• Anonym (Fredde)

Rätt av regeringen att sluta ge pengar till afrikanska stater och i stället överföra till Ukraina?

personligen kan jag tycka att det är på tiden. Flera av dessa länder har inte använt hjälpen på ett bra sätt utan låtit pengarna försvinna i de styrande skiktens djupa fickor Per Gudmundsson har i en ledarartikel i Göteborgsposten (www.gp.se/ledare/gastkolumn/vi-kan-inte-radda-afrika-med-bistand.f918773a-0742-43c2-9a99-ed805dd8ef43) påpekat att dessa afrikanska stater inte har gått framåt ett smack, snarare bakåt, trots många miljarder i bistånd under många år, decennier.

Och Ukraina behöver förvisso hjälp i sin förtvivlade situation.

Hur ser du på saken?

• Svar på tråden Rätt av regeringen att sluta ge pengar till afrikanska stater och i stället överföra till Ukraina?
  • Tow2Mater

Svenska skattebetalare borde ha råd att finansiera båda. Speciellt efter att ha kritiserat usa när de minskat eller strypt sina bistånd.

• Vargaflickan
    Sverige borde slopa alla bistånd och fokusera på sin egen befolkning. Att ge bistånd till Ukraina är inte bättre, nu går pengarna bara rakt ner i fickorna på en annan korrupt ledare, kriget har pågått i snart fyra år och det är inte ens i närheten att få ett slut trots sanktioner och bistånd...
  • KillBill

Den SD styrda (M/KD/L) regeringens biståndspolitik är verkligen vidrig. Nu drar man in det bistånd som Sverige satsat på att minska kvinnlig könsstympning. Insatser som verkligen har gjort skillnad och innan det här spårar ur i islamofobi vill jag påpeka att Liberia i huvudsak är ett kristet land och att omkring 35 % av landets kristna kvinnor har blivit könsstympade.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Yupp!)
    Vargaflickan skrev 2025-12-06 18:51:50 följande:
    Sverige borde slopa alla bistånd och fokusera på sin egen befolkning. Att ge bistånd till Ukraina är inte bättre, nu går pengarna bara rakt ner i fickorna på en annan korrupt ledare, kriget har pågått i snart fyra år och det är inte ens i närheten att få ett slut trots sanktioner och bistånd...
    Benägen att hålla med på sätt och vis. Först och främst ska vi värna vår egen befolkning. Det är en skam för nationen att vi har så många hemlösa, gängkriminalitet, droger, taskig skola och så vidare ...
    Dessutom kan jag tycka, trots att jag stöder Ukraina fullt ut att bistånd dit är att sponsra krigföring.
    Omvärlden kanske inte ska hjälpa Ukraina utan istället rikta in sig på att strypa ryssarna politiskt och framförallt ekonomiskt. 
    De behöver på ren svenska fan i mig lära sig att sköta sig i en modern omvärld.
    Uppenbarligen är det verkligen skillnad på människor .....
  • Mentat
    Anonym (Fredde) skrev 2025-12-06 13:49:24 följande:
    Rätt av regeringen att sluta ge pengar till afrikanska stater och i stället överföra till Ukraina?

personligen kan jag tycka att det är på tiden. Flera av dessa länder har inte använt hjälpen på ett bra sätt utan låtit pengarna försvinna i de styrande skiktens djupa fickor Per Gudmundsson har i en ledarartikel i Göteborgsposten (www.gp.se/ledare/gastkolumn/vi-kan-inte-radda-afrika-med-bistand.f918773a-0742-43c2-9a99-ed805dd8ef43) påpekat att dessa afrikanska stater inte har gått framåt ett smack, snarare bakåt, trots många miljarder i bistånd under många år, decennier.

Och Ukraina behöver förvisso hjälp i sin förtvivlade situation.

Hur ser du på saken?

Bara Tanzania har tydligen fått sammanlagt 66 Mdr sedan 60-talet (oklart om detta är justerat för inflation eller ej) och hur mycket nytta har det gjort? 

Ukraina kommer att behöva hjälp med att bygga upp allt det Ryssland har förstört, på så sätt kan svensk hjälp verkligen göra skillnad. Ja, det är rätt. Att sedan det "biståndsindustriella komplexet" klagar förvånar ingen.
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-12-06 21:50:24 följande:
    Bara Tanzania har tydligen fått sammanlagt 66 Mdr sedan 60-talet (oklart om detta är justerat för inflation eller ej) och hur mycket nytta har det gjort? 

Ukraina kommer att behöva hjälp med att bygga upp allt det Ryssland har förstört, på så sätt kan svensk hjälp verkligen göra skillnad. Ja, det är rätt. Att sedan det "biståndsindustriella komplexet" klagar förvånar ingen.
    Tycker du att att det är rätt att SD och regferingen drar in det bistånd som bl.a. gått till att motverka och förebygga kvinnlig könsstympning?

Det handlar om insatser som räddat flickor från livslånga skador och som visat sig ha konkret effekt. Att avskaffa sådant stöd riskerar att förvärra en redan utsatt situation för hundratusentals flickor och kvinnor.
  • Rataxes
    70 miljarder har svenska skattebetalare gett till Tanzania. Landet är idag än mer korrumperat och nepotiststyrt än när Olof Palme öppnade svenska skattebetalares plånbok för att försörja det korrumperade landet.

56 miljarder har ödslats bort på nazistina, listan på misslyckanden är oändlig.
    Allt för att några aktivister ska kunna känna sig "goda".
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (F)
    Tow2Mater skrev 2025-12-06 17:47:21 följande:

Svenska skattebetalare borde ha råd att finansiera båda. Speciellt efter att ha kritiserat usa när de minskat eller strypt sina bistånd.

Allt handlar om prioriteringar så "råd" eller inte beror på om du är beredd att offra exempelvis Public Service genom att ta deras 9 årliga miljarder och skicka till Afrika.

Men det är inte problemet. Problemet är att biståndet som det är utformat, generellt är väldigt ineffektivt och bara befäster rådande ordning. Bistånd löser inga problem annat än rent akuta. Strukturella problem bara amplifieras av den typ av bistånd vi givit i 70+ år nu.

Ta det från någon som faktiskt jobbat med bistånd på tre olika kontinenter.

Som jag ser det gör regeringen helt rätt som minskar på dessa evighetsinsatser som bara leder till ännu en BMW till ännu en son till ännu en minister i ännu en korrupt regering.
  • KillBill
    Anonym (F) skrev 2025-12-07 10:10:02 följande:
    Allt handlar om prioriteringar så "råd" eller inte beror på om du är beredd att offra exempelvis Public Service genom att ta deras 9 årliga miljarder och skicka till Afrika.

Men det är inte problemet. Problemet är att biståndet som det är utformat, generellt är väldigt ineffektivt och bara befäster rådande ordning. Bistånd löser inga problem annat än rent akuta. Strukturella problem bara amplifieras av den typ av bistånd vi givit i 70+ år nu.

Ta det från någon som faktiskt jobbat med bistånd på tre olika kontinenter.

Som jag ser det gör regeringen helt rätt som minskar på dessa evighetsinsatser som bara leder till ännu en BMW till ännu en son till ännu en minister i ännu en korrupt regering.
    Biståndet som har bidragit till att minska kvinnlig könsstympning i Liberia har varit mycket effektivt,  ett bistånd som SD och regeringen nu väljer att dra in. För regeringen verkar det vara viktigare att pengarna används för att gynna somaliska toppolitiker än att bidra till en bättre framtid för utsatta kvinnor i Afrika.

www.dn.se/sverige/kostar-miljoner-men-ingen-vet-vilka-tjanstemannen-ar/

• Anonym (F)
    KillBill skrev 2025-12-07 10:31:20 följande:
    Biståndet som har bidragit till att minska kvinnlig könsstympning i Liberia har varit mycket effektivt,
    Har det? Berätta. Hur har det varit effektivt? Har du detaljkunskaper om det så du kan bedöma detta eller eller litar du bara på vad någon annan påstår? Har du ens läst projektets progress reports?

Till skillnad från dig så har jag varit (och kan fortfarande vara) en del av systemet och jag vet hur det går till när progress reports - det där som tjänstemän och politiker i Sverige lutar sig emot när de skall deklarera seger och framgång - går till att ta fram.

Jag känner inte till det aktuella projektet i detalj med berätta gärna för oss andra hur mycket pengar vi lagt ned på detta och vad vi har för konkreta resultat av de svenska insatserna.

Våra skattepengar i arbete

• KillBill
    Anonym (F) skrev 2025-12-07 11:28:41 följande:
    Har det? Berätta. Hur har det varit effektivt? Har du detaljkunskaper om det så du kan bedöma detta eller eller litar du bara på vad någon annan påstår? Har du ens läst projektets progress reports?

Till skillnad från dig så har jag varit (och kan fortfarande vara) en del av systemet och jag vet hur det går till när progress reports - det där som tjänstemän och politiker i Sverige lutar sig emot när de skall deklarera seger och framgång - går till att ta fram.

Jag känner inte till det aktuella projektet i detalj med berätta gärna för oss andra hur mycket pengar vi lagt ned på detta och vad vi har för konkreta resultat av de svenska insatserna.

Våra skattepengar i arbete

Jag utgår från denna artkel och statistiken pekar tydligt mot att kvinnlig omskärelse har minskat i Liberia från ca 50% av alla kvinnor till ca 30% idag..

Att SD och regeringen i detta läge drar in biståndet till Liberia är syniskt.  

liberia.un.org/en/260782-significant-progress-fight-against-female-genital-mutilation-liberia

• Anonym (M.)
    KillBill skrev 2025-12-07 10:31:20 följande:
    Biståndet som har bidragit till att minska kvinnlig könsstympning i Liberia har varit mycket effektivt,  ett bistånd som SD och regeringen nu väljer att dra in. För regeringen verkar det vara viktigare att pengarna används för att gynna somaliska toppolitiker än att bidra till en bättre framtid för utsatta kvinnor i Afrika.

www.dn.se/sverige/kostar-miljoner-men-ingen-vet-vilka-tjanstemannen-ar/
    Arbetet mot könsstympning låter ju vettigt, om det verkligen är så effektivt. Då tycker jag att man kunde ha behållit just den delen. Men vi behöver även sopa framför vår egen dörr, genom att

a) mycket bestämt uppysa, kontrollera och bestraffa folk från dessa kulturer här i Sverige, som sysslar med sådant. Det sker ju hela tiden att flickor tas ut från Sverige på sommarlovet och omskärs. Det har funnits förslag om att alla flickor från dessa kulturer regelbundet ska kontrolleras av skolsköterska, men det är de vänsterliberala som motverkar det. Samt då att det straffas HÅRT om de ändå blir påkomna med det, och självklart ska hela klanen ut härifrån i så fall... Möjligen kan man omhänderta barnen och ge dem en chans här. 

och 

b) förbjuda könsstympning även av pojkar under 18 års ålder. Detta är också ett fruktansvärt integritetskränkande ingrepp på hjälplösa barn, och innan ni skriker om att det inte är farligt o.s.v., så kan jag berätta att det dels sker HEMSKA skador vid dessa ingrepp, ibland går det så illa att hela penis måste amputeras bort. Och det innebär ju INGET LIV för den pojken... helt i onödan, bara för en föråldrad, primitiv sedvänja från hemlandet. Samt att även om det inte går SÅ illa, så vittnar många omskurna män om problem i samlivet när de blir äldre. 
  • Kirenaj68

Om inte pengarna hamnar i korrupta fickor hamnar de i mottagarländernas statsbudgetar. De räknar in biståndet i statsbudgeten och så ska det självklart inte vara. För övrigt inte bara afrikanska länder som gör så. Så detta är en bra början, men naturligtvis borde en ordentlig översyn göras av biståndet. Det är det minsta vi skattebetalare kan kräva.
    Helt rätt att prioritera Ukraina.

• Tecum

Eftersom man validerat biståndet och drar in där effekten varit sämst tycker jag det är okej. Att ösa in pengar som bara försvinner i ett svart (korruptions?) hål är att göra dessa länders befolkning en otjänst.

• Anonym (Yupp!)

Rent historiskt har alldeles för mycket pengar hamnat i fel fickor ....
    Det har slösats stora summor på rena återvändsgränder.
    Som det ser ut i Sverige just nu så behövs pengarna här istället för att t.ex köpa el-moppar i Afrika.
    Dessutom bör vi stödja Ukraina för att också trygga framtiden för Europa.
    Att ge bistånd till att avlägsna både Putin och Trump vore dock en tilltalande tanke.....

• Anonym (F)
    KillBill skrev 2025-12-07 13:11:07 följande:
    Jag utgår från denna artkel 
    Som jag tänkte.

Du har noll koll på vad de svenska skattepengarna faktiskt gör utan litar dig på information från de som har intresse i att projektet skall framställas som "lyckat" när du, som har har ett intresse av att svartmåla regeringen, talar om att det är "effektivt".

Du vet inte ens vad de svenska insatserna handlar om.

Sverige sponsrar UN Women som finns i Liberia. 62,5 miljoner mellan 2020-2024. UNW har förstås också andra sponsorer.

Sida stöder också Action Aid i Liberia. Privata. De är med all säkerhet än sämre på att redovisa vart pengarna tar vägen och vilken nytta de gör. 42 miljoner åren 2019-2024. Även de med annan finansiering.

FN utropar nu "framgång" för att stamhövdingarnas organisation NACCEL (de med den verkliga makten i Liberia) deklarerat ett treårigt moratorium på FGM.

I verkligheten är det ingen i Liberia som bryr sig om detta moratorium och staten vill inte lagstifta OCH genomdriva lagstiftningen.

Så mycket för den "framgången" och det svenska biståndets "effektivitet".

Pengar rakt in i en never-ending story där man försöker uppfostra makthavarna i en splittrad och failed state att tänka som västerlänningar. Man bra matar på med nya pengar och ingenting förändras.

En klassiker i missriktat bistånd.
  • Anonym (F)
    Kirenaj68 skrev 2025-12-07 17:53:08 följande:

Om inte pengarna hamnar i korrupta fickor hamnar de i mottagarländernas statsbudgetar. De räknar in biståndet i statsbudgeten och så ska det självklart inte vara. 

Det finns andra typer av bistånd också. Rimliga sådana.

Dels direkt katastrofbistånd - det kan verkligen göra skillnad om det kontrolleras hårt.

Dels den typ av bistånd där exempelvis Sverige betalar svenska företag för att utföra någonting tekniskt i ett land i exempelvis Afrika OCH där mottagarlandet faktiskt har behov av det.

.
    Det blir fail på den första av dessa bland annat om utomstående grupper stjäl katastrofhjälpen för att exempelvis ge till sina egna medlemmar eller säljer på marknaden för att göra vinst.

Det blir fail på det andra om landet ifråga inte har behov och/eller kompetens för den tekniska lösning som skapas.

Men det är ungefär dessa två varianter Sverige borde fokusera på.

All typ av socialt uppfostrans-bistånd är bara pengar rakt in i ett svart hål utan praktiska möjligheter att kontrollera effekter.

Undantaget m-ö-j-l-i-g-e-n att betala för skolgång till barn.
  • Anonym (M.)
    Anonym (F) skrev 2025-12-08 09:19:37 följande:
    Som jag tänkte.

Du har noll koll på vad de svenska skattepengarna faktiskt gör utan litar dig på information från de som har intresse i att projektet skall framställas som "lyckat" när du, som har har ett intresse av att svartmåla regeringen, talar om att det är "effektivt".

Du vet inte ens vad de svenska insatserna handlar om.

Sverige sponsrar UN Women som finns i Liberia. 62,5 miljoner mellan 2020-2024. UNW har förstås också andra sponsorer.

Sida stöder också Action Aid i Liberia. Privata. De är med all säkerhet än sämre på att redovisa vart pengarna tar vägen och vilken nytta de gör. 42 miljoner åren 2019-2024. Även de med annan finansiering.

FN utropar nu "framgång" för att stamhövdingarnas organisation NACCEL (de med den verkliga makten i Liberia) deklarerat ett treårigt moratorium på FGM.

I verkligheten är det ingen i Liberia som bryr sig om detta moratorium och staten vill inte lagstifta OCH genomdriva lagstiftningen.

Så mycket för den "framgången" och det svenska biståndets "effektivitet".

Pengar rakt in i en never-ending story där man försöker uppfostra makthavarna i en splittrad och failed state att tänka som västerlänningar. Man bra matar på med nya pengar och ingenting förändras.

En klassiker i missriktat bistånd.
    Tänkte väl det, att personen du svarade som vanligt inte var insatt i det han påstod... *suckar*

För att gå till biståndet, så råkar jag veta (och du också antar jag) att det finns ett visst belopp som MÅSTE gå till utlandsbistånd varje år. Ibland händer det i december att ansvariga på SIDA upptäcker att de har ett par miljarder över som inte har använts, och då blir det panik att hitta något konto att föra över det till innan årsskiftet. Utan att man hinner välja något bra projekt och undersöka det. Helt galet. Det skulle vara bättre i så fall om det fanns en MAXsumma som fick betalas ut, och att eventuellt överskott helt enkelt gick tillbaka till statskassan. 

Det har även hänt att biståndsorganisationerna har byggt t.ex. ett fint sjukhus, och haft personal anställd där nere som har anställt och lärt upp lokala medarbetare. Men när någon har anlänt för att inspektera några månader efter att de vita lämnade - så är stället tomt, och djungeln växer över det. När ingen vit man var där och pekade med hela handen och såg till att arbetet blev gjort - så drog personalen bara... Det känns hopplöst. Men lösningen kan inte vara att bara ösa på mer och mer pengar, de pengarna behövs ju bäst här i Sverige nu.

Finns för övrigt även exempel på projekt som har gjort att det har blivit SÄMRE för lokalbefolkningen än det var innan... för att de typ vänjer sig vid att bli matade och omhändertagna, men sedan när de ska kunna klara sig själva så gör de inte det. Och då har de glömt bort sina gamla näringar.
  • Rataxes
    Anonym (M.) skrev 2025-12-08 09:36:38 följande:
    Finns för övrigt även exempel på projekt som har gjort att det har blivit SÄMRE för lokalbefolkningen än det var innan... för att de typ vänjer sig vid att bli matade och omhändertagna, men sedan när de ska kunna klara sig själva så gör de inte det. Och då har de glömt bort sina gamla näringar.

Påminner om "Cargo Cult"

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Fredde)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-08 09:36:38 följande:
    Tänkte väl det, att personen du svarade som vanligt inte var insatt i det han påstod... *suckar*

För att gå till biståndet, så råkar jag veta (och du också antar jag) att det finns ett visst belopp som MÅSTE gå till utlandsbistånd varje år. Ibland händer det i december att ansvariga på SIDA upptäcker att de har ett par miljarder över som inte har använts, och då blir det panik att hitta något konto att föra över det till innan årsskiftet. Utan att man hinner välja något bra projekt och undersöka det. Helt galet. Det skulle vara bättre i så fall om det fanns en MAXsumma som fick betalas ut, och att eventuellt överskott helt enkelt gick tillbaka till statskassan. 

Det har även hänt att biståndsorganisationerna har byggt t.ex. ett fint sjukhus, och haft personal anställd där nere som har anställt och lärt upp lokala medarbetare. Men när någon har anlänt för att inspektera några månader efter att de vita lämnade - så är stället tomt, och djungeln växer över det. När ingen vit man var där och pekade med hela handen och såg till att arbetet blev gjort - så drog personalen bara... Det känns hopplöst. Men lösningen kan inte vara att bara ösa på mer och mer pengar, de pengarna behövs ju bäst här i Sverige nu.

Jag håller med om det du skriver om "fint sjukhus" som efter att europeisk personal lämnat  inte längre kan fungera,
    För många år sedan hade jag en tids kontakt med en svensk pastor/läkarfamilj
    som under flera år varit med om att bygga upp ett mindre sjukhus eller sjukstuga i det inre av Tanzania. När bygget var klart och inhemsk personal var utbildad och på plats tog det ett par år innan man helt kunde överlämna det i tanzaniska händer. Det tog något år men sedan , som du skriver, tog djungeln över. Ingen lön till personal, inga sjukvårdsförnödenheter  kunde beställas, sjukvårdsutensilier försvann mystiskt osv osv Till slut var det en enda person en barnmorska som arbetade där.Idag finns ingenting, en ruin  i stort sett.  Missionärsparet berättade om detta under en afton i kyrkans regi.
    De var ledsna men klandrade inga för det som hänt. De var medvetna om att det tar generationer att bygga upp administrativa system och tillit och var tacksamma att de under några år fick hjälpa en lokalbefolkning.

Det här var inte sidapengar utan svenska kyrkans mission som stod för fiolerna. Men det är en god illustration till vad som händer med godhjärtad hjälp utan närmare eftertanke och konsekvensanalys.
Svar på tråden Rätt av regeringen att sluta ge pengar till afrikanska stater och i stället överföra till Ukraina?