Anonym (Kontrollfreak) skrev 2025-11-26 17:22:45 följande:
Hur mycket planerar ni era liv?
Jag måste vara anonym för det här låter lite stört när man berättar om det. Jag planerar allt jag gör årsvis, sätter upp mål och bockar av. Här är ett mindre urval av alla listor jag har som jag sedan bockar av:
- läsa minst 24 böcker per år
- se minst 8 matcher av min sport live
- träna minst 104 ggr
- utöva min hobby 150 timmar
- ha sex 72 ggr
- träffa vänner 104 ggr
- varit på stranden 10 ggr
-åkt längdskidor 10 ggr
kan tillägga att listorna blir fler och mer specifika för varje år och att tillfredsställelsen när jag ligger i fas är stor. Säg att det är fler som håller på så här?
Haha, och min man tycker att jag är överplanerande
Skämt åsido, jag planerar mycket och har listor för mycket. Dock inte nöjesgrejer. På jobbet gör jag färgkodade veckolistor för vad som måste hinnas med denna vecka och prioordning. Hemma gör jag listor för saker som måste göras och köpas. En lista för lägenheten och en för stugan.
Sen vill jag gärna ha planerat några dagar framåt vad som händer och sker, vad vi ska göra och så. Ska vi på semester vill jag ha den planerad i stora drag. Ska barnen ha kompisar som sover över eller ska äta middag hos oss tycker jag det är skönt att veta det i alla fall några timmar innan, tycker det kan vara lite jobbigt att ställa om när de frågar om kompisen får sova över typ 21 samma kväll.
Det finns såklart ett visst utrymme för spontanitet, ibland funkar det inte att planera. Tror min planeringssida tycker det är skönt att ha koll så man vet att man kan förbereda sig och se till att allt blir så bra som möjligt och att man inte missar någon detalj.
Kan, utifrån ditt inlägg där du förklarade, ändå se det positiva med att ha en del av dina grejer på lista. Då framför allt de som inte berör andra, typ läsa si och så många böcker eller ta sig ut och göra sånt man vill oftare. Dock känns det, för mg, märkligt att ha listor över sex eller vänner.
Men så länge det tillför något positivt i ditt liv så kör på!