• Henke1982

Lite hjälp på traven

Hej jag är en 42 årig man som levt i ett förhållande nästan hela mitt vuxna liv. nu när det har tagit slut känner jag mig rätt vilsen. jag har ingen aning om hur man träffar någon ny. Dessa dejtingappar har jag bara hört negativt om då alla tenderar att bli oerhört ytliga bete allmänt illa (både kvinnor och män), så det har jag inte vågat prova än. Inte för att jag skäms över mitt utseende, är rätt nöjd med det mesta faktiskt. Men då jag inte har kommunicerat med andra kvinnor på det flirtiga sättet på 20 år, så visar det sig att jag inte har en aning om någonting. hur söker man kontakt med någon utan att det blir konstig stämning, och var är bästa ställena att söka kontakt.  Jag saknar tvåsamheten rätt mycket faktiskt. Inte bara det sexuella, utan all form av fysisk närhet. saker som att sitta i soffan med att glas vin och somna till en film tillsammans. eller bara det att ha någon nära sig när man ska sova, någon att hålla handen på promenader mm. 

kom hjärna med tips, känner mig lite vilsen. 

• Svar på tråden Lite hjälp på traven
  • Anonym (Patrik)
    Anonym (Jesus Larsson) skrev 2025-12-01 14:23:27 följande:

När första äktenskapet tog slut efter 20 år träffade jag en kvinna i jobbet efter ganska kort tid. Hon sa att jag hade verkat "så himla gift".

Jag hade helt enkelt inte de där antennerna ute, de hade varit indragna så länge. Men att bli förälskad i henne var fantastiskt. Tänk att hon var intresserad! Av mig!

Det varade inte särskilt länge, men blev ändå en spark in i ett nytt liv. Antennerna åkte ut igen.

Jag tror att det finns många sätt att träffa någon. Idag är det vanligt med sociala medier, de gamla sätten finns kvar - krogen, kören, grannarna, vänner etc.

Man mår nog bäst av att inte ha alltför stort fokus på att träffa någon ny, mer på att bygga sitt självförtroende och trivas ensam.

Ytterst ovanligt, skulle aldrig heller riskera ett arbete för en kort fling. Måste varit riktigt rolig stämning efter att behöva träffa någon på en arbetsplats. Nej, man riskerar att förstöra för så många mer om man sysslar med sådant på en arbetsplats. I sådant fall får den ena säga upp sig, det känns mer seriöst.

Grannar  är verkligen ett urusel tips , speciellt i dagens samhälle. Har kvinnliga vänner som bor utan partner. Och dom vill inte stöta på manliga grannar, just av den anledningen. Två st har gett upp män helt, och vill aldrig mer dejta. Så där skulle det ta hus i helvete  haha

Kommer bara ses som creepy, och du riskerar att hela grannskapet kommer undra vad du sysslar med. Samma där, man skiter inte där man äter. Kan bli oerhört jobbigt .Är folk verkligen så desperata idag?  Man tar allt eftersom det går så dåligt på dom klassiska ställena? Jag blir lite fundersam, eftersom folk verkar tänka väldigt kortsiktigt gällande detta.

Ja fast dom flesta som trivs med ensamhet, söker inte en partner. Det kommer märkas förr eller senare om du är någon som söker partner, relation. Det är inte som att dessa "låtsats" utan detta handlar om människor som genuint inte söker någon. Som med mina  kvinnliga vänner när jag nämnde lite högre upp. 
  • Anonym (Melanie)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-12-02 14:12:06 följande:
    Ytterst ovanligt, skulle aldrig heller riskera ett arbete för en kort fling. Måste varit riktigt rolig stämning efter att behöva träffa någon på en arbetsplats. Nej, man riskerar att förstöra för så många mer om man sysslar med sådant på en arbetsplats. I sådant fall får den ena säga upp sig, det känns mer seriöst.

Grannar  är verkligen ett urusel tips , speciellt i dagens samhälle. Har kvinnliga vänner som bor utan partner. Och dom vill inte stöta på manliga grannar, just av den anledningen. Två st har gett upp män helt, och vill aldrig mer dejta. Så där skulle det ta hus i helvete  haha

Kommer bara ses som creepy, och du riskerar att hela grannskapet kommer undra vad du sysslar med. Samma där, man skiter inte där man äter. Kan bli oerhört jobbigt .Är folk verkligen så desperata idag?  Man tar allt eftersom det går så dåligt på dom klassiska ställena? Jag blir lite fundersam, eftersom folk verkar tänka väldigt kortsiktigt gällande detta.

Ja fast dom flesta som trivs med ensamhet, söker inte en partner. Det kommer märkas förr eller senare om du är någon som söker partner, relation. Det är inte som att dessa "låtsats" utan detta handlar om människor som genuint inte söker någon. Som med mina  kvinnliga vänner när jag nämnde lite högre upp. 
    Gud vad jag skrattade när jag läste detta, jag känner igen mig. Alltså jag har själv valt bort man och barn. Och jag vill inte ha fler relationer, bestämde mig för ca 1 år sedan. Att ge upp män, av diverse orsaker. Men den största att jag inte känner något romantiskt intresse för män längre etc. Men jag skulle bli vansinning om en man försökte något, jag visar så tydligt att jag inte är intresserad. Att om han missar det, då får han skylla sig själv om han får en avhyvling. 

Sedan undviker jag män så gott det går, där jag arbetar är det inget problem. Min arbetsplats är riktigt bra, folk är seriösa och professionella. Inget flirtande sådant heller. Så det är lätt att ha en god relation med alla, även män. Jag tror dom flesta vet att det inte är värt försöka med mig.. Är lättare råna en bank, Dessutom finns det massvis med andra veliga kvinnor.  Jag stör inte män, om dom inte stör mig. Sverige är ett fantastiskt land på det sättet, att vi faktiskt sköter vårat eget och inte stör varandra. 
  • Anonym (m)
    Henke1982 skrev 2025-12-01 00:03:10 följande:

Haha, nej jag tror att risken är oerhört liten för att upplevas som creepy. Är väl snarare tvärtom att rädslan för att vara för på eller creepy tar över lite för mycket. 

Angående barn så har jag redan tonårsbarn, sen har jag sett till så det inte kan bli fler, haha. Som sagt är inte ute efter yngre som vill ha barn. har personen jag träffar barn så har jag inga problem med det. Men är det en person som vill introducera för barnen i tidigt stadium så är det en gigantiskt red flag. Barn ska introduceras först när man har ett stabilt förhållande, likaså om det är en person som vill styra och ställa och komma med krav som pajar den vänskapliga relation man har med sitt ex.

Får dina barn inte träffa några andra vuxna än de du ska tillbringa resten av livet med

Tycker det här är så konstigt synsätt, folk kommer och går i ens liv liksom, vissa träffar man bara ibland tex och andra en gång och aldrig mer. Har själv varit barn och det är ingen konstig eller skadlig upplevelse
  • Anonym (H)

I många läggen handlar det inte om att ragga eller flirta.

Man stöder på någon i ett vardagligt sammanhang, det kan vara på jobbet, grannen, brorsans 40-årsfest, utbildningen. Man upptäcker att man trivs väldigt bra tillsammans, kan prata om det mesta, uppskattar sällskapet och samtalen. detta sker stegvis och över tid.  Man börjar göra saker tillsammans, konsert, träning, fågelskådning och så en dag övergår det till en kärleksrelation.

• Anonym (m)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-12-02 14:12:06 följande:

Är det verkligen vuxna människor du har runt dig. Låter mer som tonåringar du beskriver, som i efterhand skvallrar om vem som gillade vem. Är man vuxen kan man hantera att någon eller man själv blev nobbad och fortsätta vara en hygglig granne eller arbetskamrat, gå vidare i livet. Du verkar väldigt begränsad och inskränkt. Men det är ditt liv, det är du som riskerar gå miste om kärlek pga dina val.
  • Anonym (m)

Ber om ursäkt Patrik, förväxlade dig med TS, my bad.

• Anonym (Melanie)
    Anonym (m) skrev 2025-12-02 15:01:11 följande:
    Är det verkligen vuxna människor du har runt dig. Låter mer som tonåringar du beskriver, som i efterhand skvallrar om vem som gillade vem. Är man vuxen kan man hantera att någon eller man själv blev nobbad och fortsätta vara en hygglig granne eller arbetskamrat, gå vidare i livet. Du verkar väldigt begränsad och inskränkt. Men det är ditt liv, det är du som riskerar gå miste om kärlek pga dina val.

Fast det här resonemanget blir väldigt konstigt. Du utgår ju enbart ifrån hur den som raggade upplever det. Utan tanke på hur den som blir raggad på upplever det. Det kan bli jävligt obekvämt/obehagligt.  Med tanke på din oförmåga att sätta sig in i hur den andra personen upplever det. Om du är gränslös, låt bli. Det här är riktigt illavarslande beteende i mina ögon. Bristen på förståelse. 

Har dessutom aldrig bott på ett ställe där grannar umgås på ett sådant sätt du beskriver. Möjligtvis pensionärer och barnfamiljer. Dom allra sköter sig själv. Tur att man inte har dig som granne. 
  • Anonym (Patrik)
    Anonym (m) skrev 2025-12-02 15:03:17 följande:

Ber om ursäkt Patrik, förväxlade dig med TS, my bad.

Ingen fara, men tycker inte heller man raggar på/umgås med sina grannar som polare.  Mina grannar slipper jag helst se personligen. Och överallt där jag själv bott, precis som "Melanie" nämner. Har grannar skött sig själva.  

Det du nämner är extremt ovanligt.  Dessutom borde du ta i beaktning att även om du eller den som raggar tar det bra. Kan den som blir raggad på, specielt kvinnor som lever själva. Uppleva det obehagligt. Hemmet och där man bor där har man rätt att känna sig trygg faktiskt.
  • Anonym (m)
    Anonym (Melanie) skrev 2025-12-02 16:42:27 följande:

Fast det här resonemanget blir väldigt konstigt. Du utgår ju enbart ifrån hur den som raggade upplever det. Utan tanke på hur den som blir raggad på upplever det. Det kan bli jävligt obekvämt/obehagligt.  Med tanke på din oförmåga att sätta sig in i hur den andra personen upplever det. Om du är gränslös, låt bli. Det här är riktigt illavarslande beteende i mina ögon. Bristen på förståelse. 

Har dessutom aldrig bott på ett ställe där grannar umgås på ett sådant sätt du beskriver. Möjligtvis pensionärer och barnfamiljer. Dom allra sköter sig själv. Tur att man inte har dig som granne. 
    Nu vet jag inte vad du lägger i att ragga men jag vet iallafall hur det är och känns att någon visar ett intresse för mig och det kan jag på samma sätt hantera som en vuxen människa. Annorlunda mot när jag var barn eller tonåring då kunde det vara riktigt jobbigt och pinsamt därav min fråga om det verkligen är vuxna människor som diskuterades.
  • Anonym (m)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-12-02 16:55:20 följande:
     Ingen fara, men tycker inte heller man raggar på/umgås med sina grannar som polare.  Mina grannar slipper jag helst se personligen. Och överallt där jag själv bott, precis som "Melanie" nämner. Har grannar skött sig själva.  

Det du nämner är extremt ovanligt.  Dessutom borde du ta i beaktning att även om du eller den som raggar tar det bra. Kan den som blir raggad på, specielt kvinnor som lever själva. Uppleva det obehagligt. Hemmet och där man bor där har man rätt att känna sig trygg faktiskt.
    Men man märker ju på dem vilka grannar som vill ha kontakt och inte. Lite social kompetens får man ju ha. Och något "raggande", vad det nu är, som får andra att känna sig otrygg, ska man såklart inte ägna sig åt
  • Anonym (Jesus Larsson)
    Anonym (H) skrev 2025-12-02 14:51:07 följande:

I många läggen handlar det inte om att ragga eller flirta.

Man stöder på någon i ett vardagligt sammanhang, det kan vara på jobbet, grannen, brorsans 40-årsfest, utbildningen. Man upptäcker att man trivs väldigt bra tillsammans, kan prata om det mesta, uppskattar sällskapet och samtalen. detta sker stegvis och över tid.  Man börjar göra saker tillsammans, konsert, träning, fågelskådning och så en dag övergår det till en kärleksrelation.

Ja, precis. Att man inte kan inleda en relation med någon i bekantskapskretsen eller en granne förstår jag inte.

Man känner ju av väldigt snabbt om någon alls är intresserad. Det kan ta två minuter. Jag skulle aldrig "tjata".

Anekdotiskt: Jag blev sammanförd med C av en gemensam vän. C var även granne. Det började med middagar, bio och mycket prat. Nu har vi hängt ihop i 27 år. 
Svar på tråden Lite hjälp på traven