• Anonym (Osäker)

Skulle du bli ihop med någon som har herpes?

Jag har dejtat en man ganska länge nu, vi har varit intima och gjort allt tillsammans. Men häromdan visade han att han fått ett munsår, eller förkylningsblåsa.

Efter lite googling då så visar det sig att det förmodligen är herpes. Jag tror inte han själv tänkt på det som herpes eller ens ha vetat att det kan vara det. Han säger att han haft dedär förklyningsblåsorna någon gång under hela sitt liv och att hans mamma kan få såna också. 

Så kan någon hjälpa mig i detta, jag känner mig lite? off? nu. Vill jag bli ihop med någon som har herpes? Om det nu är det. Jag själv brukar inte få såna blåsor. Men jag har förstått att det är väldigt vanligt och rent krasst, skulle jag avstå en bra man för detta så kanske nästa har det också liksom? 

Ge mig lite tankar?

• Svar på tråden Skulle du bli ihop med någon som har herpes?
  • EpicF
    Anonym (Yal) skrev 2025-12-05 16:31:20 följande:
    Finns inget buhu i mitt liv. Jag bär inte på några nasty munsår. 
    Men du kan fortfarande ha viruset latent i kroppen. 
  • Anonym (Yal)
    EpicF skrev 2025-12-05 23:15:25 följande:
    Så du frågar alla dina dejter om du brukar ha munsår. regelbubdet eller inte.
    Brukar du få många svar? 
    Har redan sagt att jag skriver såna krav i en dejtingprofil. Utgår från att man då sållar ut personer med alla de nämnda oönskade egenskaper. 
    EpicF skrev 2025-12-05 23:17:23 följande:
    Men du kan fortfarande ha viruset latent i kroppen. 
    Spelar ingen roll. Jag har aldrig haft munsår och kommer inte heller att dejta någon som haft det. Kan du sluta tjata om detta nu och acceptera att mina preferenser skiljer sig från dina? Vi kommer ingenvart ändå så varför liksom. 

• Anonym (Har det)
    Jag blev smittad när jag kysste en kille när jag var 19 år, i mörkret på ett dansgolv. Tyvärr en relation som inte ens höll. Det finns data som tyder på att herpes ?runs in families?. I min ursprungsfamilj är det 3 av 4 som har/haft aktiva regelbundna utbrott. I min nya familj är vi åter 3 av 4 (min man och jag och ett barn). För mig har det varit riktigt jobbigt, först med täta och kraftiga utbrott som gett mig feber och svullna lymfkörtlar och stora sår. Med åren bättre och bättre och nu i 50-års-åldern vanligen en gång på hösten i samband med förkylning. Som väl är har viruset vandrat från läpp till in i näsan där det åtminstone inte syns. Valtrex i tablettform är riktigt bra på att minska utbrotten, men hos mig är det sällan så att de hindras helt, dock ska man minnas att man är mindre smittsam också av att ta tabletterna vilket känns bra gentemot partner. Det luriga är att lära sig känna när det är på väg för att undvika att smitta andra. Den killen du nämnde verkar tyvärr inte så medveten om sin smitta och hur undvika spridning. Jag skulle säga att jag är extremt medveten och noggrann och min man hade det innan vi möttes så det gjorde inget. Dock kan ju munherpes också smitta till könsorgan, men risken är mindre. Så av hänsyn till partner bör man vara väldigt medveten och uppmärksam på tecken på utbrott för att förhindra sådan överföring. Det har inte hänt oss trots regelbundna munherpes-utbrott och idogt oralsexande däremellan. Så jag tror verkligen att den risken är liten hos medvetna och försiktiga individer. 

Du kan testa dig med ett blodprov för att se om du redan är bärare av munherpes (eller könsherpes, visste du att 1 av 5 vuxna är bärare av det med? The horror). Då kanske det är lättare för dig att ta ett beslut om du kan tänka dig att utsätta dig för risken? Jag kan förstå dig på vissa sätt, men som andra sagt så är det hyfsat vanligt att folk har enstaka utbrott per år, ofta så små att de knappt syns. Därför är det svårt att helt freda sig mot detta virus. Lycka till!

• Anonym (kattan)
    Anonym (Yal) skrev 2025-12-05 17:08:32 följande:
    Knappast. De flesta människor har inte munsår. 
    Det är ju precis det folk har. Typ ALLA har det
  • Anonym (Yal)
    Anonym (kattan) skrev 2025-12-06 13:53:08 följande:
    Det är ju precis det folk har. Typ ALLA har det
    Nej, inte munsår. Latent herpes är inte alls detsamma som utbruten herpes som ger symtom. Ingen i min familj har någonsin haft munsår. 
  • Anonym (Genital herpes)

Oj då. Intressanta tankar. Du som skrev inlägget är säkert väldigt ung?
    Jag träffade en man när jag höll på att skilja mig för över 20 år sen. Vi blev förälskade och när vi först gången skulle gå steget vidare i sängen så ville han berätta att han hade genital herpes som blossade upp ibland, och då fick man undvika sex eller komma ihåg att använda kondom.
    Det smittade med andra ord när herpesen var aktiv, slemhinna mot slemhinna liksom.
    Han ville vara ärlig och berätta. Jag minns att jag funderade lite på sken, tog reda på fakta men det hindrade inte mig att fortsätta med relationen. Det visade sig också att det fanns ett läkemedel som man tog varje dag i förebyggande syfte så att det aldrig bryter ut.
    Vi är gifta nu för tiden och jag har aldrig fått nån smitta eller symptom själv. Förstås kan man ju bära på virus symptomfritt utan att vet det, men det kan väldigt många människor göra ovetande.

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Genital herpes) skrev 2025-12-08 10:59:34 följande:

Oj då. Intressanta tankar. Du som skrev inlägget är säkert väldigt ung?
    Jag träffade en man när jag höll på att skilja mig för över 20 år sen. Vi blev förälskade och när vi först gången skulle gå steget vidare i sängen så ville han berätta att han hade genital herpes som blossade upp ibland, och då fick man undvika sex eller komma ihåg att använda kondom.
    Det smittade med andra ord när herpesen var aktiv, slemhinna mot slemhinna liksom.
    Han ville vara ärlig och berätta. Jag minns att jag funderade lite på sken, tog reda på fakta men det hindrade inte mig att fortsätta med relationen. Det visade sig också att det fanns ett läkemedel som man tog varje dag i förebyggande syfte så att det aldrig bryter ut.
    Vi är gifta nu för tiden och jag har aldrig fått nån smitta eller symptom själv. Förstås kan man ju bära på virus symptomfritt utan att vet det, men det kan väldigt många människor göra ovetande.

Bara nyfiken, varför tror du att ts är "väldigt ung"?
    Vad om hon skriver menar du skvallrar om det?
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Kalle) skrev 2025-12-08 15:48:10 följande:
    För att hon verkar korkad och omogen?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (kattan) skrev 2025-12-08 16:01:34 följande:
    För att hon verkar korkad och omogen?
    Jaså, på vilket sätt då?
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Kalle) skrev 2025-12-08 16:15:48 följande:
    Jaså, på vilket sätt då?
    på vilket sätt verkar hon INTE omogen?
  • Anonym (Genital herpes)
    Anonym (Kalle) skrev 2025-12-08 15:48:10 följande:
    För tror inte att en med lite livserfarenhet skulle bry sig och fundera så.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Genital herpes) skrev 2025-12-11 23:09:26 följande:
    För tror inte att en med lite livserfarenhet skulle bry sig och fundera så.
    Tror du inte?
    Det är jag fullständigt övertygad om att man skulle.

Inte bry sig?
    Menar du verkligen det?
  • En glad tjej
    Anonym (M.) skrev 2025-12-04 12:50:53 följande:

Jag tycker att herpes är otroligt ofräscht. Jag skulle inte kunna vara tillsammans med en man som har det, jag skulle bli för äcklad och tänka på det hela tiden att "nu kanske jag blir smittad". 

Dessutom är det en annan sak, att han inte har tagit reda på vad han har och fått det diagnosticerat, och inte informerat dig (och andra kvinnor han haft). Att han går runt som en vandrande smittbomb och inte varnar sina partners... DET är nästan ännu mer avtändande än själva sjukdomen. 

Alltså, munherpes är ingen könssjukdom. Jag fick munherpes när jag var 16 år. Jag var på språkresa i England, extremt fint väder hela månaden. Jag låg ute och solade alldeles för länge och brände mig något fruktansvärt. Efter några dagar fick jag herpes runt hela läppen, det var så mycket att vi fick åka till sjukhuset. Där konstaterades att det var herpes och jag var oskuld och hade inte haft sex. Så läs på lite innan du uttalar dig! 
  • Anonym (Jotub)

Munherpes kan jag tänka mig. Möjligt att jag har det själv. Tror jag blev smittad via en kyss när jag full någon gång. Men får munsår extremt sällan. Kan ta år mellan...

Men könsperspektiv vill jag inte ha och är ganska försiktig på den punkten.

• Anonym (M.)
    En glad tjej skrev 2025-12-12 05:44:16 följande:
    Alltså, munherpes är ingen könssjukdom. Jag fick munherpes när jag var 16 år. Jag var på språkresa i England, extremt fint väder hela månaden. Jag låg ute och solade alldeles för länge och brände mig något fruktansvärt. Efter några dagar fick jag herpes runt hela läppen, det var så mycket att vi fick åka till sjukhuset. Där konstaterades att det var herpes och jag var oskuld och hade inte haft sex. Så läs på lite innan du uttalar dig! 
    Man kan inte få herpes av solsveda. Du måste någonstans ha dragit på dig viruset, men sedan kan sjukdomen förstås ha blivit SYMPTOMGIVANDE p.g.a. solsvedan.

Så är det med många virus: de ligger latent i kroppen och sedan bryter de ut när man blir försvagad av något annat. Därför är det bäst att undvika att dra på sig virusen från början, även när man är ung och frisk, för en dag blir man gammal och sjuk. Och då vinner virusen...

Jag är förresten rätt säker på, att skulle man kolla upp de som har munherpes, så har de oftast haft någon könssjukdom också. Tror jag. Men sådan forskning får väl inte göras...
  • LaFontaine
    Anonym (M.) skrev 2025-12-12 10:01:22 följande:
    Man kan inte få herpes av solsveda. Du måste någonstans ha dragit på dig viruset, men sedan kan sjukdomen förstås ha blivit SYMPTOMGIVANDE p.g.a. solsvedan.

Så är det med många virus: de ligger latent i kroppen och sedan bryter de ut när man blir försvagad av något annat. Därför är det bäst att undvika att dra på sig virusen från början, även när man är ung och frisk, för en dag blir man gammal och sjuk. Och då vinner virusen...

Jag är förresten rätt säker på, att skulle man kolla upp de som har munherpes, så har de oftast haft någon könssjukdom också. Tror jag. Men sådan forskning får väl inte göras...

Med tanke på att primärinfektion ofta sker i barnaår, mellan 1-5 år, vill jag nog hävda att din teori är felaktig. 

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/munsar-2/

• Anonym (M.)
    LaFontaine skrev 2025-12-12 10:21:49 följande:

Med tanke på att primärinfektion ofta sker i barnaår, mellan 1-5 år, vill jag nog hävda att din teori är felaktig. 

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/munsar-2/

Det är en klassfråga. Det är i familjer där man inte fattar att man inte ska suga på barnets napp och sedan stoppa den i barnets mun, att man inte ska dricka ur samma mugg utan alla ska ha en egen mugg, eller ta en tugga av en glasspinne och sedan låta barnet ta en tugga, som inte fattar att man måste hålla isär familjemedlemmarnas handdukar och att man måste tvätta handdukar och lakan i 60 grader, som man ÄVEN har tidig sexdebut och många partners. 

Det är obegripligt att föräldrar håller på som jag beskrev fast de till och med VET att de har herpes! Och att de inte använder den förebyggande medicin som ändå finns, under småbarnsåren då man är nära sina barn kroppsligt. För att inte tala om inför förlossningen, om man har skiten där nere också. 
  • LaFontaine
    Anonym (M.) skrev 2025-12-12 10:27:57 följande:
    Det är en klassfråga. Det är i familjer där man inte fattar att man inte ska suga på barnets napp och sedan stoppa den i barnets mun, att man inte ska dricka ur samma mugg utan alla ska ha en egen mugg, eller ta en tugga av en glasspinne och sedan låta barnet ta en tugga, som inte fattar att man måste hålla isär familjemedlemmarnas handdukar och att man måste tvätta handdukar och lakan i 60 grader, som man ÄVEN har tidig sexdebut och många partners. 

Det är obegripligt att föräldrar håller på som jag beskrev fast de till och med VET att de har herpes! Och att de inte använder den förebyggande medicin som ändå finns, under småbarnsåren då man är nära sina barn kroppsligt. För att inte tala om inför förlossningen, om man har skiten där nere också. 

Barn smittar ju barn också. Barn med munsår går på förskolor, stoppar leksaker i munnen som nästa barn tar upp och leker med. 

Jag förstår att du vill få det till att du är lite finare än resten, men jag kan meddela att också här på Östermalm i Stockholm, har flera barn munsår. 

• Anonym (M.)
    LaFontaine skrev 2025-12-12 10:30:24 följande:

Barn smittar ju barn också. Barn med munsår går på förskolor, stoppar leksaker i munnen som nästa barn tar upp och leker med. 

Jag förstår att du vill få det till att du är lite finare än resten, men jag kan meddela att också här på Östermalm i Stockholm, har flera barn munsår. 

Då är dessa barns mammor gissningsvis lyx-eskorter, som gift sig med korkade överklassmän med ärvda våningar på Östermalm. Tänk "Prinsessan" Sofia - Prins Carl Philip. Skulle inte förvåna mig alls, om de fyra ungarna har herpes redan allihopa...
Svar på tråden Skulle du bli ihop med någon som har herpes?