Nya Saltkråkan.
Vad tycker du om nya Saltkråkan?
Vad tycker du om nya Saltkråkan?
Typiska tidsmarkörer: Här blir det lätt. Det är första halvan av 1960-talet, och för retrofantasten går det mesta att känna igen. Från sandaler och träningsoveraller till träbåtar, bakelitglasögon och frisyrer."
Källa: www.land.se/kultur/astrid-lindgren-filmerna-da-utspelar-de-sig
--------------
Alltid lika underhållande när någon piper om "farfars tid" när det kommer till sextiotalet.
Jag var med då, minns inte 1964 men ett par år längre fram minns jag mycket väl.
Iofs är jag ju farmor så, på det sättet är det ju på farfars tid också.
Min pappa skaffade första TVn i området de bodde i runt 1960, det var som en biograf varje kväll hos honom enligt min mor. Dock var jag inte riktigt kläckt än då.
Jag tyckte den var jättefin och blev bättre för varje avsnitt, lite styltig i första. Duktiga barnskådedpelare. Jag tycker balansen mellan att modernisera och bevara känslan gjorts bra.
Jag har ännu inte hunnit se Saltkråkan, men kommer nog göra det i jul, påsk eller andra lediga dar.
Precis som att Kalle Anka är bäst när man är 9-13 år gissar jag att den gamla Saltkråkan är bäst för dem som satt och såg den som barn ...
Det är väl ett välkänt sätt att skapa kultur, att göra en ny version av något gammalt och jag hackar inte på West side story, eller miss Saigon utifrån att de hämtat plotten ur tidigare verk.
Jag tycker snarare nyskapandet av en gammal plott faktiskt gör "orginalet" intressantare. Trots att vi inte läst Romeo och Julia har vi dunderkoll på storyn. Barnfilmen Gnomeo och Julia gör ju att historien upptäcks på nytt och vi får som åskådare samma sak igen, på nytt sätt.
Typiska tidsmarkörer: Här blir det lätt. Det är första halvan av 1960-talet, och för retrofantasten går det mesta att känna igen. Från sandaler och träningsoveraller till träbåtar, bakelitglasögon och frisyrer."
Källa: www.land.se/kultur/astrid-lindgren-filmerna-da-utspelar-de-sig
--------------
Alltid lika underhållande när någon piper om "farfars tid" när det kommer till sextiotalet.
Jag var med då, minns inte 1964 men ett par år längre fram minns jag mycket väl.
Iofs är jag ju farmor så, på det sättet är det ju på farfars tid också.
Min pappa skaffade första TVn i området de bodde i runt 1960, det var som en biograf varje kväll hos honom enligt min mor. Dock var jag inte riktigt kläckt än då.

Oj, såg det ut då ute i skärgården?

Jag är ju uppvuxen med originalet Saltkråkan så det kändes väldigt, väldigt märkligt med karaktärer som är färgade, det stämde inte alls. Kanske funkar bättre för de som aldrig har sett originalet.
Jag hade ett tydligt minne av den gamla Tjorven. Den nya Tjorven känns mer anonym.
Sen fattade jag inte heller varför de äldsta barnen i Melkers familj var tydligt mörka medan Pelle var blond? Bara för att vara modernare? Annars känns det mer ursvenskt med att bo i skärgården, både som fastboende och sommargäster.
Moderniseringen visade sig i mobiler. Som flickorna (som förr hette Teddy och Freddy) struntade i att ha med sig, så de slapp föräldrarnas koll och inte behövde lyda uppmaningar att komma hem.
Men är tanken att dagens barn inte klarar av den gamla Saltkråkan för att det inte fanns mobiler och datorer då? Eller för att det var ett långsammare tempo då?
Jag hade ett tydligt minne av den gamla Tjorven. Den nya Tjorven känns mer anonym.
Sen fattade jag inte heller varför de äldsta barnen i Melkers familj var tydligt mörka medan Pelle var blond? Bara för att vara modernare? Annars känns det mer ursvenskt med att bo i skärgården, både som fastboende och sommargäster.
Moderniseringen visade sig i mobiler. Som flickorna (som förr hette Teddy och Freddy) struntade i att ha med sig, så de slapp föräldrarnas koll och inte behövde lyda uppmaningar att komma hem.
Men är tanken att dagens barn inte klarar av den gamla Saltkråkan för att det inte fanns mobiler och datorer då? Eller för att det var ett långsammare tempo då?