Anonym (Mamma) skrev 2025-11-24 12:00:51 följande:
Barnkalas
Hej! Sonen fyller 7 år i december och han vill verkligen ha ett kalas för sina klasskompisar. vi har alltid bott trångt och han har aldrig efterfrågat kalas tidigare. Vi bor tyvärr fortfarande för trångt för att ha 18 st 7-åringar hemma hos oss och undrar om ni har några förlag på ställen att vara på?
Har funderat på Leos Lekland då de har olika paket med mat/dryck/efterrätt men är lite rädd att det ska bli för opersonligt.
Hur har ni andra som bor trångt gjort? Sonen själv har inga förslag på vad han vill förutom att han vill att alla ska komma, godispåse typ. Hur hade ni gjort?
Sonen hade ett kalas på Leos lekland tillsammans med en kompis. Ungarna älskade det vi vuxna avskydde det!
De fylldes med socker till brädden och betedde sig som små monster. De gånger jag har varit på lekland med mina barn själv har vi haft roligt och lekt en massa. Men på det här "eventet" var det sockerhöga monster som gapade och skrek.
Allt sunt förnuft försvann. Jag tyckte verkligen inte om hur barnen blev och ingen lyssnade på oss vuxna. Det kändes inte bra.
Hade jag fått göra om det hade det inte blivit lekland utan vi hade hyrt en gympasal eller haft det utomhus. Alternativt letat rätt på något annat som bowling eller något liknande. Jag hade velat ha bättre koll på vad ungarna får i matväg för en korv med bröd och sedan godis och tårta blir bäddat för problem och barnen är ju under mitt ansvar på sådana saker.
Ett år hade dottern ett kalas där vi hade tipsrunda i skogen. Vi dukade upp med stora picknick filtar och grillade hamburgare samtidigt som vi hade någon annan lek (minns inte vad men den var uppskattad). Detta var tidig vårkant så det var inte så varmt och efter grillningen och tipsrundan gick vi hem och där fick de titta på film och dricka varm choklad med marshmallows. Det var lagom och ungarna var rätt slutkörda.
Har två barn så har fått uppleva olika önskemål om kalas. Men de bästa har varit de då barnen har kunnat springa av sig utomhus.