• Anonym (Introt)

Medarbetarsamtal gick inte bra

Hade medarbetarsamtal idag med nya chefen som tog över i höstas. Första gången jag hade enskilt möte med honom och känner tyvärr att han inte förstod mig.

Första kvarten gick väl bra men sedan kommenterade han att jag inte brukar säga så mycket när vi har verksamhetsmöten. Jag förklarade att jag är ganska introvert som person och speciellt i grupp. Har inte behovet av att prata hela tiden utan är mer av en lyssnare. Då svarade han att jag inte behöver känna mig blyg eller överkörd av de andra. Det gör jag inte heller och försökte återigen förklara att blyghet inte är samma sak som att vara introvert. Han ville ändå inte släppa det.

Vet inte vad jag ska göra? Känner mig nästan deprimerad nu och upplever att han inte verkar uppskatta mig som anställd. Nästan lite som ett påhopp över min personlighet. Frågar han mina närmaste kollegor tror jag alla skulle svara att jag är lätt att samarbeta med. Det är bara i grupp och kring andra ämnen jag inte tar så stor plats. Känner mig riktigt obekväm av honom nu. Kan detta lösas tror ni? 

• Svar på tråden Medarbetarsamtal gick inte bra
  • Anonym (likadan)
    Goneril skrev 2025-12-01 08:19:01 följande:

Samtalet gick inte bra, det kände du. "Blyghet" är nånting som du behöver arbeta med. Jag hade många medarbetarsamtal i mina grupper och blev ibland lite skeptisk mot så kallad "blyghet", jag uppfattade det ibland som att medarbetare kröp bakom begreppet för att slippa den mobilisering det innebär att tala inför grupp. "Äkta" blyghet kunde man också spåra och då var medarbetarna villiga att arbeta med den. Många skickades på kurs och förbättring märktes, folk blev gladare och säkrare.                                                                                                                                                                    Att betrakta de verbala som "megababblare" ska du sluta med. Du lägger energi på detta, retar dig på dem och det tillför ingenting. Du har redan blivit upplyst i tråden om att du uttrycker dig 
    nedsättande med dylikt ordval. Koncentrera dig och förbered dina egna anföranden! Även om du inte fått en dagordning i förväg har du väl någon åsikt om förbättringar som leder företaget framåt! 

Ts beskriver sig inte som blyg utan som introvert, vilket innebär att man till sin natur inte är så pratsam. Det handlar inte om rädsla eller att slippa tala inför grupp utan om att man är benägen att fatta sig kort, vilket verkligen inte är detsamma som att det man säger saknar substans.

Vad gäller att de som babblar på utan att låta andra få en syl i vädret blir kränkta av att bli kallade vid sitt rätta namn så kunde jag inte bry mig mindre. Vill man slippa bli kallad megababblare ska man inte vara en megababblare.
  • Anonym (Py)
    Anonym (likadan) skrev 2025-12-01 08:45:12 följande:
    Ts beskriver sig inte som blyg utan som introvert, vilket innebär att man till sin natur inte är så pratsam. Det handlar inte om rädsla eller att slippa tala inför grupp utan om att man är benägen att fatta sig kort, vilket verkligen inte är detsamma som att det man säger saknar substans.

Vad gäller att de som babblar på utan att låta andra få en syl i vädret blir kränkta av att bli kallade vid sitt rätta namn så kunde jag inte bry mig mindre. Vill man slippa bli kallad megababblare ska man inte vara en megababblare.
    Det är ju väldigt otrevligt att du utgår från att människor som har mål  mun och tar plats på möten, är megababblare utan hänsyn. Din attityd och inställning säger en hel del. Du, liksom dina kollegor och din chef, är andras arbetsmiljö. Vad tror du att du sprider för stämning med den attityden?
  • Anonym (likadan)
    Anonym (Py) skrev 2025-12-01 09:28:51 följande:
    Det är ju väldigt otrevligt att du utgår från att människor som har mål  mun och tar plats på möten, är megababblare utan hänsyn. Din attityd och inställning säger en hel del. Du, liksom dina kollegor och din chef, är andras arbetsmiljö. Vad tror du att du sprider för stämning med den attityden?
    Men herregud, läs vad jag skriver. Jag har aldrig sagt något om sådana som tar plats och pratar på möten, bara om sådana som tar så mycket plats att andra aldrig har en chans att släppas in i samtalet. Jag är mycket uppskattad på mitt jobb och ingen av mina kollegor har någonsin haft något problem med mig.

Vissa här tål tydligen inte att någon säger att man inte är bäst bara för att man är pratsammast.
  • Anonym (likadan)

Den här tråden är full av typiska mobbare som har för vana att hacka på dem som inte gjort något ont samtidigt som verkligt hänsynslöst beteende försvaras. Samt av folk som fjäskar för dem och hejar på för att de gillar att vara en del av coola gänget.

• Jemp
    EpicF skrev 2025-11-30 12:01:23 följande:
    Man ska få dagordning/saklista ändå. Det är en rättighet man har som arbetstagare. 

Man måste inte förbereda sig, men man ska ha möjligt. 
    Det finns ingen generell bestämmelse att man ska få dagordning en vecka innan, nej. Däremot kan enskilda arbetsplatser såklart ha det som policy.
  • Jemp
    Anonym (Svårt) skrev 2025-11-30 14:58:12 följande:
    Det kan finnas anledningar till att man inte vågar säga vad man tycker. På min arbetsplats har vi en kvinna som blir väldigt aggressiv när någon inte tycker som hon. Hon pratar alltid mest och har både bra förslag och mycket kunskap. Men ibland kan man faktiskt tycka annorlunda och hon vet inte alltid bäst. Men jag vågar inte säga nåt och vet att flera känner detsamma. Hon har hittat ett fungerande sätt att få som hon vill. Men det är inte alltid roligt för omgivningen. 
    Självklart. Det är ju också delvis en chefsfråga och arbetsmiljöfråga att främja en sån arbetsmiljö som uppmuntrar till att ta upp problem. Men det är ju det ts chef gör/initierar här.
  • Anonym (Six)

Det är ju också intressant att det oftast verkar vara de introverta och mer tystlåtna som ska lära sig ta plats och kliva ur sin komfortzon och bla bla bla, medan de som pratar överdrivet mycket, megababblarna som de kallas här, sällan blir uppmanade att skära ner på mundiarren och träna på att tänka först och prata sedan och öva på att uttrycka sig kort och kärnfullt. Varför ska de tillåtas att bre ut sig med ofta onödigt långa utläggningar som inte alltid har med kärnfrågan att göra? Jag upplever att en del sådana personer på jobbet faktiskt slösar med allas tid bara för att de prompt måste låta munnen gå, men eftersom det är mer socialt accepterat att vara utåtriktad än tillbakadragen får de fortsätta göra det. De borde kliva ur sin komfortzon och träna på att stänga kakhålet emellanåt.

• Anonym (Chefen)
    Anonym (Six) skrev 2025-12-01 16:55:43 följande:

Det är ju också intressant att det oftast verkar vara de introverta och mer tystlåtna som ska lära sig ta plats och kliva ur sin komfortzon och bla bla bla, medan de som pratar överdrivet mycket, megababblarna som de kallas här, sällan blir uppmanade att skära ner på mundiarren och träna på att tänka först och prata sedan och öva på att uttrycka sig kort och kärnfullt. Varför ska de tillåtas att bre ut sig med ofta onödigt långa utläggningar som inte alltid har med kärnfrågan att göra? Jag upplever att en del sådana personer på jobbet faktiskt slösar med allas tid bara för att de prompt måste låta munnen gå, men eftersom det är mer socialt accepterat att vara utåtriktad än tillbakadragen får de fortsätta göra det. De borde kliva ur sin komfortzon och träna på att stänga kakhålet emellanåt.

Bra chefer och mötesledare tillåter inte detta. Hos oss bryts de av. När det skett några gånger slutar de babbla om sådant som inte tillför något.
  • Anonym (Säg det)
    Jemp skrev 2025-12-01 16:44:51 följande:
    Det finns ingen generell bestämmelse att man ska få dagordning en vecka innan, nej. Däremot kan enskilda arbetsplatser såklart ha det som policy.

Exakt. De möten jag får inbjudan till har alltid en kort beskrivning i ämnes raden och det brukar vara tillräckligt att förstå vad mötet kommer att handla om.
    Sedan finns det ju olika sorters möten och beroende på det så är dagordningen väldigt strikt till de möten som är mera en öppen diskussion om ett ämne där en dagordning inte behövs så mycket eller inte alls. 

• Anonym (Säg det)
    Anonym (Chefen) skrev 2025-12-01 17:01:40 följande:
    Bra chefer och mötesledare tillåter inte detta. Hos oss bryts de av. När det skett några gånger slutar de babbla om sådant som inte tillför något.
    Samma här. En bra chef eller mötes ledare se till att alla får ordet och frågar de som ännu inte har sagt något om de har några åsikter eller synpunkter på det som har sagts. 
  • Anonym (Six)
    Anonym (Chefen) skrev 2025-12-01 17:01:40 följande:
    Det borde vara så. Men långt ifrån alla arbetsplatser har bra chefer. Ibland är till och med chefen själv en megababblare. 
  • EpicF
    Jemp skrev 2025-12-01 16:44:51 följande:
    Jo, man har rätt att få en dagordning/sakslista/info om vad mötet ska avhandla innan själva mötet. 
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2025-12-01 19:49:44 följande:
    Jo, man har rätt att få en dagordning/sakslista/info om vad mötet ska avhandla innan själva mötet. 
    Enligt vilken lag?
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2025-12-01 20:12:00 följande:
    Enligt vilken lag?
    Lag?
  • Anonym (Självklart)
    Enligt vilken lag?
    Ingen idé att låta sig dras in i en evighetsdiskussion. Kommer inte att leda någonstans. Vi andra fattar.
  • EpicF
    Enligt vilken lag?
    Var skrev jag om någon lag? 
  • Anonym (Mi)

Hej TS, jag känner igen mig i dig. Jag har också fått liknande feedback från min chef. Av någon anledning har jag inte tagit det som att samtalet gick dåligt, det är väl meningen att man ska få konstruktiv kritik? Jag vet att min chef varit jättenöjd med mig (för hon har varit tydlig med det), men har hon tänkt på något förbättringsområde så är det just detta. Och det är okej med mig, jag vet att jag är sådan och jag är intresserad av att utvecklas.

Sedan är det betydligt lättare sagt en gjort att ändra på en så grundläggande del av sin personlighet, särskilt om man har krävande arbetsuppgifter som redan i sig tar all ens tid och energi i anspråk. Det har inte varit ett alternativ på mitt jobb att ägna sig åt personlig utveckling även om det kunnat gynna ens arbete. Men det kanske är det att kritik inte ska stå ensam utan positiv och negativ feedback ska kombineras så att man inte blir nedtryckt för att man har förbättringsområden. Alla har förbättringsområden och jag förväntar mig inte att själv bli av med mina helt och hållet. Av alla fel och brister en människa kan ha är detta en mild brist. Jag känner på ett sätt att jag är hänsynsfull och väluppfostrad och jag pratar inte om inte andra visar att de är intresserade av vad jag har att säga. Det är inte direkt att jag inte vågar, men jag väntar på min tur. Jag bryter mig inte in på annat sätt än genom ögonkontakt och att visa intresse med nickar, medhåll osv. Och hinner allt sägas innan det blir min tur så är det väl så. Varför ska jag bli mindre artig för att andra inte är artiga? Jag är okej med att de är som de är, och de bör acceptera mig som jag är. Men självklart kan jag utmana mig själv också eftersom det är snällt mot mig själv att utmana mig.

jag har även haft chefer som är ännu mer introverta än jag. Man kan vara ett kap för arbetsgivaren ändå. Ibland får jag för mig vissa pratar mer än de jobbar, och att synas och höras är ett utmärkt sätt att dölja att man inte får så mycket faktiskt arbete gjort. Men är det den värsta kritiken jag får kan jag ta det. Jag vet ju om det själv och är som sagt helt okej med att utvecklas. Men jag måste också få utrymme att utvecklas om det ska kunna ske.

• Anonym (We)

Tänkbut något i fötväg och var snabb att säga det, så har du gjort ditt på det mötet. Om det inte är fler inlägg du vill gora.

• Anonym (Autist javisst)

Det där med att alla ska få yttra sig, det stämmer inte med min erfarenhet. Det beror på chefen. Eller så är det vissa som inte ska yttra sig, som jag.

På ett ställe jag jobbade på så hade den arbetsgrupp jag ingick i möten med chefen regelbundet. Det var som ett extralångt fika. Chefen pratade och sedan frågade han om någon annan ville säga något. Alla var tysta utom jag. Jag hade alltid något problem att ta upp. Chefen lyssnade och tog till sig när jag berättade om vad någon kund hade klagat på. Däremot var han mindre intresserad av vår arbetssituation, trots att de problemen indirekt också drabbade kunderna.

Jag undrade varför alla andra satt så tysta. När vi fikade utan chefen hade de mycket att klaga på. Efter mötet med chefen kunde de säga att det var bra att jag sagt det jag sagt.

Öht verkade många deppade men sa att det blivit trevligare sedan vi ?nya? börjat. Det var många som slutade.

Men en dag så kallades jag in till chefen och två andra i ledningen. Jag skulle inte få förlängt. De hade en massa klagomål på mig som jag inte hört förut och alltså inte fått chansen att rätta till. Ett klagomål var att jag ?såg problem i stället för lösningar? och att jag var negativ. Jag som trodde att jag bidrog till förbättring genom att berätta om det som behövde berättas.

Nu insåg jag varför de andra alltid satt så tysta med chefen och var glada att jag pratade. Jag blev budbäraren som skulle skjutas. Den enfaldiga som trodde att man hade rätt att yttra sig bara för att chefen frågade.

Svar på tråden Medarbetarsamtal gick inte bra