• Svar på tråden Nya Saltkråkan.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Söderman) skrev 2025-11-27 08:22:34 följande:
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-26 11:43:50 följande:
    Den utspelar sig absolut i nutid under 60 talet...
    Hur kan man missuppfatta det? 
    Ni har missförstått.

Saltkråkan, även om den är inspelad 1964 visar en livsstil som var helt omodern då. En livsstil som på farfars tid.

När verkligheten år 1964 var Beatles, Volvo P1800 och Helgonet på TV medan folk bodde i ABC-områden som Vällingby och handlade maten på ICA så är Saltkråkan en skärgårdsby som stannat i tiden med hus från 1800-talet där ingen tittar på TV, Söderman går omkring i gamla fiskarkläder, maten köps i speceriaffären och den mest moderna tekniken är ångbåten som lägger till ibland.
    Förstår men det va inte super omodernt på 60 talet att leva som de gör på saltkråkan under sommaren. Så det som någon skrev om att det inte ska spegla 60 galet är ju fel. Ett enkelt liv på 60 talet, där lek är i fokus. Va ju inte alla som hade tv 1964 i sommarstugan. Långt ifrån. Sen kan det ju bero lite på vart man själv bor hur man upplever tanken. Vi som är uppvuxna på landsbygden och såg saltkråkan 1964 drar inga referenser till farmor och farfar tid i detta. Det kan jag lova. Det va så på fler ställen under denna tid i sommarstugan. Så det är nog väldigt beroende på vad man hade för verklighet själv på 60 talet. 
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-27 11:15:55 följande:
    Förstår men det va inte super omodernt på 60 talet att leva som de gör på saltkråkan under sommaren. Så det som någon skrev om att det inte ska spegla 60 galet är ju fel. Ett enkelt liv på 60 talet, där lek är i fokus. Va ju inte alla som hade tv 1964 i sommarstugan. Långt ifrån. Sen kan det ju bero lite på vart man själv bor hur man upplever tanken. Vi som är uppvuxna på landsbygden och såg saltkråkan 1964 drar inga referenser till farmor och farfar tid i detta. Det kan jag lova. Det va så på fler ställen under denna tid i sommarstugan. Så det är nog väldigt beroende på vad man hade för verklighet själv på 60 talet. 
    Som sagt.

"Till skillnad från övriga Astrid Lindgren-filmatiseringar bygger inte Saltkråkan-berättelserna på någon bok. Manus skrevs av Astrid Lindgren direkt för tv-serien och den gavs ut i bokform först efter att tv-serien visats i Sveriges Television. Handlingen kretsar kring boende och sommargäster på den fiktiva ön Saltkråkan i Stockholms skärgård. Mycket av handlingen rör sig runt flickan Tjorven och hennes hund Båtsman. Saltkråkan finns alltså inte på riktigt, utan ön fick gestaltas av flera andra platser. Bland annat fick öarna Norröra och Söderöra i Stockholms norra skärgård agera som Saltkråkan.

Typiska tidsmarkörer: Här blir det lätt. Det är första halvan av 1960-talet, och för retrofantasten går det mesta att känna igen. Från sandaler och träningsoveraller till träbåtar, bakelitglasögon och frisyrer."

Källa: www.land.se/kultur/astrid-lindgren-filmerna-da-utspelar-de-sig
    --------------

Alltid lika underhållande när någon piper om "farfars tid" när det kommer till sextiotalet.
    Jag var med då, minns inte 1964 men ett par år längre fram minns jag mycket väl.

Iofs är jag ju farmor så, på det sättet är det ju på farfars tid också.

Min pappa skaffade första TVn i området de bodde i runt 1960, det var som en biograf varje kväll hos honom enligt min mor. Dock var jag inte riktigt kläckt än då.

• Anonym (Mimmi)

Jag tyckte den var jättefin och blev bättre för varje avsnitt, lite styltig i första. Duktiga barnskådedpelare. Jag tycker balansen mellan att modernisera och bevara känslan gjorts bra.

• Lönnsirap

Jag har ännu inte hunnit se Saltkråkan, men kommer nog göra det i jul, påsk eller andra lediga dar. 
    Precis som att Kalle Anka är bäst när man är 9-13 år gissar jag att den gamla Saltkråkan är bäst för dem som satt och såg den som barn ... 

Det är väl ett välkänt sätt att skapa kultur, att göra en ny version av något  gammalt och jag hackar inte på West side story, eller miss Saigon utifrån att de hämtat plotten ur tidigare verk. 

Jag tycker snarare nyskapandet av en gammal plott faktiskt gör "orginalet" intressantare. Trots att vi inte läst Romeo och Julia har vi dunderkoll på storyn. Barnfilmen Gnomeo och Julia gör ju att historien upptäcks på nytt och vi får som åskådare samma sak igen, på nytt sätt.

• Anonym (Linda)
    Anonym (60-talist) skrev 2025-11-28 05:16:59 följande:
    Som sagt.

"Till skillnad från övriga Astrid Lindgren-filmatiseringar bygger inte Saltkråkan-berättelserna på någon bok. Manus skrevs av Astrid Lindgren direkt för tv-serien och den gavs ut i bokform först efter att tv-serien visats i Sveriges Television. Handlingen kretsar kring boende och sommargäster på den fiktiva ön Saltkråkan i Stockholms skärgård. Mycket av handlingen rör sig runt flickan Tjorven och hennes hund Båtsman. Saltkråkan finns alltså inte på riktigt, utan ön fick gestaltas av flera andra platser. Bland annat fick öarna Norröra och Söderöra i Stockholms norra skärgård agera som Saltkråkan.

Typiska tidsmarkörer: Här blir det lätt. Det är första halvan av 1960-talet, och för retrofantasten går det mesta att känna igen. Från sandaler och träningsoveraller till träbåtar, bakelitglasögon och frisyrer."

Källa: www.land.se/kultur/astrid-lindgren-filmerna-da-utspelar-de-sig
    --------------

Alltid lika underhållande när någon piper om "farfars tid" när det kommer till sextiotalet.
    Jag var med då, minns inte 1964 men ett par år längre fram minns jag mycket väl.

Iofs är jag ju farmor så, på det sättet är det ju på farfars tid också.

Min pappa skaffade första TVn i området de bodde i runt 1960, det var som en biograf varje kväll hos honom enligt min mor. Dock var jag inte riktigt kläckt än då.

Ja jag är med dig helt. Ett enkelt liv med mkt lek va ju också ganska mkt 60 tal. Fanns ju inte mkt annat att göra än att använda fantasin på den tiden. Tv i sommarstugan va nog inte många som ägde 
  • Anonym (Söderman)
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-27 11:15:55 följande:
    Förstår men det va inte super omodernt på 60 talet att leva som de gör på saltkråkan under sommaren.
    Att bära in vatten med hink i brunn var superomodernt redan på 60-talet, oavsett hur många som gjorde det i sommarstugan.

Det är poängen med Astrids uttalande om att den skildrade en svunnen tid. En svunnen livsstil.

Så här såg Sverige ut 1964

• Anonym (60-talist)
    Anonym (Söderman) skrev 2025-11-29 08:41:52 följande:
    Att bära in vatten med hink i brunn var superomodernt redan på 60-talet, oavsett hur många som gjorde det i sommarstugan.

Det är poängen med Astrids uttalande om att den skildrade en svunnen tid. En svunnen livsstil.

Kolla gärna länken jag la in.
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (Söderman) skrev 2025-11-27 08:22:34 följande:
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-26 11:43:50 följande:
    Den utspelar sig absolut i nutid under 60 talet...
    Hur kan man missuppfatta det? 
    Ni har missförstått.

Saltkråkan, även om den är inspelad 1964 visar en livsstil som var helt omodern då. En livsstil som på farfars tid.

När verkligheten år 1964 var Beatles, Volvo P1800 och Helgonet på TV medan folk bodde i ABC-områden som Vällingby och handlade maten på ICA så är Saltkråkan en skärgårdsby som stannat i tiden med hus från 1800-talet där ingen tittar på TV, Söderman går omkring i gamla fiskarkläder, maten köps i speceriaffären och den mest moderna tekniken är ångbåten som lägger till ibland.
    När var farfars tid enligt dig?
  • Anonym (Mmm)

Oj, såg det ut då ute i skärgården?

• Anonym (Mimmi)
    Postman skrev 2025-11-26 14:56:22 följande:

Jag är ju uppvuxen med originalet Saltkråkan så det kändes väldigt, väldigt märkligt med karaktärer som är färgade, det stämde inte alls. Kanske funkar bättre för de som aldrig har sett originalet.  

Det enda jag tyckte var lite konstigt är att det lät som att alla Melkers barn skulle ha samma mamma när tre är svarta och en ljusblond och pappan är vit. Eller menade de att de tre äldsta är adopterade? 
  • Anonym (Linda)

Bilderna du lagt ut är ju inte i skärgården på en ö...
    Inget sommarstuga område precis... snälla 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (60-talist) skrev 2025-11-29 09:17:17 följande:
    Om man va liten på 60 galet när saltkråkan gick så spegla inte det där och då farfars tid.... hänger du med i tänket eller behövs en närmare förklaring? 
  • Teresse7

Att bära in vatten i en hink i skärgården i en sommarstuga var absolut inte ovanligt på 60 talet... 

Går inte jämnföra skärgården med innerstan eller liknande...

På 60 talet har vi det gamla saltkråkan 100% så kunde det absolut se ut på denna tid. Fattar inte vad några bilder på en stad har med saken att göra ens ? 
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-29 22:40:01 följande:
    Om man va liten på 60 galet när saltkråkan gick så spegla inte det där och då farfars tid.... hänger du med i tänket eller behövs en närmare förklaring? 
    Om du varit lite uppmärksam och läst vad jag skrivit även tidigare,  då jag även höll med dig, så hade du förstått att mun fråga var ställd till signaturen "Söderman".

Så du kan behålla dina spydigheter.

Jag har själv upplevt majoriteten av 60-talet för övrigt,  som jag tidigare uppgett. Min farfar avled för övrigt 1947 och hur det var då har jag ingen större insyn i.

Behöver jag  förklara tydligare eller? 
  • Anonym (Söderman)
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-29 22:38:17 följande:
    Bilderna du lagt ut är ju inte i skärgården på en ö...
    Inget sommarstuga område precis... snälla 
    Du förstår verkligen inte?!

Livsstilen i Saltkråkan var omodern när den skrevs och spelades in.

Svensken levde i vardagen som på bilderna. Saltkråkan visar ett gammalt skärgårdssamhälle som stannat i tiden och ett annat sätt att leva.
    Teresse7 skrev 2025-11-29 22:46:31 följande:
    Att bära in vatten i en hink i skärgården i en sommarstuga var absolut inte ovanligt på 60 talet... 

Ordet var "omodernt".

Du är med på att något som "absolut inte var ovanligt" kan vara omodernt?
    Anonym (60-talist) skrev 2025-11-29 09:17:17 följande:
    I Saltkråkans fall visar det en livsstil som var åtminstone 30-40 år gammal och definitivt på väg bort när det spelades in. Samhällsutvecklingen var snabb på 50-60-talet.
  • Xenia

Jag hade ett tydligt minne av den gamla Tjorven. Den nya Tjorven känns mer anonym.

Sen fattade jag inte heller varför de äldsta barnen i Melkers familj var tydligt mörka medan Pelle var blond? Bara för att vara modernare? Annars känns det mer ursvenskt med att bo i skärgården, både som fastboende och sommargäster.

Moderniseringen visade sig i mobiler. Som flickorna (som förr hette Teddy och Freddy) struntade i att ha med sig, så de slapp föräldrarnas koll och inte behövde lyda uppmaningar att komma hem.

Men är tanken att dagens barn inte klarar av den gamla Saltkråkan för att det inte fanns mobiler och datorer då? Eller för att det var ett långsammare tempo då?

• Anonym (Ok)
    Xenia skrev 2025-12-01 18:50:53 följande:

Jag hade ett tydligt minne av den gamla Tjorven. Den nya Tjorven känns mer anonym.

Sen fattade jag inte heller varför de äldsta barnen i Melkers familj var tydligt mörka medan Pelle var blond? Bara för att vara modernare? Annars känns det mer ursvenskt med att bo i skärgården, både som fastboende och sommargäster.

Moderniseringen visade sig i mobiler. Som flickorna (som förr hette Teddy och Freddy) struntade i att ha med sig, så de slapp föräldrarnas koll och inte behövde lyda uppmaningar att komma hem.

Men är tanken att dagens barn inte klarar av den gamla Saltkråkan för att det inte fanns mobiler och datorer då? Eller för att det var ett långsammare tempo då?

Håller med.
Svar på tråden Nya Saltkråkan.