men att alla kalas där du inte köper "all-inclusive" innebär mer jobb än att bara dyka upp. 
  • Aliona

Har barn i ungefär den åldern, och de flesta bor i mindre lägenheter så det är standard att ha kalas på andra ställen. Det har varit i gympasalar, skridskohall, klättercenter, parkour, circusskolor, museer, kampsportsföreningar, fotbollskalas, pingis, bowling, laserdome, trampolinparker, minigolf, musikstudios, glasstillverkning, gym, ridskolor?Leos lekland o dyl var nog mest tidigare, i förskoleåldern. Du får söka vad som finns i din stad, det brukar finnas massvis av alternativ, iaf i större städer. Generellt så har barnen gillat allt, men jag som vuxen har mer uppskattat föreningar där man hyr hela lokalen till sitt kalas, jämfört med lekland och trampolinparker där barnen ofta bara äter tillsammans och skingras sen för att blandas med andra besökare. 

• Anonym (lizzie)

Folk jag känner har lånat gympasal och köpt pizzor och tårta om de har velat göra det enkelt för sig. Alla barnen uppmanades att komma i fotbollskläder/basketkläder eller bara mjukiskläder som är lätta att röra sig i. 

Det har oftast varit jättekul för barnen. 

• Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-24 12:00:51 följande:
    Barnkalas

Hej! Sonen fyller 7 år i december och han vill verkligen ha ett kalas för sina klasskompisar. vi har alltid bott trångt och han har aldrig efterfrågat kalas tidigare. Vi bor tyvärr fortfarande för trångt för att ha 18 st 7-åringar hemma hos oss och undrar om ni har några förlag på ställen att vara på?
    Har funderat på Leos Lekland då de har olika paket med mat/dryck/efterrätt men är lite rädd att det ska bli för opersonligt. 

Hur har ni andra som bor trångt gjort? Sonen själv har inga förslag på vad han vill förutom att han vill att alla ska komma, godispåse typ. Hur hade ni gjort?

Sonen hade ett kalas på Leos lekland tillsammans med en kompis. Ungarna älskade det vi vuxna avskydde det!
    De fylldes med socker till brädden och betedde sig som små monster. De gånger jag har varit på lekland med mina barn själv har vi haft roligt och lekt en massa. Men på det här "eventet" var det sockerhöga monster som gapade och skrek. 
    Allt sunt förnuft försvann. Jag tyckte verkligen inte om hur barnen blev och ingen lyssnade på oss vuxna. Det kändes inte bra. 

Hade jag fått göra om det hade det inte blivit lekland utan vi hade hyrt en gympasal eller haft det utomhus. Alternativt letat rätt på något annat som bowling eller något liknande. Jag hade velat ha bättre koll på vad ungarna får i matväg för en korv med bröd och sedan godis och tårta blir bäddat för problem och barnen är ju under mitt ansvar på sådana saker. 

Ett år hade dottern ett kalas där vi hade tipsrunda i skogen. Vi dukade upp med stora picknick filtar och grillade hamburgare samtidigt som vi hade någon annan lek (minns inte vad men den var uppskattad). Detta var tidig vårkant så det var inte så varmt och efter grillningen och tipsrundan gick vi hem och där fick de titta på film och dricka varm choklad med marshmallows. Det var lagom och ungarna var rätt slutkörda. 

Har två barn så har fått uppleva olika önskemål om kalas. Men de bästa har varit de då barnen har kunnat springa av sig utomhus. 
  • student2013

Vi bor också trångt. Så vi hyrde skolans gympasal under kalaset plus några timmar till för förberedelse innan och städningen efter 🙂

Svar på tråden Barnkalas