• Anonym (Förvirrad)

Vikt

Hejsan

Jag är en man på 31 år och håller nu på med att gå ner i vikt, då jag under tiden jag varit tillsammans med min sambo har blkvit bekväm och gått upp en del. Gått ner 15 kg och ligger nu på den vikt jag var när jag började träffa henne. Men vill ner lite till. Grejen är att även min sambo har laggt på sig en del, och hon mycket mer än jag. Största anledningen är att hon har varit väldigt sjuk genom åren och jag förstår att det kan skena iväg dä särskilt då jag själv varit där. Jag älskar henne fortfarande otrlligt mycket tycker också att hon är lika atraktiv nu som då. Så deg är inte så atg jag avskyr henne.

Problemet är nu bara att nu när hon mår bra så vill även hon gå ner lite i vikt. Och jag stötgar det till 100 procent. En vikt på 108kg på en tjej som är 160cm är inte optimalt. Särskilt när jag ser på henne att hon mår dåligt av det. Svårt att röra sig och kan knappt gå till och från bilen utan att vara slut. Jag försöker ställa mig lote längre ifrån på parkeringar aå hon får in lite extra träning. 
    Jag veg ju var den stora boven är och det är att hon rör sig för lite och äter för mycket skit. En skål chips, popcorn eller ostbågar varje kväll och kanske en liter cola på deg. 

Hon sa nu i kväll efter vi nattat vår flicka att hon inte är stor när vi kom in på vikt. Och jag sa uppriktigt att hon är det och att äve  läkarna råder henne att tappa lite kilon. Hom säger då att hon inte kan, att det som jag glr inte funkar för henne. Och jag försöker förklara att deg ligger i vad du äter även när du äter det, men framföralt vad. Om du för in mer energi i din kropp än vad du gör av med kommer kroppen att lagra det som fett. 

Detta blir då världens diskution och det slutar med att jag ger upp och att hon nästan gråter ocj säger att hon inte är tjock och att jag har fel.

Detta leder till två frågor för mig som jag hoppas jag kan få hjälp med. 

1. Har jag fel? Visst är det det som är grundregeln att om man äter mindre än vad kroppen gör av med går man ner äter man mer går man upp. Sen givetvis beror lite på ämnesomsättning och individ till individ. Alla ska ju inte äta 2000kcal för att hålla vikten.

2. Hur kan jag förklara detta för henne utan att förstöra henne så? Hon var arg och ledsen och vägrade lyssna. I slutet fråga hon även om jag älska henne och varför jag inte lämnar henne. Hon blev förstörd. Och inget sjönk in.

Tack på förhand.

Ps är lite autistisk av mig så det där med finkänslighet är inte min grej. 

• Svar på tråden Vikt
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-12-04 12:53:15 följande:

Om hon blir så ledsen och försvarar sin vikt kanske det faktiskt inte ör vikten som är problemet.  Hon kanske helt enkelt inte mår psykiskt bra ?  Att få barn är en stor omställning som är mycket svår för många . Att hon äter massa chips och dricker läsk kan vara tröstätande, en eskalerande matsituatiion beror alltid på andra saker än vikten. 

Du kanske istället  ska fråga henne om hur hon faktiskt mår, är hon lycklig? Är livet som hon önskar det eller har det blivit svårt och jobbigt? Hur mår ni i eran relation?  Hur är det att vara föräldrar?  Hinner hon med sitt dagliga liv? Får ni hjälp och avlastning och hinner vårda relationen?  Osv osv... 

Strunta helt I vikten och börja prata om livet istället.  Det låter som att hon kanske faktiskt är ledsen och inte mår bra. 

Tack 

Ska faktiskt kolla lite mer. Men hob verkar må mycket bättre nu. Jag vet ju att hon mått dåligt då hon varit väldigt sjuk efter hon födde. Därmed påkom ju mycket av viktökningen.  Men nu är hon ju frisk och säger att hon mår bra. Det är ju inte så att jag försökte få henne på banan direkt, inte alls. Men hon har verkat må bra och hon säger det med och jag har litat på det. Men det kanske fortfarande sitter i en hel del psykiskt och hon döljer det. 

Var ett mycket bra tipps ska försöka prata lite om hur hon mår och så med. Tack 
  • Anonym (A)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-12-04 15:38:19 följande:
    Tack 

Ska faktiskt kolla lite mer. Men hob verkar må mycket bättre nu. Jag vet ju att hon mått dåligt då hon varit väldigt sjuk efter hon födde. Därmed påkom ju mycket av viktökningen.  Men nu är hon ju frisk och säger att hon mår bra. Det är ju inte så att jag försökte få henne på banan direkt, inte alls. Men hon har verkat må bra och hon säger det med och jag har litat på det. Men det kanske fortfarande sitter i en hel del psykiskt och hon döljer det. 

Var ett mycket bra tipps ska försöka prata lite om hur hon mår och så med. Tack 
    Skönt att hon mår bättre.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-12-04 15:32:28 följande:
    Helt ärligt nu så tror jag att hon inte vill förstå. Hon säger hela tiden att sånt inte stämmer att jag är dum som försöker ha koll. Att det är inte så det funkar på alla så nej jag tror inte att hon har koll på det alls. Inte ett skit om jag ska vara ärlig. Hon har enbart detta tänk "tränar man går man ner i vikt". Men även om man tränar spelar det ingen roll om man äter upp det efterråt. Och det är sånt som hon på riktigt inte förstår eftersom hon är hungrig och då behlver mer mat. 

Jag tror inte att hon är dum inte alls, men hon är trångsynt det är hon. Och har hon fått för sig nått är det svårt att få henne till "rätt" sida.

Till och med barn förstår kopplingen mellan kalorier och vikt, så jag har oerhört svårt att tro att hon inte förstår. Kanske din funktionsvariation som gör att du tolkar det så. Det låter snarare som att det är något hon vill skjuta ifrån sig.

Hon tycker förmodligen att det är ett väldigt jobbigt ämne. Mitt råd är att du stöttar henne om och när hon ber om stöttning. Du behöver dock inte förklara något så grundläggande för henne eller "få henne till rätt sida".

• Anonym (Mx)

Många säger att man ska uttrycka sig på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Finns det ens ett rätt sätt och ett rätt tillfälle att berätta att en kvinna är fet?

• Anonym (Fråga)
    Anonym (Mx) skrev 2025-12-04 17:05:16 följande:

Många säger att man ska uttrycka sig på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Finns det ens ett rätt sätt och ett rätt tillfälle att berätta att en kvinna är fet?

Varför skulle man "berätta att en kvinna är fet" menar du?
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-12-04 12:16:32 följande:
    Kan inte säga att vi testat än i alla fall men ska försöka ta upp det igen när det inte är lika färskt och smärtsamt för henne. Hon blev väldigt ledsen och det syntes även imorse. 

Jag vet att alla inte ska äta 2000kcal det var mer ett exempel och det var bra förklarat av dig. Och som du sa att det är baserat på vikten stämmer ju ju större man är desto mer energi krävs det för kroppen att fungera. Blev själv orolig när jag tappade 10 kilo och sen stoppa i en månad men fick då veta att jag hamnat på nett 0 liksom. 

Men tack för ditt svar. Det var väldigt skönt att höra att det inte är jag som är helt tokig. Jag bryr mig om henne väldigt mycket och älskar henne som fan. Men det smärtar mig att se henne tina bort liksom. Vi brukade promenera tillsammans. Och nu orkar hon knappt gå till och från bilen. 
    Förstår dig så väl - och du gör helt rätt i att driva detta, hur svårt det än är. Jag hoppas att du hittar ett sätt att nå fram till henne, för, som sagt: det går inte att överdriva allvaret i den vikt hon har nu; den är riktigt, riktigt farlig. 

Jag hoppas att du orkar hålla oss uppdaterade här i tråden framöver om hur det går ❤️
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Fråga) skrev 2025-12-04 17:09:34 följande:
    Varför skulle man "berätta att en kvinna är fet" menar du?
    Både för attraktion och hälsa. Om ens partner går upp i vikt utan att själv reagera och göra något åt det, så behöver man på något sätt uttrycka detta.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Mx) skrev 2025-12-05 15:28:35 följande:
    Både för attraktion och hälsa. Om ens partner går upp i vikt utan att själv reagera och göra något åt det, så behöver man på något sätt uttrycka detta.
    Du tror på riktigt att de är inte medvetna om detta? 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Fråga) skrev 2025-12-05 15:33:15 följande:
    Du tror på riktigt att de är inte medvetna om detta? 
    Vad har det för betydelse menar du? Även om de egentligen är medvetna om det kan man ju inte bara vara tyst om de vägrar göra nåt åt det.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Meh) skrev 2025-12-05 16:52:54 följande:
    Vad har det för betydelse menar du? Även om de egentligen är medvetna om det kan man ju inte bara vara tyst om de vägrar göra nåt åt det.
    Exakt så. Jag undrar vem det är som satt en tumme ned på ditt inlägg och varför? Anser den personen alltså att man bara ska låta folk dö utan att lägga sig i? Märklig inställning.
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-06 03:44:46 följande:
    Exakt så. Jag undrar vem det är som satt en tumme ned på ditt inlägg och varför? Anser den personen alltså att man bara ska låta folk dö utan att lägga sig i? Märklig inställning.
    Kan inte ni som sätter en massa tumme ner i stället berätta vad det är ni vänder er mot? Lite barnsligt att bara tumma ner utan att kunna stå för vad det är man tycker är fel.
Svar på tråden Vikt