Anonym (Långsam) skrev 2025-11-26 17:01:56 följande:
Lite märkligt kan jag ibland tycka då ungdomarnas föräldrar dvs min generation +/- tog sig fram på egen hand. Inte många som var bortskämda med att bli skjutsade överallt etc. Plus att man ville klara sig själv.
Det är också det jag fört över till mina egna barn som är födda på -00 talet.
Med tanke på att det dessutom påtalats i flera år om att barn och ungdomar borde röra på sig mer så är det märkligt att föräldrar inte tar åt sig. Bryr de sig inte eller tror att andra ska fixa det åt dem.?
Till viss del kan jag hålla med, till viss del inte. Kan jämföra min uppväxt och mina barns uppväxt då vi flyttade tillbaka till min uppväxtort. Liten tätort utanför större stad i en kranskomun till en av storstadsregionerna.
När jag var liten kunde jag cykla till en kompis då det var en liten väg med lite trafik. Cirka 3 kilometer, andra bodde längre bort. Då gick vi i klasser så alla bodde inom samma område hyfsat. Visserligen bodde jag utanför centralorten men ändå. I huvudsak spelade de flesta fotboll i samma lag och då var det träning på vår lilla ort. Musikskolan gick man på i skolan på skoltid i skolans lokaler och så vidare. Vi hade ca 6 km till fotbollen och skolan - 90 väg. Inte en chans att mamma släppte i väg oss på den förren vi var tonåringar.
Idag - det finns ett par idrotter till som etablerat sig på orten - men efter de första ca 3 åren behöver man åka till den större närliggande staden för allt ska centraliseras. Musikskolan är också numera efter skoltid och centralt i centralorten. Klasserna är numera blandade med alla inom upptagningsområdet så ena barnet hade två klasskompisar som bodde lite mer än 3 mil i från varandra. Vägar med tung och tät trafik. Bra att få lära känna andra än inom närområdet förvisso - men de har inte ens koll längre på att de bor jämnåriga 200 meter bort.
Jag har motiverat i mångt och mycket att mina barn själva ska ta cykeln dit de ska när det finns trafiksäkra vägar och lagom avstånd. Men att släppa ut dem på vägar där man vet att det kör tung trafik eller där folk gärna testar hur fort de kan köra undviker jag gärna. Jag undviker också själv att gå på de vägarna om jag inte måste.
Men jag vet också att detta inte är hela sanningen.
Jag vet ju också vilket kaos det är utanför både låg- och mellanstadieskolan och högstadieskolan på morgonen. Föräldrar som skjutsar sina barn. Barn som har gång- eller cykelavstånd på säkra gångvägar. Barn som bor i samma område men inte har koll för de går inte i samma klasser. När mitt äldsta barn började skolan var det en strid ström av ungar som gick, idag är det inte så många längre.
Det är dags att slå ett slag för gående/cyklande skolbuss för alla som har det avståndet.