• Anonym (Bananätaren)

Utskälld av bananskal

Jag brukar äta banan ibland när jag kör bil till jobbet och efteråt slänger jag bara ut skalet genom rutan. Gjorde det igår som vanligt och hade då en bil bakom. Det var en landsväg utan mycket trafik. Tänkte inte mer på det men en kort stund efter gör den bilen en hastig omkörning och bromsar in kraftigt framför mig. Den stannar och går ur bilen irriterad och skäller ut mig om hur dåligt det är och förbjudet att kasta bananskal från rutan. Tycker detta är en överdriven reaktion över ett bananskal och blev helt ställd av utskällningen så satt bara där som ett frågetecken. Det är ju ändå kompost som bryts ner snabbt. Har slängt många bananskal och aldrig fått denna reaktionen innan. Ser dessutom en del bananskal på vägarna så förstår inte varför det ska vara förbjudet

• Svar på tråden Utskälld av bananskal
  • Anonym (Eh ...)
    Cia78n skrev 2025-12-06 14:53:00 följande:
    Jag trodde det var nedbrytbart därför såg jag även det som ingen grej. Många tror nog detta tyvärr då det är en frukt. 
    Ja, som sagt: det är ju fullt begripligt.  Det som är mindre begripligt är att ts vidhåller att det inte är ett problem även efter det att hon blivit upplyst om hur det egentligen förhåller sig. 
  • Cia78n
    Anonym (Eh ...) skrev 2025-12-06 15:03:53 följande:
    Ja, som sagt: det är ju fullt begripligt.  Det som är mindre begripligt är att ts vidhåller att det inte är ett problem även efter det att hon blivit upplyst om hur det egentligen förhåller sig. 
    Jag tror hon har förstått fast skäms lite nu...
  • Anonym (Eh ...)
    Cia78n skrev 2025-12-06 15:31:47 följande:
    Jag tror hon har förstått fast skäms lite nu...
    Man kan ju alltid hoppas 😊
  • Goneril
    Jag trodde det var nedbrytbart därför såg jag även det som ingen grej. Många tror nog detta tyvärr då det är en frukt. 
    Men nu har du ju sett hur det förhåller sig. Förutom att det inte är tillåtet är det väl inte så kul att halka på ett bananskal eller att få det på sig, kastat med kraft. Djur kan ju också fara illa, så sluta med detta! 
  • Anonym (M.)

Problemet med bananskal är att man kan halka på det. Jag vet inte om ETT bananskal är tillräckligt för att en bil ska slira på det, men varför ta risken? Det är mycket bättre om allt skräp hamnar i därför avsedda behållare från början. 

• Anonym (Eh ...)
    Goneril skrev 2025-12-06 16:08:52 följande:
    Men nu har du ju sett hur det förhåller sig. Förutom att det inte är tillåtet är det väl inte så kul att halka på ett bananskal eller att få det på sig, kastat med kraft. Djur kan ju också fara illa, så sluta med detta! 
    Borde du inte rikta detta till ts i stället?  "Cia78n" har väl inte sagt nåt om att hon beter sig som ts?
  • Anonym
    Anonym (Bananätaren) skrev 2025-12-05 17:24:47 följande:
    Utskälld av bananskal

Jag brukar äta banan ibland när jag kör bil till jobbet och efteråt slänger jag bara ut skalet genom rutan. Gjorde det igår som vanligt och hade då en bil bakom. Det var en landsväg utan mycket trafik. Tänkte inte mer på det men en kort stund efter gör den bilen en hastig omkörning och bromsar in kraftigt framför mig. Den stannar och går ur bilen irriterad och skäller ut mig om hur dåligt det är och förbjudet att kasta bananskal från rutan. Tycker detta är en överdriven reaktion över ett bananskal och blev helt ställd av utskällningen så satt bara där som ett frågetecken. Det är ju ändå kompost som bryts ner snabbt. Har slängt många bananskal och aldrig fått denna reaktionen innan. Ser dessutom en del bananskal på vägarna så förstår inte varför det ska vara förbjudet

Säkert en spännande historia men vad fasen har den med trådens titel att göra? Kan du inte berätta om när du blev utskälld av ett bananskal istället, som du utlovade?
  • Anonym
    Anonym (Bananätaren) skrev 2025-12-06 10:48:21 följande:
    Ser ibland bananskal kastade och de ser ut som övriga naturen. 
    Asså var utspelar sig detta? Kenya?
    Ska du ta saker för givet så får du väl åtminstone ha rätt? Du kan ju inte bara besluta att "såhär är det och då agerar jag därefter" och sedan örla runt och ha fel?
  • Anonym (f)
    Anonym (Eh ...) skrev 2025-12-06 16:35:40 följande:
    Borde du inte rikta detta till ts i stället?  "Cia78n" har väl inte sagt nåt om att hon beter sig som ts?
    Med tanke på användarens svar i tråden är det rimligt att tro att denne skulle göra samma sak utan problem.
  • Cia78n
    Goneril skrev 2025-12-06 16:08:52 följande:
    Jag har inte slängt bananskal i naturen och kommer inte göra heller.
  • Cia78n
    Anonym skrev 2025-12-06 16:41:14 följande:
    Asså var utspelar sig detta? Kenya?
    Ska du ta saker för givet så får du väl åtminstone ha rätt? Du kan ju inte bara besluta att "såhär är det och då agerar jag därefter" och sedan örla runt och ha fel?
    Det är inte jag som slängt bananskal i naturen.
  • Anonym (skattebetalare)

Bananskal är ofta besprutade med saker som inte är bra för djur att få i sig, och som redan skrivits räknas de som skräp eftersom de kan ta lång tid på sig att brytas ner.

Den som kastar ut skal från en bil skulle därmed kunna få böter för nedskräpning, i tättbebyggt område.

Jag blir vansinnig på alla som kastar skräp från bilen, eftersom alla svenskar med fungerande hjärna och respekt för naturen slutade med det på 1970-talet.
    Det är mest ouppfostrat folk från sämre fungerande länder och tanklösa snorvalpar som gör såna dumheter idag.

Svar på tråden Utskälld av bananskal