• Anonym (Osäker)

Skulle du bli ihop med någon som har herpes?

Jag har dejtat en man ganska länge nu, vi har varit intima och gjort allt tillsammans. Men häromdan visade han att han fått ett munsår, eller förkylningsblåsa.

Efter lite googling då så visar det sig att det förmodligen är herpes. Jag tror inte han själv tänkt på det som herpes eller ens ha vetat att det kan vara det. Han säger att han haft dedär förklyningsblåsorna någon gång under hela sitt liv och att hans mamma kan få såna också. 

Så kan någon hjälpa mig i detta, jag känner mig lite? off? nu. Vill jag bli ihop med någon som har herpes? Om det nu är det. Jag själv brukar inte få såna blåsor. Men jag har förstått att det är väldigt vanligt och rent krasst, skulle jag avstå en bra man för detta så kanske nästa har det också liksom? 

Ge mig lite tankar?

• Svar på tråden Skulle du bli ihop med någon som har herpes?
  • Anonym (Yal)
    Anonym (kattan) skrev 2025-12-05 16:08:24 följande:
    Det jäkliga är att det kan smitta ändå, så någon som har det latent men aldrig haft utbrott, kan ändå smitta dig. Hade varit väldigt kul om du fick det oxå. Kan du lida som alla andra människor.
    Väldigt liten risk. De flesta med munsår får såna utbrott redan som barn. Jag har aldrig haft det och inte heller mina föräldrar, som är ganska gamla nu. 

Riktigt vidrigt sagt av dig förövrigt. Men ska det vara en sån gräslig ton så kan jag bara hoppas att detsamma drabbar dig.

Och vill ni inte ha ärliga svar så ge fasen i att ställa dessa frågor då.
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Yal) skrev 2025-12-05 16:12:29 följande:
    Väldigt liten risk. De flesta med munsår får såna utbrott redan som barn. Jag har aldrig haft det och inte heller mina föräldrar, som är ganska gamla nu. 

Riktigt vidrigt sagt av dig förövrigt. Men ska det vara en sån gräslig ton så kan jag bara hoppas att detsamma drabbar dig.

Och vill ni inte ha ärliga svar så ge fasen i att ställa dessa frågor då.
    Buhu
  • Anonym (Yal)
    Anonym (kattan) skrev 2025-12-05 16:29:03 följande:
    Buhu
    Finns inget buhu i mitt liv. Jag bär inte på några nasty munsår. 
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Yal) skrev 2025-12-05 16:31:20 följande:
    Du bär på en nasty personlighet istället
  • Anonym (Yal)
    Anonym (kattan) skrev 2025-12-05 16:49:12 följande:
    Du bär på en nasty personlighet istället
    Nej, jag är normal med normala önskemål på en partner (att vara frisk). Likt de flesta.
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Yal) skrev 2025-12-05 16:53:46 följande:
    Nej, jag är normal med normala önskemål på en partner (att vara frisk). Likt de flesta.
    Jobbigt. Du lär ju få vara singel länge, haha.
  • Anonym (Yal)
    Anonym (kattan) skrev 2025-12-05 17:07:06 följande:
    Jobbigt. Du lär ju få vara singel länge, haha.
    Knappast. De flesta människor har inte munsår. 
  • Sunflora

70-80% av alla bär på herpesvirus, med absolut största sannolikhet du också om du kysst din pojkvän någon gång. Så jag förstår inte hur du rent praktiskt tänkt undvika det även om ni gör slut. Även om du hittar någon som inte är bärare så kommer du ju ge det till dem. 

• Anonym (H)

Har varit tillsammans med min man i 22 år. Han får munsår någon gång per år ffa vid stress eller förkylning och jag har inte blivit smittad. Han känner när det är på g och sköter det med någon salva. Själv bryr jag mig inte, skulle jag få munherpes så skulle det inte vara hela världen. Fast självklart skönt att slippa

• EpicF
    Anonym (Yal) skrev 2025-12-05 13:45:19 följande:
    Dålig läsförmåga du har. Jag har aldrig pratat om latent herpes utan om MUNSÅR. Hur jävla svårt ska det vara att fatta skillnaden?

Nej, eftersom munsår är en dealbreaker för mig så kommer jag troligtvis aldrig att träffa någon som har det och jag har det inte heller. Därmed ingen nämnvärd risk att någon av oss kommer få det när vi är tillsammans.
    Så du frågar alla dina dejter om du brukar ha munsår. regelbubdet eller inte.
    Brukar du få många svar? 
  • EpicF
    Anonym (Yal) skrev 2025-12-05 16:31:20 följande:
    Men du kan fortfarande ha viruset latent i kroppen. 
  • Anonym (Yal)
    EpicF skrev 2025-12-05 23:15:25 följande:
    Så du frågar alla dina dejter om du brukar ha munsår. regelbubdet eller inte.
    Brukar du få många svar? 
    Har redan sagt att jag skriver såna krav i en dejtingprofil. Utgår från att man då sållar ut personer med alla de nämnda oönskade egenskaper. 
    EpicF skrev 2025-12-05 23:17:23 följande:
    Men du kan fortfarande ha viruset latent i kroppen. 
    Spelar ingen roll. Jag har aldrig haft munsår och kommer inte heller att dejta någon som haft det. Kan du sluta tjata om detta nu och acceptera att mina preferenser skiljer sig från dina? Vi kommer ingenvart ändå så varför liksom. 

• Anonym (Har det)
    Jag blev smittad när jag kysste en kille när jag var 19 år, i mörkret på ett dansgolv. Tyvärr en relation som inte ens höll. Det finns data som tyder på att herpes ?runs in families?. I min ursprungsfamilj är det 3 av 4 som har/haft aktiva regelbundna utbrott. I min nya familj är vi åter 3 av 4 (min man och jag och ett barn). För mig har det varit riktigt jobbigt, först med täta och kraftiga utbrott som gett mig feber och svullna lymfkörtlar och stora sår. Med åren bättre och bättre och nu i 50-års-åldern vanligen en gång på hösten i samband med förkylning. Som väl är har viruset vandrat från läpp till in i näsan där det åtminstone inte syns. Valtrex i tablettform är riktigt bra på att minska utbrotten, men hos mig är det sällan så att de hindras helt, dock ska man minnas att man är mindre smittsam också av att ta tabletterna vilket känns bra gentemot partner. Det luriga är att lära sig känna när det är på väg för att undvika att smitta andra. Den killen du nämnde verkar tyvärr inte så medveten om sin smitta och hur undvika spridning. Jag skulle säga att jag är extremt medveten och noggrann och min man hade det innan vi möttes så det gjorde inget. Dock kan ju munherpes också smitta till könsorgan, men risken är mindre. Så av hänsyn till partner bör man vara väldigt medveten och uppmärksam på tecken på utbrott för att förhindra sådan överföring. Det har inte hänt oss trots regelbundna munherpes-utbrott och idogt oralsexande däremellan. Så jag tror verkligen att den risken är liten hos medvetna och försiktiga individer. 

Du kan testa dig med ett blodprov för att se om du redan är bärare av munherpes (eller könsherpes, visste du att 1 av 5 vuxna är bärare av det med? The horror). Då kanske det är lättare för dig att ta ett beslut om du kan tänka dig att utsätta dig för risken? Jag kan förstå dig på vissa sätt, men som andra sagt så är det hyfsat vanligt att folk har enstaka utbrott per år, ofta så små att de knappt syns. Därför är det svårt att helt freda sig mot detta virus. Lycka till!

• Anonym (kattan)
    Anonym (Yal) skrev 2025-12-05 17:08:32 följande:
    Knappast. De flesta människor har inte munsår. 
    Det är ju precis det folk har. Typ ALLA har det
  • Anonym (Yal)
    Anonym (kattan) skrev 2025-12-06 13:53:08 följande:
    Det är ju precis det folk har. Typ ALLA har det
    Nej, inte munsår. Latent herpes är inte alls detsamma som utbruten herpes som ger symtom. Ingen i min familj har någonsin haft munsår. 
Svar på tråden Skulle du bli ihop med någon som har herpes?